nut van blackice achter hardware firewall ?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-04 08:05
Ik was gisteren met een paar kameraden aan het discussieren over hard- en software, jullie weten wel hoe dat gaat...

Het ging hier over : heeft de software BlackIce Server Protection nut achter een professionele hardware firewall. Volgens sommigen zou dit geen nut hebben, de firewall doet wel genoeg.
Anderen wijzen dan weer op de titel die iss aan zijn product geeft, namelijk "Intrusion Detection". Alle verkeer wordt bekeken en door filters gegooid om te controleren of wat er gedaan wordt allemaal door de beugel kan.

Mijn grote vraag is dus of deze controle nodig is achter een professionele firewall? Weet iemand hier meer over, zodat ik deze nacht wél goed kan slapen?

Bedankt alvast !

[ Voor 11% gewijzigd door codemann op 30-11-2005 17:34 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:13
Mijn grote vraag is dus of deze controle nodig is achter een professionele firewall?
Misschien wel en misschien niet. Hangt van je situatie af.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

voor inbound zat het weinig extra but hebben. Als je echter wil controleren welke applicatie nar buiten mag dan heb je toch een software firewall nodig. Die is de enige die kan zien welke applictaie welk verkeer initieert.
Overigens kan dit de volgende keer beter in NT of BV en ook betwijfel ik of dit nooit eerder besproken en benatwoord is.
zie deze search bijvoorbeeld
http://gathering.tweakers...FILTERS%5D=&select_forum=

[ Voor 38% gewijzigd door TrailBlazer op 30-11-2005 17:37 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik installeer/activeer/... overal waar ik kan firewalls, ookal is er een router met firewall.

Er moet maar 1 besmette laptop binnenkomen en je netwerk ligt plat. Dus elke computer een eigen firewall.

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-04 08:39
Betwijfel dat mensen hier het verschil tussen een firewall en intrusion detection kennen...

IDS/IPS (Intrusion Detection/Prevention System) kan inderdaad protocollen controleren of alles wel ok is. Bijv. of er geen te lange headers verstuurt worden en/of illegale karakters om maar iets te noemen. IDS doet er meestal niks tegen, maar registreerd het alleen, IPS kan het stoppen afhankelijk van instellingen. Echt grote pakketten dit soort software/hardware hebben bergen met instellingen.

De termen worden nogal al door elkaar gebruikt overigens. Waarschijnlijk ivm de hoeveelheid instellingen :).

Doe op www.fortigate.com eens de 'FortiGate Antivirus Firewall Interactive Web-based Demo'. En kijk maar eens in de instellingen. Of kijk bijv. eens op http://www.snort.org/.

Geen idee hoe goed de IDS van BlackIce is tho'

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-04 08:05
TrailBlazer schreef op woensdag 30 november 2005 @ 17:35:
Overigens kan dit de volgende keer beter in NT of BV en ook betwijfel ik of dit nooit eerder besproken en benatwoord is.
Ik heb niet gezocht op software firewalls vs hardware firewalls maar specifiek op BlackIce in combinatie met hardware firewalls en daar vond ik niets op. Blackice is naar wat ik lees namelijk geen firewall maar zoals freaky opmerkt een IDS.
-freaky- schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:01:
Betwijfel dat mensen hier het verschil tussen een firewall en intrusion detection kennen...
...
Doe op www.fortigate.com eens de 'FortiGate Antivirus Firewall Interactive Web-based Demo'. En kijk maar eens in de instellingen. Of kijk bijv. eens op http://www.snort.org/.

Geen idee hoe goed de IDS van BlackIce is tho'
Bedankt voor de info freaky, ik ga beide links zeker eens bekijken en er meer over lezen. Als ik het goed begrijp is dus goede IDS/IPS software zeker aangeraden ?
In het geval waar ik het zou toepassen gaat het trouwens om een aantal servers in een datacenter, web- en mailservers vooral.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Meer is bijna altijd beter...

