Toon posts:

Diskless MediaCenter computer maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Even een oud topic uit de kast rukken..

Ik had ook het idee opgepakt om een diskless Home Theater systeem te bouwen. Ik heb al een server draaien (Windows 2000 Advanced Server). In deze server zit de harddisk met de muziek, films etc.

Het is de bedoeling dat mijn HTPCtje de volgende functies/componenten bezit:

MoBo met voldoende geheugen (1G)
Processor met voldoende kracht (2Ghz Celeron?)
Geluidskaart (Creative?)
Tuner (Haupauge) Met Teletekst en Radio
Geen harddisk, liever geen draaiende en bewegende dingen
DVD-RW
Geen Toetsenbord, geen muis, wel afstandsbediening
Geen monitor, wel een display-tje (Ik dacht aan een Silverstone behuizing met display)

Welk operating systeem zou hier het best op passen? Ik heb geen windows MCE en/of linux ervaring. Voor MCE ben ik niet zo bang, maar vermoed wel problemen met het inpassen in het netwerk (Domein ondersteuning?).
Linux lijkt ook een optie, maar ik weet niet hoe het met de hardware ondersteuning zit? Beschikbaarheid van drivers?

Laat maar wat horen...

Jurgen
Ik ben redelijk nieuw met Media Center systemen enzo. XP en netwerken gaat wel...

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Dit gaat natuurlijk nooit werken!
Een diskless terminal is niets meer dan een manier om video en toetsenbord te verlengen naar de server.
Het besturingssysteem draait op de server en daar ben je feitelijk ook aan het werken.
Dus een TV kaart en een display gaan nooit werken omdat daar geen besturingssysteem draaid en dus ook geen drivers zijn voor deze apparaten.
Wat je wel kan doen is een Compact Flash kaartje kopen van 2 GB daar windows op instaleren zonder swap en zorgen dat alles wat de TV kaart op wil nemen dit op de server gebeurt.
Op deze manieren heb je geen draaiende HD en kan je wel gebruik maken van rand apparatuur in de Media center

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

ronny schreef op woensdag 30 november 2005 @ 10:43:
Wat je wel kan doen is een Compact Flash kaartje kopen van 2 GB daar windows op instaleren zonder swap en zorgen dat alles wat de TV kaart op wil nemen dit op de server gebeurt.
Op deze manieren heb je geen draaiende HD en kan je wel gebruik maken van rand apparatuur in de Media center
En als ik nu die FLASH card vervang door een netwerk downloadable image? Dan is dat toch precies wat ik wil hebben. Iemand al eens zoiets geprobeerd

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:10

smallboy

N/A

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 22:24:
Geen harddisk, liever geen draaiende en bewegende dingen
DVD-RW
Ik heb verder geen verstand van MediaCenter gevallen, maar bovenstaande lijkt me wat tegenstrijdig. Bovendien zou ik liever geen dvd-rw hebben en wel een harddisk. Zo'n dvd maakt veel te veel herrie.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:46
ronny schreef op woensdag 30 november 2005 @ 10:43:
Dit gaat natuurlijk nooit werken!
...
Wat een onzin.

Ik draai op de slaapkamer een diskless (geen HD, CD of floppy, zelfs geen solid state geheugen) linux installatie met MythTV. Het is een oude IBM machine welke kan booten van netwerk (via PXE). Vervolgens zorg je met de juiste netboot software ervoor dat het OS (en de rest) geladen wordt van een andere computer (in mijn geval van een NFS share op een andere linux machine). In mijn geval houdt dat in dat er wat extra informatie in de DHCP server wordt geconfigureerd (locatie van kernel via TFTP, rootfilesystem (NFS), etc.)

Als ik op PXE en Windows zoek op google dan is er ook genoeg te vinden. Vroeger hadden we dit op de uni met bootroms en Novel (drama overigens :P).

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 30-11-2005 19:46 ]

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 05:20

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:35:
[...]

En als ik nu die FLASH card vervang door een netwerk downloadable image? Dan is dat toch precies wat ik wil hebben. Iemand al eens zoiets geprobeerd
En waar ga je die image plaatsen dan?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

Verwijderd

St@m schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:42:
En waar ga je die image plaatsen dan?
Op een server, die heeft iedere tweaker toch? ;)
(1e - 2e (bovenste))

Op mijn werk laat ik via PXE een floppy downloaden met MS-DOS om zo een installatie van een computer te doen (netwerkdriver laden, dan nog wat dingen. daarna windows via awnserfile (unattended) laten installeren). Opzich moet dit gewoon met linux vrij eenvoudig in elkaar te zetten zijn (zoals ik hoor van verschillende mensen, zelf niet genoeg linux ervaring).

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 05:20

St@m

@ Your Service

Dus je laat een bootable image downloaden naar je server, om vanaf daaruit te draaien..
neem dan gewoon een stille HD :P
Achja, op dat gebied ben ik geen tweaker ;) Maar verder heb ik er ook geen verstand van, maar ik al dit topic wel bijhouden om er wat van te leren :P
Een PC zonder HD.. nog nooit van gehoord 8)7 (natuurlijk weleens van gehoord, maar op deze manier.. en ja ik ben al afgestudeerd systeembeheerder :P )

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-04 13:22

BHQ

idd. PXE'en of (multiple) CF adapters. Kost je een lieve duit maar 'tis solid state :)

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Even een tip: laatst was er op de FP ofzo een aankondiging van een Sata > CF converter. Je kon een CF kaart dan gebruiken als een HDD. Niet gek, als je snel kunt booten vanaf een 2gb CF kaart. Ik weet alleen niet meer precies waar het stond.

==
hoi

Verwijderd

St@m schreef op donderdag 01 december 2005 @ 01:53:
Dus je laat een bootable image downloaden naar je server, om vanaf daaruit te draaien..
neem dan gewoon een stille HD :P
Het idee is om het operating system met alle programma's vanuit RAM te draaien. Ik weet dat een harddisk in het system wel stil te krijgen is, maar was gewoon nieuwsgierig of iemand al eens een PC zonder harddisk had opgestart. Moet kunnen met behulp van PXE.
Mijn data (muziek, films etc.) komen dan van mijn W2K server die ik voor het gemak maar op zolder heb gezet. (Draait alweer enkele jaren)
Een PC zonder HD.. nog nooit van gehoord 8)7 (natuurlijk weleens van gehoord, maar op deze manier.. en ja ik ben al afgestudeerd systeembeheerder :P )
Ze bestaan toch echt wel. Maar ikzelf heb er geen ervaring mee. Wat ik zoek is info om een image van een windows installatie te maken, en alle tools die nodig zijn om dit vanuit het netwerk op de media PC te plempen.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 21:17:
[...]

Op mijn werk laat ik via PXE een floppy downloaden met MS-DOS om zo een installatie van een computer te doen (netwerkdriver laden, dan nog wat dingen. daarna windows via awnserfile (unattended) laten installeren). Opzich moet dit gewoon met linux vrij eenvoudig in elkaar te zetten zijn (zoals ik hoor van verschillende mensen, zelf niet genoeg linux ervaring).
Kijk! Hier heb ik wat aan.... PXE wist ik al, maar answerfile is nieuw voor me. Nu nog uitvinden hoe een image te maken....

Verwijderd

smallboy schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:38:
[...]

De DVD speler is nodig om gehuurde of gekochte DVD's af te spelen.....

Ik heb verder geen verstand van MediaCenter gevallen, maar bovenstaande lijkt me wat tegenstrijdig. Bovendien zou ik liever geen dvd-rw hebben en wel een harddisk. Zo'n dvd maakt veel te veel herrie.
Pagina: 1