Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Servo doet niets meer

Pagina: 1
Acties:
  • 1.038 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Ik heb een 5-tal servo's, die voor zover ik weet totaal dood zijn OF het zit in me zender en ontvanger, maar aangezien ik 2 sets heb is dat erg vreemd. Het gaat hier om de Microprop MPR 26 (3x) en Prafa RS 3000 (2x). voor de aansturing van de servo's heb ik 2 sets zender en ontvanger. De ene is een Microprop Pilot met bijbehoorende ontvanger en de andere een Multiplex Euroline ook met ontvanger. Beide geven aan dat ze stroom hebben en werken op 35 mhz voor zover ik het kan vinden.
Het zijn gewoon (simpele) 4 kanaals zenders. en de ontvanger werken op 4x 1,5 volt batterij (ik heb 4 niet oplaadbare standaard batterijen gebruikt. De voeding spanning van de servo's behoren dus 4,5 volt te zijn. Wat ik al gedaan heb:

- Alles aangesloten zoals het hoort. maar ze doen totaal niets, ze worden ook niet warm en maken geen geluid.
- vervolgens heb ik de spanning direct van de batterij op de servo gedaan, de servo deed totaal niets. (ik las dus wel dat er niet alleen spanning nodig is, maar ook een signaal)
- verschillende combinaties geprobeert.
- Aan de servo zelf gedraait, dat ging voor mij gevoel gewoon normaal, niet super stroef, maar wel weerstand.

Aangezien ik 2 sets, en ze het nog deden toen ik ze in de kist deed! (8 tot 10 maanden geleden)

Ik hoop dat dit even voldoende informatie is, als ik iets vergeten ben hoor ik dat graag.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11 19:14

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Normaal gesproken zou je een (kleine) servouitslag zien, als je de spanning inschakeld. Heb je toevallig ergens een scoop die je kunt gebruiken? Dan kun je zien of het toch aan het signaal ligt.

_____I---I_____(20 ms)____I---I___ (dus het signaal op een uitgang van de ontvanger)

De lengte van de puls geeft de positie. Een korte puls is bijvoorbeeld "helemaal linksom" en een lange staat voor "helemaal rechtsom".

Oja, 4x 1.5 = 6

Ik vermoed dat er een probleem is met de voeding. Perongeluk een lege batterij geplaatst, of eentje verkeerd om?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:22
Tis dat je niet om de hoek woont, anders had je langs mogen komen. Ik heb ook RC spul liggen :P

Maar het is sowieso al niet goed als je een servo kan draaien als hij "aan" staat ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Ik heb zelf helaas geen scoop, mischien dat ik er een kan lenen van de buurman. De voeding (4 batterijtjes) is wel in orde hoor, ik heb 6 volt gemeten dus dat lijkt me goed. Ik weet nog wel van een tijd geleden dat als ik er spanning op zet, dat de servo's even bewegen en geluid maken, dat doen ze dus ook niet meer, geen van alle!.

@ mewbie Ik kan de servo zonder spanning erop draaien, dat gaat natuurlijk wel wat zwaar. Ik heb nog niet aan de servo gedraait met spanning erop. Mischien dat foto's wel helpt?.

[ Voor 20% gewijzigd door AMD 64 op 30-11-2005 12:43 ]

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:23

Ibex

^^ met stom.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/ibex/servo.jpg

Hiermee kan je gemakkelijk een servo testen. Je kan dmv de regelbare weerstand de hoek van de servo instellen. Wellicht zullen niet de uiterste hoeken van de servo kunnen worden benut, maar met deze schakeling kan de servo wel op werking worden getest.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Verwijderd

Redelijk sterk staaltje als al je servos kappen door enkele maanden opslag, ik vermoed eerder dat er iets mis is met je ontvangers of kristallen. Fiets even naar de modelbouwtokoo en laat ze daar ff testen, opslag kan normaal gesproken helemaal geen kwaad, heb er hier ook liggen die het na 3 jaar gewoon blijven doen.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:07

Rmg

Hoe kan je btw zien wat nou de signal is en wat de +- is, tis een iq-120b maar kan geen specs vinden of datasheet

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

In het plaatje staan de kleuren erbij, volgensmij is dit bij bijna alle servo's zo. Zwart of bruin zal iig de ground zijn, rood ofzo de plus, dus dan blijft er nog maar eentje over voor het signaal.

