[VOIP]Hoe en wat

Pagina: 1
Acties:
  • 1.050 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Matched: voip
Ik ben de laatste tijd een beetje aan het kijken hoe VOIP nou precies werkt en of het handig is om dit te nemen.

Het probleem is dat ik nog steeds geen duidelijke site ben tegen gekomen die uitlegd hoe het allemaal werkt.

De bedoeling is dat ik VOIP gewoon kan gebruiken zoals een normale telefoonlijn en dus niet alleen via mijn computer bellen.

Ik heb gezien op internet dat er speciale kastjes zijn waardoor je gewone analoge telefoons voor VOIP kan gebruiken ( Zogenaamde Integrated Access Device's ).

Mijn vraag is echter hoe werkt het technisch precies? Ik heb nou een standaard adsl modem/router waar zover ik weet niks speciaals voor VOIP inzit. Is het dan wel mogenlijk om deze te gebruiken voor VOIP door een aantal poorten open te zetten/forwarden of moet je perse een modem hebben die aangepast is voor VOIP?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niet vast wil zitten aan je computer, dus ook met de pc uit wil kunnen bellen, heb je sowieso hardware nodig. Hierbij heb je een aantal mogelijkheden:
Je kan een (adsl) router nemen met voip functionaliteit (zoals de zyxel 2602), die heeft 2 gewone analoge telefoonpoortjes waar je je bestaande telefoons op kan aansluiten. Je kan ook een los kastje kopen dat je in een gewone router/hub/switch prikt, en waar je dan weer je telefoons op kan aansluiten, bijv de sipura. Of je kan een ip telefoon kopen. In de meeste gevallen hoef je hiervoor geen poorten te forwarden. Je hebt dan uiteraard wel nog een account bij een voip aanbieder nodig. Misschien levert je provider dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 13:45:
Als je niet vast wil zitten aan je computer, dus ook met de pc uit wil kunnen bellen, heb je sowieso hardware nodig. Hierbij heb je een aantal mogelijkheden:
Je kan een (adsl) router nemen met voip functionaliteit (zoals de zyxel 2602), die heeft 2 gewone analoge telefoonpoortjes waar je je bestaande telefoons op kan aansluiten. Je kan ook een los kastje kopen dat je in een gewone router/hub/switch prikt, en waar je dan weer je telefoons op kan aansluiten, bijv de sipura. Of je kan een ip telefoon kopen. In de meeste gevallen hoef je hiervoor geen poorten te forwarden. Je hebt dan uiteraard wel nog een account bij een voip aanbieder nodig. Misschien levert je provider dat wel.
Ja ik weet dat ik ieder geval hardware nodig heb. Dat is ook hetgene waar ik eigenlijk graag informatie over wil hebben.
Met losse apparatuur is het dus ieder geval wel mogenlijk te doen met mijn huidige router die zover ik weet geen aparte voip ondersteuning heeft?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voipbuster account via voipbuster.com aanmaken, en wat beltegoed storten. Dan koop je een phoneconverter via http://www.phoneconverter.com/indexNL.htm en sluit deze vervolgens aan op jou pc. Daarna kun je een bedrade of draadloze telefoon op de phoneconverter aansluiten en gaan bellen. Buiten een breedbandverbinding heb je niets meer dan eerder genoemde nodig. Op deze manier bel ik al een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 14:28:
voipbuster account via voipbuster.com aanmaken, en wat beltegoed storten. Dan koop je een phoneconverter via http://www.phoneconverter.com/indexNL.htm en sluit deze vervolgens aan op jou pc. Daarna kun je een bedrade of draadloze telefoon op de phoneconverter aansluiten en gaan bellen. Buiten een breedbandverbinding heb je niets meer dan eerder genoemde nodig. Op deze manier bel ik al een tijdje.
Ik heb even gekeken op je link. Maar zoals ik het daar zie heb ik nog steeds een pc nodig voor dat. Alhoewel ik natuurlijk wel een pc heb is het de bedoeling dat dit gewoon zonder pc werkt.
Wat ik dus eigenlijk wil is een ( klein ) kastje wat ik aan de ene kant met een netwerk kabel in mijn router stop en aan de andere kant gewoon een analoge ( of eventueel isdn ) telefoon op aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, je hebt hiervoor wel een pc nodig ,ik heb een server draaien welke dag en nacht aanstaat, en waar ik de phoneconverter op heb aangesloten. Wat jij zoekt is een voip gateway. Via deze link http://www.tijdhof.com/index.php?cPath=68_63 kom je wellicht verder

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Geen matches
Bedankt voor de link. Ik had zelf ondertussen ook al wat gevonden op http://www.talkin2ya.com/ daar bieden ze dezelfde producten aan.

Maar zover ik het nu zie moet je dus gewoon zo'n abbonoment nemen en zo'n gateway en die op je router aansluiten. Dan moet je natuurlijk nog je account in dat ding programmeren en dan ben je klaar om te gaan?

Je hoeft dus niet perse speciale dingen in je router in te stellen? Maakt zo'n gateway dan zo gauw als hij aangaat een verbinding naar de server? Want anders is het natuurlijk niet mogelijk om inkomende verbindingen te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hoeft dus niet perse speciale dingen in je router in te stellen? Maakt zo'n gateway dan zo gauw als hij aangaat een verbinding naar de server? Want anders is het natuurlijk niet mogelijk om inkomende verbindingen te ontvangen.
Voor inkomende verbindingen dien je een eigen voip nummer te hebben, anders kunnen ze jou nooit bereiken. Een voip nummer kun je (vaak tegen betaling) krijgen bij een VOIP/SIP provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
rwb schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 15:15:
Meestal moet je poort 5060 upd ff forwarden naar het ip van je voip apparaat.
Overigens kun je die ook wel gratis te krijgen bij een abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 15:24:
[...]

