LamaBox: p2p mediaspeler

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als voorzetting op een vorig topic hoop ik met deze post een heldere samenvatting te hebben gemaakt over de LamaBox, wat gisteren ook frontpage nieuws was. Ik ben erg benieuwd naar een 'wat vinden we ervan' discussie en naar (komende) ervaringen uiteraard. :)

Afbeeldingslocatie: http://img411.imageshack.us/img411/5856/lamaboxsmall2zx.jpg De LamaBox is een video/audio/foto mediaspeler welke media naar keuze rechtstreeks download van bekende peer-to-peer netwerken zoals eDonkey/Overnet, BitTorrent, FastTrack en Gnutella met het stroomverbruik van een gloeilamp.

Net zoals een traditioneel p2p-programma wordt een lijst met resultaten voorgeschotend aan de hand van een eigen ingegeven zoekopdracht. Aan de downloads is een score toe te kennen waardoor de P2P-spider zich 'traint'. Middels FTP zijn alle bestanden uitwisselbaar met de PC.

Desgewenst voorziet een vinkje een film automatisch met Nederlandse ondertiteling. Daarnaast bied het apparaat de afspeelmogelijk van live video- en audio/radiostreams met time-shifting. Tevens is er een top-10 previews van bioscoopfilms beschikbaar en het weerbericht.

De LamaBox kan overweg met USB data-opslag apparaten zoals een digitale camera of iPod. De duurdere versies hebben een DVD brander. Optioneel is een WiFi USB adapter verkrijgbaar.

Updates zijn gratis en geautomatiseerd.

Linux is het achterliggende besturingsysteem en in de huidige release wordt er vooral gebruik gemaakt van MPlayer, Mozilla, X, MLdonkey en BitTorrent.
Afmetingen43 x 9,8 x 23 cm
ProcessorVIA C3
BesturingssysteemLinux embedded (2.6)
3,5" bays3x
5,25" bays1x
USB 2.02x
Ethernet10/100Mbit/s
Voeding110/220 volt
Stroomverbruikbelast30 watt
gemiddeld14 watt
standby2 watt
Geluidsproductie18 dB
Video uitgangs-video + audio → scart
BeeldformaatPAL/NTSC/SECAM
AudiostereoAfbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/2/2d/Dolby_digital.png/50px-Dolby_digital.png 5.1

Harde schijfDVD±RW-branderPrijs
LamaBox 40040GBx€ 279,00
LamaBox 42040GB€ 329,00
LamaBox 820200GB€ 379,00
LamaBox 900400GB€ 479,00
verzendkosten: € 5,90

Meer informatie...

[ Voor 55% gewijzigd door Dav1d op 03-03-2006 13:51 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Blijkbaar hebben ze de bezwaren op de frontpage goed gelezen, want opeens waren er gisteravond "specs" en verschillende typo's die in het topic zijn aangehaalt waren opeens verdwenen.

Maar het is dus inderdaan een linux box waar ze wat extra software op gefrot hebben ;)

Zo hebben ze na het lezen van mijn replay op de frontpage blijkbaar besloten om in de FAQ op te nemen dat ze GPL code gebruiken. Nu net lees ik zal ze hun eigen software ook vrij gaan geven :P

[ Voor 33% gewijzigd door voodooless op 30-11-2005 20:20 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Weinig toegevoegde waarde! Voor de dreambox is een plugin beschikbaar waardoor hij hetzelfde kan, alleen biedt die nog veel meer mogelijkheden.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
De lamabox is nu in de grote media terecht gekomen en ook Brein heeft al een reaktie gegeven.
BREIN-directeur Tim Kuik laat in een eerste reactie weten de LamaBox ''zeker te gaan onderzoeken''. Of het onwettig is weet hij nog niet, maar het is volgens Kuik in ieder geval ''onethisch''. De broers Potappel verwachten zelf dat de amusementsindustrie hen zal overstelpen met dagvaardingen en claims. Ze hebben al een pot met geld voor juridische procedures gereserveerd. ''We opereren op het randje van de wet'', erkent Martin Potappel.
bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/61181

Zelf denk ik dat het apparaat geen lang leven beschoren is. Het is legaal, maar het doel is natuurlijk niet legaal.

