Game pc voor 3jaar, 700 euro budget

Pagina: 1
Acties:
  • 311 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martieadams
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03-2025
een vriend van me had gevraagd of ik een systeem voor hem wilde samenstellen. Ram had hij nog liggen (bij een of ander oom ;) ) Waarschijnlijk 1-2 gigabyte. Ik dus vrolijk aan de slag. Het was de bedoeling dat de pc 3 jaar meeging en dat over 3jaar men nog nieuwe games zou moeten kunnen spelen. Ook was het de bedoeling dat alles bij een winkel gekocht werd. Aangezien ik de jongen een beetje ken weet ik ook wel dat hij tussentijds niet wil upgraden, een open kast word al als taboe gezien. Maar goed ik ging dus aan de slag met een budget van ongeveer 1000 euro. Hiermee had ik het volgende systeem samengesteld. (ja ik weet dat de psu nogal zwak is)

939 AMD Athl64 X2 3800+ 2.0GHz BOX 351,90
Asus A8N-SLI GL/PCIEx 939 129,90
300GB 7200 Maxtor 6L300S0 16MB SATA 134,90
Sweex Prescott Mars 400W zwart 39,90
NEC ND3540 16x +/-writer bulk zwart 43,90
Assembleren / Testen van systemen 29,90
XpertVision 6600GT/SLI 256MB TV-out 173,90
XpertVision 6600GT/SLI 256MB TV-out 173,90

totaal € 1.078,20

Toen zij naar de gistron gingen, (zonder mij iets te vertellen :S .) werd hun doodleuk verteld dat je tussen de 600 en 700 euro ook een goed game systeem kon krijgen. Nu kreeg ik dus de taak een systeem samen te stellen voor 700 euro maximaal waarmee "gegamed" kan worden. Toen had ik dit samengesteld;

Productomschrijving
- + 939 AMD Athl64 3200+ 2.0GHz Venice 155,90
- + Thermaltake TR2 M6 754/940/9 12,90
- + 300GB 7200 Maxtor 6L300S0 16MB SATA 134,90
- + NEC ND4550 16x +/-writer bulk zwart 48,90
- + XpertVision 6600GT/SLI 128MB TV-out 155,90
- + MSI K8N Neo4-F GL/R/S/PCIEx 939 89,90
- + ARCTIC Silentium T1 350W zwart-zilve 74,90
- + Assembleren / Testen van systemen 29,90 29,90

totaal € 703,20

Dit bovenstaande systeem is niet eens geschikt om de nieuwste games in high te draaien, laat staan over 3 jaar dat hij dan nog loopt. Ik ben nu dus bang dat ik over 2-3 jaar de schuld krijg van de mensen dat er niet meer kan worden gegamed op het systeem..

Maar goed even een snelle uitleg, de CPU ik heb deze gekozen vanwege zijn lage prijs en hoge prestaties en omdat AMD gewoon een hogere prijs/kwaliteit (voor games iig) levert. De harde schijf is gekozen omdat er in de aankomende 3jaar waarschijnlijk veel word opgeslagen onder andere veel digitale foto's en muziek. De brander is niet echt zeer bewust gekozen, heb zelf een 3510 en heb nog geen klachten hierover en aangezien dit een opvolger hiervan is ga ik er van uit dat er geen problemen zullen zijn. De 6600 GT is gekozen omdat deze een zeer hoge prijs/prestatie verhouding heeft, wel vind ik dat de kaart niet veel is gedaald in prijs ten opzichte van half jaar geleden. Het moederbord is gewoon een van de goedkoopste pci-E moederborden van een redelijk merk. De kast is gekozen vanwege zijn stille prestaties, en omdat er een voeding inzit welke ik denk dat deze van redelijke kwaliteit is.

En tenslotte het in elkaar zetten, ik krijg zeer waarschijnlijk niks voor dit advies, en wil niet onnodig risico lopen dat ik iets zou slopen met bijkomende kosten. En ik weet niet of hij dit me wel toevertrouwt ook ivm garantie etc. ... ( Heb wel vorig jaar mijn eigen systeem in elkaar gezet maar dat komt omdat ik mezelf wel vertrouw ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door martieadams op 30-11-2005 16:48 ]

Learn to forget...

Verwijderd

op high lange niet cod2 bevoorbeeld is een zeer zware game.

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:27
Zeg gewoon dat het budget niet voldoet voor zo een eis :? Kom op, als je over 3 jaar nog fatsoenlijk wil gamen moet je minimaal nu iets in Sli draaien, of een high end kaart kopen. En daar kom je met dit budget echt niet uit. Je eerste systeem leek me wel prima. Ook over 3 jaar zou je er nog mee uit de voeten kunnen, maar met 1 6600gt niet lijkt mij.
En je weet dat de voeding zwak is zeg je zelf. Doe er dan wat aan! Als tweaker zijnde smeer je mensen toch geen sweex rotzooi aan. Voor 30 euro meer koop je een 450 watt coolermaster of 400w zalman.

Ow, en wat die gasten bij Gistron zeiden klopt natuurlijk. Alleen niet voor over 3 jaar 8)7

[

[ Voor 26% gewijzigd door B-Bandit op 30-11-2005 16:56 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• martieadams
ja goed, dat zei ik dus ook al tegen hun, maar toen zei dus naar de gistron gingen werd daar beweerd dat het wel mogelijk was. Ik denk ook dat ik volgende keer maar met hun meegaa om daar even het een en ander te bespreken..

Learn to forget...

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 17:37

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

zelfs met een 7800 GTX 512 in SLI ga je over 3 jaar niet alles meer op high draaien volgens mij dus voor 700,- heb je denk ik een aardig systeem in elkaar geflanst.
Als mensen serieus denken voor 700,- voor een compleet systeem 3 jaar vooruit te kunnen, zou ik ook maar eens vragen welk geheugen hij dan nog heeft liggen want dat zou best wel eens dat hypermoderne EDO gegeugen kunnen zijn waarmee hij slechts 5 jaar geleden nog windows98 zo goed op kon draaien :X

I'm not as think as you stoned I am

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het is wel mogelijk, maar dan een stuk goedkopere processor, minder gig opslag, slechtere geluidskaart etc.

gewoon op low def. spelen dus, maar dat lijkt mij ook geen optie.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Naja, ik weet dat het je vrienden zijn, maar als ze het bij Gistron zo goed weten, dan kopen ze er toch een bij Gistron? Jij moet gewoon volhouden dat je ze geen rotzooi wilt aansmeren, en dat je niet denkt goedkoper uit te komen voor een pc die 3 jaar mee gaat.. Als zij het risico bij Gistron willen nemen, prima.. Even goede vrienden toch?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
en ik zou niet kiezen voor 2x 6600gt sli maar gewoon een goede kaart voor 350 euro en is waarschijnlijk sneller dan die 6600 gt sli

Verwijderd

Tsjah, als ze denken het beter te weten dan doen ze het toch zelf? Ik zou er niet al te veel moeite in steken om eerlijk te zijn, klinkt mij als een erg ondankbare taak in de oren waar toch wel wat uurtjes in gaan zitten.

Verwijderd

Tja als het echt een game pc moet worden zou ik een kleinere HD nemen en waarschijnlijk een goedkopere mobo en het geld dat je daarmee bespaart, +- 50 euro gebruiken voor een betere videokaart.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Even nog een leuke vergelijking.. Kun jij een PC verzinnen die 3 jaar geleden gekocht is, die NU nog FEAR en COD2 kan spelen? Ja, vast wel, maar niet voor 700 euro..

Ik kan me gewoon NIET voorstellen dat je nu een pc koopt voor 700 euro, die over 3 jaar de nieuwste spellen kan spelen..

Druk ze dat in ieder geval goed op het hart!

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• martieadams
Het hoeft over 3 jaar ook niet op op high, maar op lowest is natuurlijk ook niet fijn.. ik snap die mensen zowiezo niet, willen ze game pc kopen, en dan gaan gamen op 15" crt monitor.. maar goed ik kan ze natuurlijk niet dwingen meer te kopen dan ze zelf willen uitgeven. Maar ik was ook niet van plan verantwoordelijk te zijn dat ze nu zo'n laag systeem kopen en over een jaar al bij mij gaan klagen..

Learn to forget...

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 22:38
idd helemaal mee eens die 1e pc was wel redelijk maar die 2e is echt nix over 1 jaar al niet meer.

en als ze bij gistron beweren dat het wel kan voor 700 euro ja laat ze het dan lekker daar kopen.

dan kan jij over 1 jaar zeggen zei het toch dat het niet kon.

