Verschil P2.4 en AMD 4000+???

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Topicstarter
Ik snap er niks meer van.

Ik heb een P2.4 met een Ati Radeon 9800PRO-128 MB, 1024 MB RAM.

De laatste tijd lees ik dat je voor het gamen beter kan draaien met een AMD, dus heb ik allerlei reviews en testen gelezen.

En ik dacht dat ik eruit was, ik wil een AMD 4000+, en dan een lekker PCI-E kaartje erbij, minstens weer 1024 MB geheugen.

Net met MyCom erover gebeld, die hebben een AMD 4000+ in de aanbieding. Maar nadat ik uitlegde wat ik nu had en dat de nieuwste spelletjes toch niet meer echt lekker soepel draaien, maar de verkoper zegt dat mijn upgrade niet zoveel performanceverbetering zou opleveren?

Nou, schiet mij maar lek....

Heeft iemand hier ook iets zinnigs over te zeggen, of heeft de verkoper gewoon gelijk en moet ik nog een half jaartje wachten?

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Zoals de verkoper al zegt. Je krijgt niet zoveel performanceverbetering. Niets meer niets minder. Ja je computer gaat wat sneller maar zal het afwegen met de kosten die je eraan gaat hebben :?

Dus als jij het een leuke upgrade vind moet je het vooral niet laten.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Topicstarter
disjfa schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:51:
Zoals de verkoper al zegt. Je krijgt niet zoveel performanceverbetering. Niets meer niets minder. Ja je computer gaat wat sneller maar zal het afwegen met de kosten die je eraan gaat hebben :?

Dus als jij het een leuke upgrade vind moet je het vooral niet laten.
Nee, het ging mij uiteindelijk wel om een 'vlotter' gevoel!

Dus, geen pceetje kopen, vandaag... :)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:08
Nou, een P4 2,4 met een 9800 pro 128 MB en 1 GB geheugen is nu ook weer niet het nieuwste van het nieuwste, maar of dat voor jouw reden is om te upgraden is maar de vraag. Een Athlon 4000+, moederbord en grafische kaart die een beetje mee kan komen wordt toch echt een duur geintje. Ben je echte hardcore gamer dan denk ik dat het wel interessant is, anders gewoon voorlopig laten zoals het is.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:13
Zie hier het verschil tussen je huidige processor en de 4000+ van amd in doom3. Het maakt dus wel degelijk uit!

http://www23.tomshardware.com/index.html

Als je de review leest dan zie je dat in farcry de p4 2,4ghz 100fps haalt. De 4000+ haalt 200fps!!!

[ Voor 25% gewijzigd door Dekaasboer op 30-11-2005 12:58 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-02 13:09
Met een ati 9800 ga je het verschil in games tussen die 2 cpu's niet zo erg merken.

Maar in combinatie met een 7800GTX , al dan niet in SLI , kan je in de nieuwe spellen wel een boost verwachten. Het hangt er dus eigenlijk sterk vanaf of je een die hard gamer bent die +100 fps wil , of niet.

Maar gewoon stellen dat er tussen de 2 cpu's weinig verschil is, vind ik gewoon niet correct. Zoek maar eens wat benchmarks op. Verschil bij bijvoorbeeld shrinken van DVD's enzo , zal je zeer zeker hebben !

Dat MSWord 0.5 seconden sneller opent , dat ga je natuurlijk niet echt merken. Het hangt er vanaf wat je juist doet op je pc.

Mijn Specs

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sangroid schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:48:
[...]
En ik dacht dat ik eruit was, ik wil een AMD 4000+, en dan een lekker PCI-E kaartje erbij, minstens weer 1024 MB geheugen.
[...]
Specificeer even dat PCI-E kaartje, want dat zal bepalen wat je voor performance gaat halen. Een brute kaart voor > 500 euro of een SLI config zal je veel meer performance geven.
Ga je echter naar een kaartje dat niet ontzettend veel sneller is dan je huidige kaart, dan zal het tegenvallen.

