Nforce chip stuk gemaakt?

Pagina: 1
Acties:

• Xe0n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-05 01:50
In een poging mijn pc stiller te maken heb ik de standaard fan op nforce chip vervangen door een Zalman ZM-NB47J (passief).

Moederboord pc uit, oude fan eraf, oude koelpasta eraf en toen ging het fout toen ik zomaar iets van de chip af poetste. Ik weet niet precies wat het is maar op het plaatje hieronder staat er een pijltje bij.
Afbeeldingslocatie: http://img315.imageshack.us/img315/2884/chipshotsnf4ultrafs5ux.jpg

Kan dit kwaad? Ik heb nu de pc (met nieuwe koelblok) weer in elkaar gezet en ik zit er nu op te werken. Alles lijkt het (normaal) te doen, ook heb ik al spelletjes lijken het normaal te doen. Heb ik geluk gehad dat alles nog werkt?

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen

[ Voor 5% gewijzigd door Xe0n op 30-11-2005 00:19 ]

...

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Je hebt ferm veel geluk gehad dat het nog werkt. Dat is wss een kleine weerstand of mogelijk een kleine condensator. Ik betwijfel zelfs dat je pc stabiel blijft werken maar "time will tell". Ik heb zelf een paar jaar geleden per ongeluk bij het demonteren van een rotslechte koelblok ook zo'n blokje eraf gestoten met een schroevendraaier en mijn mobo is de vuilbak in gegaan.

[ Voor 34% gewijzigd door FragileM64 op 30-11-2005 00:25 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Xe0n
De tijd tikt voorbij en ik heb nog steeds geen foutmelding of vastloper gehad en de temp van het moederboord/chip? is ook normaal.

Zou ik eigenlijk gebruik kunnen maken van de garantie mocht die kapot zijn?

...

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05 13:57

FlyEragon

Alien Monkeys

Als het goed werkt is dat mooi, verder kan je er namelijk weinig aan doen, misschien met l33t soldeer skilz weer erop solderen maar blijkbaar ging het om een niet zo belangrijk onderdeeltje.(ontstoring of afvlakken)

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 17:56
Xe0n schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:26:
De tijd tikt voorbij en ik heb nog steeds geen foutmelding of vastloper gehad en de temp van het moederboord/chip? is ook normaal.

gewoon de oude chip weer monteren en dan RMA'n

nu je het erover hebt, ik kan me ook herinneren dat ik niet altijd te zorgvuldig tewerk ging bij zulke delen.

Verwijderd

Met andere woorden; je hebt geluk gehad. De dingen op je foto zijn SMD-componenten, zoals gezegd zou het een weerstandje of condensatortje kunnen zijn. Meestal zijn die dingen niet zo kritisch, ze zijn er vaak opgezet om eventuele schommelingen in bv. de voeding op te vangen.
Nofi hoor, maar vind je dat zelf ook niet een beetje een domme vraag? Je maakt zelf iets kapot, dus zit er geen garantie op - indien het ook echt kapot is.
WSaeNoTSoCK schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:29:
gewoon de oude chip weer monteren en dan RMA'n
Besef je je dat je hier iemand aanzet tot fraude?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 00:30 ]

• FragileM64
Als je terug de orginele koelblok erop zet, dan kan je het bord rma-en.. De kans dat ze het zien is klein als je het goed doet. Je moederbord moet dan wel kapot zijn.

Ik laat in het midden dat je dan eigenlijk wel zelf je bord vernietigd hebt.

EDIT: WSaeNoTSoCK was me voor...

[ Voor 12% gewijzigd door FragileM64 op 30-11-2005 00:41 ]

• Xe0n

[...]
Besef je je dat je hier iemand aanzet tot fraude?
creatief rma-en heet dat ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Xe0n op 30-11-2005 00:34 ]

...

Verwijderd

Volgens zijn eigen zeggen functioneert het bord prima.

Aangezien je wilt verzwijgen dat je 'm zelf gemoerd hebt, vraag ik mij dan af op basis waarvan FragileM64 en WSaeNoTSoCK het bord RMA willen sturen. Doorgaans doen fabrikanten niets met gewoon werkende spullen die ge-RMA-t worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 00:34 ]

• Xe0n
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:34:

Aangezien je wilt verzwijgen dat je 'm zelf gemoerd hebt, vraag ik mij dan af op basis waarvan FragileM64 en WSaeNoTSoCK het bord RMA willen sturen. Doorgaans doen fabrikanten niets met gewoon werkende spullen die ge-RMA-t worden.
oftwel ookal doet je boord het en je stuurd hem op krijg je alsnog een nieuwe

...