[ Voor 48% gewijzigd door Arnout op 11-01-2006 11:17 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:27
Moet zeggen, als het apparaat doet wat het zegt dat het doet, dan is het wel een mooi dingetje. Niet voor mensen als ons (tweakers) maar wel voor voor tante sjaan op de hoek van de straat. In pluggen, film selecteren, en de volgende dag kun je 'm kijken. Vraag me alleen af hoe dat ding ervoor zorgt dat je niet de cam maar de dvdrip binnenkrijgt als die er allebei zijn.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:55
Ik denk dat tante sjaan dit ding niet zal aanschaffen: ten eerste werkt de campagne om geen films te kopieren best goed: tante Sjaan zal echt het verschil niet weten tussen up-en downloaden. Daarnaast, als tante Sjaan een film wil hebben, koopt ze die gewoon: voor die 279 euro kun je ook minimaal tien films op DVD aanschaffen (en dan is de kwaliteit ook nog een keer beter). En dan niet te vergeten dat tante Sjaan misschien niet eens een Breedband internet aansluiting heeft.

Bovendien wordt er gebruik gemaakt van o.a. BitTorrent. En dat is toch een protocol waarbij je moet uploaden om te kunnen downloaden? Oftewel: de makers zetten de mensen ook nog aan tot illegaal handelen (want, aanbieden van films e.d. is weer wel verboden...)

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:14

TDB

Poltergeist schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 11:32:
Bovendien wordt er gebruik gemaakt van o.a. BitTorrent. En dat is toch een protocol waarbij je moet uploaden om te kunnen downloaden? Oftewel: de makers zetten de mensen ook nog aan tot illegaal handelen (want, aanbieden van films e.d. is weer wel verboden...)
In eerste instantie dacht ik dat deze opmerking inderdaad hét probleem is.........
[even nadenken] :/ [/even nadenken]
Aan de andere kant: hoe zit het dan met het bedrijf die de zgn. hennepkasten verkoopt (daar was vorig jaar nogal om wat te doen). Het bedrijf verkoopt een kast, op zich niets mis mee. Maar met de kast kan je ook hennepplantjes kweken, en dat is weer illegaal...... :?

PSN: TDBtje

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:22

pietje63

RTFM

Je kunt bij bittorent ook wel downloaden zonder te uploaden, gaat alleen niet zo snel dan.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:37

Freak187

geen

Je wilt een film zien en je druk op de knop. Vervolgens haal je een divx-je binnen met 20 kb/s... Of zie ik dit verkeerd? Dan kan je net zo goed je tv-out van je videokaart gaan benutten.

Kia Niro-EV 2024

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
Ze zouden een wholesale deal met eweka moeten aangaan, eventueel zou je lamabox (what's in a name) gebruikers een inlogpagina moeten geven met geindexeerde nzb-tjes (zoals usenetsearch.eweka.nl). Men zou nog verder kunnen gaan door er een adslmodem/router in te integreren en in combinatie met een ISP internet aan te gaan bieden.
(Tiscali biedt bijvoorbeeld V-ISP diensten aan, zie www.tiscali-wholesale.nl)

Op bovenstaande manier maak je het product een stuk interressanter, genereer je bovendien blijvende inkomstern door de abonnementen, en verhoog je ook nog eens de kwaliteit en de snelheid van de te downloaden films/muziek.

Zo als het product nu gepresenteerd wordt, lijkt het mij niet interressant. (meerdere dagen wachten op 1 film van belabberde kwaliteit vond ik 4 jaar geleden de moeite waard, maar nu niet meer.)

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Verwijderd

Cool..net op tweevandaag....die wil ik!!

www.lamabox.nl

lag er net uit...de site..

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:33

Emiel1984

Made in NL

n1els schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 10:09:
Ze zouden een wholesale deal met eweka moeten aangaan, eventueel zou je lamabox (what's in a name) gebruikers een inlogpagina moeten geven met geindexeerde nzb-tjes (zoals usenetsearch.eweka.nl).
Hoop niet dat ze op dat idee komen, het is nog net zo lekker rustig bij eweka.. Als die kastjes zo makkelijk zijn om te gebruiken en je kan eweka gebruiken tjah wordt eweka heel bekend ineens en krijgen ze ineens veel meer aandacht van brein etc... kunne ze mischien wel de deuren sluiten.. zou toch jammer zijn.

Wij tweakers hebben toch geen kant en klaar kastje hiervoor nodig... bouw gewoon zelf een media center pc met minimale spec :+ als je via tv wil werken.