Verwijderd

hellmonder1986 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:55:
en ik zou niet kiezen voor 2x 6600gt sli maar gewoon een goede kaart voor 350 euro en is waarschijnlijk sneller dan die 6600 gt sli
Inderdaad, verschillende tests wijzen uit dat een 7800gt sneller is dan 2x6600gt SLI.

Daarnaast heb je twee opties:
1. Poot stijf houden, en zeggen dat je minimaal iets van €1000,- of €900,- nodig hebt.
2. Met tegenzin leveren na te hebben gezegd dat het niet aan de eisen voldoet.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Gewoon uitleggen dat je voor 700 euro maar 700 euro performance kan krijgen.
En dat zulk over 3 jaar betekent dat ze alles op LOW moeten zettten.

En als ze dan ervoor kiezen voor PC 700 Euro te gaan, hun verlies!

There is no place like ::1

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
wat ie wel kan doen is een sli mobo kopen en een goede graphics card en dan over een jaartje een tweede graphics card bijkopen en hem dan zo in sli te plaatsen dan kan hij nu toch al een leuk game systeempje hebben. niet?

• martieadams
Ik kan daar wel voor kiezen maar een SLI mobo met 2 poorten kost ook al paar euro meer en ik zit al iets over het budget.. Maar goed ik zal zsm met hun en de gistron samen even overleggen wat nou het verstandigst is.

Learn to forget...

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:02

Garyu

WW

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 17:01:
[...]

Inderdaad, verschillende tests wijzen uit dat een 7800gt sneller is dan 2x6600gt SLI.
Bijkomend voordeel is dat je er eventueel over een jaar of twee een tweede als SLI bij kan stoppen, als je er nu maar eentje in stopt. Dat zal tegen die tijd goedkoper en dus rendabeler zijn. Wordt het toch tussendoor upgraden, maar wat verwachten ze voor 700 euro's ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
zet er een HD in van 80 of 120 GB in, scheelt €50-80, zet er een dvd-lezer in ipv een brander (scheelt bijna niks maar gamen = geen dvd's hoeven branden) en een 7800 zou ik er idd ook wel indoen!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:39
Het systeem wat je hebt voor gesteld kan volgens mij best 3 jaar mee. Eventueel iets meer aan de VGA kaart uitgeven. Maar als ze over drie jaar nog willen gamen moeten ze over 1,5 a 2 jaar een nieuwe VGA kaart kopen, alles bij elkaar zullen ze toch ca. 1000 euro kwijt zijn. ca 750 nu en ca. 250 a 300 over 1,5 a 2 jaar.

Als ze echter op een 15" CRT gaan gamen, dan kunnen ze er wel tien jaar mee vooruit. aangezien de resolutie meestal op 800x600 (max 1024x768) gezet zal worden.

Iig succes met het overtuigen van je vriend dat gistron altijd een mindere prijs/qualiteit verhouding zal leveren dan jij.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
idd een 7800 erin ipv 2x 6600gt.

Als ze 3 jaar willen gamen, dan moet je gewoon een systeem hebben als waar jij mee begon (alleen geen 2x6600gt).
Als ze goedkoper willen, dan moet je erbij zeggen dat ze volgend jaar weer wat moeten upgraden.

Voor de rest vragen welk geheugen ze hebben. Vermoedelijk is dit namelijk niet goed genoeg. Of het werkt gewoon niet, of het is veel te traag.

Ik zou er in elk geval niet aan beginnen. Ik zou ze maar doorsturen naar de mediamarkt ofzo...
Want als je nu al bang bent dat ze over anderhalf jaar kunnen gaan zeuren: Je hebt geen zekerheid dat er niet opeens iets revolutionairs veranderd. Wellicht komt er opeens een sprintje in de markt, dat je zelfs over 2 jaar de nieuwste spellen niet op het laagste niveau met een 7800gtx kan spelen. Dan komen ze bij jou klagen dat je ze slecht hebt voorgelicht. Terwijl je er dan niets aan kan doen. Niemand kan in de toekomst kijken. Je kan alleen inschattingen maken.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:22

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Investeer iets meer in een goede voeding en laat die sweex rommel liggen. Een voeding is iets waar je echt niet op moet bezuigigen wil je een goed en stabiel systeem. De sweex voedingen hebben wat dat betreft een erg slechte naam.

Ik denk dat het overigens niet mogelijk is een gamepc samen te stellen voor 700 euro of 1000 euro waar je over 3 jaar echt alle games nog vlekkeloos op kunt spelen op aardige resoluties.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 20:31

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Sommige willen altijd het onderste uit de kan, moet alles kunnen maar mag niks kosten. Bouw ook zeer regelmatig pc's en dat soort dingen kom ik steeds weer tegen.
Ik denk dat je voor die 700 euro een heel net systeem hebt gemaakt en de illusie dat je daar over 3 jaar nog zwaar op kunt gamen zonder tussentijdse aanpassing kun je ze rustig uit hun hoofd kletsen. Dat gaat gewoon niet. Merk het aan me eigen pc.

Het beste is nu dit systeem nemen en evt. over 3/4 a 1 jaar de GT vervangen door een dan sterkere kaart (7800 GTX ofzo) die je tegen die tijd voor een leuk bedrag kunt kopen.

Zo doe ik het vaak, nu een goed systeem met de juiste poorten en aansluitingen en erbij vertellen dat de nieuwste / beste kaarten nu gewoon te duur zijn. Rest bedragje gewoon opzij zetten en als die intressant worden qua prijs de ondertussen verouderde kaart eruit halen. Die kun je dan nog voor een zacht prijsje verkopen en dat geld leg je bij de nieuwe. En zo zul je het ieder "gamejaar" opnieuw moeten bekijken.

En anderes een XBOX360 :) Consoles gaan altijd wat langer mee en daar kun je niks aan upgraden.

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Ik zal het ff zo zeggen:

Ik heb een paar maanden geleden meer dan 1000 euro uitgegeven aan 2 gig ram, een mobo en een Athlon 64 X2 4400+, mijn X800 Pro, Soundblaster Audigy 2 ZS en HD's en optische drives en scherm enz heb ik allemaal meegenomen uit mijn oude pc, en zelfs ik kan nu de nieuwste games niet vloeiend met alle grafische opties open draaien.

En dan heb ik 1000 euro uitgegeven. Doe er nog een dikke videokaart + voeding bij, en dan nog wat schijven en drives en geluidskaart enzo, dan kom je al snel aan 1500 - 2000 euro, en dan heb je een pc die NU alle games op max kan draaien, en die over een jaar alweer moeite heeft, en waarmee je over twee jaar alweer op lager detail mag gaan spelen.

Kortom, voor € 700 kan je zo'n pc simpelweg niet bouwen.

• Nivado
Het beste is nu dit systeem nemen en evt. over 3/4 a 1 jaar de GT vervangen door een dan sterkere kaart (7800 GTX ofzo) die je tegen die tijd voor een leuk bedrag kunt kopen.
offtopic:
Dan kun je die 7800 GTX beter nu kopen. Over 3/4 jaar kost de GTX waarschijnlijk nog minimaal 300 E. dus dan betaal je in totaal ca. 475 E Dan je kan hem beter gelijk kopen en heb je er nu al plezier van.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:57
Haha, toen ik die topictitel las dacht ik meteen: dat kan niet. Als je over 3 jaar nog fatsoenlijk wil gamen ga je al richting het dubbele van dit budget. Vertel gewoon hoe het zit, als ie de pc dan nog wil hebben: zijn keuze. Als je maar duidelijk bent hoe de feiten liggen.

Roomba E5 te koop

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Een tip luister niet naar Computer winkels !!!!! die lui zeggen dat een ATi Radeon 9250 en Nvidia FX 5200 nog goede gamers kaarten zijn.

Ultime gamers kaarten zijn daar 6600 GT's DAT IS DUS NIET !!!. Een 7800 GTX 512 en X1800 XT 512 zijn ultime kaarten.

Die lui hebben gewoon mooie verkoop praat maar de helft is dikke bullshit. Nu is het wel zo dat je met een 6600 GT goed kan gamen. Maar gamers pc begint bij mij toch echt bij een 6800 Ultra of een X800 XT. Daar lopen games al niet helemaal meer goed op met 1024x768 en aa en af aan.

Ik zou ook niet voor SLI gaan een 6800 Ultra is snelelr dan 2x6600 GT. Alleen games die het ondersteunen komen rond de 80% winst uit. De rest mischien 5%. De markt is er nog niet echt klaar voor. Alleen als je meer power wilt dan de snelste kaart op de markt zou ik voor een multi VPU opstelling gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Astennu op 30-11-2005 18:04 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Met die pc kan je de games van volgend jaar nog niet meer op hoge instellingen spelen, laat staan games van 3 jaar in de toekomst.
Die kan je hoop & al nog op Low draaien.

