Digitale televisie van Multikabel en Irdeto 2

Pagina: 1
Acties:
  • 585 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik ben op zoek naar mensen die zelf ervaring hebben met het gebruik van Common Interface (CI) modules, ook wel Conditional Access Modules (CAM) genoemd, in combinatie met de smartcard voor digitale televisie van Multikabel. Het gaat hierbij dus om CI modules die geschikt zijn voor Irdeto 2 codering. Voor de duidelijkheid, ik ben dus niet op zoek naar ideeën en geruchten over wat zou moeten werken, maar naar daadwerkelijke ervaring met CI modules in combinatie met de Multikabel smartcard.

Bij reageren graag de volgende vragen beantwoorden:
1. Om welk merk, type en firmware versie CI module gaat het?
2. Was de CI module wel of niet te gebruiken met de Multikabel smartcard?
3. In combinatie met welke apparatuur met ingebouwde DVB-C met Common Interface is de CI module getest?

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Volgens onderstaand topic werkt het alleen met de Alphacrypt cam met de 3.05 firmware erop

http://www.sat4all.com/forums/showflat.php?Number=1000036

Maar het kan ook met een Dbox2 of Dreambox 500c begrijp ik.....

• Svennie
  • Laatst online: 11-02 13:15
Ik kan je vertellen wat thuis bij mij werkt voor TVHome (dat zal ook wel werken met Multikabel neem ik aan).

Ik gebruik:
Hauppauge WinTV DVB-C Rev. 2.1 (http://www.vdr-wiki.de/wi...VB-C_full-featured-Karten)
Common interface: (http://cgi.ebay.de/CI-Com...38863QQrdZ1QQcmdZViewItem)
AlphaCrypt 3.05

en het programma waarmee ik TV kijk: VDR (http://www.cadsoft.de/vdr/)

Dit werkt prima, ik heb alle kanalen (waar ik voor betaal), zappen gaat snel, ongeveer net zo snel als met de Panasonic decoder die ik hiervoor gebruikte. Opnemen & time-shifting werken perfect, er zijn vele plugins.

Dit alles werkt onder Linux maar ook onder windows heb ik het draaiende gehad. Ik wil echter de output gebruiken van de DVB-C kaart en dat is me met windows programma's nog niet gelukt en VDR ondersteund dat standaard.

PSN ID: Svennie-NL

• ArChie
  • Niet online
Svennie schreef op donderdag 01 december 2005 @ 08:59:
Ik kan je vertellen wat thuis bij mij werkt voor TVHome (dat zal ook wel werken met Multikabel neem ik aan).
Dat laatste is nu precies wat ik hier probeer te achterhalen. Ik kan inderdaad op het internet bevestigingen vinden dat het voor TV Home van Essent en TVD van Casema werkt, maar helaas nog niemand gevonden die dit ook uit eigen ervaring kan bevestigen voor Multikabel. Bedankt voor je configuratie informatie.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-02 16:40
Welke panasonic decoder had je?

Wellicht maak ik een denkfout, maar als je dezelfde panasonic decoder had die ik nu gebruik (TU-DC40RD)
EN deze werkt met TVHome smartcard ga ik er even van uit dat de door svennie gebruikte config ook voor Multikabel klanten gebruikt kan worden.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Bigfoot
RG2005 schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 13:13:
[...]

Dat laatste is nu precies wat ik hier probeer te achterhalen. Ik kan inderdaad op het internet bevestigingen vinden dat het voor TV Home van Essent en TVD van Casema werkt, maar helaas nog niemand gevonden die dit ook uit eigen ervaring kan bevestigen voor Multikabel. Bedankt voor je configuratie informatie.
In dat topic op sat4all wordt het toch bevestigd door een aantal posters

• hansdegit
@Svennie
Waar heb je die Hauppauge kaart eigenlijk gekocht? Bij Hauppauge.tv en de pricewatch kan ik 'em niet vinden.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Svennie
hansdegit schreef op maandag 05 december 2005 @ 12:34:
@Svennie
Waar heb je die Hauppauge kaart eigenlijk gekocht? Bij Hauppauge.tv en de pricewatch kan ik 'em niet vinden.
Ik heb de kaart via Ebay DE:
http://cgi.ebay.de/Hauppa...38863QQrdZ1QQcmdZViewItem

Deze link is ook precies de kaart die ik heb. Siemens en of Technotrend DVB-C kaarten kunnen ook werken, hangt van het type/specs af.

