Benchmarkprojectje oudere kaarten/chips

Pagina: 1
Acties:
  • 726 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Degenen die mij wat langer op GoT kennen, kennen mijn obsessie voor oude (medio jaren '90) hardware en obscure chipsets. Daar heb ik in PMG al blijk van gegeven met mijn So5/7 chipset benchmarktopic, waaruit bleek dat er wel een factor 4 verschil zit tussen geheugenbandbreedte van de beste en slechtste So7 chipsets.

Nu heb ik niet alleen een zieke hoeveelheid moederborden in de kelder liggen, maar ook videokaarten. Om precies te zijn een stuk of 45 PCI videokaarten van de oudste S3 805 tot ATi RageXL en dergelijke. Ik had een beetje tijd over vanavond, dus ben ik ze gaan benchmarken in DOS. Als vergelijkingsmateriaal heb ik een enkele ISA kaart en een aantal AGP kaarten meegenomen. In totaal heb ik nu resultaten van tegen de 60 kaarten van een ISA Tseng 4000AX tot een AGP 2.0 GeForce4Ti-128MB

Het is nu al veel te laat en ik moet morgen werken, dus ik ga geen volledige resultaten posten, dat doe ik morgenavond wel als ik de tijd heb alles mooi vorm te geven- en om de benchmark over te doen op een snellere CPU (ivm scaling). Maar om alvast een paar tipjes van de sluier te lichten:

- in DOS maakt het verschil PCI/AGP geen zak uit. Kaarten uit 2003 scoren niet beter dan de beste kaart uit 1995 (een Matrox Millenium I natuurlijk :z )
- het verschil ISA/PCI is wel erg relevant, een PCI Tseng ET4000 scoort meer dan het dubbele vergeleken met een ISA Tseng ET4000
- in DOS zijn -iig met een trage CPU- de Tseng 6000 en 6100 chipsets de topperformers. Wil je retro-gamen en kun je er geen vinden? Dan is een moderne AGP kaart (muv Intel, SiS of Trident gevallen) bijna even snel of is een S3 Virge (die volop in grabbeltonnen te vinden zijn) een prima alternatief.
- geheugen lijkt een rol te spelen, maar geen grote. Er zitten onder de kaarten met FP geen toppers en onder de kaarten met DDR-SDRAM, WRAM en MDRAM geen missers, maar alle andere RAM types (met name RDRAM...) zijn op zowel snelle als trage kaarten te vinden.

Wordt vervolgd :)

Update #1:

Materiaal & Methoden

P100 systeem:

CPU: Pentium 100 (P54C, CPGA, 1.5x66MHz)
Mobo: PC Chips M577 (Via MVP3 chipset)
RAM: 32MB PC100 SDRAM (Hyundai chips)
HDD: 1.6GB Samsung 5400rpm IDE 3.5" HDD
PSU: 350W AOpen 'P4' PSU (bleek nodig toen ik de V5-5500 erbij pakte :P )
Div: Epox P80P PCI Diag kaart

MS-DOS 7.0 (custom bijelkaargeraapt vanaf een Win98SE install).

Config files:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
config.sys

BREAK=ON
DEVICE=C:\DOS\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\DOS\EMM386.EXE 8192
FILES=66
BUFFERS=20
DOS=HIGH,UMB

code:
1
2
3
4
5
autoexec.bat

PROMPT $P$G
PATH=C:\DOS;C:\CBENCH;C:
MEM

Benchmark:
Chris' 3D VGA benchmark

Toont een roterende kubus en meet hoe lang het duurt om een bepaald aantal frames af te lopen.

2 benchmarks:
bench.exe (bencht in VGA mode, 320x240x256 kl)
svgabench.exe (bencht in SVGA mode, 640x480x256 kl)

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 30-11-2005 15:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ziet er veelbelovend en zeker interessant uit. Ben benieuwd naar de resultaten :)

[ Voor 24% gewijzigd door Rone op 30-11-2005 03:41 ]

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97742

Grappig project, ben zéér benieuwd naar de resultaten..(straks presteert bijv. een rage beter dan een ti4200 ofzo :9 ik noem maar wat)

achja, de techniek staat voor niets tegenwoordig..

nogmaals: ik ben benieuwd, deze wordt gebookmarked

ps.

Als je zoveel gpu's hebt, kan ik vast wel bij je langslopen als mn videokaart het een keer begeeft O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-06 08:38
Yup, ik vind dit soort dingen ook zeer interessant.
Helaas heb ik altijd veel school terror, waardoor ik niet meer genoeg kan aankloten met oude hardware.

Wist je trouwens dat Nvidia ooit zn eigen naam niet eens kon spellen. Medio 1994/96 stonden advertenties van Nvidia als Nvidea weergegeven :) Ik heb hier overigens nooit een verklaring kunnen vinden(ws dwaze grafische ontwerpers).

Ik heb hier trouwens net nog een 16 mb Matrox G400 liggen, wilde deze binnekort ook eens goed bekijken wat dit monster allemaal nog aan kon :) Matrox heeft mij altijd wel geboeid met hun foute(dubbelzinnig :P) D3D kaartjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01-2024
lol ik draai nu m'n amd x2 4400 met n s3 trio 32/64
komt meer doordat k geen gtx kon vinden op de hcc dagen en wel een paar andere spullen dus nu draait m'n nieuew pc met zo'n oude kaart :P k kan d'r wel gewoon dvd's mee kijken, dat had k nooit verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161394

Interessant onderzoek!

Zoiets heb ik laatst ook gedaan met mijn oude kaarten. Echter een vele malen beperkter onderzoekje.

Probleem vind ik dat je eigenlijk elke kaart in 1 systeem moet testen om echt te kunnen vergelijken. Dat kan natuurlijk niet. Er zitten immers geen ISA sloten op een nForce4 mobo. :+

Kben benieuwd naar de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:46

Thandor

SilverStreak

Interessant, ik ben benieuwd naar de resultaten :)
Van de Voodoo Rush, heb je zowel de Alliance Promotion AT25 als de Macronix MX86251 ?

/me Thandor houdt ook van oude hardware O+

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

ik heb nog een graka liggen van Texas Instruments uit een p2 266 MHz en 32 MB RAM met een heel klein heatsinkje voor agp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ertenal
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05-2022
Anoniem: 161394 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 13:11:
Probleem vind ik dat je eigenlijk elke kaart in 1 systeem moet testen om echt te kunnen vergelijken. Dat kan natuurlijk niet. Er zitten immers geen ISA sloten op een nForce4 mobo. :+
Dit kan je wel oplossen met 2 moederborden. De ene heeft ISA en PCI, en de andere PCI en AGP (en eventueel een derde met PCI en PCIe).
Dan pak je een PCI kaast, en stopt em eerst in de ISA/PCI pc, kijken hoeveel die hier geeft. Dan dezelfde PCI kaast in de PCI/AGP pc, en kijken hoeveel die dan geeft (vast zoveel procent meer). Als je dan een ISA kaart in de eerste pc stopt, en zoveel procent boven de resultaten erop gooit, heb je toch een aardig beeld lijkt me.

AMD Phenom II X6 1090T | 2x 4GB Kingston | Geforce GTX 560TI | Creative I-Trigue L3450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:52

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ben benieuwd, dion_b :) Heb je topic over je So7 hobby met plezier gevolgd :) Ga je ook addon kaarten als de Voodoo2 meebenchen eigenlijk? Als je die niet hebt (wat ik me overigens niet kan voorstellen :P ) doneer ik wel een voodoo2 :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Anoniem: 97742 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 08:29:
Grappig project, ben zéér benieuwd naar de resultaten..(straks presteert bijv. een rage beter dan een ti4200 ofzo :9 ik noem maar wat)
Dat nog net niet, maar scheelt op een P100 geen zak. Al de betere kaarten zijn CPU-limited. Met P100 benchen is alleen zinnig omdat anders de traagste kaarten niet te onderscheiden zijn :z

Straks ga ik met P3 benchen, dat geeft waarschijnlijk beter onderscheid ;)
achja, de techniek staat voor niets tegenwoordig..

nogmaals: ik ben benieuwd, deze wordt gebookmarked

ps.