Verwijderd

tegenwoordig moet je in 3 jaar je pc wel 2 a 3 keer upgraden wil je een beetje spellen kunne blijven spelen

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
kuch kuch ... ik weet niet hoeveel mensen het doorhebben, maar pc's kosten enorm veel geld, zeker om te gamen.
Ik heb meer dan twee jaar álles gespeeld met mijn ati 9000, ik heb sinds een half jaar (omdat hij het niet meer trok) een 6200 gekocht. Prima ding, ik kan terug álles spelen en dan bedoel ik ook alles. Misschien niet met alle mogelijke details, maar dat is me geen 200 euro waard. Vraag eens aan die vrienden of ze het 500 euro waard vinden om met de hoogste details te spelen?

Wat je eventueel nu kan doen is een midrange 6600gt er in steken en binnen twee jaar een andere kaart er in steken.

Ben ik nu echt de enige die dit allemaal gek veel geld vindt? Of ben ik echt zo arm als jullie mij doen aanvoelen? Er zijn echt nog andere dingen in het leven buiten gamen.

Een 6600gt is meer dan genoeg naar mijn aanvoelen. Mijn 6200moet nog twee jaar mee.

edit: voor iemand me corrigeert: met mijn 9000 kon ik inderdaad geen doom3 spelen, maar ik vond het spel toch zo slecht dat ik daarvoor niet wou upgraden. Andere kaart gekocht bij Boiling Point.

[ Voor 11% gewijzigd door plastronneke op 30-11-2005 18:10 ]

• Iliares
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-12-2025
plastronneke schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:08:

Ben ik nu echt de enige die dit allemaal gek veel geld vindt? Of ben ik echt zo arm als jullie mij doen aanvoelen? Er zijn echt nog andere dingen in het leven buiten gamen.
Je bent zeker niet de enige :o

Ik ben nog heel trots op mijn geforce 5200 die ik 2 jaar geleden voor 90 euro heb gehaald. Alle spellen die ik graag speel zoals AOM en Warcraft 3:TFT kunnen op het hoogst en andere spellen zoals KOTOR en UT2k4 kunnen nog vloeiend op medium draaien.

Maar ff weer on-topic. Misschien bedoelt diegene dat je over 3 jaar nog steeds KUNT gamen. Dan heb je toch wel genoeg aan een 6600gt? Die kan over 3 jaar spellen zeker op medium draaien op 1280-1024. Zelfs mijn 5200 lukt dat met de nieuwste spellen (zoals AOE3). 8)7 :?

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:27
Iliares schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:14:
[...]

Ik ben nog heel trots op mijn geforce 5200 die ik 2 jaar geleden voor 90 euro heb gehaald. Alle spellen die ik graag speel zoals AOM en Warcraft 3:TFT kunnen op het hoogst en andere spellen zoals KOTOR en UT2k4 kunnen nog vloeiend op medium draaien.

Maar ff weer on-topic. Misschien bedoelt diegene dat je over 3 jaar nog steeds KUNT gamen. Dan heb je toch wel genoeg aan een 6600gt? Die kan over 3 jaar spellen zeker op medium draaien op 1280-1024. Zelfs mijn 5200 lukt dat met de nieuwste spellen (zoals AOE3). 8)7 :?
Ach man, natuurlijk kan je u2k4 op 1280*1024 spelen met een gf5200, maar spellen als FEAR en doom 3 speel ik ook nu met een 6600GT op 1280*1024 op medium. En dan nog met moeite ook, dat kan je niet zeggen over 3 jaar. Dan zal ik met deze kaart op 800*600 low moeten spelen. Gaat stukken sneller dan je denkt allemaal...3 jaar geleden kocht ik nog een compaq met een geforce 2mx erin 8)7

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-02 15:23
Iliares schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:14:
[...]

Gamers hoeven niet zo gek veel geld kwijt te zijn als ze vooruit kijken!!

in 1997 me pa een Compac Presario 2xxx voor 5000 gulden.. gammen ging niet echt!! (was inc printer) nu koop ik voor 1400 euro een echt game systeem!! comadore 64 was bij de introductie 2000 gulden!!

anyway.. ieder moet voor zich weten of ie nou veel geld uitgeeft voor een game pc of nie!! Ik doe alleen mee als ik hier echt geld voor uitgeven!! zal dus wel deze zomer zijn september of zo!! dan is mijn systeempje 4 jaartjes oud!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Spitie
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Misschien kan je beter een opteron146 kopen i,p.v die 3200+ , even duur maar dubbele aantal cache en beter te oc'en.

[ Voor 19% gewijzigd door Spitie op 30-11-2005 18:27 ]

Signature

• dog4life
  • Niet online
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie oktober 2002

Tweakers.net Best Buy Guide: Editie oktober 2002, een systeem van €1250,-!!

Ga maar na wat daarin zit, en bedenk daarbij wat je nú aan het systeem zou hebben! Niks in deze vorm :)

Korte samenvatting: XP2000+, 256 RAM, 40 HD, Ti4200 64MB (SB live, CD(!) brander, CD/DVD-lezer).

Die 1250,- is wel inclusief monitor van 250,-, dus dan kom je op €1000 uit. Hét bewijs dat een gamesysteem dat nu 3 jaar oud is niet meer voldoet :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bor de Wollef schreef op woensdag 30 november 2005 @ 17:22:
Investeer iets meer in een goede voeding en laat die sweex rommel liggen. Een voeding is iets waar je echt niet op moet bezuigigen wil je een goed en stabiel systeem. De sweex voedingen hebben wat dat betreft een erg slechte naam.

Ik denk dat het overigens niet mogelijk is een gamepc samen te stellen voor 700 euro of 1000 euro waar je over 3 jaar echt alle games nog vlekkeloos op kunt spelen op aardige resoluties.
Met stom. Zeg tegen je vriend dat hij een deftige voeding koopt, en een 200/250 GB HD. Voor die paar GB meer betaal je teveel in verhouding. 200/250 GB heeft de beste prijs/opslagverhouding op dit moment.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:11

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ja, waar is de tijd toen men kwijlde op een Pentium 233 MMX met 24MB ram, geluidskaart, 2GB harde schijf, 56k modem B) voor maar € 3000 (120000 Belgische Franken).

Computers zijn sinds de Athlon-tijdperk nog nooit zo goedkoop als nu geweest. Athlon 1400MHz kon vroeger tot € 1500 kosten,... Er zijn grote veranderingen in de computerwereld geweest:
- AMD kon de superieure Athlon leveren, deze was goedkoper, presteert meer per MHz en meer MHz voor je geld. Dus Intel deed 2 prijshalveringen in enkele dagen tijd.
- Einde voor grafische kaarten monopolies, er zijn nu 2 grote grafische kaarten fabrikanten die goede kaarten kunnen leveren voor een beschaafde prijs.
- Einde van Intel-chipset monopolie: eindelijk leveren de concurrentie goede chipsets tov vroeger toen een 3rd party chipset gegarandeerd inferieur (ondermaatste geheugenperformance, bugs, onstabiel,...) was.
- ...

Met dit budget kan je wel iets bouwen als je op bepaalde onderdelen zwaar bespaard of zelfs ouwe stukken van de vorige pc erin steken en onderweg upgraden. * rapture typt deze post op een AMD Athlon64 X2 3800+ met 2GB ram en een 7200rpm 10GB harde schijf :X .

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 30-11-2005 18:53 ]

• Quacka
kuch kuch ... ik weet niet hoeveel mensen het doorhebben, maar pc's kosten enorm veel geld, zeker om te gamen.
Ik heb meer dan twee jaar álles gespeeld met mijn ati 9000, ik heb sinds een half jaar (omdat hij het niet meer trok) een 6200 gekocht. Prima ding, ik kan terug álles spelen en dan bedoel ik ook alles. Misschien niet met alle mogelijke details, maar dat is me geen 200 euro waard. Vraag eens aan die vrienden of ze het 500 euro waard vinden om met de hoogste details te spelen?

Wat je eventueel nu kan doen is een midrange 6600gt er in steken en binnen twee jaar een andere kaart er in steken.

Een 6600gt is meer dan genoeg naar mijn aanvoelen. Mijn 6200moet nog twee jaar mee.

edit: voor iemand me corrigeert: met mijn 9000 kon ik inderdaad geen doom3 spelen, maar ik vond het spel toch zo slecht dat ik daarvoor niet wou upgraden. Andere kaart gekocht bij Boiling Point.
een 6600gt is een prima kaart voor het komende jaar. Je kan er best nog een jaar mee doen, al ga je je vast al een beetje ergeren. Zekers met de nieuwe spellen. Maar daarna is het gewoon OVER. Dat is wat wij allemaal bedoelen.
En de mensen die de pc willen, die willen 3 jaar de nieuwste spellen kunnen spelen. ZONDER upgrade.
Daar gaat het om.

