1e aanmaning van incassobureau en betaling kruisen elkaar

Pagina: 1
Acties:
  • 1.417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik ontving gisteren (dinsdag) een brief van een incassobureau met het verzoek binnen tien dagen het originele factuurbedrag te voldoen + ruim E450,- buitengerechtelijke kosten.

De betaling van de originele factuur heb ik echter zondag per interbankieren geregeld en dat geld is eergisteren (maandag dus) ontvangen door het bedrijf waar de originele factuur van was (is bevestigd).

Kortom: ik heb de originele factuur betaald vòòrdat ik van het incassobureau hoorde.

Wat is gangbaar in deze situatie?

[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 30-11-2005 00:43 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18023

Gewoon niets doen. Staat meestal toch ook onder de brief? 'Als uw betaling inmiddels onderweg is, kunt u deze brief als niet geschreven beschouwen'

Zorg wel even voor een schriftelijk bevestiging, dan heb je iets om op te staan.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 18023 op 30-11-2005 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Anoniem: 18023 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:45:
Gewoon niets doen. Staat meestal toch ook onder de brief? 'Als uw betaling inmiddels onderweg is, kunt u deze brief als niet geschreven beschouwen'
Kan me niet herinneren dat dat erbij stond, zal komende ochtend nog even kijken voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96261

Volgens mij gebeuerd er niet veel.

Aangezien hun kunnen zien wanneer jij heb betaald, dus dat was voor die aanmaning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96261 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:48:
Volgens mij gebeuerd er niet veel.

Aangezien hun kunnen zien wanneer jij heb betaald, dus dat was voor die aanmaning.
Ach, ik heb dat met de Essent ook al een paar keer gehad, even vergeten een acceptgiro'tje te betalen, krijg je meteen een rekening verhoogd met 14 euro. Heb altijd gewoon het originele bedrag betaald, en nooit meer iets van gehoord.

Maar met incassobureaux ligt het toch wat anders, die krijgen opdracht geld te vorderen van je, en over het algemeen zal het ze verder een rotzorg zijn of dat al dat niet buiten hun om geregeld is. De blijven je meestal net zo lang achter na zitten tot ze van hun opdrachtgever te horen krijgen dat de zaak afgehandeld is.

Als je een schriftelijke bevestiging hebt dat het geld de 10e binnen was, en de brief van het incassobureau is gedateerd op de 11e, hebben ze geen poot meer om op te staan uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
MREn schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:52:

[..]

Maar met incassobureaux ligt het toch wat anders, die krijgen opdracht geld te vorderen van je, en over het algemeen zal het ze verder een rotzorg zijn of dat al dat niet buiten hun om geregeld is. De blijven je meestal net zo lang achter na zitten tot ze van hun opdrachtgever te horen krijgen dat de zaak afgehandeld is.

Als je een schriftelijke bevestiging hebt dat het geld de 10e binnen was, en de brief van het incassobureau is gedateerd op de 11e, hebben ze geen poot meer om op te staan uiteindelijk.
Ik heb maandag per e-mail bevestigd gekregen dat het geld binnen was en dat ze het incassobureau zouden inlichten. Maar blijkbaar hebben ze dat niet gedaan, want ik kreeg gisteren (dinsdag dus) toch nog bericht van het incassobureau.

Ik heb ze gisteren (dinsdag) gebeld en het incassobureau zou navragen of de factuur inderdaad voldaan was.

Maar ik ben dus benieuwd wat er gaat gebeuren met die ruim 450 euro extra die het incassobureau in rekening brengt. Logischerwijs zou ik die niet hoeven te betalen, aangezien ik de originele factuur voldaan had vòòrdat ik van het incassobureau iets gehoord had.

Ik ben gewoon benieuwd of er iemand is die iets soortgelijks heeft meegemaakt.

Maar goed, ik hoor vandaag (woensdag) meer van het incassobureau als het goed is... dat laat ik hier natuurlijk even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wildfire schreef op woensdag 30 november 2005 @ 01:01:
[...]

Ik heb maandag per e-mail bevestigd gekregen dat het geld binnen was en dat ze het incassobureau zouden inlichten. Maar blijkbaar hebben ze dat niet gedaan, want ik kreeg gisteren (dinsdag dus) toch nog bericht van het incassobureau.
Wellicht heeft het incassobureau de brief maandag al op de post gedaan voor ze te horen kregen dat de factuur voldaan was.
Ik heb ze gisteren (dinsdag) gebeld en het incassobureau zou navragen of de factuur inderdaad voldaan was.
.
Dat is al heel wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Idd, dat is meer dan je normaal gesproken van een incassobureau mag verwachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Sowieso zijn de kosten van het incassobureau geen kosten die je direct hoeft te betalen. Bij een eventuele gang naar de rechter worden deze incassokosten echter altijd toegewezen, dus vandaar dat ze al op de factuur staan. 'T is meer een bangmakertje, en zo te zien werkt t :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-06 20:36

Stephane

Behhhhh

Iedereen in nederland mag het bord "incassobureau" op z'n deur plakken. Een incassobureau heeft totaal geen extra rechten ten opzichte van een normale burger.