Als je zoveel gpu's hebt, kan ik vast wel bij je langslopen als mn videokaart het een keer begeeft O-)
Hehe, heb er wel veel, maar je krijgt ze niet mee (of het moet een van m'n overtollige S3 Trio64V2+ gevallen zijn :+ )
Carel schreef op woensdag 30 november 2005 @ 13:02:
Yup, ik vind dit soort dingen ook zeer interessant.
Helaas heb ik altijd veel school terror, waardoor ik niet meer genoeg kan aankloten met oude hardware.
Valt best mee, ben na HDD problemen pas om 23u gaan benchen, 60 kaarten later was het nog 'maar' 2u30, dus 3.5u. Dat is dus niet lang, als je het niet allemaal in een avond hoeft te zijn kun je nog korter doen. En geef nou toe, dit is leuker dan een of ander loze televisieprogramma kijken.
Wist je trouwens dat Nvidia ooit zn eigen naam niet eens kon spellen. Medio 1994/96 stonden advertenties van Nvidia als Nvidea weergegeven :) Ik heb hier overigens nooit een verklaring kunnen vinden(ws dwaze grafische ontwerpers).
:+

Op de nVidia nV1 chipset staat misschien daarom nergens de naam voluit geschreven ;)
Ik heb hier trouwens net nog een 16 mb Matrox G400 liggen, wilde deze binnekort ook eens goed bekijken wat dit monster allemaal nog aan kon :) Matrox heeft mij altijd wel geboeid met hun foute(dubbelzinnig :P) D3D kaartjes ;)
Ik heb een G200 en een G450 meegenomen. Beide zijn op P100 volledig CPU-gelimiteerd.
Milenko schreef op woensdag 30 november 2005 @ 13:09:
lol ik draai nu m'n amd x2 4400 met n s3 trio 32/64
komt meer doordat k geen gtx kon vinden op de hcc dagen en wel een paar andere spullen dus nu draait m'n nieuew pc met zo'n oude kaart :P k kan d'r wel gewoon dvd's mee kijken, dat had k nooit verwacht
Valt best mee, moderne VGA chipsets helpen met decoding, maar vanaf een P2-400 kun je het gewoon 100% in software. Dan zal een X2-4400 het ook wel kunnen 8)7
Anoniem: 161394 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 13:11:
Interessant onderzoek!

Zoiets heb ik laatst ook gedaan met mijn oude kaarten. Echter een vele malen beperkter onderzoekje.

Waarom denk je dat ik een MVP3 mobo gebruik ;) - ISA, PCI en AGP voor P100. Zelfde reden dat ik straks een P2B ga gebruiken, ook ISA, PCI en AGP. Ik had liever een Abit KT7 gebruikt met Athlon 1200, maar mijn KT7 AGP slot is defect :'(

Nieuwere mobo's hebben geen ISA en of een AGP 3.0 slot waar de oude AGP 1.0 kaarten niet in kunnen. Dat is ook de reden waarom ik niet een nieuwer systeem gebruik. Bovendien wil ik PCI revisie gelijk houden. Deze MVP3 en P2B hebben beide PCI 2.1, nieuwere borden hebben PCI 2.2.
Thandor schreef op woensdag 30 november 2005 @ 13:29:
Interessant, ik ben benieuwd naar de resultaten :)
Van de Voodoo Rush, heb je zowel de Alliance Promotion AT25 als de Macronix MX86251 ?

/me Thandor houdt ook van oude hardware O+
Geen AT25 helaas, dichtsts dat ik in de buurt kom is een AT24 op de Diamond Stealth 2500. Die presteert *net* iets minder dan de Macronnix, maar heeft wel een interessantere lettertype :P

Prijs voor meest brakke beeldkwaliteit gaat naar de naamloze kaart met OPTi 82C264 chip erop. Zelfs met mijn gare testopstelling (monster van een 24" CRT die met zichtbare moeite omlaag synct naar VGA via BNC->VGA kabel op nog een 1.5m VGA verlengkabel op de VGA kaart) was deze beduidend waziger dan de rest :X
Anoniem: 156750 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 14:45:
ik heb nog een graka liggen van Texas Instruments uit een p2 266 MHz en 32 MB RAM met een heel klein heatsinkje voor agp.
Merk van de kaart is niet zo interessant, het gaat om de chip erop. Vermoedelijk zal dit een Permedia2, S3 Savage of nVidia Riva128 zijn :z
Tha Ertenal schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:27:
[...]

Dit kan je wel oplossen met 2 moederborden. De ene heeft ISA en PCI, en de andere PCI en AGP (en eventueel een derde met PCI en PCIe).
Dan pak je een PCI kaast, en stopt em eerst in de ISA/PCI pc, kijken hoeveel die hier geeft. Dan dezelfde PCI kaast in de PCI/AGP pc, en kijken hoeveel die dan geeft (vast zoveel procent meer). Als je dan een ISA kaart in de eerste pc stopt, en zoveel procent boven de resultaten erop gooit, heb je toch een aardig beeld lijkt me.
Aardig beeld, maar niet meer dan dat. Je zit dan andere CPU, chipset, (mogelijk) PCI revisie te testen en dat ook allemaal op andere clocksnelheden. Grap is dat scaling niet identiek verloopt op verschillende platforms...
strandbal schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:32:
Ben benieuwd, dion_b :) Heb je topic over je So7 hobby met plezier gevolgd :) Ga je ook addon kaarten als de Voodoo2 meebenchen eigenlijk? Als je die niet hebt (wat ik me overigens niet kan voorstellen :P ) doneer ik wel een voodoo2 :)
* dion_b heeft Voodoo, Voodoo Rush (met Macronix chip), Voodoo II (12MB, 2x, dus ook SLI), Voodoo Banshee, Voodoo3 (in verschillende varianten) en een Voodoo5-5500 :P

Maar deze bench werkt niet met Glide. Misschien dat ik erna nog iets met Glide ga doen, waarschijnlijker is dat ik iets ga doen met een geghoste Win98SE install waaronder ik al deze krengen werkend ga krijgen en dan daarbinnen een bench draaien...

Edit:
Bij nader inzien misschien leuk om toch iets te vinden die de add-on kaarten gebruikt. Ik heb hier ook een NEC PowerVR kaartje liggen, heb ik eigenlijk nog nooit iets mee gedaan :o

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 30-11-2005 16:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Domme vraag misschien... maar heb je toevallig nog een ATi Graphic Solution Rev.1 liggen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dat prehistorische ding voor resultaten neer gaat zetten op je machine O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Misschien een hele stomme opmerking, aangezien het al lang geleden is en het niet écht m'n specialiteit was, maar: Was het met de 'betere' kaarten uit die tijd niet zo dat je in DOS een VESA-driver (TSR) moest laden om de kaart 'echt tot zijn recht' te laten komen?

Om het eerlijk te houden, zou je dan een universele VESA driver kunnen proberen, maar of die al die kaarten ondersteunt?
ftp://ftp.interpex.com/interpex/univbe51.zip
ftp://ftp.scitechsoft.com/sdd/univbe67.exe

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 30-11-2005 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tha Ertenal schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:27:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat dat niet verstandig is. Als is het alleen maar om ervoor te zorgen dat de externe factoren hetzelfde zijn (verschil in snelheid van cpu, geheugen, chipset enz). Maar goed, er zijn genoeg planken met AGP, PCI en ISA erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Jejking schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:44:
Domme vraag misschien... maar heb je toevallig nog een ATi Graphic Solution Rev.1 liggen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dat prehistorische ding voor resultaten neer gaat zetten op je machine O-)
Bijzonder weinig, dat is namelijk een EGA kaart en de benchmark is VGA only :z
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:54:
Misschien een hele stomme opmerking, aangezien het al lang geleden is en het niet écht m'n specialiteit was, maar: Was het met de 'betere' kaarten uit die tijd niet zo dat je in DOS een VESA-driver (TSR) moest laden om de kaart 'echt tot zijn recht' te laten komen?

Om het eerlijk te houden, zou je dan een universele VESA driver kunnen proberen, maar of die al die kaarten ondersteunt?
ftp://ftp.interpex.com/interpex/univbe51.zip
ftp://ftp.scitechsoft.com/sdd/univbe67.exe
Dat is wel een goede om te proberen met de kaarten die zonder niet wilden draaien, daar zitten namelijk een aantal erg leuke chipjes tussen (zoals de nV1 en SGX2000 van nVidia/Thomson en de 3GO van Artist Graphics, beide naar eigen zeggen toppers uit hun generatie)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
Ja, wat ik nu ook idd zie is dat je een p100 gebruikt , waarom neem je niet een BX bordje, die hebben ook vaak nog ISA en zo kan je ook de wat nieuwere kaarten testen :)?

Aan de andere kant, dan heb je weer het gezeik dat je overnieuw moet beginnen :( , waarom stop je geen snellere proc erin ? (en laat hem dan voor de zekerheid op 66 fsb)

[ Voor 36% gewijzigd door Carel op 30-11-2005 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Carel schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:12:
Ja, wat ik nu ook idd zie is dat je een p100 gebruikt , waarom neem je niet een BX bordje, die hebben ook vaak nog ISA en zo kan je ook de wat nieuwere kaarten testen :)?

Aan de andere kant, dan heb je weer het gezeik dat je overnieuw moet beginnen :( , waarom stop je geen snellere proc erin ? (en laat hem dan voor de zekerheid op 66 fsb)
Een BX bord is inderdaad prima om te testen. Als dion_b ook Voodoo Graphics kaarten gaat testen is een goede chipset met een niet al te snelle processor aan te raden.

Er gaan veel verhalen rond dat de Voodoo 1 niet werkt met systemen van ~1GHz.
In mijn AMD Athlon 700MHz (Slot A) met Irongate chipset (MSI K7 Pro) weigert de Voodoo Graphics te werken. In een AMD Duron 1200 met VIAKT266A werkte een A-Trend Helios 3D perfect. Deze kaart werkt ook in een nForce 2 plank met een 2,53GHz AMD Athlon XP (weliswaar onder DOS).

