[CVS] opzetten structuur, howto?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-04 16:29

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
Hi,

Bij ons bedrijf gaan we nu eindelijk gebruik maken van versie control. De keus is gevallen (opgelegd) op CVS.
Wij hebben diverse klanten, per klant vaak meerdere projecten.
Het mooiste zou zijn om de klantnaam als main te gebruiken en de projecten als module.

Mijn vraag: moet 1 persoon iedere keer handmatig de klantnaam aanmaken in de cvs directory of kan dit ook middels een commando? hoe zouden jullie dit aanpakken?

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04 16:24
jvdb1975 schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 14:11:
Mijn vraag: moet 1 persoon iedere keer handmatig de klantnaam aanmaken in de cvs directory of kan dit ook middels een commando? hoe zouden jullie dit aanpakken?
ik zou eerst wat googlen : "set up cvs server" en je krijgt al een pak resultaten. En voor elk project maak je dan een repository aan. Maar je vraag om dit via een commando te doen begrijp ik niet zo goed, je kan er eventueel scripts voor schrijven... maar heb je dan zoveel projecten? Of heb je een paar projecten waar verschillende klanten de laatste versie van kunnen ophalen ?

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
tnx.
We hebben ongeveer 150 klanten, iedere klant heeft 1-10 projecten draaien. Dus ons lijkt het het beste om het per klant onder te verdelen.
Aangezien de database op een server staat en qua rechten we niet iedereen full control willen geven op de schijven, wilde ik kijken of dit ook anders op te lossen is. Het aanmaken van items binnen een cvs tree is makkelijker dan het aanmaken van een tree op afstand voor zover ik heb gezien. MAar evengoed, wat betreft cvs ben ik een redelijke beginner, dus vandaar mijn vraag. Ik zal ook even verder googlen :)

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:08

Salandur

Software Engineer

wat doet je bedrijf precies dat elke klant meerdere 'projecten' heeft draaien?

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je moet sourcecode inchecken in CVS onder de naam die het software-projekt beschrijft. Welke klant dat product gebruikt maakt geen kont uit, dat kan iedere dag anders zijn.

Siditamentis astuentis pactum.

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
Salandur schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 16:21:
wat doet je bedrijf precies dat elke klant meerdere 'projecten' heeft draaien?
Ik werk voor een software bedrijf. We hebben onze eigen software, waar we ook in ontwikkelen.

• Salandur

Salandur

Software Engineer

jvdb1975 schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 17:11:
[...]

Ik werk voor een software bedrijf. We hebben onze eigen software, waar we ook in ontwikkelen.
Is het de bedoeling dat de klanten bij CVS kunnen? Wij gebruiken ook CVS, maar dan om onze eigen software in te checken en bij te houden.
Zijn er klanten die dezelfde projecten hebben? Dan moet je helemaal niet per klant een cvsroot (wat jij tree noemt) aanmaken vanwege redundantie.

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
Nee, de klanten kunnen en mogen er niet bij. Voor wat betreft de projecten, geloof het of niet, maar ieder project is echt uniek...

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:19
Als ik het goed begrijp is de repository bedoelt voor intern gebruik van je bedrijf. Met CVS lijkt me het 't makkelijkste om dan per project een aparte repository aan te maken. Ik kan me niet voorstellen dat dat te veel werk is, als je het afzet tegen de hoeveelheid werk die je toch al moet doen om het project zelf uit te voeren.

Je kunt trouwens ook alle projecten in een enkele repository stoppen en dan met aparte directories werken, maar het nadeel is dat dan 'globale' data zoals revision tags en branches ook door elkaar gaan lopen. Dat lijkt me niet echt handig.

[ Voor 28% gewijzigd door Soultaker op 29-11-2005 20:25 ]

• Salandur

Salandur

Software Engineer

een project in een cvsroot aanmaken gaat errug eenvoudig: selecteer in het menu van je gui 'create reposetory' geef een naam en je bent klaar :)

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
Welke client gebruiken jullie? Ik maak zelf op dit moment gebruik van tortoise.
btw, bedankt voor alle antwoorden zover!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Begin eerst eens met de vertellen op welke manier je het zou willen gaan opzetten en waarom je dat op die manier wilt doen. Een discussie daarover is best interresant maar een opsom topic met "welke cvs client gebruik je" is dat totaal weer niet ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Soultaker schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 20:24:
Als ik het goed begrijp is de repository bedoelt voor intern gebruik van je bedrijf. Met CVS lijkt me het 't makkelijkste om dan per project een aparte repository aan te maken. Ik kan me niet voorstellen dat dat te veel werk is, als je het afzet tegen de hoeveelheid werk die je toch al moet doen om het project zelf uit te voeren.

Je kunt trouwens ook alle projecten in een enkele repository stoppen en dan met aparte directories werken, maar het nadeel is dat dan 'globale' data zoals revision tags en branches ook door elkaar gaan lopen. Dat lijkt me niet echt handig.
Mee eens. Zeker wanneer je een naamgevingsconventie aanhoudt als Klant1Project1, Klant1Project2, Klant2Project1, etc. is het gebruiken van 1 repository per project wel zo handig, en staat alles per klant netjes bij elkaar.