• hansdegit
Zou deze werken?
Terratec Cinergy 1200 DVB-C

'k Moet trouwens eerst maar eens op zoek gaan naar reviews voor die kaart; wellicht is het een heel nare kaart....

• Svennie
hansdegit schreef op maandag 05 december 2005 @ 16:39:
Zou deze werken?
Terratec Cinergy 1200 DVB-C

'k Moet trouwens eerst maar eens op zoek gaan naar reviews voor die kaart; wellicht is het een heel nare kaart....
Aan de prijs en features te zien is het geen full featured kaart, dwz een kaart zonder hardware MPEG decoder, dit wil zeggen dat het decoderen van het beeld software matig of met een MPEG decoder kaart moet gebeuren. Het is een DVB-C kaart dus die zal wel werken (ik kan het je niet met 100% zekerheid zeggen)

• hansdegit
Kijk! Bedankt voor de tip. Die kaart is voor mijn HTPCeetje en moet natuurlijk wel een HW mpeg encoder hebben. Ben je verder tevreden over jouw Hauppauge?

Ik heb zelf al wel een PVR150, die moet natuurlijk straks gewoon naast mijn DVB-C kaart blijven draaien. Overigens gebruik ik MediaPortal, dat steeds stabieler begint te worden.

• hansdegit
Nog iets... Maar misschien een beetje off-topic, waarvoor bij voorbaat excuses.

Als je een DVB-C stream ontvangt, die eigenlijk een gewrapte MPEG stream is, heb je toch helemaal geen MPEG-encoder nodig? Of maak ik nu een cruciale denkfout?

• Svennie
Ik ben zeer tevreden met mijn Hauppague. Het enige probleem dat ik heb met mijn hauppauge is dat ik de scart uitgang niet aan het werk krijg maar dat kan ook een instellingsprobleem zijn, of een probleem van de scart aansluiting die ik zelf gesoldeerd heb.

MPEG ENcoder heb je niet nodig nee, DEcoder wel, ik weet niet of je nu een type foutje maakte? Net als bij een DVD moet de MPEG gedecodeerd worden voordat het signaal naar je TV gestuurd kan worden.

Het voordeel van een hw MPEG decoder op de DVB-C kaart zelf is dat je de utgang van de kaart zelf kan gebruiken om het signaal naar de TV te sturen. Dit is voor mij nodig omdat ik maar 1 PCI slot heb op mijn moederbord en daar zit de Hauppauge kaart al in. Ik kan ook wel de video out gebruiken van mijn moederbord maar of die een fatsoenlijke overlay heeft weet ik niet en de Hauppauge heeft dat wel.

• hansdegit
Ik denk dat ik voor een Technotrend DVB-C 2300 ga, lijkt me een leuke kaart en is technisch identiek aan de opvolger van Svennie's Hauppauge. Nog ff checken hoe MediaPortal werkt met twee TV-kaartjes.

Dit is de link naar die Technotrend kaart:
http://www.dvbshop.net/product_info.php?cPath=2_14&products_id=199

Wil iemand me aub nog even uitleggen wat de relatie is tussen de CAM en de term "Alphacrypt 3.05", want Svennie noemt ze beide (een link naar de CI en op de volgende regel Alphacrypt). Dat snap ik niet helemaal.

[ Voor 29% gewijzigd door hansdegit op 06-12-2005 21:08 ]

• Bigfoot
CAM is een module volgens Common Interface specs, en Aphacrypt is een bepaald type daarvan

• ArChie
  • Niet online
hansdegit schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 21:04:
Ik denk dat ik voor een Technotrend DVB-C 2300 ga, lijkt me een leuke kaart en is technisch identiek aan de opvolger van Svennie's Hauppauge. Nog ff checken hoe MediaPortal werkt met twee TV-kaartjes.

