Toon posts:

S-ATA problemen bij instal xp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Twee weken terug heb ik op mijn pc met een toen nieuw moederbord xp geinstalleerd.

Met behulp van een diskette met drivers ging alles prima.

Mijn windows is een beetje corrupt geworden, en daarom wil ik opnieuw installeren.
Zodra ik op f8 heb gedrukt en je in het scherm kom waar je de schijven en partitie's kan kiezen, staat er in dat vak:

onbekende schijf
<geen schijf in de station>

En wat ik ook doe, ik krijg een en ander niet aan de praat. Heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen??
Windows wil nog wel gewoon booten als ik de setup niet opstart, en de schijven worden herkent in het bios.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

f6, s-ata driverdisketje bij de hand houden, het erin steken wanneer installer erom vraagt, lukt het dan wel?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

staan je schijven in raid, dan is het net wat Borromini zegt: f6 rammen en diskette insteken met driver

Verwijderd

Topicstarter
maar ik heb ze niet in raid staan, het zijn gewoon twee losse schijven, in exact de zelfde configuratie als twee weken terug. Maar ik zal het toch even met f6 proberen

edit: Nee ook dit helpt niet, ik blijf het zelfde probleem hebben.....

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 21:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na nog heel veel te hebben geprobeerd is het nog steeds niet gelukt...

Ik heb de nieuwste SATA drivers gebrtuikt op diskette. Met en zonder f6 geprobeerd, maar niks lijkt te helpen..

Het vreemde blijf ik vinden dat hij wel gewoon boot, dus de bestaande windows heeft geen enkel probleem met de schijven, alleen de setup weigerd.

Heeft er iemand enig idee wat ik zou moeten doen?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:25

The Legend

*Plop*

Andere WinXP cdrom proberen? Of een andere iso :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Verwijderd

Topicstarter
Andere CD-rom heb ik al geprobeerd, en ook dit brengt geen soelaas.

Heb via google ook niet kunnen vinden dat het vaker voorkomt ofzo, het blijft een erg raar probleem.
Tot nu toe heb ik dan ook geen idee hoe ik dit moet oplossen.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:25

The Legend

*Plop*

HDD ff in andere PC hangen en via die weg formatteren?

Ik ben toch malle pietje niet!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:02
Is dat onbekende apparaat niet gewoon een cardreader?

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

BIOS reset?
Heb je een onboard controller, anders even controleren of je controller wel lekker in je PCI slot zit.
Bios upgrade?
Evt. Controller Bios upgrade?
Alle stekkertjes SATA en stroom netjes in orde?
Spint je SATA schijf wel op?

Kortom, mijn glazen bol ligt bij de reparateur (steenslag heh, wat doe je dr aan :+ ), een beetje meer info zou fijn zijn.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Verwijderd

Topicstarter
FirePuma142 schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 22:51:
BIOS reset?
Heb je een onboard controller, anders even controleren of je controller wel lekker in je PCI slot zit.
Bios upgrade?
Evt. Controller Bios upgrade?
Alle stekkertjes SATA en stroom netjes in orde?
Spint je SATA schijf wel op?

Kortom, mijn glazen bol ligt bij de reparateur (steenslag heh, wat doe je dr aan :+ ), een beetje meer info zou fijn zijn.
bios gereset? -> ja heb alle instellingen naar default gedaan, dus dat zijn dezelfde instellingen waarmee ik twee weken geleden wel heb kunnen instaleren.

onboard controller? -> ja en ze zitten er goed in.
spint schijf op? -> zoals al eerder vermeld, hij kan windows wel gewoon opstarten, dat is niet het probleem en de schijven worden ook gewoon herkent. het is puur en alleen in de setup waar er een probleem is.

Nu ben ik erg benieuwd of het zou helpen wanneer ik de schijf formaterr, zo ja: waarom helpt dit dan wel....
Dit is namelijk niet de ideale oplossing want dan ben ik redelijk wat data kwijt die op een andere partititie staat op de zelfde schijf.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:39
Probeer eens een andere hardeschijf, koop desnoods tweedehands een oudje om gewoon uit te sluiten dat het je HDD is. Probeer daar dan eens Windows op te installeren. Beste is natuurlijk een SATA om te proberen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu met behulp van Partition Magic gegeken of die wel bij de schijven kan komen.
Hij herkent beide en kan geen fouten vinden.