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Heb je de servo's al eens opengemaakt?

Een mogelijk oorzaak zou vocht --> corrosie kunnen zijn.

Als er water (vocht) naar binnen is gekomen tijdens het laatste gebruik, en dat heeft niet kunnen drogen, kan dat de oorzaak zijn.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Ibex: Kun je mischien een wat duidelijker schema naar me sturen (mail adres staat in me profiel). Mischien met de component namen erbij?. Een aantal dingen begrijp ik wel, maar bv die 555 snap ik niet. Alvast bedankt.
Ik ga er ook maar een openschroeven, gewoon voor de zekerheid.

• MewBie
AMD 64 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:40:
@ mewbie Ik kan de servo zonder spanning erop draaien, dat gaat natuurlijk wel wat zwaar. Ik heb nog niet aan de servo gedraait met spanning erop. Mischien dat foto's wel helpt?.
Als de battrijen los gekoppeld zijn kan je ze idd draaien ja, maar als de batterijen aan staan zou dat niet moeten kunnen of heel erg moeilijk. De servo gaat dan tegenwerken, als hij dat niet doet is er ergens iets kaduuk.

*beeeeep*

Verwijderd

MewBie schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 11:46:
[...]

Als de battrijen los gekoppeld zijn kan je ze idd draaien ja, maar als de batterijen aan staan zou dat niet moeten kunnen of heel erg moeilijk. De servo gaat dan tegenwerken, als hij dat niet doet is er ergens iets kaduuk.
Dit is enkel waar als, zoals ik al zei, bv de ontvanger een pulsstroom naar de servo stuurt.
Een servo die spanning krijgt maar geen (geldige) pulsen kan je even makkelijk met de hand draaien als een die geen spanning krijgt.
Bouw het schema even op dat hierboven staat, zo krijg je wat meer zekerheid.
Of neem een multimeter en check of je op de drie pennen die uit je ontvanger komen wel degelijk een spanning krijgt (de pulsuitgang zou ook een spanning moeten geven, hoewel die laag is)

• MewBie
Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 12:43:
[...]

Dit is enkel waar als, zoals ik al zei, bv de ontvanger een pulsstroom naar de servo stuurt.
Een servo die spanning krijgt maar geen (geldige) pulsen kan je even makkelijk met de hand draaien als een die geen spanning krijgt.
Bouw het schema even op dat hierboven staat, zo krijg je wat meer zekerheid.
Of neem een multimeter en check of je op de drie pennen die uit je ontvanger komen wel degelijk een spanning krijgt (de pulsuitgang zou ook een spanning moeten geven, hoewel die laag is)
Dat bedoelde ik dus ook :P Zodra het heel zooitje aan staat zou je de servo niet meer makkelijk moeten kunnen draaien.

*beeeeep*

• M14
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

AMD 64 schreef op donderdag 01 december 2005 @ 23:38:
Ibex: Kun je mischien een wat duidelijker schema naar me sturen (mail adres staat in me profiel). Mischien met de component namen erbij?. Een aantal dingen begrijp ik wel, maar bv die 555 snap ik niet. Alvast bedankt.
Ik ga er ook maar een openschroeven, gewoon voor de zekerheid.
Dat schema is zo duidelijk als het maar kan zijn ;). Om deze post toch niet nutteloos te maken en je opweg te helpen ;) :

220k, 10k, 15k -> allemaal weerstanden.
100nF -> condensator
555 -> Dat is een IC (NE555). De nummers staan voor de pinnummers op het IC.

