Toon posts:

Hulp voor opinieartikel ivm vrije software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik hoop dat dit forum gepast is voor mijn vraag. Anders hoor of zie ik het wel ;)

Ik ben student communicatiewetenschappen aan de K.U.Leuven en voor het vak taalbeheersing hebben we de opdracht gekregen om een opinieartikel te schrijven over een maatschappelijk relevant onderwerp. Ik dacht aan een pleidooi voor het gebruik van vrije software aan de universiteit en bij uitbreiding het hele onderwijs.

Bij ons aan de unief is het gebruik van Microsoft Windows + Office nog steeds algemeen. Dat moet niet alleen een pak geld aan licenties kosten voor de universiteit, maar het verondersteld bovendien dat alle studenten deze software ook aankopen (of zoals uit de praktijk blijkt: illegaal downloaden). Zowat alle proffen verspreiden hun materiaal immers nog steeds via .doc’s en .ppt’s. Moest men al beginnen met Office af te schaffen en te vervangen door Open Office zou dat dus niet alleen veel geld besparen, maar ook nog eens de toegankelijkheid van het onderwijsmateriaal bevorderen. Uit eigen ervaring weet ik dat de omschakeling van Word naar OO Writer zonder veel gevloek is verlopen.

Maar wat ik van jullie wilde weten is: wat zijn jullie belangrijkste argumenten om een universiteit of andere onderwijsinstelling te laten overschakelen naar vrije software?
Daarnaast veronderstel ik dat heel wat tweakers zelf al zo’n omschakelingsproces hebben bewerkstelligd of hebben begeleid. Van hen zou ik ook graag weten met welke tegenstand men in dat geval te kampen krijgt vanuit de organisatie, of wat de vaak gehoorde tegenargumenten zijn om alles bij het oude te houden. En hoe kan men daar dan op reageren?

Alvast erg bedankt om even mee te denken!

Jelle

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:29

Outerspace

Admin General Chat
Geld. Alles draait om geld bij ons op school :)
Zouden we alles gaan downloaden en komt de inspectie een keer langs zijn we het bokkie. Dus het overstappen naar Open Office is een relatief grote kans om te doen.

Wauw, een sig!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:55

Cyphax

Moderator LNX/AI
Niet in alleen in het schoolleven maar ook in het bedrijfsleven is de afhankelijkheid van Microsoft en haar producten erg groot. Je zit zo goed als vast. Het zal niet meevallen om te switchen van officeleverancier. In het geval van Microsoft betekent dat ook dat je afhankelijk bent van de gesloten bestandsformaten die daarbij horen. Een pakket als OpenOffice.org gebruikt open formaten waarmee je ook bij een overstap naar OO.o geen afhankelijkheid creeert.
De vrije keuze om een ander pakket te gebruiken. Toevallig ben ik liefhebber van OO.o en heb ik geen geld voor een dure MS Office licentie. Nu kunnen studenten voor minder geld een MS Office licentie kopen maar ik geef de voorkeur qua gebruik bijvoorbeeld iig aan OO.o. Echter, dan heb je niet de compatibiliteit met MS Office die je wel nodig hebt dus zit je met dat nadeel. Omdat mensen alles in de gesloten formaten naar je opsturen ben je vrijwel gedwongen geld neer te leggen voor MS Office, tenzij je de mindere compatibiliteit voor lief neemt (in de praktijk werkt dat prima maar het gaat ook om het principe.

Afgezien van de onafhankelijkheid zie ik niet veel voordelen om van MS Office te migreren naar een pakket als OO.o (vanuit het oogpunt van de uni).

Saved by the buoyancy of citrus

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Ik heb niet zo heel veel toe te voegen, maar ik vraag me wel af wat voor uni dat is. Op de TU Delft moesten we namelijk alles in plain ascii of postscript opleveren. .doc en .xls werden gewoon helemaal niet gelezen.

Geld zal niet zo'n heel grote motivator zijn gok ik, als je MS lief aankijkt en zegt dat je overweegt over te stappen krijg je MS Office (bijna) gratis, zelfde geld voor Windows. Wat wel belangrijk kan zijn is de toegenomen diversiteit (mist MS Office ook blijft natuurlijk). Op deze manier komen studenten in aanraking met non-Microsoft software als OOo en Linux en leren ze dat er meer is in de wereld. Het lijkt me slecht voor een universiteit om ongeinformeerde studenten af te leveren.