De Voodoo Rush is wat dit betreft ook kieskeurig (misschien nog wel erger :X ).
BioStar Venus3D Voodoo Rush 6MB werkt ook niet in het MSI K7 Pro moederbord.
dion_b schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:40:

Waarom denk je dat ik een MVP3 mobo gebruik ;) - ISA, PCI en AGP voor P100. Zelfde reden dat ik straks een P2B ga gebruiken, ook ISA, PCI en AGP. Ik had liever een Abit KT7 gebruikt met Athlon 1200, maar mijn KT7 AGP slot is defect :'(
Zie verhaaltje hierboven, de KT7 AGP i.c.m. AMD Athlon 1200 had problemen op kunnen leveren met Voodoo Graphics/Voodoo Rush kaarten.
Geen AT25 helaas, dichtsts dat ik in de buurt kom is een AT24 op de Diamond Stealth 2500. Die presteert *net* iets minder dan de Macronnix, maar heeft wel een interessantere lettertype :P
Het lettertype is inderdaad wel appart. Ik zal even kijken of ik er een foto kan maken zodat de mensen zonder Voodoo Rush ook weten wat er bedoeld wordt ;)
* dion_b heeft Voodoo, Voodoo Rush (met Macronix chip), Voodoo II (12MB, 2x, dus ook SLI), Voodoo Banshee, Voodoo3 (in verschillende varianten) en een Voodoo5-5500 :P
Let er bij de Banshee op dat er verschillende modellen zijn. De Gigabyte GA-630 16 MB SGRAM schijnt het snelste te zijn. (110MHz/128MHz)
Edit:
Bij nader inzien misschien leuk om toch iets te vinden die de add-on kaarten gebruikt. Ik heb hier ook een NEC PowerVR kaartje liggen, heb ik eigenlijk nog nooit iets mee gedaan :o
Hmm, goed idee :+
/me Thandor heeft ook zo'n kaart liggen die nooit gedraait heeft 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 30-11-2005 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Hmm, ik kijk net in je 3dfx collectie album Thandor, maar mijn voodoo2 staat niet op de kaart :P Dit topic inspireert me om 'm dan toch eindelijk eens aan te gaan sluiten, al mis ik momenteel de kabels.

Die AT24 vind ik hier net ook terug in m'n archief, net als wat andere meuk. Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat, nostalgie :)

Trouwens, nu je het over OPTi hebt, hebben die ooit weleens iets functioneels geproduceerd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

strandbal schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:00:
Hmm, ik kijk net in je 3dfx collectie album Thandor, maar mijn voodoo2 staat niet op de kaart :P Dit topic inspireert me om 'm dan toch eindelijk eens aan te gaan sluiten, al mis ik momenteel de kabels.
Let wel op dat niet alle kaarten reeds gefotografeerd zijn. Op het moment van schrijven heb ik 56 (excl. uitbreidingsboards) PCB's met 3dfx chips ;)
Die AT24 vind ik hier net ook terug in m'n archief, net als wat andere meuk. Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat, nostalgie :)
De foto's van de Alliance Semiconductor ProMotion AT-25 lettertype's heb ik wel klaar. Geen benchmarks (die heeft dion_b :9 )
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/96b200c2f4f4207343106373d3737095/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b8e526812b597cc318da2b9c74624c30/thumb.jpg
De eerste is de ProMotion AT25 en de tweede is een Voodoo 3 2000 PCI
Kijk voor de gein eens naar het woord AWARD en naar de 'Y'. Switchen tussen de foto's laat de verschillen goed zien :o
Trouwens, nu je het over OPTi hebt, hebben die ooit weleens iets functioneels geproduceerd? :P
Er bestaan volgens mij ook OPTi geluidschips.

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 30-11-2005 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Thandor schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:26:
[...]
Let wel op dat niet alle kaarten reeds gefotografeerd zijn. Op het moment van schrijven heb ik 56 (Al dan niet bijelkaar horende) PCB's met 3dfx chips ;)
Hmm, dan ga ik me eens verdiepen in mijn exemplaar :) Hij is op zich niet zo heel veel anders, maar volgens mij zit er slechts 6MB op de kaart, of ik kan niet rekenen...
[...]
De foto's van de Alliance Semiconductor ProMotion AT-25 lettertype's heb ik wel klaar. Geen benchmarks (die heeft dion_b :9 )
[afbeelding] [afbeelding]
De eerste is de ProMotion AT25 en de tweede is een Voodoo 3 2000 PCI
Kijk voor de gein eens naar het woord AWARD en naar de 'Y'. Switchen tussen de foto's laat de verschillen goed zien :o
Damn, ik leer hier nog eens wat... Ik wist dus echt niet dat dat lettertype door een VGA kaart werd bepaald :o
[...]
Er bestaan volgens mij ook OPTi geluidschips.
Klopt, ik heb ze gehad. Raad eens, die waren niet al te best :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
strandbal schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:00:

Yup. Itt de chipsetbenchmark (die voor DHZ routers wel degelijk nog relevant kan zijn) is dit totale nostalgie. Enkel nuttig voor DOS retrogamers :+
Yup, het enige wat ze nu nog maken, USB chips. Ik heb PCI USB kaarten met OPTi chips in zowel een Apple PowerMac G3 (van voor de iMac/USB revolutie) als een Sun Sparcstation Ultra 10 zitten die perfect hun werk voldoen ondanks beide nadrukkelijk niet onder HW platform of OS ondersteund te zijn :P

Verder is het onterecht om hier de chip de schuld voor te geven, wazigheid komt door slechte analoge filters. En dit is een van de meest cheap-ass kaarten die ik gezien heb (zegt wat als je sommige dingen in de verzameling bekijkt :+ )
Thandor schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:33:
[...]

Een BX bord is inderdaad prima om te testen. Als dion_b ook Voodoo Graphics kaarten gaat testen is een goede chipset met een niet al te snelle processor aan te raden.

Er gaan veel verhalen rond dat de Voodoo 1 niet werkt met systemen van ~1GHz.
In mijn AMD Athlon 700MHz (Slot A) met Irongate chipset (MSI K7 Pro) weigert de Voodoo Graphics te werken. In een AMD Duron 1200 met VIAKT266A werkte een A-Trend Helios 3D perfect. Deze kaart werkt ook in een nForce 2 plank met een 2,53GHz AMD Athlon XP (weliswaar onder DOS).
Hmm... iig nooit last van gehad met V2 kaarten, mijn SLI opstelling heeft lange tijd op een Siemens D1192 (i850 chipset) met P4-1.3 gedraaid zonder morren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op woensdag 30 november 2005 @ 20:25:
Hmm... iig nooit last van gehad met V2 kaarten, mijn SLI opstelling heeft lange tijd op een Siemens D1192 (i850 chipset) met P4-1.3 gedraaid zonder morren.
Klopt, dit geldt ook voor de Voodoo Graphics en Voodoo Rush. Voodoo II's draaien doorgaans prima (al moet je soms de PCI Latency op 64 zetten i.p.v. 32).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Zo, even wat resultaten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
Chip Brand     Chip Name     Card Brand     Card Name     Bench (P100) SVGABench (P100)

PCI:

3DLabs         GLint Delta   Elsa           Gloria XL            126.1             32.9
Alliance       ProMotionAT24 Diamond        Stealth 2500         113.1             30.4
ARK Logic      1000PV        Paradise       Bali32 PCI           133.6             41.9
ARK Logic      2000MT        Hercules       Stingray 64/video    133.5             42.5
Artist Graphics3GA           Artist GraphicsNetvision 2500i       92.1  VESA not found error
ATi            Mach32        ATi            PCI Mach32           116.2  VESA not found error
ATi            Mach64        ATi            PCI Mach64            89.5             36.7
ATi            Rage II       ATi            Rage II PAL          105.2             43.2
ATi            Rage II+      ATi            3D Charger            94.1             42.9
ATi            RageXL        ATi            RageXL               120.3             43.2
Cirrus Logic   GD-5440       Genoa          8540-PCI             113.9             31.2
Cirrus Logic   GD-5446       Lung Hwa       DP271                130.8             42.8
Cirrus Logic   GD-5464                      3D                    93.2             29.1
Macronix       MX86251FC                    2476P                115               43.3
Matrox         Athena        Matrox         Impression+           16.7  VESA not found error
Matrox         Millennium    Matrox         Millenium            135               43.1
Matrox         Mystique      Matrox         Mystique 220         134.9  Did not run
Number Nine    Imagine128    Number Nine    Imagine128            49               14
nVidia         nV1           Diamond        Edge3D 3240           65    Did not run
Oak            Spitfire      Chaintech      GP-6400              104.1             34.8
Oak            Spitfire      Venus          Solitaire            104.9             26.8
OPTi           82C264                       V-264                104               29.1
Rendition      Verite1000    Intergraph     Intense 3D 100        50.2             43.3
Rendition      Verite2100    Diamond        Stealth220            53.3             43.3
S3             Vision864     Miro           20SD                 121.5             35.4
S3             Vision964     Miro           Magic 20SV PCI       123.1             36.3
S3             Trio32        Diamond        Stealth SE           129               39.6
S3             Trio64                       SST-2064/5           128.6             41.5
S3             Trio64V       Diamond        Stealth64 Video 2001 133               41.9
S3             Trio64V2/DX                                       132.2             42
S3             Virge         Viewtop        B32-S32              134.8             43.2
S3             Virge/DX      Eon                                 129               39.7
S3             Virge/VX      Diamond        Stealth3D 3000       124.9             38.6
SGS            STG2000X      Diamond        Edge3D 2200           63.7  Did not run
Silicon Image  Falcon64      STB            Horizon64            134    General Protection Fault
SiS            6202                                               99.9             35.8
SiS            6215                         PT-5906               93.7             36.9
SiS            6326                                              103.3             41.2
Tseng          ET4000/W32P                  VCW32                134.5             39.6
Tseng          ET6000        Hercules       Dynamite 128/Video   135               44.5
Tseng          ET6100        Tseng          ET6100-2M            135               44.5
Weitek         Power9100     Datapath       Tornado               56.7  Did not run
WesternDigital WD9710        Paradise       Pipeline-PCI by 8    116.5             36.1