Je kunt in dit geval (voor het idee) een AMD 4000+ wel even vergelijken met een 4Ghz P4. Dus dan is je vooruitgang nog geen eens een verdubbeling.

* TheGhostInc denkt dat je met jouw systeem nog aardig goed zit, en dat je veel geld gaat neertellen voor weinig winst.

Kijk eens naar een leuk scherm of wat andere randapparatuur. Daarmee kun je je PC plezier ook verhogen. Een TV kaart kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je wat langer tevreden blijft.

• Thomaszki
  • Laatst online: 14:55
Sangroid schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:53:
[...]

Ligt maar net aan de spellen die je speelt... kan me voorstellen dat met het grafisch geweld van de nieuwste spellen tegenwoordig je 9800 het allemaal niet meer trekt op de hoogste instellingen. Het is dus maar net wat je wilt.

En het verschil tussen die AMD 4000+ en je huidige Northwood P4 ga je echt wel merken, maar een heel groot verschil is het niet.

Kortom, als alles wat je wilt het nog doet zou ik gewoon even wachten tot je een betere upgrade voor hetzelfde geld hebt :)

hmm beetje spuit 11 :/

[ Voor 3% gewijzigd door Thomaszki op 30-11-2005 13:00 ]

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Topicstarter
GH45T schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:56:
Ben je echte hardcore gamer dan denk ik dat het wel interessant is, anders gewoon voorlopig laten zoals het is.
Mwoh, game best wel veel, vooral race-spelletjes, enne Toca2 was echt droevig om te zien.

De aanbieding is 899 EUR, 250GB SATA, frutvideokaart (weet niet meer wat het was), 512MB.

Nou, een leuker videokaartje zou ik voor 200 EUR toch wel moeten krijgen, en dan nog 512MB (voor voorlopig dan) a +/- 50 EUR, kom ik op 1150EUR.

Dus, het valt nog wel mee.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Topicstarter
Dekaasboer schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:56:
Zie hier het verschil tussen je huidige processor en de 4000+ van amd in doom3. Het maakt dus wel degelijk uit!

http://www23.tomshardware.com/index.html
Sja, die had ik gelezen... 8)7

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

-GF-Annihilator schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:58:
Maar gewoon stellen dat er tussen de 2 cpu's weinig verschil is, vind ik gewoon niet correct. Zoek maar eens wat benchmarks op. Verschil bij bijvoorbeeld shrinken van DVD's enzo , zal je zeer zeker hebben !
Tuurlijk zit er verschil tussen. Maar zullen die 10 frames uitmaken voor de koste die dat met zich mee brengt. Als er verschil moet zijn om up te graden kan je wel elke processor opnieuw kopen aangezien elke processor performencewinst geeft. Maar is het nuttig prijs performance gekeken.

Zelfde geld voor videokaarten en overige hardware. Tuurlijk maakt het uit maar is het nodig.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• TheGhostInc
  • Niet online
Sangroid schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:53:
[...]

'vlotter' gevoel.
Koop dan een 10K schijf, dan voelt je systeem vlotter aan.
Je geheugen is al gemaxed.

Waarschijnlijk draai je windows, de meeste lag komt daar door windows.
(Niet als flame bedoelt, maar na verloop van tijd gaan sommige dingen wennen, zoals dat IE snel start. en sommige dingen irriteren, zoals een Start menu dat net even hapert bij het openen)
Een re-install, en daarna een dagje investeren in alles te tweaken kan dan ook uitkomst bieden. In combinatie met een snelle HD (geen RAID tenzij je hardware RAID controller neemt) kan ook een wereld van verschil maken.

• Eisenhower
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 18:59
Voor 1150 kan je makkelijk een dikke 7800GTX kopen icm A8N-E + 4000+ en een sloot geheugen!

