alternatieve DNS servers onder Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

• HooGLaNDeR
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 14:33

HooGLaNDeR

- = I am immortal =-

Topicstarter
Hallo allemaal. Ik heb al gezocht op het forum, maar kan zo 1 2 3 niet echt wat vinden over dit topic.
Wie heeft hier ervaring met alternatieve DNS servers, in plaats van de standaard DNS server van Microsoft. Aangezien ik nog niet echt een goed beeld heb van wat mogelijk is, vraag ik het hier maar.

Ik ben voornemens een Windows 2003 server te voorzien van een alternatieve DNS server.

Wat zijn jullie ideeen, ervaringen?

edit: Aan welke software kan ik denken?

[ Voor 5% gewijzigd door HooGLaNDeR op 30-11-2005 15:29 . Reden: ter verduidelijking ]

Ik heb geen achtervolgingswaanzin. Maar dat wil niet zeggen dat niemand mij achtervolgd!!

Verwijderd

HooGLaNDeR schreef op woensdag 30 november 2005 @ 15:23:
Hallo allemaal. Ik heb al gezocht op het forum, maar kan zo 1 2 3 niet echt wat vinden over dit topic.
Wie heeft hier ervaring met alternatieve DNS servers, in plaats van de standaard DNS server van Microsoft. Aangezien ik nog niet echt een goed beeld heb van wat mogelijk is, vraag ik het hier maar.

Ik ben voornemens een Windows 2003 server te voorzien van een alternatieve DNS server.

Wat zijn jullie ideeen, ervaringen?
Zolang je geen gebruik maakt van oudere DNS-servers (BIND versie 8.4.4 en hoger is goed) zou hier weinig problemen mee moeten ontstaan. Van belang is dat de DNS-servers DDNS en SRV-records ondersteunt.

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:44

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Hangt er vanaf wat je met die DNS service wil doen dan. Als je een windows domein gaat draaien, dan zou ik toch echt adviseren om gebruik te maken van de Windows DNS service. Het levert toch net iets minder problemen op dan wanneer je alternatieve DNS service gebruikt (ik heb alleen ervaring met Bind DNS op *ux machines). Grouppolicies lopen net iets soepeler, NTFRS draait wat beter. LET WEL, zoals je vraagt zijn dit persoonlijk ervaringen.

I play my enemies like a game of chess...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Gewoon uit interesse.. Waarom wil je van de MS DNS server af?

Een goed alternatief is PowerDNS.. zelf nog geen ervaring mee, maar wil het wel gaan onderzoeken, omdat het een goede SQL (ODBC) backend heeft..

Beheer rond de 700 zones met MS DNS en wat scriptjes, maar ik moet telkens nieuwe scriptjes schrijven als ik global changes wil doorvoeren. Met PowerDNS zal dat denk ik makkelijk zijn, omdat ik dan gewoon wat SQL updates kan doen.

Wil misschien ook als stageopdracht een webinterface schrijven voor PowerDNS i.c.m. MSSQL. Nu is er alleen PowerAdmin volgens mij, een PHP+MySQL interface..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• HooGLaNDeR
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 14:33

HooGLaNDeR

- = I am immortal =-

Topicstarter
axis schreef op woensdag 30 november 2005 @ 15:29:
Gewoon uit interesse.. Waarom wil je van de MS DNS server af?

Een goed alternatief is PowerDNS.. zelf nog geen ervaring mee, maar wil het wel gaan onderzoeken, omdat het een goede SQL (ODBC) backend heeft..

Beheer rond de 700 zones met MS DNS en wat scriptjes, maar ik moet telkens nieuwe scriptjes schrijven als ik global changes wil doorvoeren. Met PowerDNS zal dat denk ik makkelijk zijn, omdat ik dan gewoon wat SQL updates kan doen.

Wil misschien ook als stageopdracht een webinterface schrijven voor PowerDNS i.c.m. MSSQL. Nu is er alleen PowerAdmin volgens mij, een PHP+MySQL interface..
Ik ben voor een studie opdracht bezig de mogelijkheden te onderzoeken. Ik moet een windows machine, inclusief de nieuwste Apache, PHP5 , MySQL5 en een DNS hebben, die makkelijk te beheren en aan te passen is, via bijv. een PHP script (MySQL Backend)

Dus, wat ik bijv. zoek is :
Nu is er alleen PowerAdmin volgens mij, een PHP+MySQL interface..

Ik heb geen achtervolgingswaanzin. Maar dat wil niet zeggen dat niemand mij achtervolgd!!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
HooGLaNDeR schreef op woensdag 30 november 2005 @ 15:32:
[...]
Ik ben voor een studie opdracht bezig de mogelijkheden te onderzoeken. Ik moet een windows machine, inclusief de nieuwste Apache, PHP5 , MySQL5 en een DNS hebben, die makkelijk te beheren en aan te passen is, via bijv. een PHP script (MySQL Backend)

[...]
Nou ja, je kunt dus PowerDNS installeren en die laten praten met je MySQL, en ondertussen kun je die MySQL DB beheren met PowerAdmin mbv PHP. klaaaaaarr...

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
HooGLaNDeR schreef op woensdag 30 november 2005 @ 15:32:
[...]

[...]
Waarom je dat dan imho nog op een windows-machine draait ontgaat me even. Apache, Mysql, Bind zijn dingen die gewoonweg sneller en beter werken op een linux-distro

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

Sorry, maar dit is niet de bedoeling van PNS. Afgezien nog van het feit dat het een opdracht voor school is, vind ik dat je te weinig zelfwerkzaamheid laat zien. Er zijn best een aantal bekende namen (hier al genoemd) en die had je op zijn minst zelf kunnen opzoeken voor je het topic startte.

Bovendien geef je nogal weinig informatie over de precieze situatie, belasting etc. waarin de server komt te draaien en dat maakt het nogal een uitzichtloos topic. Neem kortom Policy - Professional Networking & Servers eens door.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.