Dit is de link naar die Technotrend kaart:
http://www.dvbshop.net/product_info.php?cPath=2_14&products_id=199

Wil iemand me aub nog even uitleggen wat de relatie is tussen de CAM en de term "Alphacrypt 3.05", want Svennie noemt ze beide (een link naar de CI en op de volgende regel Alphacrypt). Dat snap ik niet helemaal.
Ok, hoewel dit eigenlijk een beetje offtopic is toch wat uitleg. Bij TV Home van Essent, DTV van Casema en Digitale TV van Multikabel is het gratis basis digitale TV pakket gecodeerd met Irdeto 2. Dit betekend dus dat je aan een DVB-C ontvanger niet voldoende hebt. Je zal ook nog een decoderingsmodule nodig hebben. In de standaard ontvangers van de drie genoemde kabelbedrijven is deze Irdeto 2 decoderingsmodule al ingebouwd. Bij algemene DVB-C ontvangers niet. Met dergelijke ontvangers kan je alleen ongecodeerde kanalen (ookwel Free-To-Air (FTA) genoemd) ontvangen. Daarop is een uitzondering, namelijk de DVB-C ontvangers met Common Interface (CI). In een dergelijke ontvanger kun je ee zogenaamde CI module steken die ookwel een Conditional Access Module (CAM) wordt genoemd. AlphaCrypt 3.05 is een CAM (of CI module) die geschikt is voor Irdeto 2 decodering. De smartcard van het kabelbedrijf wordt in deze CAM gestoken en de CAM wordt vervolgens in de Common Interface van de DVB-C kaart gestoken.

Let op, ondertussen hebben er nog meer kabelbedrijven (CAIw en Delta) gekozen voor het Irdeto 2 systeem van de eerder genoemde drie kabelbedrijven alleen hebben niet alle nieuwe kabelbedrijven er ook voor gekozen om ook het basis digitale televisie pakket te coderen. Bij sommige kabelbedrijven is een Common Interface op een DVB-C kaart dus niet nodig zolang je tenminste niet naar kanalen in een extra pakket digitale kanalen wilt kijken (hiervoor moet je ook altijd een extra abonnement nemen bij het kabelbedrijf). Als de boel wel gecodeerd is dan heb je AlphaCrypt CAM nodig en deze moet een 3.05 firmware versie hebben anders werkt het niet in combinatie met de smartcard. Andere Irdeto 2 compatible CAMs schijnen jammer genoeg niet te werken, maar dat is eigenlijk één van de dingen die ik probeer te achterhalen via dit forum

Je kan trouwens ook eens naar de TwinHanDTV Cab-CI kaart kijken. Deze PC TV kaart is in combinatie met de AlphaCrypt 3.05 CAM en de smartcard van Casema en Essent met succes getest.

• ArChie
  • Niet online
Vandaag via de Loewe dealer bericht ontvangen dat de nieuwe Loewe LCD Televisies die zijn uitgerust met een DVB-C ontvanger en Common Interface (CI) door de Loewe importeur zijn getest in de kabelgebieden van Essent, Casema en Multikabel in combinatie met de AlphaCrypt 3.05 CAM. En het werkt! Geen losse digitale kabel ontvanger meer nodig dus bij deze televisies.

• hansdegit
Super, bedankt voor de uitleg. Ik had inmiddels ook al op sat4all gezien dat je een DVB kaart met CI module nodig hebt en dus ook een CAM. Ik dacht in eerste instantie dat je die smartcard rechtstreeks in de CI kon steken. Wist ik veel......

Maargoed, da's dus een pittige investering:
- Technotrend 2300 + CI bij dvbshop 190,-
- Alphacrypt CAM 95,-
- Extra kaartje bij Multikabel ongeveer 10,-

Leuk hoor, dat DVB-gedoe! Misschien toch maar eerst de Oudejaarsloterij afwachten.