Wat ik wel raar vond is dat er bij schijf 1 een NTFS van 58 gig is als ook een Extended partitie van 58 gig. en dat op een schijf van 80 gig. De andere partitie met windows erop (20 gig) kwam wel gewoon 1 keer voor. Geen idee of dit normaal is....
De andere 80 gig schijf ziet hij wel gewoon als 1 NTFS partitie.

Toen ik PM afsloot en in zo'n Dos-achtig scherm kwam kon ik niet op de C schijf komen, ik kon ook niet op de D en F schijf komen. Dus de harde schijven waren vanuit dos onbereikbaar, terwijl ik wel op het diskette station kon komen.

Heeft iemand een verklaring hiervoor?

Ik sta nu op het punt om gewoon een snelle IDE schijf te kopen, word zo langzamerhand echt ziek van de S-ATA problemen, (ben met mijn asus a7v600 ook meermalen 160 gig kwijtgeraakt.)

• The__Virus
Dat het in DOS niet te benaderen valt is logisch: DOS kan niet overweg met NTFS en vindt dan ook geen schijven. Dat van die twee partities is niet goed. Het lijkt erop dat je schijf defecten vertoont. Ik zou graag je complete specs willen hebben en vooral wat voor voeding je daarbij gebruikt (merk, type en vermogen). Draai verder eens een diagnostische tool van je hardeschijffabrikant, die je als opstartdiskette kan opstarten en draaien en controleer daar eens mee of je schijf nog wel goed is.

Verwijderd

Topicstarter
specs:

Asus a7n8x-e Deluxe
AMD athlon xp3200+
2x 512Mb DDR 400 Kingston geheugen
Nvidea Geforce 4 ti4200 128 mb
2x 80 gig maxtor S-ATA
48 speed Lite-on brander
4 fan's
350 Watt Q-tec voeding

dat van die diagnostische tool van de hardeschijffabrikant, zal ik morgen ff proberen.

• The__Virus
Die voeding is echt bagger, daar zal het probleem best wel eens in kunnen zitten. Q-Tec is een waardeloos merk en dat heb ik al veel vaker gezegd, dus koop een andere voeding. Deze voeding is namelijk het stempel B-merk nog niet waard en erg onstabiel, onveilig enz. Geen discussie daarover plz :P. Je setup is echt veel te zwaar voor zo'n voeding. Zeg niet: hij deed het eerst ook gewoon, want een voeding wordt bij overbelasting steeds slechter en onveiliger.

[ Voor 22% gewijzigd door The__Virus op 06-12-2005 19:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
okej, ik ben niet te beroerd om advies van een kenner aan te nemen.

(toch kan ik het niet laten.... hij boot wel gewoon maar ziet ze in setup niet.)

een andere voeding kopen moet dan ook niet zo'n probleem zijn.
(alleen jammer dat ik die weer helemaal aan moet passen omdat ik een eigen-gemaakte case heb, waarin de voeding op een vrij apparte manier is bevestigd :X )

ik zal morgen nog ff tooltje van maxtor opzoeken en testen, en mocht dat geen soelaas bieden zal er een nieuwe voeding komen.

(ik dacht zelf aan een 400 watt, A-merk)

• The__Virus
400 watt is prima. Voor extra info en vragen kun je eventueel in Overige Hardware bij 'Welke voeding heb ik nodig' kijken. Verder kan ik je Huntkey aanraden: scherpe prijs, maar echt goede kwaliteit (heb een 500 watter op een overgeclockte AMD64 3500+ hangen). Maar je kan beter eerst dat tooltje inderdaad draaien. Let wel: niet altijd ondersteunen deze RAID (weet niet of je dat draait, aangezien je 2x 80GB hebt). Meestal zijn er hier speciale versies voor, die ook geschikt zijn voor SCSI. Let daar op.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 21:25:
maar ik heb ze niet in raid staan, het zijn gewoon twee losse schijven, in exact de zelfde configuratie als twee weken terug. .....
thnx, zal het in mijn achterhoofd houden wtb Huntkey
Pagina: 1