Wil je 3 jaar met een game-systeem doen, dan moet je voor vrij nieuwe (en dus dure) onderdelen kiezen. Een 7800GT en 3800 x2 is dan de beste keuze. Zekers die 7800GT is een noodzaak, in mijn ogen. Een mindere processor kan best nog wel

Als die mensen nu begrijpen dat het wel goedkoper kan, als je accepteert dat je tussendoor moet upgraden, dan is het niet meer nodig om voor de nieuwere spullen te kiezen. Dan kies je dus een 6600GT en mocht die echt te oud worden, dan koop je weer een videokaart van die prijs. Dat is de manier waar jij kennelijk mee werkt. Heel prima. Maar jij accepteert dat je niet 3 jaar met een compleet systeem doet.
Hoewel... als je werkelijk denkt dat je 6200 nog 2 jaar mee kan met de nieuweste games (al is het met alles op low), dan kan je je wel eens heel sterk gaan vergissen.
Ik denk dat je het maximaal nog een jaar red.

[ Voor 5% gewijzigd door Quacka op 30-11-2005 18:52 ]

• praseodymium
  • Laatst online: 07-02 23:28
Astennu schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:03:
Een tip luister niet naar Computer winkels !!!!! die lui zeggen dat een ATi Radeon 9250 en Nvidia FX 5200 nog goede gamers kaarten zijn.

Ultime gamers kaarten zijn daar 6600 GT's DAT IS DUS NIET !!!. Een 7800 GTX 512 en X1800 XT 512 zijn ultime kaarten.

Die lui hebben gewoon mooie verkoop praat maar de helft is dikke bullshit. Nu is het wel zo dat je met een 6600 GT goed kan gamen. Maar gamers pc begint bij mij toch echt bij een 6800 Ultra of een X800 XT. Daar lopen games al niet helemaal meer goed op met 1024x768 en aa en af aan.
Bij een winkel is elke PC die een niet on-board kaart heeft een game-pc, en een PC met Windows MCE of TV-tuner een super-multimedia-pc.

• plastronneke
dog4life schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:28:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: Editie oktober 2002

Tweakers.net Best Buy Guide: Editie oktober 2002, een systeem van €1250,-!!

Ga maar na wat daarin zit, en bedenk daarbij wat je nú aan het systeem zou hebben! Niks in deze vorm :)

Korte samenvatting: XP2000+, 256 RAM, 40 HD, Ti4200 64MB (SB live, CD(!) brander, CD/DVD-lezer).

Die 1250,- is wel inclusief monitor van 250,-, dus dan kom je op €1000 uit. Hét bewijs dat een gamesysteem dat nu 3 jaar oud is niet meer voldoet :)
sorry, maar dit is voor mij de slechtst denkbare reply hierop ... wat je nu net bewijst is dat wat voor pc je ook koopt, het geen drie jaar zal meegaan ...
ik upgrade liever, dan spaar ik wat geld en heb uiteindelijk toch beter (hoop ik ergens). Zo heb ik mijn videokaart veranderd, iets meer geheugen, en een 200GB harde schijf er bij gestoken. Nu kan hij weer helemaal mee. Zeker als je iets voor iemand maakt, is het kleine moeite om binnen anderhalf jaar-twee jaar eens samen nog te bekijken.
Het spijt me, maar soms erger ik mij eraan hoe natuurlijk en doodnormaal het voor veel mensen hier is om high-end materiaal te hebben ...

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
plastronneke schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:50:
[...]

sorry, maar dit is voor mij de slechtst denkbare reply hierop ... wat je nu net bewijst is dat wat voor pc je ook koopt, het geen drie jaar zal meegaan ...
ik upgrade liever, dan spaar ik wat geld en heb uiteindelijk toch beter (hoop ik ergens). Zo heb ik mijn videokaart veranderd, iets meer geheugen, en een 200GB harde schijf er bij gestoken. Nu kan hij weer helemaal mee. Zeker als je iets voor iemand maakt, is het kleine moeite om binnen anderhalf jaar-twee jaar eens samen nog te bekijken.
Het spijt me, maar soms erger ik mij eraan hoe natuurlijk en doodnormaal het voor veel mensen hier is om high-end materiaal te hebben ...
3 jaar is niet realisties voor game systemen. Of je zou naar een Crossfire setup moeten gaan met 2x High end kaarten. Maar dan zit je weer dat het te duur wordt.

Ik denk dat als je nu een X1800 XT koopt je over 3 jaar nog aardig kan gamen. Alleen die kaart alleen is al 500 euro. Dus ja wil je minder betalen zul je toch na 2 jaar moeten vernieuwen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• dog4life
  • Niet online
plastronneke schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:50:
lezen blijft moeilijk hè!

combineer mijn laatste zin ("Hét bewijs dat een gamesysteem dat nu 3 jaar oud is niet meer voldoet ") even met jouw 2e zin... :Y)

En dan met dit eronder:
Aangezien ik de jongen een beetje ken weet ik ook wel dat hij tussentijds niet wil upgraden, een open kast word al als taboe gezien.
Soms moet je tussen de regels doorlezen, die vriend van de TS wil niet tussentijds upgraden, ik geef hem het perfecte bewijs dat dat wel móet wil je over 3 jaar nog meekomen.

En lees mijn signature even, dan zie je wat voor systeem ik heb. Misschien dat daar niet direct uit op te maken is dat ik ook op 1 à 3 jaar oude onderdelen werk (dus niet in 1x gekocht >> dus tussentijds geupgrade), maar dat is dus wel zo.

Dat ging even aardig off-topic, maar ik denk wel dat TS er wat aan heeft :+

(In de zin van vriend overtuigen oid)

Verwijderd

dog4life schreef op woensdag 30 november 2005 @ 17:05:
zet er een HD in van 80 of 120 GB in, scheelt €50-80, zet er een dvd-lezer in ipv een brander (scheelt bijna niks maar gamen = geen dvd's hoeven branden) en een 7800 zou ik er idd ook wel indoen!
Voordeel van een brander is wel dattie DVD+ en DVD- kan lezen, dus dan heb je IIG de zekerheid dat je DVD Games kunt spelen.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 20:42:
[...]

Voordeel van een brander is wel dattie DVD+ en DVD- kan lezen, dus dan heb je IIG de zekerheid dat je DVD Games kunt spelen.
Erm... Gebrande games = illegale kopiëen. En waar haal jij het dat een gewone dvd-lezer geen + én - formaten aankan?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• plastronneke
dog4life schreef op woensdag 30 november 2005 @ 20:07:
[...]

lezen blijft moeilijk hè!

combineer mijn laatste zin ("Hét bewijs dat een gamesysteem dat nu 3 jaar oud is niet meer voldoet ") even met jouw 2e zin... :Y)
okee ... mijn excuses |:( had er inderdaad over gelezen ...

Verwijderd

Een game pc voor 3 jaar kan je sowiezo vergeten voor 700 euro. Zelfs met een X1800XT of een 7800-weetikveel die al meer dan driekwart van je budget kost, draai je naar mijn gevoel over 3 jaar echt geen high game meer. Denk maar eens terug aan 2 jaar geleden, toen je nog met je 9600pro helemaal de man was.
Daarentegen kan je voor 700 euro een best aardige game pc bouwen waar je voorlopig wel even mee vooruitkan. Ik zou er persoonlijk nog een schepje bovenop doen, aangezien je graag wil gamen, en een beetje heavy videokaart dan al snel naar de 300euro gaat (wat al bijna de helft van je budget is). Ook zou ik gewoon lekker bij Icomputers of Alternate bestellen. Hele goede ervaringen mee!

Jij zei:

- + 300GB 7200 Maxtor 6L300S0 16MB SATA 134,90
- + NEC ND4550 16x +/-writer bulk zwart 48,90
- + XpertVision 6600GT/SLI 128MB TV-out 155,90
- + MSI K8N Neo4-F GL/R/S/PCIEx 939 89,90
- + ARCTIC Silentium T1 350W zwart-zilve 74,90
- + Assembleren / Testen van systemen 29,90 29,90

Ik zou zeggen,

+ Athlon 64 3200+ Venice (145,-)
+ Zalman 7000B-AlCu Cooler (30,-)
+ ASrock 939 Dual Sata II (70,-)
+ 300 GB Maxtor SATA (130,-)
+ NEC DVDrw dual layer (45,-)
+ X850 XT PE ViVo 256MB PCI-e (300,-)
+ Artic Silentium T1 (75,-) (smaken verschillen...)
+ Assemblage (zou ik zelf doen, magoed) (30,-)

Totaal: 825,-

Wil je echt onder die 700,- blijven, zul je moeten besparen op je videokaart. Voor 100euro minder koop je iets uit de X800 serie, waarmee je wat betreft gamen ook al een heel eind komt. Als je ipv. die X850 XT PE een X800GTO zou neerzetten (180,-) kom je netjes rond je budget uit.