Om tot een goede conclusie te komen zal je toch uitgebreider moeten beschrijven wat je wilt. Een beschrijving van de configuratie van de hw firewall, LAN, blackice config en server is wel gewenst als je hier zulke vragen post.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

IDS/IPS is *ERG* veel werk om goed te installeren, configureren en om elke dag je logs door te werken om te kijken of er wat ernstig mis is. Verkijk je daar niet op, ze zijn nuttig, maar zeker niet perfect qua detectie en vooral erg goed in het genereren van enorme logfiles die iemand toch zal moeten bekijken.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Het is nogal onzinnig om hierover te gaan discussiëren als je niet weet waarmee je te maken hebt; "een professionele firewall" zegt natuurlijk helemaal niets.

• Abom
  • Laatst online: 22-04 10:57
Persoonlijk zou ik zeggen dat IDS/IPS op het interne netwerk nogal overbodig is, dit in tegenstelling tot virusscanners. Verder vind ik het verstandiger om je beveiliging te centraliseren dan op elke client zo'n stuk software te zetten, welke ook geupdate moeten (IDS/IPS scanners hebben ook updates nodig).

Ik heb het dan wel over een omgeving waar de werkplekken van de eindgebruikers via een proxy surfen en niet alleen maar achter een NAT doos. Bij ons zijn de machines die van binnenuit, door onze firewall, direct op het Internet kunnen komen, op één hand te tellen en buiten de webproxy zijn de bestemmingen en poorten ook nog beperkt.

[ Voor 20% gewijzigd door Abom op 30-11-2005 22:16 ]

Verwijderd

Abom schreef op woensdag 30 november 2005 @ 22:01:
Persoonlijk zou ik zeggen dat IDS/IPS op het interne netwerk nogal overbodig is, dit in tegenstelling tot virusscanners. Verder vind ik het verstandiger om je beveiliging te centraliseren dan op elke client zo'n stuk software te zetten, welke ook geupdate moeten (IDS/IPS scanners hebben ook updates nodig).

Ik heb het dan wel over een omgeving waar de werkplekken van de eindgebruikers via een proxy surfen en niet alleen maar achter een NAT doos. Bij ons zijn de machines die van binnenuit, door onze firewall, direct op het Internet kunnen komen, op één hand te tellen en buiten de webproxy zijn de bestemmingen ook nog beperkt.
Ook op een intern netwerk heeft een IDS/IPS zin. Een virusscanner herkent enkel virussen die bekend zijn en een NAT firewall laat gewoon verkeer door via poorten die door de gebruiker zijn opengezet en meestal alles naar buiten. Als er dus een nieuw virus is dat verkeer gaat genereren naar buiten wordt die dus nergens door tegengehouden en wordt er waarschijnlijk niets van gemerkt.

Een IDS/IPS kan dit verkeer herkennen en op registreren/blokkeren zodat de administrator gewaarschuwd wordt dat er verdacht verkeer op treed. Ook kan een IDS/IPS pogingen tot hacken van servers herkennen. Aangezien niet alle hackers van buiten de organisatie komen is ook die controlle eigenlijk gewoon noodzakelijk in wat grotere organisaties.

Tot slot de opmerking over "beveiliging centraliseren" Dat werkt in praktijk gewoon niet.
Een werknemer kan zijn notebook mee naar huis nemen. Daar valt het notebook volledig buiten jou beveiliging dus moet je het notebook zelf beveiligen.
Een werknemer kan een besmette CD of USB stick gebruiken. Ook dan moet de desktop de beveiliging afhandelen
En tenslotte kan er via een P2P programma/download accelerator de meest vage rommel ongecontroleert door je firewall heen komen.

Was dat alles? Nou nog eentje dan. Voor de opkomst van WPA was de beveiliging van draadloze netwerken belabberd. Veel bedrijven hebben dat opgelost door de laptops die via wifi verbonden werden via VPN toegang tot het netwerk te verlenen. Prima oplossing..... Toch.....
Nou nee. Je interne netwerk is dan wel beveiligd, maar het notebook van de gebruiker niet. Een andere notebook gebruiker kan via hetzelfde accesspoint connecten en het niet beveiligde notebook aanvallen. En hierna is dat notebook zelf dus weer een prima methode om in het netwerk binnen te komen. Helaas hebben vele bedrijven deze policy nog niet gewijzigd en WPA (2) verplicht gesteld.

De conclusie is dus dat er vele manieren zijn om door de beveiligingsring heen te breken en uiteindelijke elke PC kwetsbaar is en dus zo goed mogelijk beveiligd moet worden.