[ Voor 54% gewijzigd door Gerco op 30-11-2005 18:42 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-08 07:28

HeepH

Dope Rapper

Open office en het presentatiepakket wat daarbij horen openen toch in ieder geval gewoon .doc's en .ptt's?

http://specs.tweak.to/16495

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:27
Gerco schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:39:
Ik heb niet zo heel veel toe te voegen, maar ik vraag me wel af wat voor uni dat is. Op de TU Delft moesten we namelijk alles in plain ascii of postscript opleveren. .doc en .xls werden gewoon helemaal niet gelezen.
Ik denk eerder dat jullie de uitzondering zijn. Ik durf te wedden dat veel studenten niet eens weten wat dat is. Ik weet igg dat ze in Leiden, Amsterdam (VU en UvA) en Utrecht "gewoon" .doc ondersteunen :P.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Hoedje schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:44:
Ik denk eerder dat jullie de uitzondering zijn. Ik durf te wedden dat veel studenten niet eens weten wat dat is. Ik weet igg dat ze in Leiden, Amsterdam (VU en UvA) en Utrecht "gewoon" .doc ondersteunen :P.
Misschien zijn ze er inmiddels ook wel vanaf gestapt. De meeste studenten wisten een paar jaar terug al niet wat postscript was, nu zal wel helemaal niemand het nog weten :)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
HeefStan schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:42:
Open office en het presentatiepakket wat daarbij horen openen toch in ieder geval gewoon .doc's en .ptt's?
Ja, maar je loopt het risico dat je document nogal vernaggeld wordt en dat wil je waarschijnlijk liever niet. Het is een beetje een noodoplossing zolang .doc de defacto standaard is.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tja het is wel leuk dat open source gebeuren, maar denk ook eens aan de gevolgen van invoering van deze software. Denk aan overstapkosten zoals opleidingskosten, conversiekosten e.d. Wanneer deze hoger zijn dan de kosten van doorgaan met het huidige product/systeem, is er sprake van een lock-in, en is het dus niet echt een rationele beslissing om naar open source over te gaan.

Overigens vind ik het wel vreemd dat docenten alles in doc en ppt voorschotelen. Men kan, ondanks studentenlicenties, er niet vanuit gaan dat studenten over Microsoft Office beschikken. Keuze voor pdf lijkt me stukken logischer.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Leuk idee, het onderwijs over naar OpenOffice en Linux. Totdat het bedrijfsleven komt klagen waarom al die nieuwe studenten totaal niet kunnen omgaan met PowerPoint, Word, etc. Het is gewoon zo dat de microsoft producten de standaard zijn in het bedrijfsleven. Je kunt mijns insziens het als afgestudeerde niet maken om bij een werkgever aankomen en zeggen: uhm, kunt u even OpenOffice installeren, want dat Microsoft Word, daar kan ik niet mee overweg...
Ik ben het opzich wel met je eens dat een universiteit/andere onderwijsinstelling niet alleen de microsoft producten moet laten zien, maar juist ook de andere paketten, maar om Word/PowerPoint/etc compleet eruit te gooien kun je niet maken.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Noork schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:57:
Tja het is wel leuk dat open source gebeuren, maar denk ook eens aan de gevolgen van invoering van deze software. Denk aan overstapkosten zoals opleidingskosten, conversiekosten e.d. Wanneer deze hoger zijn dan de kosten van doorgaan met het huidige product/systeem, is er sprake van een lock-in, en is het dus niet echt een rationele beslissing om naar open source over te gaan.
Je vergeet dat een universiteit meer doelen heeft dan een bedrijf en het allerbelangrijkste doel noem je niet eens: Mensen opleiden.

In je vergelijking vergeet je de waarde van de studenten die nu weten dat er meer is in de wereld mee te rekenen. Het gaat lang niet alleen om geld. Overschakelen is een te zware stap denk ik, maar 50/50 lijkt me een hele redelijke oplossing.

Als je de studenten alleen OSS leert ben je net zo ver van huis als wanneer je ze alleen MS leert.