Succes ermee

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:34:
+ Athlon 64 3200+ Venice (145,-)
+ Zalman 7000B-AlCu Cooler (30,-)
+ ASrock 939 Dual Sata II (70,-)
+ 300 GB Maxtor SATA (130,-)
+ NEC DVDrw dual layer (45,-)
+ X850 XT PE ViVo 256MB PCI-e (300,-)
+ Artic Silentium T1 (75,-) (smaken verschillen...)
+ Assemblage (zou ik zelf doen, magoed) (30,-)
Waarvoor heeft hij een Zalman nodig? De Athlon 64 is sowieso boxed.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Die kennis van jou die wil iets wat economisch niet mogelijk is. Je kunt een systeem voor 700 euro samenstellen waar wat spelletjes op lopen, maar een gamesysteem waar je 3 jaar de nieuwste spelen op de hoogste resolutie spelen voor het luttele bedrag van 700 euro, en onderweg geen upgrade? Onmogelijk.

Als die kennis aan zijn verhaal/idee vast blijft houden, dan adviseer ik je om hem duidelijk te zeggen dat je hem hier niet mee kan en wilt helpen. Want ga je wel door, dan breng je jezelf in de situatie dat ie zodra hij zijn systeem heeft bij je komt klagen dat ie CoD2 niet op 1600*1200 met AA/AF vol kan spelen. En zoiets kan een behoorlijke knauw voor een vriendschap betekenen.

Dus: geef je advies. Maak desnoods een sysconfig voor 700 euro, een voor 1000 euro, misschien een voor 1200/1300 euro, en geef hem dan meteen een voorspelling wat hij er op DIT moment mee kan doen. Geef mogelijke upgrade mogelijkheden aan die hij in de toekomst kan doen om wat beter beslagen ten tonele te komen. Maar hou het hier dan bij, zeg dat dit je laatste advies is, en wat hij ermee doet moet hij zelf weten.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Borromini schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:40:
[...]
Waarvoor heeft hij een Zalman nodig? De Athlon 64 is sowieso boxed.
Echnie, ik heb het over de OEM versie, boxed kost ie ietsje meer. Voor ietsje meer koop ik liever een lekkere Zalman, dan die boxed prutcooler. En die doos en die boekjes... tsjah...

Edit/ 8)7
Gek genoeg zie ik net dat bij Icomputers.nl die A64 3200+ OEM maar een 6euro goedkoper is dan de Boxed versie. Ik zou toch zweren dat ik 2 maanden terug maar 144euro heb betaald voor de 3200+ OEM, en dat de boxed versie toen minstens 30euro duurder was... typvaud misschien?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2005 11:58 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:52

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als ik het eisen pakket even op een rijtje zet:
• Budget max 700
• Moet over 3 jaar ook nog de nieuwste spellen kunnen spelen
• De kast mag niet open voor uitbreidingen
dan kom ik maar tot 1 conclusie:

Koop een XBox 360 (of PS3).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Janoz schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:56:
Als ik het eisen pakket even op een rijtje zet:
• Budget max 700
• Moet over 3 jaar ook nog de nieuwste spellen kunnen spelen
• De kast mag niet open voor uitbreidingen
dan kom ik maar tot 1 conclusie:

Koop een XBox 360 (of PS3).
_/-\o_

/Edit:
Wel een XBOX 360 dan...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2005 12:02 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:48:
[...]
Echnie, ik heb het over de OEM versie, boxed kost ie ietsje meer. Voor ietsje meer koop ik liever een lekkere Zalman, dan die boxed prutcooler. En die doos en die boekjes... tsjah...
De 'boxed prutkoeler' koelt erg goed in vergelijking met die merkkoelers, maak je geen illusies. En hij is nog betrekkelijk stil ook blijkbaar. Als elke euro telt zijn dat de dingen waarop je kan besparen.

Maar ik ben het eens met Janoz: zeg hem dat ie 'n Xbox360 koopt ofzo, daarmee is de kous af. Dan houdt ie z'n oude pc'tje om te surfen, mailen, msn'en, ...

• Quacka
Nitroglycerine schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:43:
Die kennis van jou die wil iets wat economisch niet mogelijk is. Je kunt een systeem voor 700 euro samenstellen waar wat spelletjes op lopen, maar een gamesysteem waar je 3 jaar de nieuwste spelen op de hoogste resolutie spelen voor het luttele bedrag van 700 euro, en onderweg geen upgrade? Onmogelijk.

Als die kennis aan zijn verhaal/idee vast blijft houden, dan adviseer ik je om hem duidelijk te zeggen dat je hem hier niet mee kan en wilt helpen. Want ga je wel door, dan breng je jezelf in de situatie dat ie zodra hij zijn systeem heeft bij je komt klagen dat ie CoD2 niet op 1600*1200 met AA/AF vol kan spelen. En zoiets kan een behoorlijke knauw voor een vriendschap betekenen.
Dat laatste is natuurlijk helemaal waar. Eerlijk en duidelijk zijn, want anders kan dat grote problemen opleveren.
Maar verder had je kunnen lezen dat het hem er om gaat dat de spellen over 2,5 jaar nog redelijk te spelen zijn. Niet dat ze op het hoogste niveau speelbaar zijn.
Wat de mensen waarschijnlijk niet willen is het spelen van spellen op het allerlaagste niveau en dat het dan nog heel traag is: het moet speelbaar blijven.

Verwijderd

Borromini schreef op donderdag 01 december 2005 @ 12:05:
[...]

De 'boxed prutkoeler' koelt erg goed in vergelijking met die merkkoelers, maak je geen illusies. En hij is nog betrekkelijk stil ook blijkbaar. Als elke euro telt zijn dat de dingen waarop je kan besparen.

Maar ik ben het eens met Janoz: zeg hem dat ie 'n Xbox360 koopt ofzo, daarmee is de kous af. Dan houdt ie z'n oude pc'tje om te surfen, mailen, msn'en, ...
Misschien was 'prut' niet het juiste woord, maar duidelijk mag zijn dat de Zalman's beter coolen en stiller zijn. En geen zorgen, illusies bewaar ik voor het weekend...

/Edit
Nog steeds raar dat er nu op Icomputers maar 6 euro verschil zit tussen de OEM en de Boxed versies. Ik weet zeker dat ik daar mijn OEM heb gekocht voor 144,- terwijl de boxed versie rond de 170,- zat. In dat geval ben je het toch met me eens dat je liever een Zalman hebt, of heb jij een voorliefde voor boxed coolers ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2005 12:21 ]

Verwijderd

Heb ff een pc'tje samengesteld bij gistron volgens de eisen van de TS, dus geen geheugen, maar wel < 700 euro en games gericht.

- + Power Supply 500W ATX MS-Tech 27,90
- + 200GB 7200 Maxtor 6L200S0 16MB SATA 95,90
- + ECS nForce4-A939 GLan/S/R/PCI-Ex 939 65,90
- + NEC ND3540 16x +/-writer bulk zilve 44,90
- + Connect3D ATI Radeon X1600 XT 256MB 216,90
- + MS-Tech LC-30 350W donker blauw-be 28,90 hier zit ook een voeding bij, maar vanwege misschien slechte kwaliteit voeding een andere voeding (zie bovenaan de lijst)
Totaal (inclusief BTW) € 649,20

Hou ik nog 50 euro dat ik het liefst zou gebruiken voor een betere V-kaart, maarja ik zie geen betere kaart op gistron die niet meer dan 50 euro kost en een betere prestatie levert dan de X1600 XT.
Nog beter die 50 euro in je eigen zak steken :D

Verwijderd

Die X1600 is idd ook zeker een overweegbare optie voor die prijs.

Offtopic: Is die X1600 al zo goedkoop joh? Mijn X800 GTO Fireblade was vorige maand zelfs nog iets duurder. Zat Qua stats natuurlijk te dicht op de X800 serie, met een veel hogere prijs, daarom zullen ze de prijs wel hebben verlaagd. Maar de vraag is dan, is in praktijk de X1600 nou beter dan een beetje X800? Ik betwijfel het...