AGP:

3dfx           Banshee       Diamond        Monster Fusion       133.7             44.1
3dfx           Avenger       STB            Voodoo3-2000         133.7             44.1
3dfx           Avenger       3dfx           Voodoo3-3000         133.7             44.1
3dfx           VSA100        3dfx           Voodoo5-5500         133.7             44.1
3DLabs         Permedia2     AccelGraphics  Accelstar II AGP     133.8             44.1
ATi            Rage LT Pro   ATi            Xpert@Work           118.5             44.1
Chrontel       MPact2        STB            NitroDVD             133.8             44.1
Intel          i740                                              112.5             44.1
Matrox         G200          Matrox         G200                 133.7  Did not run
Matrox         G450          Matrox         G450                 133.8             44.1
nVidia         Riva128       STB            Dell Velocity 128    133.7             44.1
nVidia         GeForce4MX460 Leadtek        WinFast A170 Pro     133.7             44.1
nVidia         GeForce4Ti4200Leadtek        WinFast A250         133.6             44.1
S3             Virge/GX2                                         133.8             44.1
S3             Savage                                            131.9             44.1
SiS            305                                               121.3             44.3
Trident        3DImage9750                                       100.3             36.5
Trident        Blade3D 9880                                      121.3             41.3

ISA:

Tseng          ET4000AX      Britek         TS4SS                 51.4             13.9

Opmerkingen:
- Macronix MX86251FC is de 2D gedeelte van een Voodoo Rush kaart
- Oak Spitfire is er in twee versies, de Chaintech is de oudere, maar dat is gelijk een AIW-kaart uit 1995 met tuner en ViVo en wel. Helaas geen drivers meer te vinden :'(
- Elsa Gloria XL is als full-length PCI kaart de grootste geteste kaart, nog groter dan de V5-5500
- Cirrus Logic 5464 en Chrontel MPact2 hebben RDRAM geheugen - lang voordat het als systeemgeheugen toegepast werd. De Chrontel heeft ook volledig hardwarematige MPEG2-decoding geintegreerd
- nVidia nV1 en SGS (Thomson) STG2000X zijn in beginsel dezelfde chip, alleen heeft de nVidia versie een dual ported VRAM geheugeninterface, terwijl de SGS versie een single-ported DRAM interface heeft.
- De Miro Magic 20SV waar de S3 Vision964 op zit heeft ook een Vision864 chip erop, het is een dualhead kaart uit 1994. Helaas ontbreken drivers voor die extra functionaliteit

Opvallende performancezaken:
- cbench is erg simpel. Dat is te zien doordat zoveel van de kaarten totaal CPU limited zijn - alles wat de bench vraagt is in hardware gedaan. Grappig genoeg is die score 133.7 >:)
- de uiterst belabberde score van de Matrox Athena is te verwachten, voor de Millennium stond Matrox bekend als maker van erg snelle GUI (Win3.11) accelerators die echter waardeloze DOS performance hadden.
- minder verwacht is de slechte score van de Imagine128. Dat zou namelijk beter hebben moeten zijn dan de meeste nieuwe kaarten met 128b dual-ported geheugeninterface :o
- er is geen verschil te zien tussen AGP en PCI, maar wel tussen PCI en ISA
- andere opvaller in negatieve zin is de nV1/STG2000X. Ook daar geen verklaring.
- mogelijk gaan de kaarten die in VGA wel benchten maar in SVGA niet beter presteren als een VBE-driver geladen wordt. Wordt naar gekeken :7

Geschiedenislesje - de chipfabrikanten:

3dfx:
Zie V&B topic erover. Niet de eerste fabrikant van 3D chips, wel degenen die voor de doorbraak zorgden in de consumentenmarkt met de Voodoo-reeks. Aanvankelijk een fabrikant van 3D chips voor arcade-consoles, later dus voor PC uitbreidingskaarten. Hebben op het hoogtepunt van hun succes de noodlijdende kaartfabrikant STB (zie hieronder) gekocht. Daarna zijn ze alle kaarten in eigen beheer gaan maken. Slechte keuze, gecombineerd met mismanagement heeft ze naar de financiele afgrond geleid. In 2000 overgenomen door nVidia.

3DLabs:
Pionier van (high-end) 3D chips en kaarten. Heeft nooit overtuigend intrede gedaan in de consumentenmarkt. Is na financiele problemen overgenomen door Creative Labs (bekend van SoundBlaster). Maakt nog steeds de creme de la creme van high-end OpenGL accelerators.

Alliance Semiconductors:
Normaal fabrikant van SRAM chips, ook Alliance heeft even medio jaren '90 VGA chips gebakken. Werden destijds vrij goed ontvangen, maar zaten zo ver van de core business van Alliance dat ze ermee gestopt zijn na de ProMotion AT25 die vooral in de Voodoo Rush kaarten gebruikt werd.

ARK Logic:
Schimmige bedrijf die medio jaren '90 een paar chipsets maakte. Enige info die ik kan vinden is opgericht in 1993, overgenomen door ICS in 1997. ICS maakt allerlei ICtjes, hier op GoT vooral bekend omdat ze veel PLL-chips voor moederborden leveren. Volgens berichten zou de 2000MV de snelste DOS/VGA chipset zijn.

ATi:
Een van de oudste videokaart- en -chipfabrikanten voor PCs, waren in de jaren '80 al groot. Doorgaans opvallender geweest omwille van slimme OEM deals dan flitsende hardware, tegenwoordig maken ze zelf geen kaarten meer, alleen chips - maar die zijn sinds de Radeon wel degelijk performancetoppers.

Cirus Logic:
Samen met Tseng Labs een van de slachtoffers van Windows 95. Ooit een van de grootste OEM leveranciers van VGA chips, hun prestaties en vooral drivers voor Windows 95 waren zo ondermaats dat ze medio jaren '90 gestopt zijn met videochipproductie (die hier gebenchte GD-5464 met RDRAM was de laatste poging). Houden zich nu vooral bezig met audiocodecs en embedded solutions.

Intel:
Bedrijfje opgericht door de uitvinders van het IC, o.a. eerste commerciele toepassing van DRAM anno 1970, eerste CPU in 1971, leverden 10 jaar later de 8088 CPU voor de IBM PC, dat soort onbenullige dingen :+ Hebben ooit maar een losse VGA chip ontwikkeld, de i740 uit 1998. De technologie erachter kwam bij Real3D (tot die tijd vaporware) vandaan. Enige reden dat men Real3D enigszins serieus nam was dat het een project was van Lockheed-Martin (de aerospace gigant). Opvallend aan de technologie was dat het systeemRAM als texture memory gebruikte. Destijds vernieuwend, het bleek slecht op te schalen, maar wel ideaal te zijn voor integrated VGA cores. Dankzij deze technolgie is Intel nu de grootste VGA fabrikant, groter dan nVidia of ATi. En 100% met integrated meuk.

Macronix:
Een van s Werelds grootste fabrikanten van EEPROMs heeft in een vlaag van verstandsverbijstering ooit VGA chips gemaakt. Hoewel ze (iets) ruimer toegepast zijn, staan ze vooral bekend als 'goedkope' alternatief voor de Alliance ProMotion AT25 2D chip op Voodoo Rush kaarten.

Matrox:
Naast ATi een van de weinige grote namen van 10 jaar terug die nu nog overleeft, al gaat het niet al te florisant. Maakten rond 1995 enorm furore met de Millennium-reeks. Niet alleen waren ze voor die tijd bliksemsnel, maar de snelle RAMDACs en hoge kwaliteit filters gaven beeldkwaliteitsniveaux die niet eerder in de mainstream gezien waren. De G200 had aanvankelijk gruwelijke driverproblemen wat het eind van de gouden tijden van Matrox inluidden. De laatste Matrox die de eer had snelste mainstream kaart te zijn was de G400MAX uit 1999, die een nVidia TNT2 bij kon houden. Tegenwoordig zit Matrox in de niche van triple-head kaarten en medical imaging.