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

n1els schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 10:09:
Ze zouden een wholesale deal met eweka moeten aangaan, eventueel zou je lamabox (what's in a name) gebruikers een inlogpagina moeten geven met geindexeerde nzb-tjes (zoals usenetsearch.eweka.nl). Men zou nog verder kunnen gaan door er een adslmodem/router in te integreren en in combinatie met een ISP internet aan te gaan bieden.
(Tiscali biedt bijvoorbeeld V-ISP diensten aan, zie www.tiscali-wholesale.nl)

Op bovenstaande manier maak je het product een stuk interressanter, genereer je bovendien blijvende inkomstern door de abonnementen, en verhoog je ook nog eens de kwaliteit en de snelheid van de te downloaden films/muziek.

Zo als het product nu gepresenteerd wordt, lijkt het mij niet interressant. (meerdere dagen wachten op 1 film van belabberde kwaliteit vond ik 4 jaar geleden de moeite waard, maar nu niet meer.)
Als het goed is komt er binnen enkele dagen een geheel vernieuwd site van de Lamabox....,met inlog-pagina en de hele mikmak...en een forum.Er zijn vele mogelijkheden met de lamabox....deze zullen ook optimaal benut gaan worden denk ik...met o.a tv-internet aanbiedingen.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heeft iemand al zo'n ding in huis? Een reviewer bijvoorbeeld? Ik vind het zaakje namelijk stinken. Als je er eentje besteld hebt op de website, krijg je een e-mailtje met daarin de vraag naar een vooruitbetaling (en levering vanaf april!).

Nergens heb ik nog een review gezien, zelfs geen filmpje van het ding in werking.

Shady business..

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Verwijderd

ze hebben hem getest in computer! totaal nr3 van 2006 je kan daar miss ook ff kijke

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2006 15:43 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:59
In Computer!Totaal zijn ze er nog best positief over.
Ik heb 'm hier ook getest, maar het ding werkt hier niet echt goed. Zelfs met de laatste updates wil hij gewoon bijna niets downloaden. En dan houdt het voor mij toch vrij vlug op :)

Het idee is leuk, dat zeker. En met nog wat bijschaven komen ze er wel. Maar het ding heeft nu echt nog wat finetuning nodig.

Maar van de shady business die brama noemt is volgens mij geen sprake.

Punctuality is the politeness of kings

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dreamscape schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 15:49:
In Computer!Totaal zijn ze er nog best positief over.
Ik heb 'm hier ook getest, maar het ding werkt hier niet echt goed. Zelfs met de laatste updates wil hij gewoon bijna niets downloaden. En dan houdt het voor mij toch vrij vlug op :)

Het idee is leuk, dat zeker. En met nog wat bijschaven komen ze er wel. Maar het ding heeft nu echt nog wat finetuning nodig.

Maar van de shady business die brama noemt is volgens mij geen sprake.
Noem het gezonde paranoia bij vooruitbetalingen voor een product waar niet eens een demo / review van te vinden is (online dan). Misschien is 'ie er wel, maar dan heel goed weggestopt. Lamabox.nl zelf is ook weinig verhullend, op de technische specs na.

Als ik wist dat ze al uitgeleverd waren aan mensen, dan zou dat het vertrouwen al flink versterken. Vooralsnog toch maar even afwachten dan..

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08-2025
Niet echt vind ik. Die functie kan je dus zo als plugin in een lamaBox stoppen en dan is die TV-pot ineens een beetje overbodig ;) Wel mooi kassie van buiten trouwens.

Mij is het wel gelukt een lamadoos te bemachtigen. Tja, hij is iid nog wat bugywugy. Maar ik heb geen problemen met downloaden van stuff.

Volgende week gaan ze de rest uitleveren hebben ze mij laten weten. Daarom heb ik maar vast een forumpje opgezet want er zullen nog wel wat "onduidelijkheden" zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door trankilo op 07-03-2006 13:01 ]

Verwijderd

...

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 10:48 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
In de Computer Idee die ik vandaag binnenkreeg staat hier ook veel over in.

Waar ik echter om bezorgd ben na het lezen van alles, is of de centrale server niet teveel invloed heeft.
Als deze neer wordt gehaald kunnen de LamaBoxen niets meer zoeken (de spider zou via de centrale server werken), en worden ze onbruikbaar.

Ook qua hardware heb ik zo mijn twijfels.
Het is een leuk Epia-bordje, trekt 30W, maar dan zit er een lawaaierige 300W voeding in :?
Zou handiger (en compacter) zijn geweest om een mini-ITX voeding ern te zetten.

Maargoed, het ding zit nog een beetje in de beginfase, ik weet zeker dat er een mooi product uit zal komen over een tijdje... 8)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

trankilo schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:51:
[...]

