Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[NS] welke route te kiezen

Pagina: 1
Acties:

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:46

inXs

known as inXs

Topicstarter
Geachte mensen, ik heb even wat advies nodig over welk traject ik ga nemen met de trein.

Ikzelf woon in Amersfoort, bij station Amersfoort schothorst om precies te zijn. Donderdag 1 december begin ik met mijn nieuwe baan in Amsterdam, bij station Amsterdam Amstel om wederom precies te zijn.

Nu zijn er 2 mogelijkheden om daar te komen, mogelijkheid 1:

code:
1
2
3
4
5
6
Tijd

V 07:08     Amersfoort Schothorst   1   Amersfoort  Stoptrein 5618 NS
A 07:27     Utrecht Centraal    4a      
V 07:32     Utrecht Centraal    7   Amsterdam Centraal  Intercity 818 NS
A 07:55     Amsterdam Amstel    1

Hier kan je zien, dat ik dan dus om 7.08 vertrek en overstap in Utrecht CS naar Amsterdam Amstel. Mijn ervaring is alleen (dat is dan wel met de trein van 8:08!) dat deze trein,
punt 1: eigenlijk altijd te laat is
punt 2: eigenlijk altijd te vol is
punt 3: ook al is deze op tijd, dan is de aankomsttijd van 7:27 wel erg krap in Utrecht, ofwel het is
ook vrij krap om over te stappen

Maar goed, ik heb dus geen idee hoe deze verbinding om 7:08 is Het voordeel is wel, dat wanneer dit goed draait ik om 5 voor 8 in Amsterdam Amstel ben.

Mogelijkheid 2:

code:
1
2
3
4
5
6
Tijd

V 07:04     Amersfoort Schothorst   2   Amersfoort  Sneltrein 5818 NS
A 07:54     Amsterdam Centraal  15a         
V 08:13     Amsterdam Centraal  7b  Utrecht Centraal    Sprinter 7327 NS
A 08:20     Amsterdam Amstel    4

Hier ga ik om 07:04 vanaf het station weg, rechtstreeks met de stoptrein richting Amsterdam.

Het voordeel van deze verbinding vind ikzelf, dat deze echt altijd op tijd is (Amersfoort schothorst is het begin/eind punt van deze trein), er is altijd ruim voldoende ruimte om lekker te gaan zitten. Het nadeel is dus wel dat ik met deze verbinding 25minuten later aankom in Amsterdam Amstel, maarja ik heb dus wel een stuk meer zekerheid voor mijn gevoel.

Verder vind ik het wel lekker dat ik in deze trein een wat langer stuk achter elkaar zit, want dan ik lekker ff een krantje lezen, kopje koffie, beetje om me psp klooien, beetje gamen.. Met die andere verbinding zit je net 2x te kort om echt iets te doen, maarja ben dan wel "veel" vroeger op Amsterdam Amstel.

Mijn vraag is dus eigenlijk, welke route raad je me aan? Vooral in het begin, iemand ervaring met de eerste verbinding om 07:08 via Utrecht? Iemand betere ervaringen met de andere verbinding? Ik hoor het graag!

superB

• MichelVH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-10 17:05
Waarom wacht je 20 minuten op een trein in Amsterdam Centraal? In de spits gaat er elke 2 à 3 minuten een metro naar Amsterdam Amstel vanaf Centraal.

Don't be afraid of the dark, be afraid of what it hides

• Tuumke
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 20:18

Tuumke

Shingaling?

MichelVH schreef op woensdag 30 november 2005 @ 10:43:
Waarom wacht je 20 minuten op een trein in Amsterdam Centraal? In de spits gaat er elke 2 à 3 minuten een metro naar Amsterdam Amstel vanaf Centraal.
misschien vanwege de kosten? :)
(geen ov bijv.?!)

als je 25 min later aankomt..
je bent toch om 08.20 in adam amstel?!
of moet je om 07.55 al op je werk zijn?!

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
half 9, moet ik er zijn ;)

superB

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 16:50

Glewellyn

is er ook weer.

