Toon posts:

netwerkprobleem - waar ligt het aan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,

in mijn studentenhuis zijn vier computers via een router verbonden met een adsl-verbinding. Nu ben ik de enige waarbij het netwerk af en toe uitvalt, en wanneer ik dan de router reset werkt het altijd weer.

Ik heb onlangs een nieuwe computer gekocht, en het probleem blijft bestaan: ook bij deze computer valt het netwerk af en toe uit, en werkt het weer na resetten van de router.

Ik heb al geprobeerd om een andere poort van de router te gebruiken, maar dan blijft het probleem ook. zoals gezegd, ik ben de enige in huis die er last van heeft.

Kan dit probleem veroorzaakt worden door de gebruikte kabel? Dat is namelijk het enige dat ik nog kan verzinnen, nu mijn nieuwe computer hetzelfde probleem blijft geven.. maar kan een defecte kabel (overigens geen defect zichtbaar aan de kabel maar dat zegt natuurlijk niet alles) ervoor zorgen dat je verbinding soms wegvalt, en na resetten van de router terug komt? Of wat kan het anders zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

zou kunnen.
vooral als jij de enige gebruiker bent.
De PC is het zoals je zelf al aangaf dus niet.

• Monsie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:55
Je kan natuurlijk proberen om er tijdelijk een pc van een huisgenoot neer te zetten en te kijken of die het probleem dan ook heeft.

Sign here please

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat bedoel je met uitvallen? Is het verbindingslampje ook werkelijk uit (op modem, op netwerkkaart, in Windows de "2 computertjes van de LAN-verbindgin")?

Verwijderd

andere kabel geprobeerd?
je sluit zelf alle andere mogelijke oorzaken al uit, andere pc, andere poort(ik neem aan dat deze poort bij een huisgenoot wel goed werkt)

Kabel dus doormeten of tijdelijk een andere gebruiken om te kijken of het probleem er nog is

Verwijderd

Topicstarter
Ok, even een update:
ik heb een nieuwe utp-kabel aangeschaft en aangesloten. In eerste instantie leek alles te werken, maar vanmorgen lag de verbinding er weer uit (na resetten van de router werkte alles weer) en heb ik de kabel eens op een andere poort aangesloten. Echter, een uurtje geleden ging het weer mis, weer verbinding weg (en na resetten van het modem draait alles nu weer prima).

Het lijkt dus dat de nieuwe kabel het probleem niet oplost. Het lijkt wel of de verbinding nu wel minder vaak verbroken wordt (kan natuurlijk ook toeval zijn) maar stabiel is het nog steeds niet.
Als de verbinding eruit ligt, brandt wel het oranje lampje van de netwerkkaart, alleen het groene lampje (dat volgens mij knippert bij data-verkeer??) doet het dan niet, anders wel.

Aan de router is niets te zien wanneer mijn verbinding niet werkt, en mijn huisgenoot heeft wel gewoon internet op dat moment. Waar zou het aan kunnen liggen? aangezien ook het wisselen van poort van de router niet werkt??

Verwijderd

Topicstarter
korte aanvulling: ook bij de verbinding in windows (die overigens 2 verbindingen naast elkaar weergeeft; een 1394-verbinding (?) en een lan-verbinding, hoe dat komt weet ik niet) is niets bijzonders te zien als mijn internet eruit ligt, de computer geeft dan gewoon 'verbonden' aan.

• Terrienator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Heb je er last van tijdens het computeren? Misschien staat powermanagement op de netwerkkaart aan?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Gebruik je dhcp ?
P2P programma's?
Firewall's ?

Kortom, need more input. :+

edit : 1394 staat voor firewire, en ja dat kan zich ook als netwerk gedragen

[ Voor 38% gewijzigd door aZuL2001 op 01-12-2005 22:26 . Reden: firewire uitleg added ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de reacties tot nu toe!

Powermanagement staat in de bios niet aan, dus dat zal het niet zijn. Ik gebruik geen fileshare-programma's. Daarnaast heb ik alleen de windows-XP professional firewall, en de firewall van het moederbord aan (NVIDIA firewall). het probleem doet zich vooral voor als ik de computer een paar minuten verlaat. Soms gebeurt het ook dat ik hem gewoon (na een paar uur b.v.) aanzet, en dat dan internet eruit ligt. Het gebeurt maar zelden dat tijdens het internetten de verbinding verdwijnt, vooral dus na een tijdlang de computer onbeheerd achterlaten, en soms al vanaf het begin bij het opstarten.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen! Het is zo'n irritant probleem, vooral omdat mijn nieuwe computer verder als een zonnetje functioneert..en het probleem met het resetten steeds verholpen lijkt.