Niet echt vind ik. Die functie kan je dus zo als plugin in een lamaBox stoppen en dan is die TV-pot ineens een beetje overbodig ;) Wel mooi kassie van buiten trouwens.

Mij is het wel gelukt een lamadoos te bemachtigen. Tja, hij is iid nog wat bugywugy. Maar ik heb geen problemen met downloaden van stuff.

Volgende week gaan ze de rest uitleveren hebben ze mij laten weten. Daarom heb ik maar vast een forumpje opgezet want er zullen nog wel wat "onduidelijkheden" zijn.
Kan je misschien als een plug-in erbij stoppen, maar wie garandeert jouw de kwaliteit van wat de P2Pod zal bieden? Het draait op Tribler software van de TU van Delft en als ik het goed heb is dat een verbetering van het huidige bitorrent netwerk. Wat ik zie in de P2Pod is een vervanging van alle soorten dvb. Van digitale tv tot satteliet tv. Je hebt niets anders nodig dan de P2Pod. En dat is een prettig vooruitzicht. Vooral voor een prijs van 150 euro. En niet te vergeten, het ondersteunt HdTv. En dat is iets wat ik niet snel zie bij de lamabox.

De lamabox is niets anders dan een pc. De P2Pod is puur gericht op wat hij moet doen en is goed bedacht.

Specificaties:

- Embedded CPU with RISC core and integrated I/O and video decoder functions
- Memory 32bits DDR2-333 64MB
- Flash 32MB
- Video Memory 64MB
- Video Decoder MPEG2 SP@ML, MP@LL,
- MP@ML
- Video Decoder H.264/AVC MP@L4,HP@L4
- Video Decoder WMV9/VC-1
- Video Resolution up to 1920x1080 Video
- Scaling and Picture in Picture
- SCART with R/G/B, CVBS, Audio L/R
- HDMI for high definition output (HDTV)
- S/PDIF output in optical
- Ethernet RJ45
- USB 2.0
- Infra Red Remote Control (keyboard optional)
- Windows Media DRM
- External power supply
- Cables Scart, AC Power Cord

En wat denk ik het ook nog een groter succes zal maken:

Of het apparaat een succes wordt, hangt natuurlijk helemaal af van het gemak waarmee het te installeren en te bedienen is. 'We zijn de user interface nog aan het maken. Het moet zo simpel mogelijk worden.' De plaatjes op de site van AHT zijn nog door de computer gemaakt, maar hij moet er ongeveer zo uit komen te zien. Programmeurs kunnen straks ook zelf met de software op de P2POD aan de slag. 'Want OD in de naam staat voor open device.'
Je kan eigen software ervoor ontwikkelen. En dit is natuurlijk ideaal. Je kan straks je eigen os erop zetten.

Bron: http://www.bright.nl/na-de-lamabox-nu-de-p2pod

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2006 23:03 ]

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08-2025
Ook qua hardware heb ik zo mijn twijfels.
Het is een leuk Epia-bordje, trekt 30W, maar dan zit er een lawaaierige 300W voeding in
Zou handiger (en compacter) zijn geweest om een mini-ITX voeding ern te zetten.
Ik kan je vertellen dat er geen lawaaierige 300W voeding in zit!! De Lamabox is echt stil met name omdat ze de fan van de voeding hebben teruggeklokt (ja dat kan :) )
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2006 @ 22:49:
[...]
Kan je misschien als een plug-in erbij stoppen, maar wie garandeert jouw de kwaliteit van wat de P2Pod zal bieden? Het draait op Tribler software van de TU van Delft en als ik het goed heb is dat een verbetering van het huidige bitorrent netwerk. Wat ik zie in de P2Pod is een vervanging van alle soorten dvb. Van digitale tv tot satteliet tv. Je hebt niets anders nodig dan de P2Pod. En dat is een prettig vooruitzicht. Vooral voor een prijs van 150 euro. En niet te vergeten, het ondersteunt HdTv. En dat is iets wat ik niet snel zie bij de lamabox.

De lamabox is niets anders dan een pc. De P2Pod is puur gericht op wat hij moet doen en is goed bedacht.
Ik ga niet de Lamabox verdedigen (ik moet ook voor dat ding betalen) en jou zeker niks garanderen :D Maar de p2pod software is beschikbaar voor WlnD00w$ en Linux. Vandaar dat je het probleemloos op zo’n Lamabox kan laten draaien. En ik weet niet of jij al ervaring hebt opgedaan met p2p TV maar ik wel. En ik ben al blij als ik 5 minuten aaneengesloten kan kijken naar een kanaal. Dus stel je je nog maar even niet te veel voor bij p2p TV voorlopig. Zeker als er een marktpartij is die beloftes heeft gemaakt maar nog niks heeft laten zien.

