Toon posts:

[Probleem] High-end systeem is enorm traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He mensen,

Ik heb een zeer dringende vraag. Ik heb namelijk een probleem met mijn op de HCC gekocht configuratie:

Mainbord: ASUS A8N-SLI
CPU: AMD Athlon64 3500+
Video: ASUS EAX850 Pro (256 MB)
RAM: Corsair ValueSelect 2x512 SD-DDRAM

Dit past allemaal op elkaar, ik heb er een oude harde schijf onderhangen van 13 GB om even te testen. Deze HD werkte gewoon in een ander systeem. Ik heb hem geformateerd en Windows XP Pro erop gezet, wat maar liefst 3 uur duurde!
Daarna start ik het hele systeem op, gaat goed, ik zie netjes het welkomsscherm van m'n mobo en de POST, maar dan start Windows XP op en gaat het supertraag. Het duurt zeker een kwartier voordat het systeem klaar is en iets uitvoeren zoals op Start drukken kost ruim een minuut om het scherm op te roepen.
Waar kan dit aan liggen?

Alvast heel erg bedankt,

Stefan Ras

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ben je niet vergeten de DMA mode intestellen, in de BIOS?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

En weet je zeker dat die schijf niet gaar is? Probeer het eens met een andere schijf (indien mogelijk).

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:47

Barrycade

Through the...

Dus echt high end is het systeem dus niet.
Het is zo snel als de langzaamste schakel en in dit geval een harde schijf van pak 'm beet 7 jaar oud.

Waarom die 13 GB schijf? Zo kan je dus niets reëel testen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het morgen proberen met een 20 GB harde schijf, kijken of het dan wel lukt. Uiteindelijk moet mijn goede schijf erin komen: 160 GB, 7200 rpm en 8mb cache, maar als ik die erin gooi en het werkt niet dan heb ik helemaal geen pc, vandaar dat ik eerst wil testen.

Overigens staat hij in Ultra DMA mode 4, die 160 GB in 6.

Verder leek het mij wel een goed systeem als het uiteindelijk helemaal werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 19:59 ]

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 08:58
Ongelooflijke grappige topic titel :D }:O

De oorzaak is overduidelijk die harde schijf. Hoewel dat wel érg lang is...

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:37
is het inderdaad neit de hardeschijf die gewoon supertraag is, is het neit toevallig een 5400 rpm schijf. die zijn namelijk oertraag.

maar het kan ook aan je bios instellingen liggen. kijk daar eens naar.
voorals de amd cool n quiet kan wel eens problemen geven, alhoewel die neit zal werken voor windows opgestart is. want daar heb je een speciale driver voor nodig.

maar kijks een of je htt bus etcetc goed staan.,

Verwijderd

Topicstarter
Cool 'n Quit staat nog gewoon uit (kan je via de BIOS instellen). Jammer dat de titel keihard waar is, maar waarschijnlijk dus makkelijk met een 7200 rpm makkelijk op te lossen.

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 23:55

LordofWhatever

Uuhhh....?

5400 rpm schijven oertraag? ik heb een heletijd mijn huidige systeem (xp 3200+, 1 gig ram, 6800gt) gedraaid met windows xp op een 6 jaar oude samsung spinpoint ata66 schijf, en dat was bepaald niet langzaam te noemen. totdat de schijf de geest gaf, toen heb ik er een maxtror dm9 in gezet, en echt veel verschil heeft het niet gemaakt. maar waarschijnlijk is de hdd hier wel de boosdoener, niet omdat deze 5400 rpm is, maar meer vanwege de ouderdom ;)

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:47

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:56:
Ik ga het morgen proberen met een 20 GB harde schijf, kijken of het dan wel lukt. Uiteindelijk moet mijn goede schijf erin komen: 160 GB, 7200 rpm en 8mb cache, maar als ik die erin gooi en het werkt niet dan heb ik helemaal geen pc, vandaar dat ik eerst wil testen.

Overigens staat hij in Ultra DMA mode 4, die 160 GB in 6.

Verder leek het mij wel een goed systeem als het uiteindelijk helemaal werkt.
Uit je bovenstaande verhaal hierboven begrijp ik dat je je schijf uit een bestaande pc over wil zetten naar je nieuwe systeem.

Ga er van uit dat je alles op nieuw moet installeren. Dus ik zou zeggen gebruik die 20 GB voor het maken van een backup van je gegevens op die 160 GB (in je oude pc) en plant die 160 in je nieuwe en het zal (hopelijk) draaien als een zonnetje.

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-01 15:24

Egg

In der Schweiz jah!

damn...
dat lijkt me toch geen topic waard. Vermelden dat een installatie van een vrij zwaar OS op een bejaarde schijf met scheurbuik 3 uur duurt. '

Dat vond ik nog snel. Ik heb ooit op een p3 450, op een 8 gig hdd met 1 gig aan defecte sectoren winxp in een complete nacht proberen te installeren. Dat duurde pas lang 8)

MSI GX660R for the win!

Verwijderd

Topicstarter
Het is meer zo dat die schijf ook gewoon in m'n oude PC heeft gedraaid, ook met XP, maar dat niet zo'n zware hardware. Ik heb inmiddels een backup gemaakt, dus zometeen ga ik alles installeren.
Pagina: 1