Number Nine:
Ooit een van de belangrijkste videokaartfabrikanten, Number Nine heeft ook korte tijd een eigen videochiplijn gehad, beginnende met de Imagine128 in 1994. Z'n tijd ver vooruit (128b geheugenbus in een tijd dat 64b high-end was, bijvoorbeeld) was hij ook krankzinnig hooggeprijsd (USD 1400...). Om begrijpelijke redenen nooit een succes. Ondanks een deal met SGI voor de opvolger, de Ticket to Ride (enorme Beatles/Lennon fans :+ ) heeft de chip development en de concurrentie van Taiwanese bedrijven Number Nine de kop gekost. In 2000 is alles wat nog over was door S3 gekocht (die zeer korte tijd later zelf de pijp uit ging).

nVidia:
Nieuwkomers op de videochipmarkt. In 1993 opgericht door een team van engineers afkomstig uit LSI, IBM en Sun. Dankzij hulp van SGS-Thomson en later Sega konden ze ondanks 5 jaar weinig tot geen producten een enorme dev team en een 6-maands product cycle opzetten. Die combo heeft achtereenvolgens S3 verlamd, Matrox gemarginaliseerd en 3dfx gedood en opgegeten. ATi kon zich staande houden en alleen Intel heeft daadwerkelijk terrein gewonnen sindsdien.

Oak:
Hoogbejaard bedrijf, waren eind jaren '80 een van de belangrijkere VGA chip fabrikanten, maar hadden moeite met de transitie naar VLB en PCI bussen, laat staan driver support voor allerlei vage OSsen als Windows 95. In 1998 zijn ze uit de PC video en audiochipbranche gestapt en zijn ze gefocussed op MPEG-gerelateerde zaken. In 2003 zijn ze door Zoran overgenomen.

OPTi:
Ten tijde van de 486 de grootste fabrikant van moederbord chipsets. Gokte echter op LocalBus (eerst hun eigen Opti LocalBus, later de VESA LocalBus) en was onaangenaam verrast toen de industrie Intel's PCI volgde. Is na een paar pogingen tot PCI chipsets daarmee gestopt. In die periode van pogingen ook een enkele VGA chip ontwikkeld. Verder veel met geluid en USB bezig geweest. Tegenwoordig gestopt met audio (alles in 1997 verkocht aan Creative) en beperkt zich tot USB en Firewire controller chips.

Rendition:
Weinig info over kunnen achterhalen. Naast 3DLabs, 3dfx, nVidia en NEC een van de pioniers van 3D hardware voor consumentenPCs. Berucht omwille van een onmogelijke proprietary 3D API (het was zijn nare ervaringen hiermee die John Carmack hebben overtuigd om voortaan alleen in open standaarden te devven :P - vQuake is de Rendition versie van Quake. Ouder en vooral buggier dan GLQuake) en slechte 2D engine. Is eind jaren '90 door Micron opgekocht omdat ze een videocore voor hun embedded devices nodig hadden.

S3:
Ooit was S3 wat nu nVidia is, en van de meest toonaangevende videochipfabrikanten. Vooruitstrevend begin jaren '90 (eerste fabrikant met een native PCI VGA chip, de 86C805-P, bijvoorbeedl), overleefden de overgang naar Windows 95 goed. Helaas totaal onvoorbereid op de 3D concurrentie in de tweede helft van de jaren '90 - toen de Voodoo II en Riva128 op de markt kwamen hadden ze niets beters dan een Virge'3D'. Daardoor is de ontwikkeling van de Savage-reeks van 3D kaarten halsoverkop versneld, met gevolg vooral ranzig onderontwikkelde drivers. De slechte drivers leidden tot een nare naam en bovendien onnodig slechte prestaties. In 1999 samengegaan met hun grootste afnemer, de kaartbakker Diamond Multimedia. Anno 2000 op de valreep Number Nine ook nog eens overgenomen voor zelf door Via opgeslokt te worden (die ontevreden was met de Trident graphics die ze tot dan voor integrated cores gebruikt hadden). Ondertussen heeft Via werk gemaakt van de videochip afdeling en worden er weer chips onder de naam S3 geproduceerd. De features zijn van deze tijd, maar de drivers zijn helaas net zo beroerd als eind jaren '90.

SGS-Thomson:
Franse electronica-reus. Maken bijna alles dat met electronica te maken heeft, van stofzuigers en kabelmodems tot onderdelen van de LHC voor CERN en de Ariane V. Af en toe rommelen ze in computerchips, zo ook samen met nVidia in de ontwikkeling van een 3D chipset. Technisch opmerkelijk, de STG2000X/nV1 had een proprietary API en zo goed als geen developer support. SGS haalde de schouders op en ging maar eens iets anders doen :z

Silicon Image:
Alweer een geval waar je je afvraagt waar ze in vredesnaam mee bezig waren. Silicon Image is een fabrikant van I/O controllers en RAMDACs, tegenwoordig vooral op SATA (RAID) en HDMI gebied. Maar ook zij vonden het rond 1995 nodig om eens een VGA chipset te maken. Het is door welgeteld een enkele fabrikant (STB, wie anders :+ ) gebruikt. Geen succes. Dus terug naar de I/O chips.

SiS:
De low-end Taiwanesen bij uitstek. SiS maakte al sinds de 386-tijdperk moederbord chipsets. Hun insteek is altijd integratie geweest, ze waren anno 1993 de eerste fabrikant die een single-chip moederbordcontroller hadden. Vanaf 1995 ook actief op de VGA markt, eind 1996 werd duidelijk waarom: ze hebben de eerste UMA (shared-RAM) oplossing gemaakt waarbij een losse VGA chip op het moederbord gebruik kon maken van systeemgeheugen. Een jaar later en de eerste volledig integrated VGA-in-chipset was een feit. De ontwikkeling van de VGA cores is parallel gelopen aan de moederbordchipsets en er zijn altijd losse versies van gekomen. In 2002 is de graphics afdeling van SiS losgekoppeld en is het samengegaan met Trident onder de naam XGI.

Trident:
Als bedrijven dieren waren, was dit een schildpad. Log, traag, archaisch, maar toch leven ze langer dan wie dan ook. Zoiets werd 10 jaar geleden al geroepen 8)7 Alleen ATi is ouder en werkelijk niemand heeft een slechtere reputatie wat snelheid betreft. Een Trident-based kaart was altijd stabiel en compatibel, maar traaaaag. Trident heeft in 2002 de PC graphics gedeelte afgestoten aan XGI en maakt nu embedded devices.

Tseng Labs:
Ooit de lat waaraan anderen gemeten werden. Goede beeldkwaliteit en zeer hoge snelheid. Onder DOS op een 486 wilde je een ET4000AX-based kaart hebben. Onder DOS op een Pentium een ET6000. Dat blijkt wederom uit deze benchmark. Maar wie wilde DOS draaien op een Pentium :? Daar kwam bij dat de ET6x00 chips MDRAM gebruikte, een totaal afwijkende interleaved geheugentype die VRAM performance voor DRAM prijzen beloofde. Helaas viel dat laatste tegen omdat het nooit in volume geproduceerd werd. Alle IP van Tseng is in 1997 door ATi opgekocht en het is verdergegaan als pharmaceutisch bedrijf 8)7

Weitek:
FPU-ontwerpbureau van voormalige Intel engineers. In de jaren '80 vooral verantwoordelijk voor losse FPUs voor PCs, tevens maakten ze onderdelen van supercomputers, SPARC processoren voor Sun systemen en PA-RISC CPUs voor HP. Bij Sun zijn ze ook betrokken geweest bij framebuffer ontwikkelng. Daarvanuit hebben ze de POWER-reeks van videocontrollers gemaakt. O.a. de roemruchte Diamond Viper gebruikte zo een. Helaas waren ze erg duur voor wat ze deden en tegen 1995 waren ze links en rechts door de concurrentie (S3, Matrox) ingehaald. Bovendien ontbrak een Windows 95 driver. In 1996 overgenomen door Rockwell (wegens interesse in ontwikkeling van UMA (shared memory) oplossingen).

Western Digital:
Fabrikant van de beste videokaart en -chips van 1991, heeft ook een PCI chipset gemaakt, de WDC90C3x. Oh ja, en ze schijnen iets met harddisks te doen :+ Paradise, de graphics afdeling ,is in 1995 door Philips overgekocht en is daar een stille dood gestorven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 20:11

Bergen

Spellingscontroleur

Goeiemorgen zeg, heb je tijd teveel ofzo? :+ Wel interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenko
hey niet zeuren over mensen die meer vrijetijd hebben dan jij! dit is wel ff de master vind ik!
ook wil ik natuurlijk wel ff weten wat m'n oude riva 128 scoort met n andere cpu :P
@dion_b: ga zo door! goed werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
@Dion, Heb je toevallig geen betere proc voor je mobo, volgens mij kan hier een AMD k6-2 500 in ?

Anders heb ik hier wel een 450 liggen, dan krijg je iig dat bottleneck verhaal niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op donderdag 01 december 2005 @ 06:59:
Number Nine:
Ooit een van de belangrijkste videokaartfabrikanten, Number Nine heeft ook korte tijd een eigen videochiplijn gehad, beginnende met de Imagine128 in 1994. Z'n tijd ver vooruit (128b geheugenbus in een tijd dat 64b high-end was, bijvoorbeeld) was hij ook krankzinnig hooggeprijsd (USD 1400...). Om begrijpelijke redenen nooit een succes. Ondanks een deal met SGI voor de opvolger, de Ticket to Ride (enorme Beatles/Lennon fans :+ ) heeft de chip development en de concurrentie van Taiwanese bedrijven Number Nine de kop gekost. In 2000 is alles wat nog over was door S3 gekocht (die zeer korte tijd later zelf de pijp uit ging).
Leuk detail van die Number Nine kaarten : Houd ze tegen het licht aan en zie teksten verschijnen \o/
Afbeeldingslocatie: http://www.3dfx.ch/gallery/albums/album64/3_G_010.thumb.jpg
That's why I go... for that rock & roll music.

