[windows xp] verlagen dhcpclient timeout

Pagina: 1
Acties:

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-04 11:19
Nu heb ik ontdekt dat als je via een crossed kabel (of straight als je een autosensing poort hebt) gewoon supersimpel bestanden kan doorsturen (ftp ofzo). Je connect de kabel, je wacht even, en je connect als je een "persoonlijk adres" hebt naar de hostname van de andere. Nu is dat wachten een probleem. Dat duurt vaak een minuut ofzo, en graag zou ik die timeout dus verlagen... In linux zou het maar een kwestie van de parameters van dhcpc aan te passen zijn, maar hoe doe je zoiets in windows?

Ik heb deze draad gevonden, maar er staat geen antwoord in... Iemand een ander idee? [rml][ winXP] Hoe DHCP Timeout veranderen?[/rml]

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Bedenk wel dat als je dit doet en je zit op een "normaal" netwerk met DHCP jouw pc constant DHCP updates loopt rond te brullen. Ik denk niet dat de systeembeheerders daar vrolijk van worden (tenzij je het zelf bent natuurlijk :D)

Ik denk dat je deze moet hebben:
http://support.microsoft....LTH3136121123120121120120

[ Voor 26% gewijzigd door MTWZZ op 01-12-2005 10:17 . Reden: Linkje gevonden ]

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:35

lier

MikroTik nerd

Wat is het voordeel van deze oplossing boven een oplossing via het netwerk ?
Waarom maak je geen gebruik van vaste IP adressen ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:34
MTWZZ schreef op donderdag 01 december 2005 @ 10:13:
Bedenk wel dat als je dit doet en je zit op een "normaal" netwerk met DHCP jouw pc constant DHCP updates loopt rond te brullen. Ik denk niet dat de systeembeheerders daar vrolijk van worden (tenzij je het zelf bent natuurlijk :D)
Eh.. nee dat doet ie maar een keer en dan krijgt ie een adres, en als de lease tijd op de helft is vraagt ie het weer net zoals een andere PC.
Ik heb even snel gezocht voor je, maar vond eigenlijk alleen onderstaande info:

Volgens mij zit het in het in TCP/IP, het staat dus in de RFC, maar waarom maak je niet even een VBScriptje wat snel je IP adres aanpast?
(even vertaald uit verschillende engelse fora)

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Archie_T schreef op donderdag 01 december 2005 @ 10:25:
[...]

Eh.. nee dat doet ie maar een keer en dan krijgt ie een adres, en als de lease tijd op de helft is vraagt ie het weer net zoals een andere PC.
Ja dat is exact wat ik bedoel dat ie op de helft van z'n lease tijd zit.
Stel:
- lease renewal tijd staat op 5 minuten (15 is gebruikelijk)
- pc stuurt een DHCP request over het netwerk en krijgt een lease
- na 2,5 minuut zal hij weer hetzelfde request sturen en opnieuw een lease krijgen
Dit zal die pc blijven doen zolang hij verbinding heeft met het netwerk. Stel je voor dat je de lease tijd op een minuut zet en dat je 25 pc's hebt staan (of beter 250). DHCP requests zijn niet groot maar dit tikt toch aan.

Ik denk dat Mayco eigenlijk meer iets wil wat z'n IP configuratie reset op het moment dat er van netwerk kabel gewisseld wordt.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-04 07:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Of in plaats van een minuut te wachte tik je met de hand "ipconfig /renew"in?

Want de lease tijd kun je alleen op de dhcp server verlengen / verkorten... toch?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Mayco
Hmm, het heeft niets met lease tijden te maken, want op het moment dat je een persoonlijk adres krijgt, is er geen dhcp die je een lease kan geven. Dat is het em net...

Ik kan natuurlijk handmatig een IP adres instellen, maar als je de timeout kan verlagen is het veel makkelijker, dan moet je helemaal niets instellen. Gewoon de laptop ontpluggen van het normaal netwerk (MET dhcp), en in een andere laptop steken (waar er dus geen dhcp meer is, en er dus ook niet dee een minuut lang moet gezocht worden)...

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:34
Ok, ik was denk niet duidelijk, zolang er geen DHCP server is en je netwerkkaart zal op DHCP staan, zal de netwerkkaart een minuut wachten op een ACK vanaf een DHCP server. Dit heeft helemaal niets met leasetijden te maken.....
Deze minuut is in het protocol gezet en kan je niet veranderen (zoek de RFC maar op). Je kan dus alleen zelf handmatig het IP adres wijzigen met een scriptje, of ik moet wat over het hoofd zien??

Begrijp ik je zo goed TS?

Verwijderd

Ehm, wat dacht je van NetSwitcher? Dan kun je snel met de hand naar een vast IP-adres overschakelen?

• Mayco
Archie_T schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 13:11:
Ok, ik was denk niet duidelijk, zolang er geen DHCP server is en je netwerkkaart zal op DHCP staan, zal de netwerkkaart een minuut wachten op een ACK vanaf een DHCP server. Dit heeft helemaal niets met leasetijden te maken.....
Deze minuut is in het protocol gezet en kan je niet veranderen (zoek de RFC maar op). Je kan dus alleen zelf handmatig het IP adres wijzigen met een scriptje, of ik moet wat over het hoofd zien??

Begrijp ik je zo goed TS?
oke, maar waarom kan je dan in linux zelf de timeout instellen, zodat deze na bijvoorbeeld 7 seconden (wat toch meer dan genoeg is voor een dhcp server om te antwoorden) opgeeft, en zichzelf configureert voor een handmatig adres...

die andere programmatjes lijken wel nuttig, maar waarom zo als het via een nettere manier kan... (namelijk de dhcpclient tiemout verlagen)
Pagina: 1