Toon posts:

NTFS-partitie error in WinXP/Linux-dualboot systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een paar dagen geleden heb ik (Open)SuSE Linux 10.0 geinstalleerd naast Windows XP SP2. Linux heeft hiervoor netjes de schijf in drie partities verdeeld (de windows-partitie is de actieve partitie, daarnaast een linux swapfile-partitie en natuurlijk de ‘gewone’ linux-partitie) en de bootmanager GRUB 1.5 laat me kiezen tussen de twee besturingssystemen. Een paar dagen later moest ik vanwege een ernstige spywareinfectie in Windows dit besturingssysteem opnieuw installeren. Ik heb de installatieprocedure van Windows de NTFS-partitie laten snelformatteren en vervolgens Windows opnieuw geïnstalleerd. Dit ging verder prima, alleen bleek naderhand de bootmanager verdwenen.De pc startte zonder mij te laten kiezen op met Windows XP. Dit heb ik verholpen door te booten vanaf de installate-cd van linux en de herstelprocedure te starten. Die heeft de bootmanager netjes teruggezet en sindsdien heb ik weer de keus.

Probleem verholpen? Niet helemaal. Ik wil namelijk de NTFS-partitie in tweeen splitsen voor backup-doeleinden. NU kan ik echter Partition Magic 8.0 niet meer draaien. Wanneer ik dit programma wil starten geeft PM8.0 een foutmelding over de NTFS-partitie (init failed, error 117. Partition’s driveletter cannot be identified. De tool PartitionInfo geeft een uitgebreide foutmedling (zie afbeelding).

Afbeeldingslocatie: http://www.syncardion.nl/images/partitie-error.jpg

Beide besturingssystemen draaien verder prima, maar ik kan dus niets aan de partities wijzigen en ben daarnaast bang dat dit mankement in de toekomst voor problemen gaat zorgen. Wie weet wat hier aan de hand is en hoe ik dit kan verhelpen?

Ik heb een Fujitsu Siemens S6120 Lifebook-laptop met 60HB HDD.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

probeerd qtparted
linux progel

>.< >.< >.< >.<

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Probeer inderdaad het programma QTParted eens. Mijn ervaring met partition magic in combinatie met (nieuwere) linux distros is dat partition magic zich hier nog wel eens in wil verslikken. Zo krijg ik vaker errors over bepaalde sectors die op de foute plaats zitten op de windows partitie. Maar wanneer de linux partities dan verwijderd worden staan ze weer goed. QTParted laat me gewoon mijn gang gaan en zeurt niet over onnodige dingen :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.