Dat wil niet zeggen dat je incassobureaus altijd naast je neer moet leggen !

Het is nou eenmaal een feit dat 99% van de bevolking nou eenmaal eerder schrikt van een brief die afkomstig is van een incassobureau dan van een brief die komt namens de oorspronkelijke incassant, voor de rest heeft een incassobureau geen toegevoegde waarde.

De achterlijke bedragen die genoemd worden voor het incasseren zijn vaak ook pure onzin, maar niet altijd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Incassobureau is niets meer dan een veredeld administratiebureau. Niet druk om maken, behalve als je in de gaten hebt dat je een hele stapel brieven van dezelfde factuur van hun hebt.
Dan max 15% van de hoofdsom bijvoegen (en officieel ook rente maar ala), en overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een eerste aanmaning en dan € 450,-? Dat lijkt me geen stand te houden. Een paar tientjes daar kan ik nog inkomen. Of was het een schuld van duizenden euro's?

De beste manier om van incassobureaus af te komen is door op tijd te betalen. Wanneer we dat met zijn alle afsprekenen zijn alle (puur) incassobureaus zo failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 09:22
Idd, vertel eens, hoe hoog (of laag) was het openstaande bedrag? € 450 zomaar erbij is nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 22:30
Iblies schreef op woensdag 30 november 2005 @ 09:57:
Incassobureau is niets meer dan een veredeld administratiebureau. Niet druk om maken, behalve als je in de gaten hebt dat je een hele stapel brieven van dezelfde factuur van hun hebt.
Dan max 15% van de hoofdsom bijvoegen (en officieel ook rente maar ala), en overmaken.
Ehhh? 15%.. Dan blijf je met het probleem zitten omdat je simpelweg niet het hele bedrag over gemaakt hebt. Zover zou ik het niet laten komen, het kost je enorm veel extra.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 22:20
Veel incassobureaus hanteren een systeem waarbij de opdrachtgever binnen x-dagen de incassoprocedure kostenloos stop kunnen zetten. De oorspronkelijke schuldeiser geeft dus aan het incassobureau door dat de factuur betaald is en daarmee is de zaak gesloten. Buiten die x-dagen mag de schuldeiser de procedure ook nog wel stop zetten maar moet dan wel de incasso-kosten betalen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:22

Stewie!

Keen must die!

Dat "incassoburo" stuurt in de eerste brief naar jou direct een factuur voor 450 euro "buitengerechtelijke kosten". Wat een grap! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:30
DaMorpheus schreef op woensdag 30 november 2005 @ 11:22:
Dat "incassoburo" stuurt in de eerste brief naar jou direct een factuur voor 450 euro "buitengerechtelijke kosten". Wat een grap! :D
Heet dat incassobureau soms intrum justitia?
http://gathering.tweakers...5D=XF1---A&select_forum=1

[ Voor 6% gewijzigd door Brobbel op 01-12-2005 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Waarschijnlijk niet, het bedrijf waar jij op doelt heeft trouwens Intrum Justitia. Intrum Justitia is aangesloten bij de NVI en houdt zich ook aan voorschriften voor het doorberekenen van kosten. Ze berekenen dus niet zomaar €450 aan kosten voor een niet betaalde telefoonrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43
Brobbel schreef op woensdag 30 november 2005 @ 11:47:
Heet dat incassobureau soms interum justitia?
Duidelijk niet, TS heeft al aangegeven te hebben gebeld met het incassobureau en ze hebben naar hem geluisterd en zeggen contact op te gaan nemen met het bedrijf. Dat lukt je, als ik de verhalen mag geloven, dus never nooit niet bij IJ...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
lord.farquaad schreef op woensdag 30 november 2005 @ 10:50:
Idd, vertel eens, hoe hoog (of laag) was het openstaande bedrag? € 450 zomaar erbij is nogal wat.
Origineel bedrag was ruim 2600 euro. Vandaar natuurlijk de ruim E450,- buitengerechtelijke kosten. Vind ik trouwens flink absurd, in de meeste gevallen komt een factuur bij een incassobureau terecht als iemand in financiële problemen zit en dan gooien ze er zelf nog 's een fiks bedrag bovenop...

Ik wacht vandaag even de post af en als daar niets bijzit bel ik ze weer even op om te vragen hoe het verder moet.

Feit is en blijft natuurlijk dat de originele factuur voldaan is vòòrdat ik iets van het incassobureau hoorde.

