[php] mail komt niet altijd bij dezelfde ontvanger

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gods Lonely Man
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02-2024

Gods Lonely Man

A sidekick's sidekick

Topicstarter
Op een website van mij worden elke dag diverse bestellingen geplaatst en bij elke bestelling wordt er een mailtje gegenereerd dat verstuurd wordt aan twee emailadressen (altijd dezelfde). Deze mail wordt verstuur via de PHPMailer class en beide adressen worden na elkaar via AddAddress er in gezet en vervolgens verstuurd.

Nu is het probleem dat bij emailadres #1 de email altijd aankomt maar bij emailadres #2 soms niet (ruwe schatting: 1:100). :|

Het emailadres is altijd precies hetzelfde, evenals de verzender(emailadres). Het mailtje is qua opbouw altijd hetzelfde, alleen qua inhoud verandert er natuurlijk wel een naam en productnaam natuurlijk. En het ligt niet aan de grote van de bestelling, want er zijn zowel grote als kleine bestellingen fout gegaan.

php geeft nooit de melding dat de mail niet verstuurd kon worden (anders zou hij natuurlijk ook niet aan komen op het andere adres). Ook er bij ontvanger #1 altijd twee ontvangers onder "To:"

de mail functie uit het script:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
$mail = new PHPMailer(); //(PHPMailer)
$mail->From = $root_email;
$mail->FromName = $header_title;
$mail->AddAddress($email, $header_title.' (2');
$mail->AddAddress($root_email, $header_title);

$mail->AddStringAttachment($data, "factuur_ordernr_".$ordernr[$key].".pdf");

$mail->Subject = "Bestelling - Ordernr #".$ordernr[$key];
$mail->Body    = $bericht;

if(!$mail->Send()){
    //do error
} else {
    //schrijf weg als verzonden
}

Ik heb echt geen flauw idee waar het aan kan liggen, want als er bij ontvanger #1 staat de mail ook naar ontvanger #2 is gegaan, moet dat toch het geval zijn?

It was that kind of a crazy afternoon, terrifically cold, and no sun out or anything, and you felt like you were disappearing every time you crossed a road.

If it weren't for Carbon-14, I wouldn't date at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopst
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
Kan het zijn dat soms jouw mailbox vol is ?
Of dat je een 'spam' filter hebt ?
Stel, de mail wordt gebounced, dan komt ie weer terug in de box vanwaar je hem hebt gestuurd (from), zitten daar jouw verloren mailtjes in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gods Lonely Man

Gods Lonely Man

A sidekick's sidekick

Topicstarter
De verloren mailtjes zijn ook echt verloren en worden niet gebounced ofzo iets.
De mailbox wordt elke tien minuten geleegd dus het is zeer onwaarschijnlijk dat deze volraakt.
Een spamfilter zit er geloof ik ook niet op, maar iig zijn ze aan die kant ook al aan het zoeken geweest en hebben ze niets vreemds gevonden.

Kan het misschien zo zijn dat dat laatste mailtje net 1 teveel is voor de mailserver (php/website). Dus dat er gewoon te veel mails achter elkaar verstuurd worden? Was is zoiezo al het limit van het aantal mailtjes dat je mag/kunt versturen in één keer?

It was that kind of a crazy afternoon, terrifically cold, and no sun out or anything, and you felt like you were disappearing every time you crossed a road.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben laatst ook bezig geweest met de PHPMailer class. Werkt uitstekend.
Ik had in eerste instantie hetzelfde probleem als jou, sommige mails werden wel- en sommige mails werden niet verstuurd. Mijn oplossing was dat ik aan moest geven met welke server de mail verstuurd moet worden (er vanuitgaand dat die server mail mág versturen. Bij mijn hosting is dat het geval);

code:
1
2
3
4
5
6
$mail = new PHPMailer();
$mail->From     = "Verzender e-mailadres";
$mail->FromName = "Verzender naam";
$mail->Host     = "mail.jouwmailserver.nl";
$mail->Mailer   = "smtp";
// en dan de mailopstelling etc.

Bij mij werkt alles uitstekend, ik verstuur per Send()-method 10 e-mails tegelijk waarbij het eerste adres TO is, AddAddress() dus, en de overige CC, toevoegen met AddCC() in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gods Lonely Man

Gods Lonely Man

A sidekick's sidekick

Topicstarter
En bij jou was het ook altijd naar hetzelfde ontvanger waar hij af en toe niet aan komt?

Ik ga het iig proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gods Lonely Man

Gods Lonely Man

A sidekick's sidekick

Topicstarter
Als nog eentje die niet aankwam en ik heb er een derde email adres bij gezet (mijn eigen en dus ook een andere provider) en ook daar is tot nu toe alles aangekomen.

Maar ik hoorde nu wel dat ze uiteindelijk (bijna?) allemaal ook bij ontvanger #2 aankomen. Alleen wel een dag of twee te laat. 8)7

Mag ik hier uit concluderen dat het probleem bij ontvanger #2 (provider: Tiscali) ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PsychoBoy schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 17:12:
Als nog eentje die niet aankwam en ik heb er een derde email adres bij gezet (mijn eigen en dus ook een andere provider) en ook daar is tot nu toe alles aangekomen.

Maar ik hoorde nu wel dat ze uiteindelijk (bijna?) allemaal ook bij ontvanger #2 aankomen. Alleen wel een dag of twee te laat. 8)7

Mag ik hier uit concluderen dat het probleem bij ontvanger #2 (provider: Tiscali) ligt?
Als de mailtjes vertraging oplopen kan dat aan een hoop zaken liggen. Wie eraan schuldig is dat het fout gaat staat daarbij natuurlijk niet vast maar als het naar andere providers op hetzelfde moment wel lukt lijkt het wel aan de ontvangstkant te zitten. Echter, je moet wel beseffen dat dit "normaal" is en altijd(!) kan gebeuren. Er is geen enkele garantie dat email binnen een bepaalde periode of uberhaupt aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Laatst online: 10-02 23:00
Ik zou deze regel veranderen van: mail->Mailer = "smtp";
naar: mail->Mailer = "mail";

De functie van php mail() wordt dan gebruikt. Dit werkt VEEL sneller. Anders moet die connectie maken met SMTP server, dit kost veel tijd. Bij het submitten van een form soms zo lang dat gebruikers het gaan annuleren. Ook weet je zeker dat het dan goed werkt (ervanuitgaande dat je hosting provider gewoon een werkende sendmail binary heeft opgegeven bij PHP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gods Lonely Man

Gods Lonely Man

A sidekick's sidekick

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 17:55:Er is geen enkele garantie dat email binnen een bepaalde periode of uberhaupt aankomt.
Dat is ook wel weer zo, want ik met een groep vrienden (reply all) en dan krijg ik soms reacties binnen op mailtjes die ik 10 minuten later pas binnen krijgt. Maar als het zo structureel gebeurd lijkt me er iets meer aan de hand.
pierre-oord schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 22:55:De functie van php mail() wordt dan gebruikt. Dit werkt VEEL sneller.
Hoeveel mailtjes kan ik dan achter elkaar versturen? En hoeveel mogen er in BCC passen? Zou 2000 geen problemen mogen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
PsychoBoy schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 17:12:
In de mailheaders kun je precies zien hoelaat het mailtje bij elke mailserver aankwam. Aan de hand daarvan kun je dus zien bij welke 2 servers het foutgaat.
Pagina: 1