Nette benchmarks dion_b. Het zal mij benieuwen wat de resultaten zijn met snellere processoren. Vermoedelijk zal de Voodoo 5 5500 niet veel beter gaan scoren dan de Voodoo 3 3000. Tenminste, dat verwacht ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Erg leuk om te lezen allemaal, ik ga dit zeker volgen!
Ook leuk om even de achtergrond weer te lezen van de bedrijven.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 21:49
Geschiedenislesje - de chipfabrikanten:
3dfx:
Zie V&B topic erover. Niet de eerste fabrikant van 3D chips, wel degenen die voor de doorbraak zorgden in de consumentenmarkt met de Voodoo-reeks. Aanvankelijk een fabrikant van 3D chips voor arcade-consoles, later dus voor PC uitbreidingskaarten. Hebben op het hoogtepunt van hun succes de noodlijdende kaartfabrikant STB (zie hieronder) gekocht. Daarna zijn ze alle kaarten in eigen beheer gaan maken. Slechte keuze, gecombineerd met mismanagement heeft ze naar de financiele afgrond geleid. In 2000 overgenomen door nVidia.
Een zeer grote bijdrage aan hun ondergang was de SEGA deal die niet doorging omdat 3dfx de beursvloer op wilde gaan en daarbij een IPO (of zoiets) moest inleveren. Helaas had 3dfx het hele contract met SEGA meegeleverd en dat vonden die Japanners niet zo leuk.
Tseng Labs:
...Maar wie wilde DOS draaien op een Pentium...
Uhm, de mensen die vóór '95 een pc met een Pentium hadden gekocht? Ik meen mij te herinneren dat de Pentium in '92 of '93 werd geintroduceerd :P

Fantastische test overigens :) Zou je de resultaten misschien aflopend kunnen organiseren als je tijd hebt, zal een stuk duidelijker zijn.

Als het klaar is, is het niet iets voor als review/artikel op de FP? Is voor ons tweakers interessant daar wij ook veel met oude hardware klooien.

Geinteresseerd in een ATi Rage Pro Turbo AGP(2x) trouwens (4 of 8MB, niet zeker) ? Aangezien je al 4 andere Rage's hebt gebenched.

[ Voor 17% gewijzigd door NitroX infinity op 01-12-2005 14:31 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:21

XanderDrake

Build the future!

Ode aan dion_b, deze les geschiedenis schoof naar binnen als een heerlijke tostie _/-\o_
Duidelijk een indicatie van enige journalistieke vaardigheden :)

Ikzelf heb op de HCC van 1999 nog een quasi hyper modern Aopen Socket 7 moederbord gekocht met SDRAM / EDO-RAM ondersteuning maar zonder AGP. Er zit nu een P133@P200 in ZONDER MMX! ik heb er een S3 Trio 64 2mb PCI (1mb + 2x 512kb geheugen uitbreiding O+ , toen kon dat nog) in zitten, en had ook een VooDoo2 SLI addon kaart. Games zoals Turok draaide hardstikke vloeiend, en zelfs Sin draaide behooorlijk goed.
Helaas denk ik dat deze PC heen is gegaan...
(Denken? ik weet het bijna zeker)
dus geen benches voor mij.
Ik dacht dat ik vroegâr nog 3Dmark '99 had gedraait met 2300 punten, maar dat is wel een hele vage herrinering.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

waaaaah, machtig mooi verhaal dion_b.

Overigens nog interesse in een paar vage kaarten om te testen (heb nog een elsa gloria LM liggen, een Ati Fury Maxx2 (dual gpu) en nog een intense 3d wildcat). Misschien wel leuk om deze niet alledaagse kaarten ook eens erin mee te nemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenko
hey k heb van diamond nog n viper v330 liggen das met de riva128 chip zou deze nou dezelfde resultaten geven als jou chippie van nvidia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Milenko schreef op donderdag 01 december 2005 @ 10:06:
hey niet zeuren over mensen die meer vrijetijd hebben dan jij! dit is wel ff de master vind ik!
ook wil ik natuurlijk wel ff weten wat m'n oude riva 128 scoort met n andere cpu :P
@dion_b: ga zo door! goed werk
Carel schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:06:
@Dion, Heb je toevallig geen betere proc voor je mobo, volgens mij kan hier een AMD k6-2 500 in ?

Anders heb ik hier wel een 450 liggen, dan krijg je iig dat bottleneck verhaal niet :)
Ik heb al een aantal van de kaarten die 133.7 scoorden op de VGA bench op een P2-400 en AsuS P2B (verder identieke config) getest. Resultaat word ik tot nu toe niet echt vrolijk van: bijna alles scoort tussen 435.7 en 437.4 :(

Er is wel hier en daar verschil te zien, maar zo goed als alles schaalt exact 3.27x op - wat aangezien de CPU op 3.33x zoveel MHz draait betekent dat deze benchmark gewoonweg niet geschikt is om deze kaarten uit elkaar te houden. Ik zit momenteel te twijfelen of ik ueberhaupt de rest van de kaarten zo ga doen... :/

Mbt So7 CPU's, troost je, die heb ik wel liggen, alles van de P75 tot en met de K6-2+ 550MHz :P
Thandor schreef op donderdag 01 december 2005 @ 11:09:
[...]

Leuk detail van die Number Nine kaarten : Houd ze tegen het licht aan en zie teksten verschijnen \o/
[afbeelding]
That's why I go... for that rock & roll music.
Helaas, deze Imangine128 heeft geen dergelijke textjes. Wel verschijnt er in de VGA BIOS splash screen de text Imagine there's no limits :z
Nette benchmarks dion_b. Het zal mij benieuwen wat de resultaten zijn met snellere processoren. Vermoedelijk zal de Voodoo 5 5500 niet veel beter gaan scoren dan de Voodoo 3 3000. Tenminste, dat verwacht ik ;)
Kan ik je nu al verklappen. Op een P2-400 halen de Voodoos allemaal (van Banshee tot V5) 435.7 in de VGA en 91.1 of .2 in de SVGA. Het is de Banshee die .2 haalt overigens.
NitroX infinity schreef op donderdag 01 december 2005 @ 12:08:
[...]
Een zeer grote bijdrage aan hun ondergang was de SEGA deal die niet doorging omdat 3dfx de beursvloer op wilde gaan en daarbij een IPO (of zoiets) moest inleveren. Helaas had 3dfx het hele contract met SEGA meegeleverd en dat vonden die Japanners niet zo leuk.
Idd was dat niet al te bevorderljk, maar moet niet overschat worden. nVidia is net zo in de knoop gekomen met Sega, met hun beruchte nV2 chip. Toch is het nVidia gelukt om in leven te blijven, ondanks dat ze op dat moment een 'nobody' waren, terwijl 3dfx juist hoge verkopen en een torenhoge reputatie hadden toen zijn met Sega aan het prutsen waren. Dat is gewoon mismanagement :'(
[...]
Uhm, de mensen die vóór '95 een pc met een Pentium hadden gekocht? Ik meen mij te herinneren dat de Pentium in '92 of '93 werd geintroduceerd :P
Uhuh, maar als iemand met destijds zo'n oude Pentium (een P60 So4) kan ik je melden dat je vrijwel direct na het installeren van DOS 6.22 een enorme stapel floppies voor WIndows 3.1 erbij pakte en die erop gooide ;)
Fantastische test overigens :) Zou je de resultaten misschien aflopend kunnen organiseren als je tijd hebt, zal een stuk duidelijker zijn.
Ben ik van plan je. Probleem is dat ik de spreadsheet/grafiekjestalent van het achtereind van een varken heb. Plus dat ik niet blij ben met resultaten tot nu toe met deze benchmark. Als je kijkt naar de scores zitten veel te veel kaarten op of rond de 133.7. Ik ga voor ik me door een presentatie hiervan heen worstel kijken of ik niet beter op een andere manier kan benchen...
Als het klaar is, is het niet iets voor als review/artikel op de FP? Is voor ons tweakers interessant daar wij ook veel met oude hardware klooien.
Grrmmph... misschien.... maar dan moet ik iets zinnigs te melden hebben en ik durf op basis van wat ik tot nu toe heb geen conclusies te trekken (behalve dat PCI en AGP sneller zijn dan ISA, en om dat nou nieuws te noemen... :+ )
Geinteresseerd in een ATi Rage Pro Turbo AGP(2x) trouwens (4 of 8MB, niet zeker) ? Aangezien je al 4 andere Rage's hebt gebenched.
Ach, zou kunnen, maar zit zo dicht bij de Rage LT Pro dat het waarschijnlijk niet al te relevant zou zijn :o
Terw_Dan schreef op donderdag 01 december 2005 @ 14:56:
waaaaah, machtig mooi verhaal dion_b.

