[licentie beheer] in middelgrote organisatie's en vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Het probleem

Ik werk in een middelgroot bedrijf wat 40 tal windows workstations bezit:
we hebben aan software
- Windows OEM (allemaal pro)
- office (diverse edities)
- winzip
- brand programma's
- ftp meuk
- grafische ontwerp meuk
- en een hele reeks andere software (lijst is vrij lang)

sommige programma's hebben licentie servers maar het meeste niet.

Hoe ga ik nu actief bepalen hoeveel licentie's in gebruik heb? welke mogelijkheden heb ik? behalve excel/word database ? of extreem dure oplossingen.

zelf zit ik te denken aan MSI distributie van software (zelf packagen) de mogelijkheden heb ik technisch gezien.

Het probleem is zoals bv windows OEM moet ik activeren nu valt daar wel een workaround voor te verzinnen maar daar wordt je niet vrolijk van en uiterraard als ik het bedrijf corperate aansmeer dan zijn daar weer kosten aan verbonden

nu heb ik MS gebeld en die zeggen dan moet je voor office + windows XP 5 licenties aanschaffen en dan kan je van de corperate key gebruik maken. echter een collega zegt dat dit in 2006 verandert en dat dus niet meer geldig is.

daarnaast kan ik zomaar alle software ver "msi"-en ? weet iemand een website (behalve die van de maker) waar ik van veel software dit "bekend" is?

Ik zou denken dat aangezien wij als bedrijf betaald hebben dat je met de software mag doen en laten wat je wilt. alleen bij MS betaal je voor elke "optie" die je met hun software kan doen.

Nu is het gewoon een hell om software te installeren. en ja ik zou sysprep-ed images kunnen maken maar ja dat betekend dat ik voor elke user apart software mag gaan verpakken.

Zelf heb ik al op GOT gezocht maar daar geen solaas en op google verzuip ik in de hits.

Eigenlijk zoek ik 1 persoon/bedrijf die me dat exact kan vertellen, licentiebeheer is gewoon geen fun.

Tja vanalles

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Licentie beheer is heel wat anders dan software distributie. Wat heeft MSI met licentiebeheer te maken, en wat heeft licentiebeheer met sysprep te maken?

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:43

Johnny E

Dôh !!

Je kan verschillende technieken handteren om je licenties bij te houden, geen enkele techniek is echter waterdicht.

Ik werk ook een middelgroot bedrijf (250 man in 3 vestigingen) en wij doen het bijna op een zelfde manier.

- Alle pc's worden voorzien van een standaard image gebasseerd op een Open license XP Pro installatie, de pc's worden aangeschaft met XP Pro OEM.
- Via group policy en group memberships wordt Office Software uitgerold, aan de hand van de group memberships weten we meteen hoeveel clients/users een stuk software geïnstalleerd hebben.
- Software wordt altijd ge-repackaged naar MSI, alle software is te packagen, soms kost het meer moeite dan eigelijk nuttig is.
- We hebben nog een oude Altiris Deployment solution Licentie (uit het NT tijdperk), de XP clients hebben de agent geïnstalleerd. De systeem eigenschappen worden gelogged in een SQL database.
Met queries op de database halen we meer info uit de clients.

Het is welliswaar niet perfect, maar werkt heel aardig.

Specs!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Even een vraagje tussendoor: je hebt MS gebeld, zij legden je uit dat je vanaf 5 licenties een corporate key mag gebruiken, maar een collega zegt dat dat gaat veranderen. Waarom heb je dat niet aan MS gevraagd? Die weten het als geen ander, hoe het gaat worden... :?

We are shaping the future

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
elevator schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:56:
Licentie beheer is heel wat anders dan software distributie. Wat heeft MSI met licentiebeheer te maken, en wat heeft licentiebeheer met sysprep te maken?
d.m.v software distributie kan je een stukje licentiebeheer uitvoeren

je kan ook een software audit tool (kost meestal extra) loslaten. alleen d.m.v distrubitie en sysprep kan je 80 tot 90% ondervangen.
Alex schreef op woensdag 30 november 2005 @ 21:25:
Even een vraagje tussendoor: je hebt MS gebeld, zij legden je uit dat je vanaf 5 licenties een corporate key mag gebruiken, maar een collega zegt dat dat gaat veranderen. Waarom heb je dat niet aan MS gevraagd? Die weten het als geen ander, hoe het gaat worden... :?
goeie vraag.

Tja vanalles

• Jiboom
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-01 15:39
Naar mijn idee stel je in startpost allerlei vragen die in aparte topics thuishoren. Wat wil je precies weten? Uit je post haal ik de volgende informatie:

1. Je werkt in een bedrijf waar tot nu toe niet aan licentiebeheer is gedaan. Jij wilt dit gaan oppakken. Je wilt een inventarisatie doen van de software die nu in gebruik is.Je vraagt je af hoe je dat moet aanpakken en welke hulpmiddelen beschikbaar zijn.
2. Je wilt een inventarisatie doen van de licenties die aangeschaft zijn. Je bent op zoek naar een tool om dit bij te houden.
3. Je bent op zoek naar een geschikte manier om wildgroei van software tegen te gaan, waarbij je gedachten uitgaan naar software deployment tools.

Het lijkt mij wenselijk dat je eerst voor jezelf een aantal zaken op een rijtje zet zodat je gerichter kunt zoeken naar oplossingen op GoT/Google etc. Het moet niet al te moeilijk zijn om topics over software deployment te vinden. Ook over inventarisatiesoftware en software voor licentiebeheer lijkt me wel wat te vinden (denk bijv. ook aan helpdesksoftware waar soms ook zulke functionaliteit in zit). Vragen over licenties van specifieke software (bijv. Microsoft producten) kun je het beste aan je leverancier of rechtstreeks aan de softwareproducent stellen, lijkt me.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Je kunt Powerfuse (zie je Citrix topic) ook gebruiken voor licentiebeheer mits je het vanaf het begin netjes bijhoud, incl. de kosten zelfs. :)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Jiboom schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 23:37:
Het lijkt mij wenselijk dat je eerst voor jezelf een aantal zaken op een rijtje zet zodat je gerichter kunt zoeken naar oplossingen op GoT/Google etc. Het moet niet al te moeilijk zijn om topics over software deployment te vinden. Ook over inventarisatiesoftware en software voor licentiebeheer lijkt me wel wat te vinden (denk bijv. ook aan helpdesksoftware waar soms ook zulke functionaliteit in zit). Vragen over licenties van specifieke software (bijv. Microsoft producten) kun je het beste aan je leverancier of rechtstreeks aan de softwareproducent stellen, lijkt me.
Het enige wat ik wil is licentie beheer, 1 tool die het allemaal doet, nu is die tool excel, maar nergens zijn de werkelijke gebruikte licenties te vinden ... (software controlle) als beheerder ben je toch verantwoordelijk welke software er draait .

Tja vanalles

Verwijderd

Ik vind alloy network inventory wel een goed pakket. Google er maar eens op.
Verder kun je voor microsoft producten dit proberen:
http://www.microsoft.com/resources/sam/msia.mspx
Pagina: 1