Aan pin 3 op het IC hangt een 10k weerstand. Daarna is een transistor aangesloten. Hier kun je een bc547 voor gebruiken. In de datascheet van de bc547 staat een zelfde symbool en hoe het aangesloten moet worden.

* M14 heeft toevallig vandaag voor school een progje geschreven om een servomotor aan te sturen met een uC. Leuke dingen :)

Het is idd zo dat je die dingen kunt draaien ondanks er spanning op staat. Dit gaat niet meer zodra het pulsentreintje op de servo binnen komt. Dan gaat ie op een bepaalde stand gaan en moet je hard trekken om daar iets aan te veranderen :P.

[ Voor 20% gewijzigd door M14 op 02-12-2005 19:52 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Erg bedankt voor de tips. Ik zal de nodige onderdelen bij elkaar gaan zoeken het het schema na bouwen. Als ik alles correct aansluit, dan beweegt de servo totaal niet, en ik kan hem nog gewoon draaien. Dus hij zal wel geen puls hebben dan, dat ga ik ook nog even meten met een multimeter.

Ik heb dus 1 van de 5 (3 kunnen er niet opengeschroeft worden) servo's open geschroeft. En ik zag een klein motortje, met een klein weerstandje of iets ertusse. Ik dacht zelf als ik er 6 volt op zet, doen ze wel iets... Maar nee helemaal niets, is dat normaal?. Het is dus buiten om het printje dat erin zit.

[ Voor 36% gewijzigd door AMD 64 op 02-12-2005 22:47 ]

• M14

M14

AMD 64 schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 22:03:
Dus hij zal wel geen puls hebben dan, dat ga ik ook nog even meten met een multimeter.
Doe je best, maar het heeft niet veel zin :P

Als je met een multimeter een DC-spanning meet, dan meet ie een gemiddelde waarde. Als je dus een punt meet waar pulsen op komen, dan meet ie dus ook de gemiddelde waarde. Gevolg, je hebt niets aan de meting, want je weet niks over de spanning / het signaal wat op dat punt staat.

Om het goed te meten moet je met een osciloscoop gaan meten. Deze laat op een scherm een lijn in de vorm van het signaal zien. Dan kun je niet alleen het voltage aflezen, maar ook de vorm van het signaal:
Afbeeldingslocatie: http://server.ringenoldus.nl/techna.nl/Geluid/wat%20is%20geluid/beeld_in_osciloscoop.jpg
In dit plaatje is het signaal dus een sinus

Mijn tip: Laat die servo's voor wat het is. Dat er 1 kapot is, dat kan. Maar dat er 2, of zelfs 5 (!), kapot zijn, dat kan toch geen toeval zijn, of wel? Ik denk dat je dus het beste je ontvangers kunt doormeten met een osciloscoop. Je kunt dan ten eerste meten of er een voedingsspanning uit kunt krijgen en vervolgens of er wel een pulsentreintje uit je ontvanger komt. Als dit allemaal klopt moet je bij je servo's gaan zoeken, maar dit verwacht ik eerlijk gezegt niet.

Damn, dat ik nog zo helder kan zijn om 4:33 na een hardcorefeestje :P

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
AMD 64 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:40:
De voeding (4 batterijtjes) is wel in orde hoor, ik heb 6 volt gemeten dus dat lijkt me goed. Ik weet nog wel van een tijd geleden dat als ik er spanning op zet, dat de servo's even bewegen en geluid maken, dat doen ze dus ook niet meer, geen van alle!.
Heb je dit onbelast of belast gemeten?!?
Onbelast batterijen meten heeft namelijk geen nut.

Meet die spanning nog eens als je de servos erop aansluit.

[ Voor 7% gewijzigd door JuuL20 op 03-12-2005 12:13 ]

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Ik kan denk ik wel aan zo'n osciloscoop komen, van de buurman. Maar die is nu een tijdje niet bereikbaar, dus moet ik daar maar even op wachten.