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

martieadams schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:47:
een vriend van me had gevraagd of ik een systeem voor hem wilde samenstellen. Ram had hij nog liggen (bij een of ander oom ;) ) Waarschijnlijk 1-2 gigabyte. Ik dus vrolijk aan de slag. Het was de bedoeling dat de pc 3 jaar meeging en dat over 3jaar men nog nieuwe games zou moeten kunnen spelen.
Leuke vraag: Was het drie jaar geleden mogelijk om een PC te kopen voor 700 euro waarop je nu nog de nieuwste spellen zonder problemen kunt spelen?

[ Voor 17% gewijzigd door j-w op 01-12-2005 12:36 ]

Verwijderd

j-w schreef op donderdag 01 december 2005 @ 12:35:
[...]

Leuke vraag: Was het drie jaar geleden mogelijk om een PC te kopen voor 700 euro waarop je nu nog de nieuwste spellen zonder problemen kunt spelen?
Maar al had je een PC van 3 jaar geleden die het dubbele kostte vraag ik me nog sterk af of dat zou kunnen...

Edit/
Het is bij wijze van spreken al bijna lastig om vandaag de dag voor 700,- een pc te bouwen waarmee je de nieuwste spellen zonder problemen kunt spelen...

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2005 12:53 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 12:15:
[...]

Misschien was 'prut' niet het juiste woord, maar duidelijk mag zijn dat de Zalman's beter coolen en stiller zijn. En geen zorgen, illusies bewaar ik voor het weekend...

/Edit
Nog steeds raar dat er nu op Icomputers maar 6 euro verschil zit tussen de OEM en de Boxed versies. Ik weet zeker dat ik daar mijn OEM heb gekocht voor 144,- terwijl de boxed versie rond de 170,- zat. In dat geval ben je het toch met me eens dat je liever een Zalman hebt, of heb jij een voorliefde voor boxed coolers ;)
Ik heb hier zelf drie of vier Zalman koelers liggen ;). Twee ervan actief in gebruik, en ik ben er erg tevreden over. Ik vind alleen, in het geval van de TS, dat dit niet echt een verantwoorde keuze is, omdat het dertig euro is die je aan iets anders kan uitgeven.

Maar ik ben het dus volmondig met je eens dat Zalman uitstekende koelers levert :+

• Bor

Bor

Borromini schreef op donderdag 01 december 2005 @ 12:05:
[...]

Zou je dat kunnen onderbouwen? In vrijwel elke review die ik lees komt naar boven dat de merkcoolers als de bekende Zalman en Atric beter coolen en veel stiller zijn namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 01-12-2005 12:58 ]

Verwijderd

Borromini schreef op donderdag 01 december 2005 @ 12:51:
[...]

Ik heb hier zelf drie of vier Zalman koelers liggen ;). Twee ervan actief in gebruik, en ik ben er erg tevreden over. Ik vind alleen, in het geval van de TS, dat dit niet echt een verantwoorde keuze is, omdat het dertig euro is die je aan iets anders kan uitgeven.

Maar ik ben het dus volmondig met je eens dat Zalman uitstekende koelers levert :+
In dit geval ook helemaal mee eens, voor die 6 euro meer een boxed is dan absoluut voordeliger. Maar stel dat de boxed nog steeds 30 euro duurder zou zijn dan de OEM (zoals in mijn geval), zou ik er niet lang over na hoeven denken om een Zalmannetje mee te bestellen... Want hoe goed die boxed coolers ook zijn...naja, je snapt me wel...

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bor de Wollef schreef op donderdag 01 december 2005 @ 12:58:
[...]

Zou je dat kunnen onderbouwen? In vrijwel elke review die ik lees komt naar boven dat de merkcoolers als de bekende Zalman en Atric beter coolen en veel stiller zijn namelijk.
Ze zijn ook beter. De vraag is of het in alle gevallen ook nodig en/of verantwoord is om die extra euro's te spenderen aan een paar graden en dB minder als je met een krap budget zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 01-12-2005 13:05 ]

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op donderdag 01 december 2005 @ 12:58:
[...]

:) dat zeg ik. Kijk alleen eens even naar die coolers...

Afbeeldingslocatie: http://img207.imageshack.us/img207/8899/untitled28gd.jpg
Borromini schreef op donderdag 01 december 2005 @ 13:04:
[...]

Ze zijn ook beter. De vraag is of het in alle gevallen ook nodig en/of verantwoord is om die extra euro's te spenderen aan een paar graden en dB minder als je met een krap budget zit.
Dat is ook zeker waar. En zo heel warm wordt je A64 toch niet, zelfs niet na OCen... Het ging er alleen een beetje om waarom je in godesnaam voor een boxed versie zou kiezen als je voor hetzelfde geld een OEM core + Zalman kan kopen, maar zoals ik inmiddels heb vernomen is dat niet meer het geval.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2005 13:29 ]

• Nivado
Als je er dan een andere koeler opzet dan de boxed zet er dan voor 19 E een Actric Freezer 64 Pro op. Die is beter dan de 7000. bovendien Heeft de Actric absoluut de beste prijs/kwaliteit verhouding.

En die 300 GB schijf is idd ook wel een beetje zonde, een 160 GB voor 80 E lijkt mij beter. heb je weer 50 E vrij voor een beter VGA kaart.

[ Voor 27% gewijzigd door Nivado op 01-12-2005 13:27 ]

• Tuumke
  • Laatst online: 14-10-2025

Tuumke

Shingaling?

@martieadams: al wat besloten?
offtopic:
@Tweakers: wat zou het toch mooi zijn als je voor 700 euro een goeie gamepc voor 3 jaar kon kopen :P

* Tuumke draait op een amd ahtlon xp 1800+, 80gb hdd, 512mb ddr, MSI K7 mobo, GeForce 4 MX 440

kan er dus zogoed als niks op (hoeft ook niet :P, want CS 1.6 draait perfect) en nu al helemaal niet nu die om de haverklap vastloopt, of zelfs niet meer opstarten

Ik zou idd met die mensen meegaan naar die winkel en vragen wat voor pc die in gedachten hadden.
Of die mensen duidelijk maken dat het onmogelijk / bijna onmogelijk is om voor dat geld een voor 3 jaar volstaande gamepc te kopen, en als ze eigenwijs doen ze het lekker zelf laten uitzoeken als ze het beter weten :)

just my 2 cents ;)

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

• martieadams
Morgen ga ik samen met die vriend even alles op een rijtje zetten en ook stukken van dit topic laten zien. Ik sprak hem vandaag nog kort en hij was echt helemaal overtuigd om onder de 700 euro een systeem te kopen. Ik zal hem vertellen dat hier risico's aan verbonden zijn en dat hij niet kan verwachten van mij dat ik hem garandeer dat het over 3 jaar nog werkt. Wel ga ik hem aanbieden om het systeem zelf te bouwen zodat hij weer 30 euro bespaart. >:) .In hoeverre gaat onderstaand systeem werken. ( _/-\o_ Nav_tester)
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 12:19:
Heb ff een pc'tje samengesteld bij gistron volgens de eisen van de TS, dus geen geheugen, maar wel < 700 euro en games gericht.

- + Power Supply 500W ATX MS-Tech 27,90
- + ECS nForce4-A939 GLan/S/R/PCI-Ex 939 65,90
- + NEC ND3540 16x +/-writer bulk zilve 44,90
- + MS-Tech LC-30 350W donker blauw-be 28,90 hier zit ook een voeding bij, maar vanwege misschien slechte kwaliteit voeding een andere voeding (zie bovenaan de lijst)
Totaal (inclusief BTW) € 649,20

Hou ik nog 50 euro dat ik het liefst zou gebruiken voor een betere V-kaart, maarja ik zie geen betere kaart op gistron die niet meer dan 50 euro kost en een betere prestatie levert dan de X1600 XT.
Nog beter die 50 euro in je eigen zak steken :D
Ik denk dat ik voor 50 euro beter een mobo kan kopen met 2 pci-E sloten en hem er nadrukkelijk voor ga waarschuwen dat hij over 1 jaar al kan gaan upgraden. En een fortron voeding van 460 watt a 60 euro. Jullie horen het nog wel ...

EUR/PS Totaal V I X
- + Power Supply 460W ATX2 Fortron TÜV 59,90
- + MSI K8N SLI-F GL/PCIEx 939 114,90
- + Samsung SHW162C 16+/-bulk beige 41,90
- + MS-Tech LC-500 Yang noPSU zwart 35,90

Totaal € 734,20

De voeding is veranderd omdat als er een extra gpu in komt, dan moet de voeding het wel kunnen draaien, en ik denk dat deze psu dat wel kan. Deze kast vinden ze waarschijnlijk een stuk mooier en die paar euro kunnen ze hopelijk/waarschijnlijk wel missen. 754 socket zit geen toekomst in of wel met zo'n lage cache? anders kan ik weer paar euro besparen...