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco op 30-11-2005 19:04 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
Nvidiot schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:00:
Leuk idee, het onderwijs over naar OpenOffice en Linux. Totdat het bedrijfsleven komt klagen waarom al die nieuwe studenten totaal niet kunnen omgaan met PowerPoint, Word, etc. Het is gewoon zo dat de microsoft producten de standaard zijn in het bedrijfsleven. Je kunt mijns insziens het als afgestudeerde niet maken om bij een werkgever aankomen en zeggen: uhm, kunt u even OpenOffice installeren, want dat Microsoft Word, daar kan ik niet mee overweg...
Ik ben het opzich wel met je eens dat een universiteit/andere onderwijsinstelling niet alleen de microsoft producten moet laten zien, maar juist ook de andere paketten, maar om Word/PowerPoint/etc compleet eruit te gooien kun je niet maken.
Ach, kom. Alsof er zoveel verschil in zit. Ik ken beide officepakketten best goed en dat gaat echt prima. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand die Word is gewend problemen gaat hebben met Writer. Zo gek zijn ze bij OO.o natuurlijk ook niet.

• Noork
  • Niet online
Gerco schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:03:
[...]Je vergeet dat een universiteit meer doelen heeft dan een bedrijf en het allerbelangrijkste doel noem je niet eens: Mensen opleiden.............. Overschakelen is een te zware stap denk ik, maar 50/50 lijkt me een hele redelijke oplossing.
Ik ben geen voor- of tegenstander van open source en ik heb het hier helemaal niet over de opleiding van de studenten. Ik wil alleen aangeven dat overstappen niet zo makkelijk is als sommigen denken.
In je vergelijking vergeet je de waarde van de studenten die nu weten dat er meer is in de wereld mee te rekenen. Het gaat lang niet alleen om geld.
Wat zeg je hiermee?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08 12:49
Eigenlijk ben ik ervoor om iedere student LaTeX te laten leren :). Het is echt een ubergoed programma vind ik, en meerdere mensen die ik ken op de uni kunnen er goed mee omgaan (beter dan met word!!!), terwijl het verder gewoon computerkneuzen zijn :P. Daarbij is LaTeX gratis, en kan een programma als Winedt (de editor voor LaTeX bestanden) voor een klein bedrag worden aangeschaft. Er zijn vast ook wel gratis editors.

Ontopic: als iemand bij een bedrijf komt waar een ander software pakket wordt gebruikt, kan volgens mij heel simpel het andere laten installeren als die persoon dat prettig vindt (in het geval van open source freeware). En als dat bedrijf nogal van word :r afhankelijk is, kan je dat heel simpel leren, want er is werkelijk geen klote aan.

Omdat pdf is uitgevonden zodat documenten op elk platform leesbaar zijn, ben ik van mening dat .doc en .ppt etc. de wereld uit zou moeten worden geholpen. Mijn zus studeert Keltisch, waarbij ze dus enorme boekwerken moeten schrijven, en dat wordt allemaal gewoon ingeleverd als .doc. Walgelijk. Zelf doe ik een exacte studie (scheikunde) en als je een wetenschappelijk artikel van het internet wil halen, is dat ALTIJD pdf. Fantastisch!

M.a.w. ieder zijn/haar softwarepakket, als het maar in pdf wordt opgeslagen :)

[ Voor 11% gewijzigd door stefan001 op 30-11-2005 19:46 ]

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

Tuurlijk, iedereen kan een briefje tikken in word, en daarvoor maakt word of openoffice ook echt niet uit. Maar Word kan _veel_ meer dan dat. Opmaakprofielen, geavanceerde nummering, bladwijzers, voetnoten, etc. Dat zijn dingen die behoorlijk anders zijn in OpenOffice (en waarbij vaak de conversie tussen OO en Word ook de mist in gaat is mijn ervaring)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
Nvidiot schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:49:
Tuurlijk, iedereen kan een briefje tikken in word, en daarvoor maakt word of openoffice ook echt niet uit. Maar Word kan _veel_ meer dan dat. Opmaakprofielen, geavanceerde nummering, bladwijzers, voetnoten, etc. Dat zijn dingen die behoorlijk anders zijn in OpenOffice (en waarbij vaak de conversie tussen OO en Word ook de mist in gaat is mijn ervaring)
Dat valt dus heel erg mee. Ik ben dat soort functies pas gaan gebruiken in OO.o (met name stijlen enzo omdat gebruik ervan meer wordt gepromoot in OO.o) en heb daarna eens opgezocht of en hoe dat in Word ging. In veel gevallen was het in Word lastiger maar zeker vergelijkbaar. Steek er 10 minuten in en je bent er. Je moet toch wel een functie hebben waarbij je echt afhankelijk bent van zeer geavanceerde functies van Word ofzo wil dat een probleem vormen. :)

• Nvidiot

Nvidiot

notepad!