Of zou de echte tweaker wat geld kunnen besparen door de Panasonic receiver te slopen en daar de CAM uit te vissen?

En ik zie nu pas het bericht van RG2005. Lijkt me heel leuk! "Helaas" werkt mijn Philips breedbeeld nog prima.

[ Voor 10% gewijzigd door hansdegit op 06-12-2005 22:08 ]

• ArChie
  • Niet online
hansdegit schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 22:04:
Maargoed, da's dus een pittige investering:
- Technotrend 2300 + CI bij dvbshop 190,-
- Alphacrypt CAM 95,-
- Extra kaartje bij Multikabel ongeveer 10,-
Of zou de echte tweaker wat geld kunnen besparen door de Panasonic receiver te slopen en daar de CAM uit te vissen?
Het kan wat goedkoper met de TwinHanDTV Cab-CI kaart, kost ongeveer 130 euro i.p.v de Technotrend 2300. De CAM kost in Nederland trouwens 109 euro bij de goedkoopste aanbieders (heeft dan wel de juiste firmware). De CAM is en blijft dus voorlopig een dure investering omdat Multkabel en consorten hebben zitten rommelen aan hun smartcard zodat een standaard Irdeto Access CAM, ongeveer 55 euro, niet werkt. Klagen bij Multikabel zou ik zeggen. Heb ik ook gedaan! Hoe meer mensen hierover klachten indienen hoe sneller men genegen zal zijn om die belachelijke beperking uit hun smartcard te verwijderen.

Helaas is de decoderingsmodule in de ontvangers een zogenaamde embedded CAM. Dit wil zeggen dat de hardware van de CAM op de printplaat zit gesoldeerd en geen insteek module is.

• hansdegit
Probleem met die TwinHan is dat -ie niet zo lekker draait onder MediaPortal.
Ik ga inderdaad maar wel even een boos mailtje naar Multikabel sturen, want dit is natuurlijk belachelijk.

Overigens bedankt voor je bijdrage.

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
Even een vraagje aangezien jullie veel van dit onderwerp afweten en het misschien een beetje onzin is om hier een topic voor aan te maken.
Ik heb laatst bij de media markt een digitale ontvanger gekocht en bij casema een abbo genomen waardoor ik het geld van de ontvanger terug krijg..
Maar nu zie ik dat in het kastje van mijn nieuwe pioneer PDP-436XDE een digitale Tuner zit :?
hier wat info:

Digital Tuner PDP-436XDE

DVB-T Compliant Yes
Modulation COFDM (2k/8k)
Video decoding MPEG2 MP@ML
Preset Channels 999
Digital Teletext (MHEG 5) Yes

Kan ik dus gewoon met dit kastje digitale TV ontvangen zoals met het kastje wat ik gekocht heb? En zo ja hoe doe ik dit dan :? Sorry ik ben echt een leek betreft dit onderwerp

[ Voor 8% gewijzigd door KappeNou op 07-12-2005 10:10 ]

>PC specs<

• Bigfoot
die tuner is bedoeld voor DVB-terrestial zoals Digitenne en KPN. Ik neem aan dat er geen conax cas 5 kaartlezer bij zit, dus dan heb je er in Nederland weinig aan (of is de radio en Ned 2 nog ongecodeerd misschien?)

Het zal wel bedoeld zijn voor landen als Duitsland waar dvb-t ongecodeerd is.

• KappeNou
Bigfoot schreef op woensdag 07 december 2005 @ 10:09:
die tuner is bedoeld voor DVB-terrestial zoals Digitenne en KPN. Ik neem aan dat er geen conax cas 5 kaartlezer bij zit, dus dan heb je er in Nederland weinig aan (of is de radio en Ned 2 nog ongecodeerd misschien?)

Het zal wel bedoeld zijn voor landen als Duitsland waar dvb-t ongecodeerd is.
Er zit wel een kaart lezer in dat kastje als je het klepje open doet.. Maar ik heb geen idee of dat voor foto's is of digitale ontvanger..