Verwijderd

Xe0n schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:35:
oftwel ookal doet je boord het en je stuurd hem op krijg je alsnog een nieuwe
Nee ze sturen je bord gewoon terug, als je pech hebt voorzien van een rekening.

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
het is alleen fraude als je liegt dat je het niet zelf stuk hebt gemaakt, als je het gewoon opstuurt en zegt dat hij het niet meer deed ben je nog niet frauduleus bezig zo lijkt me.

Verwijderd

jann1s schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:36:
het is alleen fraude als je liegt dat je het niet zelf stuk hebt gemaakt, als je het gewoon opstuurt en zegt dat hij het niet meer deed ben je nog niet frauduleus bezig zo lijkt me.
Garantie = defect waar user niets aan kan doen. Dat weet iedereen. Iedereen weet ook dat als je iets zelf sloopt, dat het dan geen garantiegeval meer is.

Als je het dan toch als garantiegeval gaat opsturen, is dat fraude. Immers je stuurt iets op omdat het hoegenaamd buiten jouw schuld om kapot gegaan is, terwijl je het zelf kapot gemaakt hebt.

Of het strafbaar is en of iemand er ooit wat aan zou doen betwijfel ik, maar dit gaat om het principe. Je loopt de boel gewoon op te lichten als je zelf gesloopt spul RMA stuurt.

• Bulls
ik heb op mijn 7800GTX een raar plekje zitten dat zag ik toen ik de standaard koeler wou vervangen door een waterkoelblok.

maar ik heb geen problemen ondervonden (tot nu toe)
maar als er wel iets gebeurd dan monteer ik gewoon de standaard koeler en RMA hem.

ze hoeven niet te beweren dat ik het zelf heb gedaan want het was al zo.

• Bulls
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:39:
[...]

Garantie = defect waar user niets aan kan doen. Dat weet iedereen. Iedereen weet ook dat als je iets zelf sloopt, dat het dan geen garantiegeval meer is.

Als je het dan toch als garantiegeval gaat opsturen, is dat fraude. Immers je stuurt iets op omdat het hoegenaamd buiten jouw schuld om kapot gegaan is, terwijl je het zelf kapot gemaakt hebt.

Of het strafbaar is en of iemand er ooit wat aan zou doen betwijfel ik, maar dit gaat om het principe. Je loopt de boel gewoon op te lichten als je zelf gesloopt spul RMA stuurt.
je hebt recht op minstens 1 jaar garantie dus wil ik ook 1 jaar lang het artikel kunnen gebruiken.

en als het bord het nog wel doet dan moet je gewoon wat stroom er op zetten dan doet ie het niet meer ;)

• Xe0n
De wet is volgens mij kwa dit soort dingen niet erg duidelijk

Wat nou als geeneens door heb dat ik hem stuk gemaakt had...

...

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
WSaeNoTSoCK schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:41:
[...]

je hebt recht op minstens 1 jaar garantie dus wil ik ook 1 jaar lang het artikel kunnen gebruiken.

en als het bord het nog wel doet dan moet je gewoon wat stroom er op zetten dan doet ie het niet meer ;)
dat is dus fraude, je maakt het toch zelf stuk? verder valt het onder oneigenlijk gebruik, dus is het geen garantiegeval meer
8)7

PSN: djmurcielago

• FragileM64

@ Hezik:
Ik antwoordde gewoon op zijn vraag, en die was: ALS het mobo kapot is, KAN ik van de garantie gebruikmaken?
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:34:

En het antwoord is dat hij dat kan, maar dat ik het in het midden laat of dit wel juist is.
Persoonlijk ben ik er geen voorstander van maar dat is aan hem om dat te beslissen. Dat moet toch wel duidelijk zijn uit mijn reply?

Verwijderd

FragileM64 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:49:
En het antwoord is dat hij dat kan, maar dat ik het in het midden laat of dit wel juist is.
Persoonlijk ben ik er geen voorstander van maar dat is aan hem om dat te beslissen. Dat moet toch wel duidelijk zijn uit mijn reply?
Hekele punt van garantie, is dat het product defect moet zijn, of defecten moet vertonen. Volgens de topicstarter, werkt de PC nog prima. Met andere woorden, het ding is niet kapot of vertoont op z'n minst geen defecten.

Het lijkt me niet bijster zinvol een werkend moederbord RMA sturen, ik verwacht dat je dan gewoon je eigen bord terug krijgt. De winkelier zal echt vragen wat er mis mee is en de fabrikant hoogstwaarschijnlijk ook. Wat ga je dan zeggen/invullen?

"Ja hij doet het prima, maar er is een onderdeeltje verdwenen onder een koeler, dus ik wil een nieuwe?"
Pagina: 1