PS Een webproxy is geen beveiligingsmaatregel. Ik kan een trojan/virus gewoon de proxy settings van IE/firefox e.d. laten overnemen. Communicatie kan via poort 80 en dat mag "altijd"

ik denk dat ik dit maar eens in mijn sig ga zetten. Blijkbaar zijn er nog een hoop zieltjes te winnen over hoe je een goede beveiliging opzet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 22:37 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:17

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Abom schreef op woensdag 30 november 2005 @ 22:01:
Persoonlijk zou ik zeggen dat IDS/IPS op het interne netwerk nogal overbodig is, dit in tegenstelling tot virusscanners.
Dat vind ik totaal onzin gezien een groot deel van de aanvallen van "binnenuit" komt. Hier is zelfs uitgebreid onderzoek naar gedaan, je kent de statistieken vast wel. Je zal verbaasd staan wat een goed geconfigureerde IPS / IDS op het interne netwerk nog pakt of zal detecteren.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Abom
  • Laatst online: 22-04 10:57
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 22:29:
[...]
Ook op een intern netwerk heeft een IDS/IPS zin. Een virusscanner herkent enkel virussen die bekend zijn en een NAT firewall laat gewoon verkeer door via poorten die door de gebruiker zijn opengezet en meestal alles naar buiten. Als er dus een nieuw virus is dat verkeer gaat genereren naar buiten wordt die dus nergens door tegengehouden en wordt er waarschijnlijk niets van gemerkt.

Een IDS/IPS kan dit verkeer herkennen en op registreren/blokkeren zodat de administrator gewaarschuwd wordt dat er verdacht verkeer op treed. Ook kan een IDS/IPS pogingen tot hacken van servers herkennen. Aangezien niet alle hackers van buiten de organisatie komen is ook die controlle eigenlijk gewoon noodzakelijk in wat grotere organisaties.
Dat het geen zin heeft is natuurlijk niet zo. Zoals Bor al aangeeft, heel veel beveiligings problemen zitten intern, maar dat is vaker een probleem wat opgelost moet worden met beleid dan met techniek. Je IPS doet niets tegen het stelen van data.
Verder, IDS/IPS is toch ook gebasseerd op bekende attacks e.d.? Die zullen ook geupdate moeten worden, net zoals virusscanners.
PS Een webproxy is geen beveiligingsmaatregel. Ik kan een trojan/virus gewoon de proxy settings van IE/firefox e.d. laten overnemen. Communicatie kan via poort 80 en dat mag "altijd"
Dat zeg ik ook niet, het zorgt er wel voor dat je je firewall verder dicht kunt zetten dan normaal en normaal verkeer vanaf elke werkplek kunt verbieden. Verder kan je trojan misschien de instellingen van de browser overnemen, maar authoriseren aan de proxy kannie waarschijnlijk niet, dus nee, communicatie via poort 80 mag niet altijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Abom op 30-11-2005 23:57 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 22:29:
[...]

Was dat alles? Nou nog eentje dan. Voor de opkomst van WPA was de beveiliging van draadloze netwerken belabberd. Veel bedrijven hebben dat opgelost door de laptops die via wifi verbonden werden via VPN toegang tot het netwerk te verlenen. Prima oplossing..... Toch.....
Nou nee. Je interne netwerk is dan wel beveiligd, maar het notebook van de gebruiker niet. Een andere notebook gebruiker kan via hetzelfde accesspoint connecten en het niet beveiligde notebook aanvallen. En hierna is dat notebook zelf dus weer een prima methode om in het netwerk binnen te komen. Helaas hebben vele bedrijven deze policy nog niet gewijzigd en WPA (2) verplicht gesteld.
ik denk dat ik dit maar eens in mijn sig ga zetten. Blijkbaar zijn er nog een hoop zieltjes te winnen over hoe je een goede beveiliging opzet.
Ik heb ervaring met de vpn clients van cisco en van Checkpoint. Beiden vpn clients installeren/configureren een firewall zodat er helemaal niks meer via het lan/wifi binnen kan komen. Dus de kans op hjackpogingen wordt dan al weer een stuk kleiner ook zonder WPA dus
Pagina: 1