Ik zou dan liever bij een webshop iets kopen en dan zelf in elkaar zetten dan wat bij mycom halen!

[ Voor 36% gewijzigd door Eisenhower op 30-11-2005 13:03 ]

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Topicstarter
Nou, ok, ik heb weer wat om over na te denken, geloof ik. En ja, ik draai windows, moet ook wel om te gamen, he..

Ga nu even met pauze, en maar niet langs de MyCom ;)

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
neem geen 4000-processor. Die is best heel erg duur.
Ik zou wel gaan upgraden als ik jou was.

Denk aan 3800 x2, of een 3500. Dit samen met een top-videokaart: De 7800GTX of de nieuwste ati.(ik ken die kaartnamen nog niet uit mn hoofd...laatstaan de verschillen)

Dat ga je echt heel erg goed merken. De 4000 is wel een top processor, maar dan moet je volgens mij wel 2x een 7800gtx in je systeem plaatsen. Anders heb je er nog niet al teveel aan. (dan is namelijk de videokaart de grote beperkende factor).

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-02 11:33

Steffy

Ayreonaut

:P Goh wat een service van Mycom zeg, meestal smeren ze je het duurste aan maar dat valt mee dus.

Toch denk ik dat het upgraden wel wat waard is, ik heb wel met veel en veel minder verschil een update gedaan, maar om nu een 4000+ te gaan halen, koop dan iets van een 3500 met een PCI-E mobo en VGA kaartje erin dan kun je er weer ff tegenaan, SLI bordje bv en een leuk Nvidia kaartje en je zit goed.

• Eisenhower
  • Laatst online: 04-02 18:59
Haal bijvoorbeeld bij Cool Prices een moederbord A8N-SLI en een 3500 Venice boxed dan ben je in totaal 309€ kwijt.. Met bezorgkosten erbij word het iets rond de 325€ en dan heb je nog 700€ over.

Dan zou ik als ik jou was bij Alternate een goede videokaart bestellen (.X850XT van powercolor mischien? €279)

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Topicstarter
Ok, mij lijkt het dan inderdaad het beste om zelf de boel in elkaar te zetten. Omdat ik dan wel hard moet nadenken over de kast, het moederboard, videokaart enz.. leek me dit (een geassembleerd systeem) een gemakkelijke keuze.

En inderdaad, die verkoper van MyCom was een hele eerlijke jongen, dus. :)

Verwijderd

Eisenhower schreef op woensdag 30 november 2005 @ 13:50:
Haal bijvoorbeeld bij Cool Prices een moederbord A8N-SLI en een 3500 Venice boxed dan ben je in totaal 309€ kwijt.. Met bezorgkosten erbij word het iets rond de 325€ en dan heb je nog 700€ over.

Dan zou ik als ik jou was bij Alternate een goede videokaart bestellen (.X850XT van powercolor mischien? €279)
Als je dan iemand een SLI-moederbord aanbeveelt moet je der natuurlijk geen ATI kaart indrukken.....
SLI werkt toch alleen met Nvidia? Met €700 te besteden ging ik voor een 7800gt(x), de rest in je zak drukken en over een jaar of anderhalf koop je er nog een bij en je systeem is weer up-to-date.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Topicstarter
Ik vergat nog te vermelden dat mijn ATI Radeon niet van AGP8 gebruik kan maken, aangezien mijn moederbord dat niet ondersteund. Die gaat maar tot 4x.

Dat scheelt dan natuurlijk ook wel weer iets.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:27

St@m

@ Your Service

Sangroid schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:09:
Ik vergat nog te vermelden dat mijn ATI Radeon niet van AGP8 gebruik kan maken, aangezien mijn moederbord dat niet ondersteund. Die gaat maar tot 4x.