Als je het mij vraagt is 25 minuten te veel... zelfs al zou je je overstap in Utrecht missen gaat er om 7:46 weer een trein naar Amsterdam Amstel en ben je om 8:07 op je eindbestemming, dat is nog steeds 13 minuten eerder dan via Amsterdam Centraal.

*zucht*

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Je kunt met sneltrein 5818 (Amersfoort Schothorst - Amsterdam Centraal) ook in Weesp overstappen op de trein naar Duivendrecht. Daar stap je weer over op de trein of metro naar Amstel. Met de trein zou je dan om 8:01 aankomen op Amsterdam Amstel.
Die treinen wachten op elkaar, maar mocht dat een keer niet gebeuren door vertraging, dan kun je altijd nog blijven zitten tot Amsterdam Centraal.

Via Utrecht reizen zou ik niet doen, in verband met de drukte rond Utrecht Centraal. De trein van 7:32 vanuit Utrecht richting Amsterdam is echt vee-vervoer.

[ Voor 14% gewijzigd door Canaria op 30-11-2005 13:00 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Canaria schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:58:
Je kunt met sneltrein 5818 (Amersfoort Schothorst - Amsterdam Centraal) ook in Weesp overstappen op de trein naar Duivendrecht. Daar stap je weer over op de trein of metro naar Amstel. Met de trein zou je dan om 8:01 aankomen op Amsterdam Amstel.
Die treinen wachten op elkaar, maar mocht dat een keer niet gebeuren door vertraging, dan kun je altijd nog blijven zitten tot Amsterdam Centraal.

Via Utrecht reizen zou ik niet doen, in verband met de drukte rond Utrecht Centraal. De trein van 7:32 vanuit Utrecht richting Amsterdam is echt vee-vervoer.
De trein van 7:08 naar Utrecht is ook vee-voer ;) Maar die optie die jij aangeeft is eigenlijk wel een erg goede. Thnx voor de tip! Had ik eigenlijk zelf nog niet aan gedacht.

En met de tram/metro gaan is geen optie, want dan moet ik elke keer een strippenkaart aanschaffen ;)

superB

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:04

Dido

heforshe

inXs schreef op woensdag 30 november 2005 @ 13:42:
En met de tram/metro gaan is geen optie, want dan moet ik elke keer een strippenkaart aanschaffen ;)
Of je koopt aanvullend vervoer bij je maand- of jaarkaart. Kost 25 euro per maand voor 1 zone to 50 euro voor drie. Goedkoper dan een maandabonnement bij de lokale metroboer.

[ Voor 20% gewijzigd door Dido op 30-11-2005 14:46 ]

Wat betekent mijn avatar?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik zou zeggen: probeer beide routes gewoon een paar keer, dan kom je er vanzelf wel achter wat het 'prettigst' reist...

BTW. volgens mij komt er ook (zeer) binnenkort een nieuwe dienstregeling van NS. Misschien dat alles dan wel helemaal anders loopt ;)

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
ook een goed plan inderdaad.. Naja wish me luck, morgen eerste dagje ;)

superB

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Afhankelijk van wat voor kaartje/abonnement je hebt mag je de route via Amsterdam CS niet gebruiken.
Voor normale kaartjes geldt namelijk dat je de kortste route of de snelste route of de route met de minste overstappen mag doen.
De route via Amsterdam CS valt in geen van de categorieën: hij is langer (54 tegen 45 tariefkilometers), hij is langzamer en het zijn niet minder overstappen. Dus zolang je geen netkaart hebt (maandnetkaart of NS/OV-jaarkaart) zul je problemen krijgen met de conducteur.
(Zelfs Amersfoort Schothorst - Amsterdam CS is al 48 tariefkilometers, dus daar heb je al een probleem, dat is al duurder dan Amersfoort Schothorst - Amsterdam Amstel).