Wat denken jullie dat je met bovenstaand systeem kan spelen in fear/cod2 medium ongeveer??

Learn to forget...

• Tuumke
  • Laatst online: 14-10-2025

Tuumke

Shingaling?

martieadams schreef op donderdag 01 december 2005 @ 14:55:
Morgen ga ik samen met die vriend even alles op een rijtje zetten en ook stukken van dit topic laten zien. Ik sprak hem vandaag nog kort en hij was echt helemaal overtuigd om onder de 700 euro een systeem te kopen. Ik zal hem vertellen dat hier risico's aan verbonden zijn en dat hij niet kan verwachten van mij dat ik hem garandeer dat het over 3 jaar nog werkt. Wel ga ik hem aanbieden om het systeem zelf te bouwen zodat hij weer 30 euro bespaart. >:) .In hoeverre gaat onderstaand systeem werken. ( _/-\o_ Nav_tester)

[...]

Ik denk dat ik voor 50 euro beter een mobo kan kopen met 2 pci-E sloten en hem er nadrukkelijk voor ga waarschuwen dat hij over 1 jaar al kan gaan upgraden. En een fortron voeding van 460 watt a 60 euro. Jullie horen het nog wel ...

EUR/PS Totaal V I X

Totaal € 734,20

De voeding is veranderd omdat als er een extra gpu in komt, dan moet de voeding het wel kunnen draaien, en ik denk dat deze psu dat wel kan. Deze kast vinden ze waarschijnlijk een stuk mooier en die paar euro kunnen ze hopelijk/waarschijnlijk wel missen. 754 socket zit geen toekomst in of wel met zo'n lage cache? anders kan ik weer paar euro besparen...

Wat denken jullie dat je met bovenstaand systeem kan spelen in fear/cod2 medium ongeveer??
hhmm denk dat ie wel moeite heeft met Medium

heeft ie niet een ouwe pc met daarin nog hdd's, dvd brander?!
scheelt je ook weer 130 eurie :)
of neem een 160 gb schijf ipv 200

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

Verwijderd

[...]

EUR/PS Totaal V I X

Totaal € 734,20

een Ati in SLI ? dat kan niet hea of heb ik het mis :?

• martieadams
Crosfire ofzo heet dat toch 8)7 ? of ben ik weer eens idioot bezig.. B)
Maar goed, hij heeft mij verteld dat hij meer vertrouwen in de gistron heeft dan in mij, dus de verantwoordelijkheid ligt niet meer bij mij :) . Maar goed dat word hard lachen als mij tegenwoordige computer zijn game-gistron-budget pc gaat pwnen >:) >:) . Bedankt iig voor jullie moeite.

Was trouwens wel heel idioot, die gast gelooft nog in "meer herz is meer power :'( . En ook gelooft hij dat een FX5200 met 256mb beter is dan mijn 6600GT 128 mb. Ik begin me al bijna schuldig te voelen dat ik ze niet meer help ;) .

Learn to forget...

• Quacka
martieadams schreef op donderdag 01 december 2005 @ 16:20:
Maar goed, hij heeft mij verteld dat hij meer vertrouwen in de gistron heeft dan in mij, dus de verantwoordelijkheid ligt niet meer bij mij :) . Maar goed dat word hard lachen als mij tegenwoordige computer zijn game-gistron-budget pc gaat pwnen >:) >:) . Bedankt iig voor jullie moeite.

Was trouwens wel heel idioot, die gast gelooft nog in "meer herz is meer power :'( . En ook gelooft hij dat een FX5200 met 256mb beter is dan mijn 6600GT 128 mb. Ik begin me al bijna schuldig te voelen dat ik ze niet meer help ;) .
tja, wijsheid komt met de jaren.
Door schade en schande wordt je wijs. Ik heb ook wel eens slechte aankopen gedaan.
Als iemand denkt dat je hem bedonderd doordat ze duurder uit zijn dan bij een andere zaak, terwijl het op papier slechter eruit ziet. Tja, dan komt het niet goed. Dan moet je gewoon verstandig zijn en ze ergens anders laten kopen.
Voor de leek lijkt een 256mb videokaart beter dan een 128mb kaart. Het is lastig uit te leggen.
Zelfde met de ghz-en.

Verwijderd

EUR/PS Totaal V I X

Totaal € 734,20
Met 2 pci-E sloten neem ik aan dat je bedoelt SLI opstelling. SLI opstelling werkt alleen met 2 Nvidia v-kaarten. Ati heeft zijn eigen naamgeving hiervoor de 'crossfire' opstelling. Het moederbord dat je nu wilt gebruiken ondersteunt de 'crossfire' opstelling niet het zal dus niet mogelijk zijn om later nog een 2de Ati X1600 'crossfire' v-kaart erbij te steken. Eigenlijk zul je dan nu voor een Nvidia v-kaart moeten gaan als je het je vriend aanraadt om volgend jaar de SLI opstelling te gebruiken of voor een moederbord gaan dat 'crossfire' ondersteunt, maar die optie raad ik niet aan aangezien er op het moment nog maar weinig moederborden zijn die 'crossfire' ondersteunen en er ook nog geen X1600 crossfire editie v-kaart is.

Voor SLI zul je toch voor een geforce 6600GT SLI moeten gaan in plaats van de X1600 XT. Alleen presteert een single X1600 XT beter dan een single 6600GT.

• Nivado

Misschien, heel misschien kan je hem dit laten lezen en dan uitleggen dat alle tweakers hem thuis stiekem heel hard uitlachen. Vooral om deze twee uitspraken. En als je dan toch bezig bent laat hem dan ook een paar van de onderstaande links lezen (gaat over videokaarten):

nieuws: De juiste videokaart voor elk budget uitgezocht
nieuws: World of Warcraft CPU- en GPU-prestatievergelijking
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050524/index.html

Aansluitend op zijn ontwetendheid kun je misschien het feit dat de 6600 meer Mhz heeft dan de 5200, aangezien hij denkt dat dat beter is.

@ teh_brood

Als leek zou ik altijd meer vertrouwen hebben in een DHZ'er dan in een Winkel, de laatste heeft namelijk commerciële belangen. Bovendien heb ik in de afgelopen jaren ontdekt dat als je je ergins inleest, je al snel meer weet van het product dan de winkelier. Ik heb het regelmatig dat als ik een technische vraag aan een winkelier stel dat hij met een lul verhaal komt dat of nergens overgaat, of niet het antwoord is op de gestelde vraag.

[ Voor 29% gewijzigd door Nivado op 01-12-2005 16:49 ]

Verwijderd

Stel jezelf eens voor als een complete leek, wie zou jij dan kiezen? een computerwinkel of een 'handige' kennis?

juist , de computerwinkel.

Maarja zoals hierboven al gezegd werd, ze leren het wel met de tijd. Je kan ze niks verwijten , en beter die computerzaak in de fout dan jij.

laat ze gewoon naar die zaak gaan en vooral geen mening geven over hun systeem :Y)

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Je kunt hem ook het volgende voorleggen:

In wie heeft hij het meeste vertrouwen?
Iemand die hem ten goede trouw, nadat hij hem zelf om hulp had gevraagd, wil helpen

of

Iemand die in een winkel werkt waar zijn salaris onlosmakelijk is verbonden met de verkopen die hij zelf binnen kan slepen?

Want dat is het wel uiteindelijk: die gasten bij de computerwinkel willen JOU niet helpen, die willen enkel geld uit jouw zak kloppen.

Situatie: Rotterdam Zuid, winkelcentrum Zuidplein. 2e verdieping, tegenover de Burger King, zomer 2002.
Ik was daar toevallig om een spindle cd's te kopen, hoor ik daar een student een klant advies geven over een computer. Alles, maar dan ook ALLES wat die gast zei, was je reinste onzin (bijvoorbeeld dat een Geforce MX440 beter is dan een Radeon 8500). Dus nadat ik had afgerekend, ging ik in het gangpad staan, en zei er wat over, waarbij ik de verkoper met feiten begon te bestoken.
Daar was hij niet van gedient, en begon mij af te snauwen. Ik, rustig blijvend en onderbouwd commentaar leveren op zijn verkoopplaatje, stond nog steeds rustig in het gangpad. Het kwam zover dat die verkoper agessief op mij af kwam stormen, echter kwamen toen net een groepje van 4 agenten de hoek om lopen. Ik bleef rustig staan, deed niets, ook geen verdedigende actie, terwijl een groep mensen om mij heen getuige waren van het feit dat die gast helemaal door het lint ging.
Geloof dat ie uiteindelijk niet lang meer bij die winkel heeft gewerkt, en ik kocht sindsdien mijn spindles ergens anders. De klant heeft die computer trouwens niet gekocht, maar heeft me om advies gevraagd. Was niet mijn bedoeling, die klant had gerust daar een computer mogen aanschaffen, als die verkoper maar bij de feiten was gebleven.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Tja Ignorance is bliss wordt je tenminste niet lastig gevallen.......