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 12:28

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Wat is de afstand die de UTP kabel overbrugt. is het een eigen gemaakte kabel, of een gekochte. Loopt de kabel langs energie gebruikende apparatuur en wat voor apparatuur? Had de vorige bewoner van die kamer er ook last van?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die nvidia firewall schijnt naar ik vernomen heb zo brak te zijn als een kameel die van kroegentocht terugkomt :P Zet die eerst maar eens uit, en test dan nog eens. Windows firewall zou op zich geen problemen mogen geven.
verder zou het wel handig zijn als je even aangeeft welke router je hebt (merk en type, ik gok een multi-pc router oid), dat zoekt wat handiger ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Terrienator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 22:37:

Powermanagement staat in de bios niet aan, dus dat zal het niet zijn.
Staat het ook ge-disabled in de eigenschappen van de netwerkkaart in apparaatbeheer?

Gebruik je dezelfde kaart in je nieuwe computer?

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 18:43

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Misschien een vreemde vraag maar is het probleem ook verholpen als je de pc herstart of echt alleen als de router gereset wordt?

Ik denk persoonlijk als een reset van de pc werkt dan is het 100% de kabel

Verwijderd

Topicstarter
De router is een SMC 7004 VBR.
De utp-kabel is 10 meter lang en gekocht bij de paradigit. Hij loopt niet langs andere apparaten oid. Wel langs waterleiding en elektra, maar dat zou moeten kunnen toch? Ook niet direct erlangs, zo'n 10 cm afstand.

Ik heb nu ook de energiebesparing van de netwerkkaart uitgezet in het apparaatbeheer. Dit is overigens een nieuwe onboard netwerkkaart van mijn nieuwe computer, dus echt een andere netwerkkaart dan ik bij mijn oude pc gebruikte.

Het internet herstelt zich alleen na een reset van de modem. Herstarten van de pc lost het probleem niet op.

PS: heb de NVIDIA firewall nu uitgeschakeld, zou fijn zijn als dat het hele probleem op zou lossen :-)
maar het blijft vreemd, dat mijn oude pc dit probleem gaf en de nieuwe nu dus ook.. en dat ik de enige ben die dit probleem met de router heeft, ook als ik van poort wissel..

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 12:28

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Ik zou het zoeken in een firmware update van je router. Is misschien niet de oplossing, maar weten we in iedergeval zeker dat we hier geen oude bugs aan het oplossen zijn.

Verwijderd

Klinkt misschien te ver gezocht..maar ik had met mij Wireless verbinding ook connect - diconnect troubles ..omdat er een software matige firewall werkte...

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:29
misschien bij een kennis ofzo even een router lenen en die proberen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Doe eens, op het moment dat je verbinding niet werkt, 'ipconfig /all' in een commandbox. En doe datzelfde eens op het moment dat het wel werkt.

Graag hier posten, dan kunnen we het vergelijken ;)

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,

bedankt voor alle reacties! ik ben nu niet thuis, maar zal zodra internet komende week weer eens uitvalt, het bovenstaande eens in een commandbox typen, en het resultaat hier posten.

Dank je wel! en reacties blijven natuurlijk welkom, het blijft een vaag probleem !

Groet

Hanke

Verwijderd

Topicstarter
hai allemaal,

weer thuis had ik direct geen internetverbinding, dus dat 'ipconfig /all' ingetikt, en daarna (na het resetten van het modem) dit herhaald. Hieronder het resultaat, ik zie geen verschillen maar misschien kijk ik over iets heel relevants heen?

Tips blijven dus welkom, want t probleem is nog niet opgelost!!

zonder i-net verbinding:

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: maartje
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
NVIDIA nForce Networking Controller
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-13-D4-FC-95-BE
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.101
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.2.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
Lease verkregen . . . . . . . . . : maandag 5 december 2005 20:41:00
Lease verlopen . . . . . . . . . : dinsdag 19 januari 2038 4:14:07

met verbinding:

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: maartje
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
NVIDIA nForce Networking Controller
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-13-D4-FC-95-BE
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.101
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.2.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
Lease verkregen . . . . . . . . . : maandag 5 december 2005 20:46:44
Lease verlopen . . . . . . . . . : dinsdag 19 januari 2038 4:14:07

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, dit ziet er allemaal picobello uit. Je hebt misschien geen internet, maar nog steeds wel netwerkverbinding :) Dan ZOU in principe je internet het ook gewoon moeten doen, maar ik durf nu toch wel met enige zekerheid te zeggen dat er iets softwarematigs een beetje dwars ligt :)
Schakel eens al je firewall-software uit. werkt het dan per ongeluk wel?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu alle fire-walls uitstaan, dus het is even afwachten of het probleem weer optreedt (soms gaat het een hele avond goed, en dan de volgende dag alsnog mis) .. maar zou een firmware-update van de router hier nog iets aan kunnen doen, of ligt het daar dus niet aan gezien de bovenstaande resultaten?

Verwijderd

Wat je kan proberen is je dns vast zetten in je pc zou niet moeten uitmaken maar ja blijven computers natuurlijk.
Pagina: 1