Als je via Utrecht rijdt en je mist de trein van 7:32 (of die vind je te vol) dan kun je nog altijd om 7:38 met een stoptrein of om 7:46 met een IC vertrekken en nog altijd voor 8:20 in Amsterdam Amstel zijn.
De IC van 7:46 is ook nog een dubbeldekker en rijdt met minstens 1x VIRM-6, en ik verwacht om die tijd eigenlijk wel twee stellen (10 of 12 bakken), dus veel plaats. Let ook op dat die IC eerder in Amstel is dan de stoptrein van 7:38.

Het zou wel aan te raden zijn om Amsterdam - Utrecht de komende tijd te vermijden. Vanwege de werkzaamheden daar kun je er gif op innemen dat daar meer vertragingen optreden dan op Amersfoort - Hilversum - Amsterdam, maar volgens de regeltjes is die route niet toegestaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Maasluip op 01-12-2005 09:12 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:31

Cliffie

Trompetslet

Ja, en dus mag je officieel ook niet van Amsterdam Bijlmer naar Gouda via Utrecht. Nou, ik doe dit al jaren en nog nooit problemen gehad :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cliffie schreef op donderdag 01 december 2005 @ 09:45:
Ja, en dus mag je officieel ook niet van Amsterdam Bijlmer naar Gouda via Utrecht. Nou, ik doe dit al jaren en nog nooit problemen gehad :)
Ah, maar daar dat mag officieel wel.

In echte kilometers is het natuurlijk korter via Breukelen - Woerden, maar vanwege een andere probleem (reisroute Amsterdam - Rotterdam is fysiek het kortste via Breukelen, zie ook Maasluip in "Het grote spoorwegentopic deel 12") is Breukelen - Woerden tarifologisch langer gemaakt waardoor Amsterdam - Gouda via Utrecht in tariefkilometers even lang is als Amsterdam - Gouda via Breukelen - Woerden.
Dus mag je zonder problemen via Utrecht.

Als je vanaf Amsterdam CS komt mag je trouwens zowel de rechtstreekse weg, alsook de weg via Utrecht maar ook via Leiden reizen.

Het is redelijk safe om te stellen dat wat de NS reisplanner uitspuugt aan reisroutes ook toegestaan is, en wat hij niet uitspuugt, zeer waarschijnlijk niet toegestaan is. Verder geeft de NS reisplanner ook altijd het aantal tariefkilometers aan en als je favoriete omweg meer tariefkilometers heeft als normaal is het niet toegestaan die te gebruiken (uitgezonderd een paar hele speciale gevallen die de reisplanner anders zonder de via toch wel zou geven).

[ Voor 35% gewijzigd door Maasluip op 01-12-2005 10:29 . Reden: Ik blijf editten, voor NS tarifologie heb je een universitaire graad nodig ]

Signatures zijn voor boomers.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:58
Mja, Amersfoort Schothorst en zijn treinen. De 08 is inderdaad HEEL VAAK te laat. Maar als er een vertraging optreed in het traject Amersfoort Schothorst - Amsterdam dan is mijn ervaring dat de trein van 04 vaak word geannuleerd omdat hij dan sneller terug naar Amsterdam kan. De trein naar Utrecht Centraal komt ook als hij nauwelijks vertraagd is vrijwel nooit om 27 aan (niet in de spitsuren iigv). Als ik op de klok kijk bij aankomst geeft de wijzer meestal 30 minuten aan. Safest bet is nog altijd de trein naar Amsterdam om het knooppunt Utrecht te vermijden.

• inXs

inXs

known as inXs

Topicstarter
Nou ik ben al een aantal keren met de trein via A'dam CS gegaan naar Amstel en nog nooit hebben ze over het kaartje gezeurt ;) Maar ik heb gemerkt, ook vandaag bijvoorbeeld, dat wanneer ik wel met de stoptrein naar A'dam CS gaat, dat er een trein naar Amstel (Heerlen) klaarstaat. Ik heb dan 2mins overstaptijd, dan ben ik dus wel om 8uur op Amstel. Maargoed, ik vind de optie, Amersfoort schothorst > Weesp > Duivendrecht > Amstel ook wel een erg goede :)

superB

Pagina: 1