Toon posts:

Op zoek naar een nieuwe camera - dilemma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen. Ik kom even wat raad vragen voor de aanschaf van een nieuwe digitale camera. Op dit moment heb ik een Nikon Coolpix 775. Dit toestel een is nu een 4 tal jaar oud en doet het nog steeds perfect. Ik ben op zoek naar een digitale camera omdat ik mij steeds meer begin te ergeren aan voornamelijk 2 zaken aan dit toestel:

1. Geen manuele instellingen. Aan dit toestel kan je ook maar niets manueel instellen. Geen iso, geen sluitertijd, geen diafragma, gewoon niets. De Eiffeltoren bij nacht proberen fotograferen is dan ook echt niet mogelijk.

2. Shutterlag: In lage lichtsituaties (op fuiven, rond kampvuur, bij kaarslicht, ...) kan het toestel heel moeilijk focussen (niet echt onlogisch) en niet alleen het focussen duurt lang ook de shutterlag wordt groter. Ook al probeer je die tijd te verkorten door de prefocussen en dan pas af te drukken, het effect en shutterlag is heel onvoorspelbaar.

Ik ben op zoek naar een nieuwe camera die snel is (zo weinig mogelijk shutterlag) en in lage licht situaties ook nog goed presteert. Ik zit in een vereniging die regelmatig fuiven en activiteiten organiseert dus bij valavond mensen fotograferen die een behendigheidsspel aan het spelen zijn is niet zo eenvoudig.

Wat ik zeker wil aan een nieuwe camera:

- zowel volledig auto als manuele controls
- geen AA batterijen (een vriend van me heeft eentje die op AA's werkt, man wat een gesukkel iedere keer)
- snel! (geen shutterlag)
- goede (snelle) focus
- bruikbaar bij weinig licht

Minder belangrijk:

- RAW modus
- liefst CF-kaartjes zodat ik deze kan uitwisselen met mijn CP775 (ik ben niet van plan die weg te doen)

Onbelangrijk:

- video
- scene presets. Mijn 775 heeft zo'n boel presets voor verschillende omstandigheden. Nooit heb ik die gebruikt.

Nu, in eerste instantie keek ik naar de de Nikon D50, direct het zware geschut. Alle mogelijkheden die men maar wil en nog veel meer. Maar hoe meer er over nadenk hoe minder zeker ik ben of ik dat wel wil.

Er zijn verschillende elementen die er mij van weerhouden:

- Formaat: groot en zwaar. Ik weet niet of hiermee wel een heel weekend door Parijs of Londen wil sjollen
- Formaat: veel zichtbaarder dan zo'n compactje (dieven)
- Prijs: 750 euro is niet niets, zeker als fotografie geen hobby is.

Ik vrees een beetje dat ik als ik een D50 ga kopen, ik de eerste weken heel enthousiast foto's ga nemen, maar dat na een tijdje het enthousiasme zal beginnen verdwijnen. Vnl door gebrek aan tijd. Het punt is: ik heb dan 750 euro aan een toestel gegeven dat amper gebruikt zal worden voor wat het eigenlijk dient. Dat vind ik dan heel hard geld.

Als je er bij rekent dat: fotografie geen hobby is, ik voor 90% van de tijd snapshots ga nemen en misschien 10% van de tijd de fotograaf in mij eens ga laten spreken is een D50 misschien totale overkill. Anderzijds als ik vind dat ik de Eiffeltoren bij nacht wil fotograferen, wil ik het ook kunnen en niet tegengehouden worden door de presets van de camera. Op veel plaatsen kom je maar 1X in je leven en dan wil ik er ook mooie herinneringen aan overhouden.

Ik al verschillende geavanceerde compacts (prosumers) zitten bekijken en het is wel altijd iets met deze toestellen.

Canon Powershot G6
+ Heel geavanceerd, goede lens
+ raw
+ battery pak

- ook niet super compact
- duur! voor wat extra koop je een D50
- oud

Canon S80

+ compact
+ geavanceerd

- geen raw
- duur

Canon S70

+ compact
+ raw modus

- traag
- oud

Panasonic FZ5 (maakt het meest kans)

+ goede lens
+ snel
+ relatief compact

- veel te veel ruis naar de foto's die ik gezien heb

Panasonic FZ20

+ goede lens
+ snel

- ruis!
- niet compact

en zo kan ik er nog een hele lijst camera's opnoemen.

Mijn punt is een beetje: een goede prosumer kost ook veel geld en zijn ook niet zo héél compact. Als ik 100 euro opleg heb ik een D50 en zijn de mogelijkheden onbeperkt. Iemand die hier een wijs antwoord op weet?

