Toon posts:

os deployment? virtuele omgeving?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

situatie:
een bedrijf dat it-cursussen geeft (microsoft, linux, cisco)
3 klaslokalen a 8 pc's
Wekelijks, soms zelfs dagelijks (her) installatie naar 2003 Server, XP, linux

Omdat er dus zovaak een installatie moet plaatsvinden, willen we dit automatiseren.
Ik heb al tientallen topics gelezen over ris, sourceforge, altriris, LANDesketc...

RIS vond ik interessant, dus ben daar nu volop mee bezig. Ik stuit echter op een aantal dingen:
De installatie is niet hands-off! Ik moet alsnog elke client langs om op F12 te drukken, etc. (in de how-to van ris die hier rondzwerft, staat dat de F12 toets overgeslagen kan worden, dit werkt niet).. ook moeten de "ris-menu's" nog doorlopen worden! :'(

Ook ben ik begonnen met het kijken naar VMWare en Virtual PC... om dus de cursusten in een virtuele omgevingen te laten werken, heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan me namelijk voorstellen dat dit conflicten geeft als ik Linux virtueel wil draaien? of als ik wil netwerken met 2003server?

Met het testen van LANDesk en Altiris moet ik nog beginnen (wegens technische redenen uitgesteld ).. maar hebben jullie daar soms een mening over? :)

Alvast bedankt _/-\o_

• Gietoo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-02 10:12
kan je niet gewoon gebruik maken van een bootmanager en verschillende partities met OSsen op? Of heb ik het nu fout voor?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bij ons op de hoge school krijgen we Windows en Debian Linux labo's met Virtual PC op onze laptops. Virtueal PC simuleert een computer met AMIBIOS, posten, booten,... enzovoort erop en eraan. Dus computer in een venstertje en voor bepaalde labos kunnen we bv 2 Linux'en en Windows 2003 Server tegelijkertijd draaien.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:52
Ik draai zelf vmware gaat goed, linux op windows en andersom gewoon Image aanmaken en iedereen kan die gebruiken, netwerk kan je helemaal instellen.

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 12:28

DeluxZ

Livin' the good life

Wij hadden op school een opdracht om een klein netwerk te maken met Virtual PC ( 1 pc met Virtual PC met Win2003 server OS) daarnaast Client pc ook met virtual PC met WinXP (in virtual PC) en zo 3 clients. Dit werkte allemaal via Virtual PC :) Je zou het dus wel kunnen doen en dan gewoon een ISO van je virtual PC bestanden maken en dan kan je ze zo inlezen geloof ik :)

edit:

zie hierboven :)

[ Voor 5% gewijzigd door DeluxZ op 30-11-2005 12:06 ]

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Verwijderd

Topicstarter
Gietoo schreef op woensdag 30 november 2005 @ 11:58:
kan je niet gewoon gebruik maken van een bootmanager en verschillende partities met OSsen op? Of heb ik het nu fout voor?
Inderdaad fout ja... want met die besturingssystemen word dan mee geklooid door die cursisten, en heeft vervolgens een herinstallatie nodig die geautomatiseerd moet zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 13:50 ]

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 11:54:
RIS vond ik interessant, dus ben daar nu volop mee bezig. Ik stuit echter op een aantal dingen:
De installatie is niet hands-off! Ik moet alsnog elke client langs om op F12 te drukken, etc. (in de how-to van ris die hier rondzwerft, staat dat de F12 toets overgeslagen kan worden, dit werkt niet).. ook moeten de "ris-menu's" nog doorlopen worden! :'(
Dit F12 probleem (PXE probleem) is afhankelijk van het type Client/BIOS en de instellingen daarvan.
Voor HP/Compaq om dit probleem op te lossen kan dat gewoon in de BIOS, verder gebruik je deze tool: http://h18007.www1.hp.com...dt/us/download/22822.html
Met deze tool kan je de BIOS instellingen van een "master" kopieeren naar alle andere HP desktops.

Altiris/LANDesk hebben hetzelfde probleem (min of meer, maar dat wordt het verhaal iets moeilijker).

• Jiboom
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-01 15:39
Ik weet niet welke mate van automatisering je precies nastreeft, maar in een vergelijkbare situatie wordt bij mijn bedrijf gebruik gemaakt van Symantec Ghost Enterprise in combinatie met opstarten via PXE. Je kunt dit zo scripten dat je een keuzemenuutje krijgt om een image te kiezen. Indien je niet binnen een bepaalde tijd een keuze maakt wordt automatisch het standaardimage uitgerold. Het duurt bij ons zo'n 5-8 minuten om 8 pc's van standaardimages te voorzien.