[edit]
PC Card Slot 1
Common Interface Slot (CA Card) 1

Er staan 2 pioneer links in me eerste post, daar staat alle info

[ Voor 13% gewijzigd door KappeNou op 07-12-2005 10:15 ]

>PC specs<

• ArChie
  • Niet online
KappeNou schreef op woensdag 07 december 2005 @ 10:11:
[...]

Er zit wel een kaart lezer in dat kastje als je het klepje open doet.. Maar ik heb geen idee of dat voor foto's is of digitale ontvanger..

[edit]
PC Card Slot 1
Common Interface Slot (CA Card) 1
Als er inderdaad een Common Interface slot in zit dan kun je in ieder geval met behulp van een Conax CAM naar de gecodeerde kanalen van Digitenne of Digitale TV van KPN kijken. Voor de kabel heb je echter niets aan de ingebouwde digitale DVB-T tuner. Voor kabel is namelijk een DVB-C tuner nodig.

• KappeNou
RG2005 schreef op woensdag 07 december 2005 @ 10:16:
[...]

Als er inderdaad een Common Interface slot in zit dan kun je in ieder geval met behulp van een Conax CAM naar de gecodeerde kanalen van Digitenne of Digitale TV van KPN kijken. Voor de kabel heb je echter niets aan de ingebouwde digitale DVB-T tuner. Voor kabel is namelijk een DVB-C tuner nodig.
:( dat is jammer.. Er zit ook een digitale antenne input en output op, maar dat heeft er zker niks mee te maken?
Ik heb nu dus dat casema gedoe.. Is dat beter of even goed als dat van KPN?
Btw in me eerste post staan 2 links naar de pioneer site met alle info.

>PC specs<

• ArChie
  • Niet online
KappeNou schreef op woensdag 07 december 2005 @ 10:20:
[...]

:( dat is jammer.. Er zit ook een digitale antenne input en output op, maar dat heeft er zker niks mee te maken?
Ik heb nu dus dat casema gedoe.. Is dat beter of even goed als dat van KPN?
Btw in me eerste post staan 2 links naar de pioneer site met alle info.
In principe is digitale televisie van Casema beter dan digitale televisie van KPN omdat de kabelbedrijven meer bandbreedte tot hun beschikking hebben. Bij KPN worden de kanalen meer gecomprimeerd waardoor kwaliteit verloren gaat.

• jovana882
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-10-2025
De AlphaCrypt is een duur alles omvattende kaart, waarvan je eigenlijk maar 1 functie nodig heb. Nu is er voor europa een euro-irdeto cam. Deze is ongeveer de helft van de prijs, maar zou deze ook gaan werken met bv casema? Deze cam ondersteund irdeto 1 + 2.

http://www.dvbshop.net/pr.../p94_Euro-Irdeto-CAM.html

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Nee, die werkt niet.
Net als dat de alphacrypt light (die ook de helft van de prijs is) niet werkt.

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-02 12:13

Redwood

The Truth Is In Here

[...]

[...]

Ehm, dit schijnt dus WEL te werken...
Als je goed kijkt staat er bij de coax aansluting digi ant, ofzo.

Sluit hierop je digitale kabel aan, ik geloof dat er een conax module in hoort, en het werkt hierna!
(ik heb het nog niet gezien, maar de lokale sattaliet boer heeft het mij bevestigd)
http://www.pioneer.nl/nl/...k_1.jpg&method=attachment

Een nadeel was wel dat er geen updates ondersteund werden, dus nieuwe zenders en naamswijzigingen gebeuren niet automatisch!

Maar goed, heb zelf ook een vraag

is het i.c.m. Windows MCE nu WEL of NIET mogelijk dvb-c (tvhome) er rechtstreeks op te kunnen kijken? soms lees je wel, en soms lees je niet. maar wat is het nu?

[ Voor 59% gewijzigd door Redwood op 16-03-2006 14:24 ]

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Pagina: 1