En voor wat HD-TV ondersteuning betreft, dat is nog vaak gebakken lucht. Ik heb ook wat van die kassies die zg HD klaar zijn. Er zit dan een aansluiting op die compatible is met je HD-TV en niks meer dan dat. Als je dan gaat kijken wat er voor signaal er uit komt blijkt dat helemaal niks met HD te maken te hebben. Sterker nog, toen ik op mijn Freecom mediaplayer een echt HD-TV file van bij na 5000kbps wilde afspelen ging hij spontaan in de reboot :/ Het is nog maar afwachten hoe de hardware van die p2pod omgaat met HD files die een extreem hoge bitrate hebben. Tot die tijd kijk ik met veel plezier naar een super strak plaatje van mn Lamabox.

En natuurlijk is die p2pod goedkoper. Je kan alleen maar files af spelen en misschien p2p TV er op gaan bekijken. Dus ik vind een vergelijking met een Lamabox eigenlijk niet helemaal sporen. Als je dat af zet tegen een Freecom Mediaplayer zit je meer in de buurt van wat de p2pod zou moeten worden. De Lamabox kan je beter vergelijken met een Mediacenter van Microsoft. En dan is de Lamabox software ineens wel heel erg aantrekkelijk, want die is gratis!

Verwijderd

Wie zegt dat de software van de P2Pod gelijk is aan die chinese troep?
Tribler maakt gebruik van Bittorrent en de chinese varianten niet. En wat heb je nou aan een lamabox? Als ik wil downloaden doe ik dat op mijn pc. P2Pod kan een ideale vervanging zijn voor analoge en digtale tv.

• Icewind
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02-2024
Een vriend van mij beweert dat hij met 700kb/s kan downloaden met de lamabox terwijl hij een 2mbit lijntje heeft. Dat ding gaat toch over zijn internet verbinding? HIj beweert : "het is eigenlijk een p2p programma die om mijn providers cap heen kan"

Ben ik nou gek of lult hij 3x uit zen nek? heeft hij het fout?

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Icewind schreef op zaterdag 15 april 2006 @ 13:51:
Een vriend van mij beweert dat hij met 700kb/s kan downloaden met de lamabox terwijl hij een 2mbit lijntje heeft. Dat ding gaat toch over zijn internet verbinding? HIj beweert : "het is eigenlijk een p2p programma die om mijn providers cap heen kan"

Ben ik nou gek of lult hij 3x uit zen nek? heeft hij het fout?
hij download met 700kbit/s of lult uit zijn nek

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Ja er zijn altijd mensen die weer moeten opscheppen, dus bullshit, of toch 700 kbit/s maar ik geloof niet dat een lama box daarmee werkt, want dat is nog steeds verwarrend.

En ik heb een 6,4 mbit lijn, en ik ga nog steeds niet harder dan de 800 kb/s , al probeer ik van alles.
Maja ik begrijp nog steeds niet het nut vvan zon lama ding.. Hij zoekt dus via P2P, bittorrent etc,
Dan denk ik dat er een hele kleine kans is dat hij de film download (+NL SUBS!!!) die jij wilt..

En hoe zit het dan met het 1:1 seeden op bittorrent? blijft dat machientje ook lekker door uploaden? Lekker voor het bittorrent netwerk zeg als hij dat niet doet..

Ok ik heb dan over een aparte ondertitelingsmodule :S heb gehoord, maar kijk, als ik de film zou
branden, (een NTSC) en ik wil er NL subs onder, dan mag ik toch wel eerst gaan demuxen..

En kan dat machientje dat ook?

Kortom -> geldverspilling, zelf kan het ook..

Laurens

[ Voor 29% gewijzigd door lvrijn op 16-04-2006 00:02 ]

Verwijderd

Idioot. Tuurlijk haal je met 6,4 mbit niet meer dan 800KB/s. 800KB/s * 8 = 6,4 Mbit

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 21:53:
Idioot. Tuurlijk haal je met 6,4 mbit niet meer dan 800KB/s. 800KB/s * 8 = 6,4 Mbit
Als je nou ff leest wat er boven staat :S
Het ging over iemand die met een 2,4 mbit lijn 700 kb/s per seconde kan halen.

Daarom zeg ik dat ik niet harder dan 800 kb/s kom met een 6,4 mbit lijn.

Laurens
Pagina: 1