-- Edit: ter verduidelijking, mijn situatie is ontstaan omdat ik niet de financiële middelen bij elkaar wist te schrapen. Het bedrijf is heel coulant geweest door me lang de mogelijkheid te geven iets voor elkaar te krijgen, maar ja op een gegeven moment hakken ze natuurlijk de knoop door. In mijn geval hebben de betaling en het doorhakken van de knoop elkaar helaas gekruist.

[ Voor 75% gewijzigd door Wildfire op 30-11-2005 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Wildfire schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:43:
[...]

Origineel bedrag was ruim 2600 euro. Vandaar natuurlijk de ruim E450,- buitengerechtelijke kosten. Vind ik trouwens flink absurd, in de meeste gevallen komt een factuur bij een incassobureau terecht als iemand in financiële problemen zit en dan gooien ze er zelf nog 's een fiks bedrag bovenop...
Nee, een factuur komt bij een incassoburo terecht als een klant niet wilt betalen én niet wilt communiceren.
Als je gewoon het bedrijf belt en zegt dat het geld eraan komt, dan heb jij echt niet de volgende dag al een incassobrief in de brievenbus liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
HawVer schreef op woensdag 30 november 2005 @ 11:07:
[...]

Ehhh? 15%.. Dan blijf je met het probleem zitten omdat je simpelweg niet het hele bedrag over gemaakt hebt. Zover zou ik het niet laten komen, het kost je enorm veel extra.
Nee hoor,
is vastgelegd in het rapport voorwerk,
omdat de rechtspraak altijd talloze zaken kreeg. Hebben ze daarom deze richtlijn geschreven, zodat over heel Nederland hetzelfde zou worden toegepast.
http://www.rechtspraak.nl...r/Rapport+Voorwerk+II.htm

Onderaan zie je dat bij hogere bedragen het betalen bedrag lager wordt. En dit betaal je pas als het incasso je herhaaldelijk aan heeft geschreven. Ik adviseer minimaal drie brieven van het incasso voordat je iets van extra administratiekosten gaat betalen. Uiteindelijk is het namelijk niets meer dan een veredeld administratiebureau,
die op zijn best een rechtszaak gaat aanspannen, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt voor kleine bedragen. Ze worden hooguit gespamd met telefoontjes na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 21:43
DaMorpheus schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:47:
[...]

Nee, een factuur komt bij een incassoburo terecht als een klant niet wilt betalen én niet wilt communiceren.
Als je gewoon het bedrijf belt en zegt dat het geld eraan komt, dan heb jij echt niet de volgende dag al een incassobrief in de brievenbus liggen
Ja, maar als die klant niet KAN betalen dan kun je willen en communiceren wat je wilt, dat zorgt niet op magische wijze voor dat geld :P
Natuurlijk, sparen sparen sparen houtje bijten sparen jezelf voor je kop slaan dat het zover heeft kunnen komen sparen, maar als dat sparen maar lang genoeg duurt krijg je vanzelf dat incassobureau op je dak.
En dan is het dus wel begrijpelijk (ze maken immers kosten) maar nog steeds absurd dat iemand die al in financiele problemen zit daar nog verder in gedrukt wordt door die "buitengerechtelijke kosten".

Niet om iets goed te praten, maar dit kan een mooie ondoorbreekbare cirkel vormen voor sommige mensen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 30 november 2005 @ 14:59:
[...]

Niet om iets goed te praten, maar dit kan een mooie ondoorbreekbare cirkel vormen voor sommige mensen.
Voor die mensen heeft elke gemeente professionele hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ziezo... ik heb zojuist het gerechtsdeurwaarderskantoor gebeld. Ze hebben bevestigd gekregen dat ik inderdaad had betaald en aangezien mijn betaling binnen was voordat ik hun 1e brief had ontvangen, hebben ze het dossier gesloten en zijn er voor mij geen verdere kosten aan verbonden.

Pak van m'n hart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 09:22
Gelukkig maar :)

edit:
Neemt niet weg dat, dat Rapport Voorwerk II interessante stof is.

[ Voor 74% gewijzigd door lord.farquaad op 30-11-2005 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:53
Wildfire schreef op woensdag 30 november 2005 @ 15:26:
Ziezo... ik heb zojuist het gerechtsdeurwaarderskantoor gebeld. Ze hebben bevestigd gekregen dat ik inderdaad had betaald en aangezien mijn betaling binnen was voordat ik hun 1e brief had ontvangen, hebben ze het dossier gesloten en zijn er voor mij geen verdere kosten aan verbonden.