Overigens, wanneer de verschillende projecten afhankelijk van elkaar zijn (en dus dezelfde meta-informatie nodig hebben), is het gebruiken van 1 repository voor 1 klant handiger. Ik heb dat wel eens gehad: 75 projecten voor 1 klant die vrij sterk met elkaar verbonden waren, en ook als 1 geheel getagd moesten worden. Organisatorisch is zoiets 1 project, maar technisch gezien meerdere.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-04 15:25
Per klant een repository.

Per project van die klant een module.
Tags/branches gaan per module en niet per repository, zoals eerder gezegd werd.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Toch maar eens gekeken wat een CVS repository nou precies is (ok, ik had het gewoon moeten opzoeken voordat ik die term op gevoel gebruik :)). De repository is dus 'het geheel', dus 1 cvsroot. Oeps :) Lees in m'n vorige bericht dus maar module (fysiek: directory binnen de cvsroot) voor repository... sorry voor de verwarring.

Hmm, wanneer ik er zo over nadenk is de manier van Anout eigenlijk nog wel mooier: dan hoef je helemaal geen gebruik meer te maken van naamgevingsconventies. Dan moet je wel tooling hebben die makkelijk met meerdere repositories om kan gaan.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-04 15:25
Eclipse, om maar even de Java IDE van dit moment te noemen ( ;) ), kan prima met CVS en meerdere repository's omgaan.
Het is jammer dat je beperkt bent tot CVS. Subversion heeft een aantal extra's die CVS echt mist bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Arnout op 02-12-2005 06:21 . Reden: ff een smiley toegevoegd ]

Verwijderd

Arnout schreef op donderdag 01 december 2005 @ 06:42:
Eclipse, om maar even de Java IDE van dit moment te noemen, kan prima met CVS en meerdere repository's omgaan.
Intellij IDEA is de Java IDE van dit moment, niet Eclipse.

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 09:40:
[...]

Intellij IDEA is de Java IDE van dit moment, niet Eclipse.
Maar niet bij de groteren bedrijven (banken, verzekeraars, etc). Ik zou als ik kon kiezen meteen SVN installeren ipv CVS.

Verwijderd

CK schreef op donderdag 01 december 2005 @ 10:22:
[...]

Maar niet bij de groteren bedrijven (banken, verzekeraars, etc). Ik zou als ik kon kiezen meteen SVN installeren ipv CVS.
IMHO zou elk zichzelf respecterende bedrijf Intellij IDEA ipv. Eclipse moeten gebruiken. Eclipse is mooi, Intellij IDEA is prachtig.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:19
Dat mag jij vinden, maar daar gaat dit topic niet over. Sowieso getuigt zo'n absolute mening niet echt van veel ervaring; als uit discussies over IDE's één ding is gebleken is het wel dat smaken verschillen en dat er geen universele, 'beste' IDE bestaat (nee, ook voor Java niet).

[ Voor 31% gewijzigd door Soultaker op 02-12-2005 02:29 ]

Verwijderd

gaat het over websites??
standaard software?
Standaard software + maatwerk??
vraag me af op basis van welke argumenten er voor CVS is gekozen?
(ja, het is gratis, maar dat is in een commercieele omgeving niet echt een argument)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

edit: Oh wacht, dat is niet de topicstarter...

[ Voor 90% gewijzigd door Confusion op 02-12-2005 08:38 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

jvdb1975 schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 14:11:
Wat is volgens jou het verschil tussen 'handmatig' en 'middels een commando'? Of er nu iemand iets intikt of een webapplicatie gebruikt: hij zal toch de goede rechten moeten hebben en zich daarvoor moeten authenticeren.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• jvdb1975

jvdb1975

tsja.........

Topicstarter
Confusion schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 08:41:
[...]

Wat is volgens jou het verschil tussen 'handmatig' en 'middels een commando'? Of er nu iemand iets intikt of een webapplicatie gebruikt: hij zal toch de goede rechten moeten hebben en zich daarvoor moeten authenticeren.
Ik moet zeggen dat ik inmiddels al een aardig stukje verder ben. Wat ik bedoelde met handmatig, is dat ik eerst mijn repository aanmaakte door een remote desktop te openen met die server, de maken en vervolgens via een commandline de repository in cvs kenbaar maakte.
Langzaamaan begin ik de boel wel onder de knie te krijgen.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-04 23:33
Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 02:34:
gaat het over websites??
standaard software?
Standaard software + maatwerk??
Maakt dat wat uit dan? Op het moment dat mijn cvs gaat klagen omdat ik maatwerk software maak ipv websites gaat ie meteen down the drain.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

farlane schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 08:57:
[...]

Maakt dat wat uit dan? Op het moment dat mijn cvs gaat klagen omdat ik maatwerk software maak ipv websites gaat ie meteen down the drain.
Het lijkt me wel handig om te weten ivm met de opzet/indeling van het geheel.
Pagina: 1