[database] Welke DB voor PocketPC WM5

Pagina: 1
Acties:
  • 967 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:45
Op kantoor hebben we een Delphi Applicatie die gebruikt maakt van een MS Access database. In deze database zit ook een tabel met klant/relatiegegevens.

Nu heb ik een Qtek 9100 PocketPC telefoon met Windows Mobile 5. Nu wil ik voor deze telefoon een eenvoudige applicatie schrijven waarmee ik een makkelijk overzicht heb van onze klanten/telefoonnummers/adressen (dus de klant-tabel van de kantoor-database) (Ik wil ze niet allemaal als Contact hebben).
Verder wil ik werken met een lokale database, aangezien ik niet inwil bellen/gprsen naar bv. een webapplicatie.

Welke database zou ik hiervoor kunnen gebruiken? Het wordt een alleen "lezen" database. Als de telefoon weer op kantoor is, dan wil ik via een Sync methode kijken of de relatie database op de telefoon aangepast moet worden aan de laatste kantoor-database.

Ik zie 2 mogelijkheden:

- Via ActiveSync is het mogelijk om van een mdb een cdb te laten synchroniseren naar de PocketPC. Echter alle artikelen die ik er over lees zijn redelijk gedateerd. Dus ik heb het idee dat dit niet meer zo gebruikelijk is. Ook bij het omzetten van de mdb naar de cbd gaan alle queries verloren, alleen de tabellen worden overgezet. Alle queries moet ik dus "hard" in de code zetten.

- In een uitleg van VS 2005 voor Windows Mobile 2005 wordt gesproken over een SQL Server 2005 Mobile Edition. Dit lijkt me een mogelijkheid, maar is misschien veels te uitgebreid? En moet er ook daadwerkelijk een SQL Server draaien. Ook zie ik dat er betaald moet worden voor SQL Server Mobile Edition.

Iemand hier ideeen over wat de meest eenvoudige en betaalbare oplossing is?

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:39
Volgens mij is SQL CE gratis.
Maar zodra je gaat synchroniseren met een andere SQL server, moet je wel de juiste Cal's bezitten.
SQL CE is niet te vergelijken met de grote broer.
SQL CE is klein en snel.

Op internet staan zat alternatieven voor databases.
Er zijn ook enkele freeware databases.
Ik kan je nu even niet wat voorbeelden geven, maar vanavond zal ik wel wat opzoeken.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:35
SQLite is een open-source database die ook beschikbaar is voor de pocket pc. Het voordeel hiervan is dat je die kunt gebruiken met de meeste gangbare database systemen.

Verwijderd

Ik heb onlangs ook zoiets ontwikkelt voor een klant van me, en heb het vrij simpel gehouden. Als database op de lokale pc heb ik gebruikt gemaakt van access. Via access kan je dan een xml maken van een tabel (jammer genoeg niet van uw volledig access bestand).
Dan kan je deze xml laten synchroniseren met uw pocket pc.
Om gegevens en dergelijke te verwerken heb ik dus met vb.net een applicatie ontwikkelt die dit xml-bestand gebruikt. Dus volgens mij de simpelste en goedkoopste oplossing is toch xml