Dat is voor een gemiddelde tweaker geen probleem, uiteraard. Voor de gemiddelde tiepmiep echter wel. Zodra er een knopje op een andere plek staat snapt die het niet meer.

Voor de duidelijkheid, ik ben zeker niet tegen OpenOffice gebruik, ik ben wel tegen het leren/gebruiken van *alleen* Word of *alleen* OpenOffice.

• ppl
  • Niet online

ppl

Nvidiot schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:00:
Als je iemand een product aanleert ben je al fout bezig. Je kunt beter iemand de basics van tekstverwerking aanleren (om maar wat te noemen). Dan maakt het niet veel uit wat voor pakket iemand gebruikt. Je zult echter altijd moeten aanpassen, dat is iets wat je zelfs al hebt bij nieuwe versies van hetzelfde product en dus niet alleen bij het overgaan op een compleet ander product.
Nvidiot schreef op woensdag 30 november 2005 @ 20:03:
Dat is voor een gemiddelde tweaker geen probleem, uiteraard. Voor de gemiddelde tiepmiep echter wel. Zodra er een knopje op een andere plek staat snapt die het niet meer.

Voor de duidelijkheid, ik ben zeker niet tegen OpenOffice gebruik, ik ben wel tegen het leren/gebruiken van *alleen* Word of *alleen* OpenOffice.
De gemiddelde tiepmiep hoeft alleen te weten hoe ze een bepaalde taak moet uitvoeren in een pakket. Dat kun je middels interne cursussen al wel oplossen.
Overigens is het ook zo dat bij nieuwere Microsoft Office versies de verschillen ook dusdanig zijn dat tiepmiepen hetzelfde gedrag vertonen als wanneer ze naar een compleet ander pakket waren geswitcht. Het hangt dus af hoe goed iemand met verandering om gaat. Er zijn weinig mensen die heel snel en makkelijk om kunnen schakelen, de meesten kan dit niet (en veelal komt dat omdat de boel zo vastgeroest zit dat ze simpelweg niet willen, want zo hebben ze altijd al gewerkt).

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat een universiteit maar even op een ander pakket over moet.
Ze moeten gewoon kiezen wat voor hun de beste oplossing is. Het is wel zo handig om er dan wel een PDF/postscript printertje bij te installeren zodat je het in een formaat kunt opslaan die makkelijker onder verschillende systemen te openen valt. Het is ook nog eens handig met docenten die niet zo behendig zijn met de muis en ineens een heel stuk van een document zoek maken en het dan gaan printen e.d.
Hoeft het document alleen te worden gelezen en geprint? Dan gewoon PDF formaat (of postscript).

Ik denk dat het voor universiteiten, overheden, etc. veel belangrijker is om te kijken naar bestandsformaten dan naar de pakketten. Het zal mij een zorg zijn wat je gebruikt om het te maken, zolang ik het maar kan lezen en eventueel kan bewerken. Ik wil niet door een ander beperkt worden doordat zij een bepaald pakket gebruiken. Ik ben hier echter niet de enige in gezien de promotie van de overheid m.b.t. open standaarden en de vele discussies :P

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:07:
Zowat alle proffen verspreiden hun materiaal immers nog steeds via .doc’s en .ppt’s.
Dat is echt heel slecht. Documenten openbaar maken doe je met postscript of PDF.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gerco schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:39:
Ik heb niet zo heel veel toe te voegen, maar ik vraag me wel af wat voor uni dat is.
Een van de betere universiteiten van België.

Open standaarden (OpenDocument?) vind ik een sterke pro voor omschakeling. Sowieso is een unief het aan zichzelf verplicht - vind ik - om als verzamelplaats van de intelligentsia een pioniersrol te vervullen in maatschappelijk relevante debatten. Een universiteit moet kritisch zijn. Verder krijgen ze hun werkingsmiddelen voor het overgrote deel van de overheid - en ik vind dat ze dat beter kunnen besteden dan aan een of andere filantroop. OSS is een van die terreinen die aandacht verdienen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1