Het enige wat je met de hand moet doen is een pc aanzetten en op F3 drukken (PXE-boot). Als je niet een standaardimage wilt, moet je ook nog op een cijfertoets drukken voor de juiste keuze van je image. Ik denk dat je bij opleidingspc's nooit geheel van alle handmatige handelingen verlost kunt worden, anders kun je zo moeilijk tijdens je cursus een reboot doen als onderdeel van je cursus (tenzij jullie dat misschien nooit nodig hebben).

Verwijderd

Topicstarter
het bedrijf wil eigenlijk niet met images werken... dus het liefst schone installaties (anders moeten ze bij nieuwe pc's of laptops van de cursisten een ander image maken)

Jiboom: maar op de installatie server (ris, ghost) kan je dan toch de optie tot installeren uitzetten... zodat er bij een reboot niet word geinstalleerd...

Maar er is dus niet een manier om de installaties uit te rollen zonder langs elke pc langs te gaan? :'(

• PsychoG
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-02 10:22

PsychoG

Pumpin' on your stereo...

Is dit niet wat http://www.reborn.nl/ ?

Wij gebruiken dat voor internetcafé en cursus ruimtes.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Je roept een aantal zaken naar compleet verschillende kanten.
Unattended setups is één, virtualisatie is heel wat anders.
(maar om het leuk te maken kun je ze ook nog combineren)

VAI heeft wat mogelijkheden voor dit soort uitrol trajecten, maar ik denk dat gezien de kosten je zelf aan de slag mag.

Leuke alternatieven voor RIS zijn Unattended en ANI

Maar reken maar op het nodige uitzoek en testwerk. ;)

Ghost kan ook een optie zijn, kan intussen wel wat meer dan alleen imagen.

Hoe dan ook, je zal altijd wel wat werk hebben met het herinstalleren van werkstations.
Of je moet het de cursisten uit laten voeren })

Abort, Retry, Quake ???

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik werk dagelijks met VirtualServer (of een enkele keer PC) en VMWare om servers te draaien. Windows 200x draait daar in mijn ervaring prima mee. Vwb. netwerkomgeving draait het alsof je fysiek draait, ik zie daar geen conflicten. Ik zie grotere bedrijven VMWare images ook voor cursussen gebruiken.

Met Linux op virtuele hardware heb ik wat dat betreft niet veel parktische ervaring maar ook dat moet prima gaan, van anderen hoor ik daar ook wel goede verhalen van. Bijv. RedHat en Suse bieden/boden VMWare images aan op hun sites.

Na afloop een kopie van het image terugzetten en klaar.

Vraag is wel wat voor performance je nodig hebt. Dit kan tegenwoordig heel erg redelijk maar het is toch net geen fysieke hardware.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

zoek eens op universal imaging utility van binary research. 1x een image maken, en met bijv. ghost uit te rollen op vrijwel elke hardwareconfiguratie.

Verwijderd

F_J_K schreef op donderdag 01 december 2005 @ 09:46:
Ik werk dagelijks met VirtualServer (of een enkele keer PC) en VMWare om servers te draaien. Windows 200x draait daar in mijn ervaring prima mee. Vwb. netwerkomgeving draait het alsof je fysiek draait, ik zie daar geen conflicten. Ik zie grotere bedrijven VMWare images ook voor cursussen gebruiken.

Met Linux op virtuele hardware heb ik wat dat betreft niet veel parktische ervaring maar ook dat moet prima gaan, van anderen hoor ik daar ook wel goede verhalen van. Bijv. RedHat en Suse bieden/boden VMWare images aan op hun sites.

Na afloop een kopie van het image terugzetten en klaar.

Vraag is wel wat voor performance je nodig hebt. Dit kan tegenwoordig heel erg redelijk maar het is toch net geen fysieke hardware.
Mijn ervaring is dat Microsofts Virtual PC/server zich perfect leent voor Microsoft producten, maar bij linux zich af en toe laat afweten, althans verschillende distributies herkennen de virtuele componenten van Virtual PC/Server niet (vraag me af of dit expres gebeurd :P). Ik denk dat je met VMware een goede keuze maakt. Je zou steeds een image van een pc terug kunnen zetten (s'avonds geautomatiseerd) of, je kan steeds terug reverten naar snapshots die je gemaakt heb. Deze snapshots bieden ook grote voordelen voor de studenten/cursisten. Aangezien die ook snapshots kunnen maken (indien toegestaan) en wanneer zij iets fout doen dan kan er terug worden gestapt naar een eerder punt. Maar ja ik zou zeggen kijk eens op de website van VMware.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Mm, je kunt met de Ghost Console ook images pushen naar een machine, als daarop de Ghost Client staat. Dan is het vanaf een managementplek simpelweg 'Push image' aanklikken, een Ghostcast wordt gestart, en het imagen gaat volautomatisch.