Overigens nog interesse in een paar vage kaarten om te testen (heb nog een elsa gloria LM liggen, een Ati Fury Maxx2 (dual gpu) en nog een intense 3d wildcat). Misschien wel leuk om deze niet alledaagse kaarten ook eens erin mee te nemen :+
Die Gloria LM is erg te vergelijken met mijn Gloria XL iirc, maar de Rage Fury en WIldcat zouden wel erg interessante toevoegingen zijn :D
Milenko schreef op donderdag 01 december 2005 @ 15:38:
hey k heb van diamond nog n viper v330 liggen das met de riva128 chip zou deze nou dezelfde resultaten geven als jou chippie van nvidia?
Hoogstwaarschijnlijk wel. 2 redenen:

1) de Diamond gebruikt iirc dezelfde default timings en 10ns SGRAM als de STB kaart die ik gebruikte
2) sowieso kun je zien dat de Riva128 een van de chips is die op 133.7 hangt. Dat betekent simpelweg dat alles wat voor deze simpele bench in hardware gedaan kan worden ook in hardware gedaan is, dus alleen CPU limitation blijft over.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 01-12-2005 16:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 21:49

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als iemand het nog interessant vind: ik heb hier nog wat prijzen van beeldkaarten uit 1995 (uit een reclamefolder van Mega Sellers)

Diamond Speedstar Pro ISA
- DRAM based Windows ( :+ ) & CAD accelerator
- 24 bit True Color, 16,7 miljoen kleuren in Windows
- Cirrus CL-GD5426 graphics accelerator controller
- refresh rate: 72hz
- 1MB geheugen
- resolutie: 1024x768, 256 kleuren 43 hoofdpijn! - 72Hz NI (non interlaced)
Prijs: f199,-

Diamond Stealth Video DRAM
- DRAM based Windows & CAD accelerator
- accelerated Full Screen Video Playback (tot 30fps)
- 32 bits Localbus uitvoering
- 64 bit Graphic Processor Technology
- max. 2Mb ja, er staat een kleine b in het boek :+ geheugen kon je dus los geheugen bijprikken
- S3 Vision graphics accelerator controller
- resolutie: max. 1280x1024, 16 ! kleuren, 60Hz NI
- max. Dot Rate: 135MHz
2 versies:
1MB, VLB: f279,-
1MB, PCI: f279,-

Diamond Stealth SE
- DRAM based Windows & CAD accelerator
- 24bit True Color, 16,7 miljoen kleuren in Windows
- S3 Trio graphics accelerator controller
- hor. sync signals: 31,5-81,5KHz
- vertical refresh: 56-120Hz
- max. dot rate: 135MHz
- 1MB geheugen (max. 2MB)
- resolutie: 256K kleuren, 80Hz, NI
VLB: f199,-
PCI: f199,-

Diamond Stealth 64-Video VRAM
De absolute topkaart voor Multi-Media video en graphics zonder extra hardware!
- VRAM based Windows & CAD accelerator
- accelerated Full Screen Video Playback (tot 30fps)
- 32 bit Localbus uitvoering
- 64-bit Graphic Processor Technology
- max. 4MB geheugen
- S3 Visio graphics accelerator controller
- Resolutie: max. 1600x1200 wow :P , 256 kleuren, 76Hz NI
- hor. sync signals: 31,5-96,6KHz
- vertical refresh: 43,5-120Hz
- max. dot rate: 175MHz
2MB; VLB: f599,-
2MB; PCI: f599,-

Je moet het in de tijd zien, maar ik vind die kaarten vergeleken met nu toch wel goedkoop, dit waren toen hele redelijke kaarten die je kon kopen, en als je nu kaarten zou kopen die vergelijbaar zijn betaal je de prijzen in Euro's in plaats van Guldens.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op donderdag 01 december 2005 @ 16:02:
[...]
Ik heb al een aantal van de kaarten die 133.7 scoorden op de VGA bench op een P2-400 en AsuS P2B (verder identieke config) getest. Resultaat word ik tot nu toe niet echt vrolijk van: bijna alles scoort tussen 435.7 en 437.4 :(

Er is wel hier en daar verschil te zien, maar zo goed als alles schaalt exact 3.27x op - wat aangezien de CPU op 3.33x zoveel MHz draait betekent dat deze benchmark gewoonweg niet geschikt is om deze kaarten uit elkaar te houden. Ik zit momenteel te twijfelen of ik ueberhaupt de rest van de kaarten zo ga doen... :/
/me Thandor heeft ook wat tests gedraaid :)
Specs:
AMD Athlon XP 'Thoroughbred' @ 2,5GHz (~217FSB)
EPoX 8RDA nForce2

Resultaten:
Sapphire Radeon X800 256MB GDDR3 AGP
VGA Bench : 629.2 FPS
SVGA Bench : 113,7 FPS

3dfx Interactive, Inc. Voodoo 4 4500 AGP
VGA Bench : 631,9 FPS
SVGA Bench : 113,7 FPS

3dfx Interactive, Inc. Voodoo 3 2000 PCI
VGA Bench : 169,0 FPS
SVGA Bench : 27,4 FPS

S3 ViRGE DX 375 4MB PCI
VGA Bench : 169,1 FPS
SVGA Bench : 27,4 FPS

Het lijkt erop dat de PCI bus een bottleneck is. De AGP kaarten zijn misschien gelimiteerd door de videokaart. Ik zal dit straks testen met een snellere CPU :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155203

Leuk om al de oude kaarten langs te zien komen in dit topic. Ik heb ook eens in mijn kast gekeken en heb nu een ATi VGA-wonder kaart in mijn handen. ISA ,256Kb uit 1989 denk ik.

Dat je bijna dezelfde resultaten behaald bij de verschillende video kaarten met deze benchmark is logisch, het is een DOS benchmark! Dit houdt in dat geen enkele accelerator op de kaart wordt gebruikt. Wat je nu eigenlijk aan het testen bent is de benaderings snelheid van het geheugen op de videokaart. De CPU tekent namelijk de Kubus in het geheugen van de videokaart, de video-chip wordt in DOS alleen maar gebruikt voor het maken van het beeld dat naar de monitor gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
Kunnen we anders niet een leuke benchmark gebruiken (ben de naam ff kwijt, maar Final Project X heette het d8 ik) Dan gewoon 1 zo snel mogelijke pc en vervolgens alle kaartjes afgaan. Volgens mij kan deze benchmark het beste alle kaarten van 1993-1998 vertegenwoordigen. Voor zover ik weet draait deze ook goed met geen d3d kaarten, alleen dan lekker brak :)

Edit :

Ik zat opeens te denken dat ik 4 jaar geleden ook een videokaart topic had over nog oudere kaarten, helaas werken alle plaatjes niet meer. Ook hebben we het daar over een ZEER oude benchmark genaamd landmark, volgens mij absoluut 1 van de oudste benchmarks ooit :)
Oeroude Videokaarten ?>....

En idd, final reality, ik kan me trouwens herinneren dat ze daar reclame maakte voor Max Payne !!!, gelukig kwam deze dan ook na 6 jaar :P

[ Voor 44% gewijzigd door Carel op 01-12-2005 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Anoniem: 155203 schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:28:
Leuk om al de oude kaarten langs te zien komen in dit topic. Ik heb ook eens in mijn kast gekeken en heb nu een ATi VGA-wonder kaart in mijn handen. ISA ,256Kb uit 1989 denk ik.

Dat je bijna dezelfde resultaten behaald bij de verschillende video kaarten met deze benchmark is logisch, het is een DOS benchmark! Dit houdt in dat geen enkele accelerator op de kaart wordt gebruikt. Wat je nu eigenlijk aan het testen bent is de benaderings snelheid van het geheugen op de videokaart. De CPU tekent namelijk de Kubus in het geheugen van de videokaart, de video-chip wordt in DOS alleen maar gebruikt voor het maken van het beeld dat naar de monitor gaat.
Chris' Bench is inderdaad niet echt relevant meer. Een zwaardere en juist videokaart intensieve benchmark zal welkom zijn.

De reden dat dit onder DOS gebenchmarked is : Het gaat snel en ten tijde van die oude kaarten draaiden veel mensen nog MS-DOS (Ik ben zelf pas Windows '95 gaan draaien rond 1997).
Carel schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:28:
Kunnen we anders niet een leuke benchmark gebruiken (ben de naam ff kwijt, maar Final Project X heette het d8 ik) Dan gewoon 1 zo snel mogelijke pc en vervolgens alle kaartjes afgaan. Volgens mij kan deze benchmark het beste alle kaarten van 1993-1998 vertegenwoordigen. Voor zover ik weet draait deze ook goed met geen d3d kaarten, alleen dan lekker brak :)
Final Reality bedoel je zeker. Benchmark van ~begin 1997.
Of deze goed werkt met alle kaarten weet ik niet, wellicht een proberen waard :)

Om terug te komen op de benchmarks in mijn post hierboven :
Ik heb de CPU verder opgevoerd, naar ~2,6GHz om precies te zijn. (~217FSB)
De Sapphire Radeon X800 256MB GDDR3 AGP scoort nu :
VGA Bench : 634.6 FPS
SVGA Bench : 114,4 FPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Thandor schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:08:
[...]

/me Thandor heeft ook wat tests gedraaid :)
Specs:
AMD Athlon XP 'Thoroughbred' @ 2,5GHz (~217FSB)
EPoX 8RDA nForce2

.....