Verwijderd

-canon powershot S1/S2 IS
-canon A510/520/610 (wat is er allemaal)
-KM Dimage serie
-Fuji S3500 t/m s9500

allemaal leuke cameras, ga maar eens reviews lezen en kies je favoriet

en zo'n enorm geklooi zijn AA's toch ook weer niet

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 16:28 ]

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Tja, veel voorkomend dilemma bijna iedereen (op profs en echte hobbyfotografen na) wil dit.

Een compactcam heeft nou eenmaal veeel meer ruis en is niet echt een held in focussen (traag) bij wat minder licht. Maar ze compacter.

Ik denk dat de kleinste Dslr de Canon 350D is.

Met een DSLR heb je veel minder beperkingen, maar ik (bijv) ga er niet mee slepen, heb ik gewoon geen zin in.

www.casarodriguillo.com

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:55

Garyu

WW

Je wilt een compacte camera om voornamelijk snapshots te maken en zo af en toe wat meer oog voor compositie te hebben en wat moeilijkere foto's kunnen maken. Koop dan géén dslr, maar gewoon een compacte camera zoals je zelf een aantal voorstellen doet. Kijk vervolgens in het welke camera moet ik kopen tussen de 500 en 1000 euro en je hebt een heel scala aan camera's voor je neus :).

Laat die D50 liggen, bespaar je de 100 euro en meer :+ (want dat is gegarandeerd niet alles wat je uit gaat geven aan die camera, denk aan flitsers, extra objectieven, wordt al snel duurder, hoeft niet, maar ís waarschijnlijk wel), en ga voor een goede prosumer. Dat scheelt je een stuk leercurve, en je hebt waarschijnlijk meer plezier van je camera en je foto's.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-02 10:17
Wat te denken van de Canon powershot a620

http://www.dpreview.com/reviews/canonA620/

Beter als de G6 alleen geen RAW.

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ik heb zelf de panasonic FZ5 en heb hem vooral gekozen op basis van reviews op dpreview. Daar vond ik dat hij het in de ruisvergelijkingen goed deed ivm andere prosumers. Alleen tov dslr komt ie duidelijk te kort, maar ja dat is niet heel verrassend. Wat ik er van begrepen heb doet de FZ5 het op de meeste dingen uitstekend, behalve voor filmpjes maken. Dat laatste vind ik, net als jij, onbelangrijk.
Ik heb ook bij relatief weinig licht (sfeerverlichting in woonkamer) fotos gemaakt zonder flits en vond daar de ruis erg meevallen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heb je al gekeken naar een 2ehands G5 ofzo? Voor minder geld heb je dan een kwalitatief betere camera. Een camera uit de G serie is altijd nog beter dan eentje uit de S serie. Dit komt oa door gebruik van kwalitatief beter materiaal.

==
hoi

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik had ergens op een ander forum een interessante visie gelezen:

Waarom niet beginnen met een tweedehands Canon 30D of iets dergelijks? Met een Canon 50mm f1,8 lensje. Deze combinatie presteert gegarandeerd beter op de zaken die ik belangrijk vind. En dit kost minder dan zo'n prosumer met allerlei features.

Al die "cyber pattatie pattata" vind ik onbelangrijk, snelheid en goede beeldkwaliteit zijn voor mij veel belangrijker.

Ok, een 30D is maar een 3.3 megapixel camera, maar ik laat zelden foto's ontwikkelen en als dat eens gebeurd is het meestal toch 15 x 10. Dus 3 MP is meer dan genoeg.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:55

Garyu

WW

Hmm, een D30 (niet 30D, die bestaat niet ;)), gaat nog steeds voor relatief veel geld weg. Wil je er een lens bij, dan zit je nog altijd aan de 400 euro ongeveer. Voor dat geld heb je bijna een Canon 300D.

Ik heb er ook over getwijfeld, maar er komen gewoon te weinig van die camera's langs en de vraag is te hoog, zodat de prijs nog niet direct aanspreekt.

Maar als je hem goedkoop kan vinden, is het zeker een aanrader! Laat je niet weerhouden door mijn pessimisme over de verkrijgbaarheid ervan ;).

[ Voor 18% gewijzigd door Garyu op 01-12-2005 15:54 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:24

Barrycade

Through the...

Vergeet niet dat de D50 geen CF-kaartjes ondersteunt. Slikt alleen SD kaartjes.

(Voor mij juist weer een extra reden om juist wel voor de D50 te gaan en niet voor de D70s of Eos aangezien ik reeds veel SD (Ultra) kaartjes heb).

Maar ik weet niet hoeveel geheugen je hebt in CF-formaat en wat voor type want een nieuwe cam kan veel baat hebben van Ultra kaartjes, anders heb je weinig shutterlag maar zit je je te ergeren aan de wegschrijfsnelheid van de foto's naar het kaartje.

