Toon posts:

Wireless valt regelmatig weg

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds enkele maanden een D-Link AirPlus G DWL-G122 wireless ADSL router.
De router staat rechtstreeks aangesloten op de PC die op het gelijkvloers staat via UTP, daar is eveneens de telefoonaansluiting voor ADSL aanwezig.
Ikzelf werk op een PC op de eerste verdieping, in vogelvlucht staan deze twee PC's iets van een 5-7m van elkaar verwijderd (met een betonnen vloer/plafond tussen dus).
Op de PC op de eerste verdieping werkt dit systeem doorgaans perfect, met constant 48Mbps als snelheid.
Maar soms heeft hij dagen dat er echt niets mee aan te vangen is, net zoals de afgelopen twee dagen. Dan valt de verbinding constant weg met de router (niet met internet).
Het bereik golft dan de hele tijd van 48Mbps naar 5mbps naar niks en weer terug. Heel irritant als je dan aan't gamen of surfen bent dus.

Aan de opstelling is er op deze momenten niets anders dan anders, dus ik weet niet zo direct een oorzaak voor het probleem aangezien het meestal wel perfect werkt (makkelijk 3-4 weken aan een stuk zonder enig probleem) en af en toe een dag of 2-3 niet.

Zijn er mensen die bekend zijn met dit fenomeen en er meer info over kunnen geven wat de mogelijk oorzaak kan zijn, of staat dit type router misschien gekend om dit probleem ?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:50
Wat heb je geprobeerd? Andere kanalen?
Andere apparaten in de buurt die op dezelfde frequentie uitzenden (draadloze video transmitters bijvoorbeeld). Magnetron stoort ook.

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn geen apparaten bijgekomen die er anders niet staan of niet werkzaam zijn ofzo, dus dat is de oorzaak niet volgens mij.
Magnetron staat in de keuken, maar deze is vandaag niet gebruikt geweest (terwijl de connectie wel regelmaltig wegvalt).
Tussen 18u-19u is m'n lanverbinding bv 6x weggevallen :|

Wat bedoel je met andere kanalen ?

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:50
Lees eens de handleiding door.
Een WiFi apparaat kan je op verschillende kanalen (frequenties) instellen, zodat ze geen andere WiFi apparatuur storen.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:37
Ik denk dat de oorzaak eerder te vinden is bij de kaartjes in je PC's of de drivers/software ervan. Ik heb namelijk heel lang gesukkeld met mijn Intel PRO/Wireless 2200BG op mijn Linksys WRT54G en D-Link DI-604. Uiteindelijk heeft een update naar 9.0.2.0 de meeste problemen en wegvallende verbindingen verholpen. Om een indicatie te geven: van 1 tot 6 x per uur naar 1 tot 2 keer per week, bij 8 uur per dag gebruik.
Welke kaartjes gebruik je in je pc's en welke software (Win XP Zero config of van fabrikant).

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Oh ok, ik ken weinig van wireless. Ben al blij dat het zo goed werkte :)

Ik ga een keer proberen van kanaal te veranderen en zien of ik het probleem nog heb dan.

Alvast bedankt voor de tip!

Verwijderd

Topicstarter
gertvdijk schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 19:24:
Ik denk dat de oorzaak eerder te vinden is bij de kaartjes in je PC's of de drivers/software ervan. Ik heb namelijk heel lang gesukkeld met mijn Intel PRO/Wireless 2200BG op mijn Linksys WRT54G en D-Link DI-604. Uiteindelijk heeft een update naar 9.0.2.0 de meeste problemen en wegvallende verbindingen verholpen. Om een indicatie te geven: van 1 tot 6 x per uur naar 1 tot 2 keer per week, bij 8 uur per dag gebruik.
Welke kaartjes gebruik je in je pc's en welke software (Win XP Zero config of van fabrikant).
Ik heb de drivers die meegeleverd werden bij de router geinstalleerd.
Mijn D-Link router werkt niet met een wireless kaartje maar met zo'n USB stick, deze staat hoog en droog bovenop m'n stereo, dus niet weggemoffeld achter m'n PC ofzo.
Qua software gebruik ik de D-Link utility die eveneens op het CDtje stond.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste versie van de D-Link utility geinstalleerd, ik heb eveneens geprobeerd met andere kanalen.
Maar nog steeds valt m'n lan verbinding regelmatig weg, en als het niet wegvalt staat het hoogstens op 5.5Mbps met signal strength: low.

Nog ideëen?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:37
Wat is dan het typenummer van je wireless usb 'ontvanger'?
Misschien moet je daar eens een andere voor proberen (lenen van iemand anders). Ik had namelijk een week lang van mijn oom een PCMCIA kaartje (D-Link met Atheros chip) ter vervanging van mijn Intel interne kaart en dat was een verademing!! Maar inmiddels zijn er updates voor, zoals ik al zei en dat klaarde de boel. Misschien is D-Link of de fabrikant van de chipset van dat stickje nog niet zo vriendelijk geweest goede drivers te maken.
Ik heb ook een tijdje een Linksys WUSB54GP gehad met Ralink chipset. Deze beviel op zich wel erg goed, maar bij minder dan 60-70% signaalsterkte was het gedaan met de stabiliteit. Mijn Intel is ook (nog steeds) niet veel beter wat dat betreft, maar het is zeker werkbaar geworden.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Pagina: 1