Voor inkomende verbindingen dien je een eigen voip nummer te hebben, anders kunnen ze jou nooit bereiken. Een voip nummer kun je (vaak tegen betaling) krijgen bij een VOIP/SIP provider.
Ja de site die ik aangeef die bied dat ook gewoon aan. Je krijgt daar gewoon een normaal nederlands telefoon nummer. Maar de abbonomenten die er zijn vindt ik in eerste instantie nog niet eens zo interesant ( Al weet je een goede dan hoor ik het graag maar daar gaat dit draadje in princiepe niet over ). Het gaat me eigenlijk meer om de techniek die er achter zit.

Dus hoe kan het dat een device wat achter mijn router hangt gebeld kan worden over internet. Volgens mij kan dat maar op 2 manieren.

1. Er moeten poorten of iets dergelijks geforward worden naar dat device
2. Het device maakt zou gauw als het aan gaat verbinding met internet en houdt die verbinding open zodat er vanaf de server data naar het apparaat gestuurd wordt.

Ik zou graag precies willen weten hoe dat werkt.
bite schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 15:32:
[...]
Meestal moet je poort 5060 upd ff forwarden naar het ip van je voip apparaat.
Overigens kun je die ook wel gratis te krijgen bij een abonnement.
Heb je hier wat meer informatie over?

[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 29-11-2005 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via http://www.voip-info.org/wiki-NAT+and+VOIP kun je zien welke porten je moet forwarden. Wanneer je NAT in je router gebruikt en je hebt je voip gateway een vast ipadres gegeven, kun je in de NAT configuratie aangeven dat al het verkeer van udp port 5060 doorgestuurd moet worden naar jou voip gateway.

Via voipuser.org heb ik me net na registratie ook nog een gratis voipnummer kunnen bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rwb schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 15:35:
2. Het device maakt zou gauw als het aan gaat verbinding met internet en houdt die verbinding open zodat er vanaf de server data naar het apparaat gestuurd wordt.
Idd, het device registreert zichzelf bij een sipserver. Poorten forwarden is dus niet noodzakelijk, een voip device is geen server, het is meer een soort p2p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 14:03
Ik kan er geen andere topics over vinden dus dan maar hier.

Ik ben me voor m'n Pa aan het verdiepen in telefonie via ADSL/Kabel.
Ikzelf gebruik telefonie via ISP @Home en dat bevalt prima. Op een of andere manier heb ik al een vooroordeel over VOIP waarvan ik niet weet of dat terecht is. Is VOIP inmiddels al zo volwassen dat het net zo betrouwbaar is als een ordinaire KPN analoge lijn, of kan ik dat wel vergeten?

Verder heb ik bij TweakDSL op de site ook gelezen dat er zoiets is als VODsl, oftewel VoiceOverDSL. Verder wordt er geen enkel abonnement of zoiets genoemd. Ik neem aan dat dat een vergelijkbare methode is als mijn telefonie via de kabel.

Kan iemand iets zinnigs hierover zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Allemaal,

Ik heb een klein vraagje en ik weet niet of het hier hoort denk het wel anders merk ik het wel.

IK heb nu meer dan een jaar adsl van hetnet een 1.5 mbit lijn. Was helaas te laat met het opzeggen is nu verlengd anders wou ik kiezen voor intenret plus bellen heeft toch wat voordelen en ze waren de afgelopen week in de aanbieding.

Min vraag is nu kan ik met mijn huidige speedtouch 510 adsl modem internet bellen met behulp van een voip adapter. En zo ja kan dit met met behulp van voipbuster gedaan worden. ZOdat ik een SIP account kan aanmaken en deze gegevens verwerk in de voip adapter is het dan mogelijk zodner mijn pc aan te hebben naar vaste nummers gratis te bellen.

Ik weet neit of ik zo duidelijk ben anders merk ik dat ook wel.

Groetjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Allemaal,

Ik heb een klein vraagje en ik weet niet of het hier hoort denk het wel anders merk ik het wel.

IK heb nu meer dan een jaar adsl van hetnet een 1.5 mbit lijn. Was helaas te laat met het opzeggen is nu verlengd anders wou ik kiezen voor intenret plus bellen heeft toch wat voordelen en ze waren de afgelopen week in de aanbieding.

Min vraag is nu kan ik met mijn huidige speedtouch 510 adsl modem internet bellen met behulp van een voip adapter. En zo ja kan dit met met behulp van voipbuster gedaan worden. ZOdat ik een SIP account kan aanmaken en deze gegevens verwerk in de voip adapter is het dan mogelijk zodner mijn pc aan te hebben naar vaste nummers gratis te bellen.

Ik weet neit of ik zo duidelijk ben anders merk ik dat ook wel.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:54
Bart_NL schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:00:
Is VOIP inmiddels al zo volwassen dat het net zo betrouwbaar is als een ordinaire KPN analoge lijn, of kan ik dat wel vergeten?
Ik vind zelf voip zeer betrouwbaar. MAAR.... zolang alles goed en netjes aangesloten is. De meeste mensen met voip problemen hebben vaak ook een onstabiele internet verbinding zonder dat ze dat zelf doorhebben. Dus zolang alles netjes aangesloten is is er geen probleem.

Mijn ouders bellen via een speedtouch780WL via Budgetphone (www.talkin2ya.nl). Heeft er nog nooit uitgelegen.

Kortom, ik ben zeer te spreken over deze techniek, zeker omdat je zelf een hoop kan aanpassen in de modem en dingen kan gaan gebruiken zoals Trixbox (een telefooncentrale met veel opties) en dat vinden tweakers leuk B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:54
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 13:04:
Ja.
Pagina: 1