Maarja als het echt zo'n goede vriend is dan zou je hem toch kunnen aanraden om wat meer op internet te zoeken naar info over een pc bv. op tweakers.net ;). Benchmarks van videokaarten zijn interresant voor iedereen die een games pc wil aanschaffen.

Winkeliers proberen zoveel mogelijk geld te verdienen, dus een leek afzetten is niks bijzonders. Om dat als leek tegen te gaan kun je het beste zelf op onderzoek gaan (helemaal als je over internet beschikt). Ik dacht toch wel dat die vriend van je zo slim was, beetje algemene kennis van zaken.

Verwijderd

laat nog wel ff weten welk systeem hij heb gekocht kunnen we mischien nog lachen =)

• Quacka
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 22:41:
laat nog wel ff weten welk systeem hij heb gekocht kunnen we mischien nog lachen =)
nou lache..
Ik vind het meer sneu voor die mensen, maar ja...

• rapture
  • Laatst online: 16:11

rapture

Zelfs daar netwerken?

Met een GeForce FX 5200 (trager dan GeForce 4 Ti) kan je nog eens niet fatsoenlijk RTCW: ET spelen, ook CS 1.6 kan er niet ideaal op draaien. De overkill aan ram zorgt ervoor dat die kaart nog trager draait.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 01-12-2005 23:29 ]

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 14:57

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik zou een Geforce 7800GT nemen. Zit PS3 in, dus ook mooie effecten in games als UT2007 gegarandeerd, en gaat waarschijnlijk jaaaaren mee. Wel paar tientjes duurder, maar dan heb je ook wat! Check de charts op tomshardware.com bijvoorbeeld maar.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Bor

Bor

Een 7800GT zal zeker niet "jaaaaren" mee gaan. Dat gaat geen enkele videokaart namelijk. De kaarten die je nu koopt zijn over een jaar waarschijnlijk al niet krachtig genoeg meer om de nieuwe generatie games (dan) op goede settings te spelen.

• martieadams
Het probleem is toch dat ik me persoonlijk schuldig ga voelen waarschijnlijk, want die kerel geeft wel even geld uit waar die heel wat jaren voor heeft moeten sparen. Maar dat heeft met mij persoonlijk te maken ik zoek problemen nogal op (serieus :( )

Ik zit nu weer na te denken om die mensen bij de gistron het vuur aan de schenen te leggen en meegaan als hij tot kopen overgaat, probleem is wel dat hij zeer wss duurder uit is, en niet echt kan merken dat hij met dat goedkopere systeem dat niet had gekunt. Maar als hij "leergeld" betaald is hij flink duur uit en daar heeft niemand wat aan behalve de gistron. (die hem dan ook mss niet meer terugziet als klant.)

En nog even over de drives, hij heeft een cdrw met 30*12*4 speed ofzo, een gewone cd-lezer en een hdd van 20-30 gigabytjes...

(ja ik weet dat ik erg onzeker en wisselend overkom ;) )

Learn to forget...

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 14:57

Sorcerer8472

Mens sana?

Bor de Wollef schreef op donderdag 01 december 2005 @ 23:38:
Een 7800GT zal zeker niet "jaaaaren" mee gaan. Dat gaat geen enkele videokaart namelijk. De kaarten die je nu koopt zijn over een jaar waarschijnlijk al niet krachtig genoeg meer om de nieuwe generatie games (dan) op goede settings te spelen.
Mijn Ti4200 kon anders nog prima vrij nieuwe games aan, en die heb ik toch 3 jaar ofzo gehad nu! :o
Zelfs Doom 3 + HL2 waren nog te doen, hoewel niet van harte, bij die games hield het een beetje op allemaal, maar tot die games heb ik alles prima kunnen spelen :)

martie: die hdd is wel erg klein hè :P En mijn ervaring is dat je qua advies geven aan dat soort personen (meer MHz is sneller!1111!1!11) het nooit goed doet en het altijd schuld bent later, hoe dan ook. Als ze het snellere systeem kopen denken ze altijd dat het beter had gekund, kopen ze het langzamere, dan zijn ze boos omdat je het niet goed uitlegde. Mijn advies: zo iemand niet adviseren :P

[ Voor 22% gewijzigd door Sorcerer8472 op 02-12-2005 00:02 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Quacka
ik probeerde het videokaart-verhaal uit te leggen aan een collega die zeker geen computeranalfabeet is, maar gewoon weinig weet van hardware/game-hardware.
Ook ik had moeite met uitleggen dat een videokaart met 128MB beter kan zijn dan een met 256MB.

Ik moet toegeven dat tot 1,5 tot 2 jaar geleden ook niet al teveel van dit soort zaken wist. Iedereen kan je dan van alles wijsmaken. Ik keek ook naar hoeveelheid geheugen op de videokaart. Als een verkoper dan alles een beetje positiever maakt: dan ben je snel overtuigd.
Sinds ik er meer verstand van heb koop ik zekerder mijn hardware.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:52

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zo lastig is dat toch niet? Een 486 met 512mb is ook niet sneller dan een Pentium4 met 128mb (overdreven natuurlijk).

Maar goed, ik blijf bij mijn standpunt. Dit persoon moet gewoon een XBox 360 (oid) kopen. Neem bv de PS2. Die is uitgekomen in 2000 en daarmee kun je nu nog steeds de nieuwste spellen (voor de ps2) op de ideale settings spelen. Wil hij perse een PC dan moet hij gewoon (enkelen van) de volgende dingen accepteren:
• Hardware gaat korter mee
• Tussentijds opwaarderen is zo goed als vereist
• Hardware van nu draait de nieuwste spellen over 3 jaar max op medium of low
• Voor E700 heb je zeker niet de beste hardware van nu

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Nivado
Janoz schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 08:55:
Zo lastig is dat toch niet? Een 486 met 512mb is ook niet sneller dan een Pentium4 met 128mb (overdreven natuurlijk).
Dit is een heel goed uitgangspunt voor de uitleg.

Als je verteld dat een videokaart inprincipe een hele PC is die als enige taak "beeld maken" heelft. Dan kan je vervolgens zeggen dat de 5200 te vergelijken is met een p3 500. De 5900 is een te vergelijken met een p3 1400. De 6200 zou dan een p4 1600 zijn en de 6600 een p4 2600 en de 6800 een 3200. Zo kan je door vergelijken en een 7800 een p5 (of socket 775 zo u wilt) 840 is.

(Ik weet het het klopt niet helemaal, maar het gaat om het idee)

En dan kan je hem vragen of hij een p3 500 met 256 MB ram als videokaart wil of toch liever een p4 met 128 MB

Ik denk dat menigeen met deze uitleg het iig wel een beetje moet gaan snappen.

Verwijderd

ik zou zeggen laat die gast maar eens lezen wat hier allemaal gezegd is, laat hem er nog eens over nadenken.

Verwijderd

mij heeft een keer een verkoper vertelt dat een X600 pci-e zeker sneller was dan de X800Xt Agp,doordat die x600 dus pci-e was. 1,5 maand erna wilde ik een pc gaan kopen en toen ben ik eens reviews gaan bekijken en bleek dus dat die x600 een bagger kaartje is :) dus geloof nooit een winkel zonder zelf op onderzoek uit te gaan.

ik denk dat die vriend van jouw binnekort een pc koopt met een intel celeron 3.06Ghz ( lekker veel Ghz) en dan een 6600 256mb of x700 256mb.(hoe meer mb hoe beter :D )

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:36
De interface maakt nog niet veel uit, de AGP 8x bandbreedte is nog genoeg voor de kaarten die er op uit zijn gekomen. Enige wat het verschil maakt is het feit dat een van de versies hoger geclocked kan zijn, of een bridge chip heeft.

Verder stond in dit topic een voorbeeld van een PC met een X850XT er in, veel leuker idee, als je de kaart dan ook nog eens vervangt door een 7800GT (kost ook 350), dan kun je er een tijd mee door.

Maar 3 jaar.. tsja, ik zou 2 jaar zeggen, en dan iets upgraden voor een jaartje. Of hij moet dan weer een nieuwe kopen..

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1