Toon posts:

[Mandrake] Smb.conf aanpassen als user

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoe het mogelijk smb.conf aan te passen in Mandrake als user? Als ik iets aanpas in het bestand en ik het wil opslaan krijg ik de melding dat ik het niet kan wijzigen. Ik ben nog maar een paar dagen met Linux bezig, dus het kan goed dat ik iets heel doms doe :/ . Ik heb al veel afgezocht maar ik kan er geen duidelijk antwoord op vinden.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Waarom wil je dat als user en doe je dat niet gewoon als root? Configuratiefiles zijn meestal alleen aan te passen als superuser, dit ter beveiliging van het systeem.

zomertje@zomer:/etc$ ls -al /etc/samba/smb.conf
-rw-r--r-- 1 root root 7728 2005-07-05 18:23 /etc/samba/smb.conf

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
Nou weet ik niet of ik iets helemaal verkeerd doe, maar als ik het commando /etc/samba/smb.conf intik als root, krijg ik de melding "bash: /etc/samba/smb.conf: Persmission denied". Ik wou het eigenlijk via de user doen omdat ik dan KDE kan gebruiken, want in de failsafe mode kom ik er niet echt uit.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Je moet dat niet uitvoeren, je moet dat aanpassen om bijvoorbeeld de servernaam en het domein vast te leggen als dat nodig is. Ik denk dat je toch eens de FAQ moet doornemen, eens moet zoeken naar de verschillen tussen de configuratie file en de executable. Basic Linux kennis opdoen, het is gewoon even doorbijten maar dan heb je ook wat. :)

Ga eens zoeken hoe samba gestart wordt en lees de man page eens door (man samba).
Ik vermoed dat met 'starting samba' genoeg te vinden is in Google :)

Eigenlijk verwachten we wat meer niveau in NOS, dus daarom ga ik dit topic sluiten.
Hier kun je alvast wat meer info vinden: FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004

[ Voor 4% gewijzigd door zomertje op 29-11-2005 21:21 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Dit topic is gesloten.