Ok, ik snap wel wat je bedoeld maar even mierenneuken. De -taal- heeft niks met het GUI gebied te maken, daar de taal alleen de syntax en semantiek van je constructies voorschrijft. Het is het -platform- wat er toe doet (library, framework, toolkits, etc)
Java heeft zich als geen ander bewezen in de webservices wereld daar waar inderdaad het onderliggende platform er vaak niet veel toe
De server side kant is inderdaad waar Java het sterkst is geworden. Dat betekent echter niet dat de desktop kant opeens niet meer bestaat. Het is mischien niet -de- focus, maar enige verbeteringen in Swing/AWT zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen, ook al zal mischien maar 10% van de java programmeurs dat ooit gebruiken.
Het is net zoals de ME classes. Die gebruik je ook niet server-side, maar toch is het handig dat ook die updates krijgen.
Ik vind dat daar de meeste aandacht op gevestigd moet worden en dus niet het manusje alles moet willen zijn.
Er zijn gewoon verschillende dingen die Sun doet met Java. De server-side markt is de belangrijkste, maar daarnaast bedient Sun ook een sloot andere markten waaronder (marginaal) de desktop en wat meer dan marginaal de mobile en embedded devices.
Andere fabrikanten doen niet anders. Microsoft gebruikt .NET ook voor een reeks aan toepassingen, gewoon omdat er niet echt een reden is omdat niet te doen. Kijk je alleen naar taal dan zie je dat C# het uitstekend doet op de desktop (met de juiste desktop classes) en ook uitstekend geschikt is voor server-side toepassingen (met gedeeltelijk weer andere classes). De algemene utility classes (collections, parsers, etc) die kunnen gedeeld worden tussen de desktop en server omgeving. Ik zie daar nix inherents evils aan.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het een verzonnen PHP argument tegen Java en .NET is. Omdat PHP het niet op die manier doet (PHP is eigenlijk alleen server-side) is het feit dat anderen het niet zo doen automatisch slecht. Dat lijkt me een beetje een non-argument.
Alleen al een 10mb jre is de meeste mensen nou eenmaal al teveel gevraagd.
Dat is een vreemde bias die nog van heel vroeger afstamt. Als je alleen voor het web bekijkt downloaden mensen met het grootste gemak een ongeveer even grote flash plug-in, maar als het java heet mag het opeens niet?
Kijk je naar de desktop, dan downloaden mensen met het grootste gemak even een 20MB codec pack om 1 lullig filmpje te bekijken van 3 minuten. Maar als ze een JRE van 10MB moeten downloaden om een handige applicatie te draaien dan mag het opeens niet? Want, het is Java, en voor Java mag je nix downloaden?
Vraag me dan toch af hoe zo vreselijk veel mensen Azureus aan de praat gekregen hebben aangezien volgens jou mensen nooit een JRE willen downloaden...