Pak van m'n hart.
volgende keer gewoon op tijd je rekening betalen, scheelt je een hoop zorgen ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68782

Gelukkig dat het opgelost is. Maar een gerechtsdeurwaarder is wel iets anders dan een incassobureau. Zij kunnen namelijk zo nodig een gerechtelijke procedure tegen je opstarten en dan wordt eea heel wat minder aangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Anoniem: 68782 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 17:34:
Gelukkig dat het opgelost is. Maar een gerechtsdeurwaarder is wel iets anders dan een incassobureau. Zij kunnen namelijk zo nodig een gerechtelijke procedure tegen je opstarten en dan wordt eea heel wat minder aangenaam.
Ah, ik had het over een incassobureau omdat ik dacht dat gerechtsdeurwaarder gewoon een wat interessantere term was... :)

Maar goed, het dossier is door hun gesloten en ik ben ze geen cent verschuldigd. Gelukkig maar... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Veel gerechtsdeurwaarders werken ook als incassobureau. Wanneer de zaak niet bij de rechter is geweest heeft een incasso bureau net zo veel rechten als een gerechtsdeurwaarder (en ook net zo veel rechten als je buurvrouw). Een gerechtsdeurwaarder kan huizen leeghalen wanneer de rechter hiertoe heeft besloten (en wanneer de debiteur zijn laatste kans ook verprutst heeft). Zowel een incasso bureau als een gerechtsdeurwaarder kunnen een dergelijke procedure starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:11

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

mijn ervaringen met: VGZ, T-Mobile, Dutchtone, KPN, me tandarts... :Y)
rekening --> herinnering --> 2e herinnering --> aanmaning (en meestal betaal ik pas hier) --> doorgestuurd naar incassobureau --> toch maar dokken :9

[ Voor 8% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 30-11-2005 19:29 ]

Ici kann uw Werbung staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

argro schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:43:
Veel gerechtsdeurwaarders werken ook als incassobureau.
Maar als die mensen aan de deur staan, moeten ze dan erbij vermelden welke pet ze ophebben? Ofwel deurwaarder ofwel incassobureau. :? :)
Dit aangezien het incassobureau an sich geen enkele 'macht' heeft.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
_the_crow_ schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:27:
[...]
Maar als die mensen aan de deur staan, moeten ze dan erbij vermelden welke pet ze ophebben? Ofwel deurwaarder ofwel incassobureau. :? :)
Dit aangezien het incassobureau an sich geen enkele 'macht' heeft.
Uiteraard moeten ze dat vertellen. Een gerechtsdeurwaarder mag namelijk niets zonder vonnis van de rechter. Wanneer hij zonder vonnis voor de deur staat dan mag en kan hij niets. Dit zal hij dan ook niet doen. Wanneer hij huizen leeg gaat halen zonder vonnis is het snel gerechtsdeurwaarder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 16:50

SmartDoDo

Woeptiedoe

Dit is WI stof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
DaViDoViTsCh schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:25:
rekening --> herinnering --> 2e herinnering --> aanmaning (en meestal betaal ik pas hier) --> doorgestuurd naar incassobureau --> toch maar dokken :9
mooi lame
Iemand levert diensten aan jou, en jij vertikt het om (op tijd) te balen.
Als je zelf wat verkoopt wacht je dan ook 3/4/5 maand op je geld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Grolsch schreef op donderdag 01 december 2005 @ 13:06:
[...]

mooi lame
Iemand levert diensten aan jou, en jij vertikt het om (op tijd) te balen.
Als je zelf wat verkoopt wacht je dan ook 3/4/5 maand op je geld :?
Moet zijn werkgever eens doen.
Ik denk dat hij niet snapt dat bedrijven failliet gaan door wangedrag van mensen als hij :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 22:30
DaViDoViTsCh schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:25:
Je moet eens weten wat bedrijven aan openstaande posten hebben. Bij het bedrijf waar ik werk zijn dat tienduizenden euro's per maand! Alleen omdat mensen niet bereid zijn hun rekening binnen veertien dagen over te maken. :/

[ Voor 4% gewijzigd door HawVer op 01-12-2005 14:14 ]

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
HawVer schreef op donderdag 01 december 2005 @ 14:13:
[...]

Je moet eens weten wat bedrijven aan openstaande posten hebben. Bij het bedrijf waar ik werk zijn dat tienduizenden euro's per maand! Alleen omdat mensen niet bereid zijn hun rekening binnen veertien dagen over te maken. :/
ze moesten desbetreffende mensen eens het salaris / stufi 3 maand te laat overmaken, moet je ze dan eens horen janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-06 20:36

Stephane

Behhhhh

Grolsch schreef op donderdag 01 december 2005 @ 15:22:
[...]

ze moesten desbetreffende mensen eens het salaris / stufi 3 maand te laat overmaken, moet je ze dan eens horen janken.
Ja, betalen moet je toch, bovendien houden die bedrijven soms (illegale ???) aantekeningen bij, die erg handig zijn om te bepalen of ze deze mensen moeten accepteren voor een nieuwe verzekering of telefoonaansluiting.

Achteruit leven is echt geen goede eigenschap !
Pagina: 1