Ik zal het ook even belast meten, dan weet ik dat ook zeker.

Offtopic:
Naar welk hardcore feest ben je geweest M14 :9

• MewBie
Niet toevallig 2 verschillende kristallen gebruikt B) :+

*beeeeep*

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Nee ik heb geen kristalle door elkaar gehaald. 1 Set werkt nu wel!. Ik heb 3 batterij houders die erbij horen, en op 1 van de 3 zag ik groen spul zitten (erosie ofzo) dat heb ik eraf gekrapt en nu doet 1 set het. Maar als ik hem aanzet en ik beweeg een servo's dan gaa hij heel snel op en neer (1 of 2 mm maar hoor). Ik denk zelf een signaal storing ofzo, erg vervelend dit. Het andere set doet nog niets :/ .

• JuuL20
AMD 64 schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 14:29:
Ik zal het ook even belast meten, dan weet ik dat ook zeker.
En wat was dat?

• M14

M14

AMD 64 schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 20:39:
Nee ik heb geen kristalle door elkaar gehaald. 1 Set werkt nu wel!. Ik heb 3 batterij houders die erbij horen, en op 1 van de 3 zag ik groen spul zitten (erosie ofzo) dat heb ik eraf gekrapt en nu doet 1 set het. Maar als ik hem aanzet en ik beweeg een servo's dan gaa hij heel snel op en neer (1 of 2 mm maar hoor). Ik denk zelf een signaal storing ofzo, erg vervelend dit. Het andere set doet nog niets :/ .
Tip, schuur de contacten, zodat er geen zut meer op zit. Daarna wat sk-10 op spuiten. Dat voorkomt corrosie.

Het probleem verschuift richting je ontvanger / batterijhouders ;). Kijk eens na of er een goede spanning uit die batterijhouder komt. Dit moet je meten terwijl het belast is. Wat ik meestal doe is een lampje parallel over mn meetpennen hangen (spanning van het lampje afhankelijk van je batterij-spanning). Als de spanning niet naar beneden keldert, dan zijn ze goed.

Vervolgens je ontvangers eens nameten met een scoop. Dat werkt het beste denk ik.

offtopic:
Was een hardstyle / hardcorefeestje hier in Budel. Niet echt groot / druk ofzo :P

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
De spanning is in het begin 5,8 ongeveer, en als je het spul aanzet en gebruikt, dan wisselt hij tussen de 4,2 tot 5,8 volt. Mij alles doet het verder gewoon goed. Alleen het is vervelend dat een servo soms gekke dingen gaat doen, hij beweegt steeds. Na een tijdje stopt dat weer, beweeg je hem weer met je zender en je stopt, dan gaatie weer gek doen. (voglens mijn pa is dat altijd al zo geweest)

Die scoop kan ik pas over een tijdje lenen, dus dat moet ik even afwachten.
Ik moet denk ik ook nog eens alle kabeltjes door meten, ik denk dat in 1 van die kabeltjes een breuk in zit.

Offtopic
@ M14, DarkE is nog niet zo slecht :P.

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Dat "trillen" van een servo is vaak een aanduiding voor een (bijna) kapotte potmeter in de servo. Daardoor is de terugmelding van de huidige stand niet meer zuiver.

De servo-motor draait net zo lang totdat de waarde die de potmeter geeft overeenkomt met de gewenste waarde (de lente van de pulsen bepalen de gewenste positie).

• JuuL20
Smerige potmeter miss APCIII?

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Dat kan, maar voor zover ik 't heb meegemaakt was de potmeter stuk na een "leven lang gasservo zijn". Dat gaf ook een trillende servo. Eerst probeer je jezelf nog voor de gek te houden dat het storing is... Terwijl de stuurservo stil blijft staan 8)7

Ik heb niet de moeite genomen om het te repareren, voor 11 euro had ik een andere (standaard)servo. De servo was toch al aan vervanging toe, het lager lag er bijna uit.

Pagina: 1