En een nieuwe cam met veel pixels heeft veel geheugen ruimte nodig. 512 Mb zit zo vol (bij mij in ieder geval).

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Eusebius schreef op donderdag 01 december 2005 @ 12:54:
Heb je al gekeken naar een 2ehands G5 ofzo? Voor minder geld heb je dan een kwalitatief betere camera. Een camera uit de G serie is altijd nog beter dan eentje uit de S serie. Dit komt oa door gebruik van kwalitatief beter materiaal.
Een G5 heeft een seconde shutterlag, focust niet goed bij lowlight en kan aardig ruisen bij hoge iso's... Niet echt een optie. Maar qua ruis issie wel weer een stuk minder dan zn concurenten.

Een DSLR in broekzakformaat moet nog worden uitgevonden denk ik...

Gadgets FTW!

• martijn_tje
  • Laatst online: 30-01 19:14
Ik zou eens kijken naar een Fuji S5600 of S9500.

Beiden hebben een sensor die t/m Iso 400 heel weinig ruis vertoont. En op iso 800 als nog bruikbaar wordt beschreven. Verder hebben ze ook een 10x zoom lens wat je vrij flexibel maakt wat betreft afstand tot het te fotograferen object.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Qua compact camera's hebben de nieuwe Fuji's erg weinig ruis. (F10, F11, S9000, maar die laatste is wel weer net zo groot als een DSLR)
Ik zou ook kijken naar bijvoorbeeld de Sony V3. Dit is een iets ouder model, maar hij wordt erg goed gewaardeerd.

Als je nu al moeilijk doet over de grootte van een SLR, dan zou ik er niet meer naar kijken. Het heeft weinig zin om een SLR te kopen omdat die 'maar' 100 euro duurder is dan een prosumer, terwijl je hem dan thuis laat omdat'ie te groot is.

De FZ5 die je noemt, lijkt me een mooi toestel, alleen bij hogere iso's hou je weinig over. (Te agressieve ruisonderdrukking)

Het is een moeilijke keuze; ikzelf heb een SLR (20D) en als compact-camera een Olympus C5050. Dat is echt een oudje, met vreselijk trage autofocus, maar met een zeer lichtsterke lens (1,8~2,6) en dat scheelt wel. Het is jammer dat Olympus dit lensje niet meer gebruikt op nieuwere toestellen.
Nu ik die 20D heb, is mijn Olympus uitgeleend aan mijn vriend wiens D70 voor reparatie terug moest naar land van aanschaf (Nikon garantie!!) omdat mijn 20D altijd met me mee gaat. Ja, dat kan lastig zijn, maar een goede kleine tas eromheen en het is geen enkel probleem. Voordeel is gewoon dat je altijd een volledig toestel bij je hebt. Met bruikbare isorange tot 3200.

Wat ik hiermee wil zeggen; geen enkele camera is perfect. Als je jezelf over het gewicht van een SLR kan zetten, dan moet je daar voor gaan. Fotografie is nu nog geen hobby van je, maar geloof me; als je een digitale reflex hebt, dan wordt het wel een hobby.
Maar: om het enigszins compact te houden, raad ik dan aan om naar een KonicaMinolta 5D kit te kijken; toestel is niet te groot, en kit-lens is goed en handig (vgl. met 28-105mm, handiger dan 28-88 kitlens van Canon/Nikon, en ook beter) En er zit AS ingebouwd in de body!

Blijft de grootte een probleem, dan moet je echt bij een compact blijven, misschien dat die Z5 dan zelfs al te groot is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben mijn stillekes aan aan het neerleggen bij het feit dat een zelfs een prosumer niet in mijn binnenzak zal passen.

De Panasonic FZ5 is nog relatief compact, maar het is geen sigarettenpakje
De FZ20 is bijna een slr, de fz30 ook. ....

• martijn_tje
  • Laatst online: 30-01 19:14
Binnenzak...

Dan wordt het toch een heel erg compacte camera. Canom heeft volgens mij wel een aardige serie compacte camera's (A620 bijvoorbeeld). Alleen loop je dan erg snel tegen een gebrek aan lens aan vind ik.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ursamajor schreef op donderdag 01 december 2005 @ 16:44:
[...]

Een G5 heeft een seconde shutterlag, focust niet goed bij lowlight en kan aardig ruisen bij hoge iso's... Niet echt een optie. Maar qua ruis issie wel weer een stuk minder dan zn concurenten.

Een DSLR in broekzakformaat moet nog worden uitgevonden denk ik...
Mmm dat wist ik niet. Ik heb zelf als 2e camera de G1 en ben daar redelijk tevreden mee.

Je zou ook kunnen kijken naar een bridge camera (heeft een vaste lens & spiegel).

==
hoi

Pagina: 1