Eén nadeel, de Ghost Client moet geïnstalleerd zijn en draaien, maar dat lijkt me geen probleem, je kunt vanuit de Console ook zien welke clients on- en offline zijn (geloof ik)

We are shaping the future

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Hier test omgevingen met VMWare. Linux en windows omgevingen door elkaar welke geheel geen probleem geeft. Afhankelijk van versie en netwerk mogelijkheden daar kun je zelfs naar shared en/of undoable images kijken.

Wel genoeg geheugen in elke systeem hebben omdat je meer dat 1 OS draaid.

• efgeha
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

efgeha

trial and error

Sinds kort heeft VMWare ook de VMWare Player beschikbaar (draait niet naast de reguliere VMWare versies).
Deze player op alle betrokken systemen installeren, (uiteraard is dit éénmalig) en dan kun je in principe willekeurig welk OS emuleren.
De restore van de verschillende virtual machines naar de betrokken PC's moet makkelijk voor elkaar te krijgen zijn.

Er wordt meen ik op dit moment al geprobeerd om deze Player met een virtual machine op een live-cd te krijgen, dan maak je je het misschien nog makkelijker?

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

efgeha schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 11:51:
Sinds kort heeft VMWare ook de VMWare Player beschikbaar (draait niet naast de reguliere VMWare versies).
Deze player op alle betrokken systemen installeren, (uiteraard is dit éénmalig) en dan kun je in principe willekeurig welk OS emuleren.
De restore van de verschillende virtual machines naar de betrokken PC's moet makkelijk voor elkaar te krijgen zijn.
De VMPlayer emuleerd geen enkel OS. De VMPlayer is er alleen om VMWare images (met daarin een os naar keuze geinstalleerd) af te spelen op een andere machine. Je moet de images dus wel al gemaakt hebben met vmware.

Vergelijk VMPlayer met de WordViewer van microsoft. Je kan er Word documenten mee bekijken als je geen Word op je systeem heb. Het maken en wijzigen alleen niet.

VMware ondersteunt heel veel scripting. Het is mogelijk om een image als undoable aan te maken. Zodra een cursist zijn virtuele machine uit zet, wordt deze automatisch weer terug naar begin stand gezet (een reboot houdt de huidige werk status). Zo en nog vele andere dingen kunnen geautomatiseerd worden.

• efgeha
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

efgeha

trial and error

bakkerl schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 12:50:
[...]

De VMPlayer emuleerd geen enkel OS. De VMPlayer is er alleen om VMWare images (met daarin een os naar keuze geinstalleerd) af te spelen op een andere machine. Je moet de images dus wel al gemaakt hebben met vmware.

Vergelijk VMPlayer met de WordViewer van microsoft. Je kan er Word documenten mee bekijken als je geen Word op je systeem heb. Het maken en wijzigen alleen niet.

VMware ondersteunt heel veel scripting. Het is mogelijk om een image als undoable aan te maken. Zodra een cursist zijn virtuele machine uit zet, wordt deze automatisch weer terug naar begin stand gezet (een reboot houdt de huidige werk status). Zo en nog vele andere dingen kunnen geautomatiseerd worden.
Het is mij uiteraard bekend dat de Player niet zelf emuleert, verkeerd verwoordt van mij dus. 8)7
Ik ging er gemakshalve van uit dat de TS de virtual machines best wel zelf kan aanmaken met VMWare.

(overigens zijn er al manieren gevonden om met de Player alléén toch gast-OS-en te installeren, heb nu even geen link bij de hand, maar Google geeft wel resultaat mocht het je interesseren).

edit: link gevonden!

[ Voor 5% gewijzigd door efgeha op 06-12-2005 19:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja VMWare is inderdaad interessant... maar als je eenmaal een virtuele OS hebt aangemaakt in VMWare workstation... kun je die toch openen in Player... en daarmee rotzooien? bijvoorbeeld je 2003 server als dc installeren..?

maar heeft dan niemand een slick "zero-touch" os deployment systeempje draaien?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2005 09:15 ]

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 09:09:
ja VMWare is inderdaad interessant... maar als je eenmaal een virtuele OS hebt aangemaakt in VMWare workstation... kun je die toch openen in Player... en daarmee rotzooien? bijvoorbeeld je 2003 server als dc installeren..?
Ja, en daarna de orginele virtuele harddisk weer terug zetten, of de undo funtie van de virtuale harddisk gebruiken (wel instellen dat deze gebruikt wordt).
zero-touch oplossing zijn altijd custom made. Elke setup en omgeving is weer anders. Kwa hardware, software en beschikbare budgetten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 09:09:

Jahoor, maar volgens mij heb je niet naar die link die ik eerder in dit topic gaf gekeken :P
Pagina: 1