Dat scheelt dan natuurlijk ook wel weer iets.
Bijna niets.. ;)
Maar het antwoord is al gegeven, als je het geld hebt, lekker upgraden.. SLI-bordje, socket 939 proc. en een 7800GTX kaart..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Verwijderd

Ik ben van mening , dat je toch beter voor de X23800+ kan gaan. Dit is dual core en veel meer naar de toekomst gericht. De 4000+ heeft dan wel een hogere snelheid in single core maar dit ga je niet merken. De 4000+ is de top (na de FX53 en 55) van de vorige generatie. Nu zijn dit de FX57 en X24800+. Oftewel je geeft veel geld uit aan een realatief verouderde CPU.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 17:32:
Ik ben van mening , dat je toch beter voor de X23800+ kan gaan. Dit is dual core en veel meer naar de toekomst gericht. De 4000+ heeft dan wel een hogere snelheid in single core maar dit ga je niet merken. De 4000+ is de top (na de FX53 en 55) van de vorige generatie. Nu zijn dit de FX57 en X24800+. Oftewel je geeft veel geld uit aan een realatief verouderde CPU.
Zo moet je dat eigenlijk niet zijn. Als je voor top prestaties single-core wil gaan met toch een relatief bescheiden prijs is de 4000+ je man. Je moet hem niet vergelijken met een FX. Daar betaal je een gigantische meerprijs voor een unlockte multiplier + 200 Mhz.
En de gewone athlon 64 is nog niet echt een generatie terug hoor.. Gewoon een snelle single core proc. :)
De hogere clocksnelheid ga je zeker wel merken trouwens. :P
van 2400 Mhz met 1 MB cache naar 2000 Mhz met 512 KB (per core weliswaar) is best een grote stap.

[ Voor 10% gewijzigd door Satch op 30-11-2005 17:48 ]

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
Metal schreef op woensdag 30 november 2005 @ 17:43:
[...]

Zo moet je dat eigenlijk niet zijn. Als je voor top prestaties single-core wil gaan met toch een relatief bescheiden prijs is de 4000+ je man. Je moet hem niet vergelijken met een FX. Daar betaal je een gigantische meerprijs voor een unlockte multiplier + 200 Mhz.
En de gewone athlon 64 is nog niet echt een generatie terug hoor.. Gewoon een snelle single core proc. :)
De hogere clocksnelheid ga je zeker wel merken trouwens. :P
van 2400 Mhz met 1 MB cache naar 2000 Mhz met 512 KB (per core weliswaar) is best een grote stap.
Onzin, er zijn tests die bewijzen dat dit werkelijk nergens op slaat.
Je bent blijven steken in het mhz-tijdperk...

De videokaart is de beperkende factor in een games-pc. De processor heeft minimaal invloed.

Ik ben het trouwens eens met Dnetwork, maar ik had eerder ongeveer al hetzelfde gezegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Quacka op 30-11-2005 18:59 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Theo
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Sangroid schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:48:

Ik heb een P2.4 met een Ati Radeon 9800PRO-128 MB, 1024 MB RAM.
Je kan ook je P IV een beetje overklokken (richting 3.0 GHz?) en op zoek gaan naar een andere gpu. Ben je goedkoper uit en ben je ook sneller in games

Nu met WP, PV, EV en PC

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Topicstarter
Nou mensen, ik ga maar gewoon inderdaad nog een half jaartje wachten. Dat moet nog wel uit te houden zijn.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Quacka schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:58:
[...]

Onzin, er zijn tests die bewijzen dat dit werkelijk nergens op slaat.
Je bent blijven steken in het mhz-tijdperk...

De videokaart is de beperkende factor in een games-pc. De processor heeft minimaal invloed.

Ik ben het trouwens eens met Dnetwork, maar ik had eerder ongeveer al hetzelfde gezegd.
Als je dan ook nog even je mening onderbouwt i.p.v maar wat te schreeuwen..

[ Voor 21% gewijzigd door Satch op 01-12-2005 20:36 ]

Pagina: 1