Het lijkt erop dat de PCI bus een bottleneck is. De AGP kaarten zijn misschien gelimiteerd door de videokaart. Ik zal dit straks testen met een snellere CPU :)
Blijkt toch weer eens dat je een achtelijk snelle CPU nodig hebt om een CPU limit echt uit te sluiten. Zeker bij het gebruik van relatief simpele benches. (om het op oude kaarten draaibaar te houden)

De truuk zit em dus in het vinden van 1 bench die voor zo wel oude als nieuwe(re) kaarten lastig is. (net aan draaibaar op oude kaarten en niet te licht voor nieuwe kaarten) Anders heb je een akelig snelle cpu nodig en loop je misschien toch tegen allerlei limitaties aan (PCI, geheugen bandbreedte, CPU)

[ Voor 6% gewijzigd door martijn_tje op 01-12-2005 17:43 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

martijn_tje schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:42:
[...]

Blijkt toch weer eens dat je een achtelijk snelle CPU nodig hebt om een CPU limit echt uit te sluiten. Zeker bij het gebruik van relatief simpele benches. (om het op oude kaarten draaibaar te houden)
Inderdaad. Chris' Bench leunt ook enorm op de CPU en gebruikt geen speciale features zoals bij Direct3D (PixelShader 2.0 etc.)
Dee truuk zit em dus in het vinden van 1 bench die voor zo wel oude als nieuwe(re) kaarten lastig is. (net aan draaibaar op oude kaarten en niet te licht voor nieuwe kaarten)
Anders heb je een akelig snelle cpu nodig en loop je misschien toch tegen allerlei limitaties aan (PCI, geheugen bandbreedte, CPU)
De Final Reality benchmark kan mogelijk uitkomst bieden. Wel is het zo dat de 3d geaccelereerde kaarten het sowieso wel zullen winnen. (Betere beeldkwaliteit en meestal sneller. Niet alleen de FPS is belangrijk, ook de beeldkwaliteit).

Bij Chris' Benchmark is het waarschijnlijk zo : De hoger de score, de beter Duke Nukem 3D en Quake 1 zullen draaien. (Beide VGA Games)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
FR loopt nog steeds :)
Hier eventjes de reclame uit 1997 voor Max Payne :P Ergens stond er ook in een pcblad dat deze game binnekort uit zou komen en geweldig zou zijn, mjah heb aardig lang moeten w8en :)
Afbeeldingslocatie: http://img106.imageshack.us/img106/7918/maxpayne7nm.jpg

FR is een stuk minder met non-D3d kaarten, maar gaat dan alsnog erg hangen aan de videokaarten, zodat een verschil er wel is tussen deze onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
\o/

Heb ondertussen eentje gevonden die iets zinnigs doet, of beter gezegd eentje die iig onderscheid weet te maken tussen de 133.7 blok. Ben nu iig voor de AGP kaarten de boel aan het herhalen, als daar iets uitkomt doe ik ze allemaal ermee over.

Het gaat over Vidspeed 4.0 - een uiterst synthetische benchmark. De 32b reads verschillen nogal tussen kaarten, als ik verband daartussen kan leggen en real-life performance ga ik ook alle PCI kaarten ermee overdoen.
Resistor schreef op donderdag 01 december 2005 @ 16:55:
Als iemand het nog interessant vind: ik heb hier nog wat prijzen van beeldkaarten uit 1995 (uit een reclamefolder van Mega Sellers)

Diamond Speedstar Pro ISA
[...]Prijs: f199,-

Diamond Stealth Video DRAM
[...]
1MB, VLB: f279,-
1MB, PCI: f279,-

Diamond Stealth SE
[...]
2MB; VLB: f599,-
2MB; PCI: f599,-

Je moet het in de tijd zien, maar ik vind die kaarten vergeleken met nu toch wel goedkoop, dit waren toen hele redelijke kaarten die je kon kopen, en als je nu kaarten zou kopen die vergelijbaar zijn betaal je de prijzen in Euro's in plaats van Guldens.
toon volledige bericht
Euh, dit zijn low- tot mid-range kaarten, om even in marktsegment te vergelijken:

Speedstar ISA -> RadeonVE/Gf4MX PCI - iets van EUR 40 nu
Stealth DRAM -> R9800Pro/Gf5900 - iets van EUR 100 nu
Stealth SE -> X700SE/Gf6600 m 128b bus - iets van EUR 135 nu

Dan vind ik die prijzen van toen eigenlijk best ranzig hoog :o
Carel schreef op donderdag 01 december 2005 @ 17:28:
1 probleem:

Draait niet onder DOS.

Ik ga nog eens proberen iets onder Win98 te doen, maar dat gaat VEEL langer duren, sowieso moet ik eerst een default install met alleen MS VGA drivers hebben, dat moet ik ghosten, per kaart de Win98 drivers vinden, dan installeren (met de nodige reboots) en dan de bench draaien. Gaat misschien nog gebeuren, maar duurt zeker nog ff :o
Edit :

Ik zat opeens te denken dat ik 4 jaar geleden ook een videokaart topic had over nog oudere kaarten, helaas werken alle plaatjes niet meer. Ook hebben we het daar over een ZEER oude benchmark genaamd landmark, volgens mij absoluut 1 van de oudste benchmarks ooit :)
Oeroude Videokaarten ?>....
Hmm, ga ik nog naar kijken :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 23-06 20:19

Part

Helemaal niets.....

Gaaf!

Die Imagine128 Number Nine heb ik hier ook nog in een server zitten.
Geweldig zon grote chip en dan zo slecht presteren.

Ken je ook deze kaart.
http://img211.imageshack.us/my.php?image=vgakaartkl7lh.jpg
Het is een PCI kaart met een ISA(localbus) video chip er op. Daar tussen zit een brug. De video chip zit op de kop omdat hij op een ISA kaart natuurlijk aan de andere zijde van het PCB komt te zitten.

Ik mis nog de Avance Logic in je test. Of heb je die er bewust uit gelaten?

Als je hem mee wil nemen in je test en je hebt hem niet dan wil ik je er wel een opsturen met een alg2301.B chip. (stuur me maar een email)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Part schreef op donderdag 01 december 2005 @ 23:19:
Gaaf!

Die Imagine128 Number Nine heb ik hier ook nog in een server zitten.
Geweldig zon grote chip en dan zo slecht presteren.
Zelfde geldt daar waarschijnlijk voor als voor de Matrox Athena: VGA modus was een ondergeschoven kindje omdat deze monsters bedoeld waren voor accelerated graphics op een 32b-systeem (ik heb hier een Imagine128 kaart van Dome Imaging dat uit een Sun Sparcstation Ultra komt).
Ken je ook deze kaart.
http://img211.imageshack.us/my.php?image=vgakaartkl7lh.jpg
Het is een PCI kaart met een ISA(localbus) video chip er op. Daar tussen zit een brug. De video chip zit op de kop omdat hij op een ISA kaart natuurlijk aan de andere zijde van het PCB komt te zitten.
Die exacte kaart heb ik hier liggen zelfs :P

Miro Crystal 10SD

Helaas geeft hij geen beeld (PC boot wel door...), wat zijn bij jou de dipswitch settings? Hier alles op 'off'.

Sowieso rare - de controller heet niet voor niets 86C805-P, maar dat ding ziet er idd verdacht uit als een PCI bridge (of het nu naar ISA of VLB gaat)...
Ik mis nog de Avance Logic in je test. Of heb je die er bewust uit gelaten?

Als je hem mee wil nemen in je test en je hebt hem niet dan wil ik je er wel een opsturen met een alg2301.B chip. (stuur me maar een email)
Goed gezien, die heb ik liggen maar lijkt dood te zijn :'(

Edit:
Bij nader inzien blijken meer kaarten te werken dan gevreesd :D

Na de tweede ronde van benches op de P2-400 komen de volgende gevallen erbij:

Cirrus Logic GD-5428
S3 86C805-P (bovengenoemde Miro 10SD)
S3 Virge/GX
Trident TGUI9420
Trident TGUI9440
Oorzaak van zoveel problemen met beeld krijgen onduidelijk, ik verdenk monitor, maar normaliter geen problemen met BIOS screen, dus onwaarschijnlijk...

Helaas drie afvallers:

ATi Mach64 - had al last van gruwelijke artefacten, werd het nu beu na het niet kunnen lezen van resultaten en weggegooid. Vermoedelijk videogeheugen (gesoldeerd) zo dood als een pier...
Tseng ET4000/W32 - enorme beeldcorruptie en vastloper. Vermoedelijk overleden :'(
S3 964 - zelfde probleem als hierboven, na letterlijk een halfuur proberen nog niet werkend :X

Voorlopige resultaten tweede sessie:
Ik heb nu met 3 progs in totaal 5 metingen uitgevoerd op 65 kaarten (dat is 325 meetpunten :o ). De eerste twee progs/drie metingen tonen hetzelfde als op de P100, maar dan op hogere waardes. De derde prog geeft resultaten waar ik de ballen van snap. Het is een synthetische bench van 32b reads van videogeheugen. De waardes liggen enorm uiteen, maar lijken geen verband te houden met performance (of ueberhaupt de gehegenbandbreedte van de kaarten - morgen ga ik daar eens naar kijken...

[ Voor 35% gewijzigd door dion_b op 02-12-2005 04:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1