[Debian] usb device wordt niet herkend*

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik heb een usb relaiskaart welke prima wordt gevonden met mijn fedora core 4 en dmv drivers te laten ook goed werkt

Nu heb ik deze op een debian machine aangesloten. Drivers installeerd die wel, alleen heb apparaat lijkt niet gevonden te worden. Het statuslampje van de relais (dat er data activiteit is) gaat ook niet knipperen.

Hoe kan ik devices zoeken oid?

Het apparaat zelf in niet defect, deze werkt gewoon onder windows (zelfde pc; dual boot)

if broken it is, fix it you should

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
heb je de drivers geconfigureerd (indien mogelijk)?
heb je de benodigde modules geladen?

wat heb je geprobeerd?

Copy.com

• elgringo
sariel schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 13:00:
heb je de drivers geconfigureerd (indien mogelijk)?
heb je de benodigde modules geladen?

wat heb je geprobeerd?
Ja, drivers zij geinstalleerd, hij vindt het device niet, zoals in ts staat
USB op zich werkt wel ja

Enige wat ik probeer is te zorgen dat ie zoekt oid daar usb devices

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:19

Gerco

Professional Newbie

Sluit eens een ander USB apparraat aan om te zien of USB op die machine überhaupt wel werkt.

Staat er iets in /var/log/messages na het aansluiten?

Wat staat er in /proc/bus/usb ?

Wat zegt "lsusb" als root?

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• elgringo
als ik er een usb muis opaansluit werkt ie meteen
ip_tables: (C) 2000-2002 Netfilter core team
ip_conntrack version 2.1 (7168 buckets, 57344 max) - 220 bytes per conntrack
nvidia: module license 'NVIDIA' taints kernel.
ACPI: PCI Interrupt 0000:01:00.0[A] -> GSI 16 (level, low) -> IRQ 16
PCI: Setting latency timer of device 0000:01:00.0 to 64
NVRM: loading NVIDIA Linux x86 NVIDIA Kernel Module 1.0-7676 Fri Jul 29 12:58:54 PDT 2005
usbcore: registered new driver qusbdrv
quancom driver: quancom_init: driver registered
/home/staal/relaydriver/module/quancom.c: v1.2-2.6-port:QUANCOM USB Module Driver
psmouse.c: Wheel Mouse at isa0060/serio1/input0 lost synchronization, throwing 2 bytes away.
quancom is die usb relais driver, en zoals je ziet heb ik hierna de muis erin gedrukt

lsusb kent ie niet

/proc/bus/usb bestaat niet

[ Voor 4% gewijzigd door elgringo op 29-11-2005 13:14 ]

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Installeer lsusb en probeer opnieuw, maar zo te zien wordt het apparaat in ieder geval herkend. In het geval dat je devfs of udev gebruikt, komt er een device node in /dev bij? Zo ja, welke?

Heb je een applicatie die het apparaat kan gebruiken onder linux? Wat zegt die applicatie ervan? Linux zal niet zoals Windows een "Hey! Ik heb een apparaat gevonden" dialog laten zien, die message in de log vervult precies die functie.

Voor zover ik kan zien gaat er niets fout bij het laden van die driver, hij lijkt gewoon te werken. Nu heb je dus nog een applicatie nodig die die driver kan aanspreken en er wat zinnigs mee kan doen. Ik neem aan dat Windows er uit zn eigen ook weinig mee kan en dat je daar dus een applicatie voor hebt.

Misschien een overbodige vraag, maar: "Wat verwacht je dat er gebeurt?"

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco op 29-11-2005 13:22 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• elgringo
Gerco schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 13:21:
Installeer lsusb en probeer opnieuw, maar zo te zien wordt het apparaat in ieder geval herkend. In het geval dat je devfs of udev gebruikt, komt er een device node in /dev bij? Zo ja, welke?

Heb je een applicatie die het apparaat kan gebruiken onder linux? Wat zegt die applicatie ervan? Linux zal niet zoals Windows een "Hey! Ik heb een apparaat gevonden" dialog laten zien, die message in de log vervult precies die functie.

Voor zover ik kan zien gaat er niets fout bij het laden van die driver, hij lijkt gewoon te werken. Nu heb je dus nog een applicatie nodig die die driver kan aanspreken en er wat zinnigs mee kan doen. Ik neem aan dat Windows er uit zn eigen ook weinig mee kan en dat je daar dus een applicatie voor hebt.

Misschien een overbodige vraag, maar: "Wat verwacht je dat er gebeurt?"
Er komt geen dev node bij in /dev blijven er evenveel als het waren
Ik heb een eigen gebakken aplicatie. Deze zoekt naar het device /dev/qusb0 of /dev/usb/qusb0 beide zijn niet aangemaaakt.
De driver op zich is goed gelaten, maar hij vindt het apparaat niet.

Bij mij thuis is het nml:
quancom driver: probing vendor id 0xa7c, device id 0xb
quancom driver: QUANCOM USBREL8LC detected.
quancom driver: registering: major = 180, minor = 132, node = usb/qusb132
quancom driver: firmware version 0.09
/root/relais/kernel26_v2/port2.6.x/module/quancom.c: v1.2-2.6-port:QUANCOM USB Module Driver
Dit gebeurd er als ik de driver module installeer.

Ik verwacht dus ook zo'n soort bericht en dan een node /dev/qusb0 of /dev/usb/qusb0

[ Voor 7% gewijzigd door elgringo op 29-11-2005 13:28 ]

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

In dat geval zou ik het ook zo niet weten, door het ontbreken van /proc/bus/usb zou ik bijna vermoeden dat er in de kernel 1 of andere noodzakelijke optie ontbreekt die je thuis wel hebt.

Misschien gebruik je thuis udev/devfs en op die andere machine een statische /dev? Dan kunnen device nodes niet automatisch aangemaakt worden.

Als dat het niet is zijn mijn ideën ook wel een beetje op.

[ Voor 24% gewijzigd door Gerco op 29-11-2005 13:32 ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb even de titel iets duidelijker gemaakt :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• elgringo
Gerco schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 13:31:
In dat geval zou ik het ook zo niet weten, door het ontbreken van /proc/bus/usb zou ik bijna vermoeden dat er in de kernel 1 of andere noodzakelijke optie ontbreekt die je thuis wel hebt.

Misschien gebruik je thuis udev/devfs en op die andere machine een statische /dev? Dan kunnen device nodes niet automatisch aangemaakt worden.

Als dat het niet is zijn mijn ideën ook wel een beetje op.
Hoe weet ik het verschil tussen die 2? Zo veel kennis heb ik er ook niet van

Ik heb net lsusb geinstalleerd en deze vindt niets.
Het heb toch het gevoel dat het komt omdat is /proc/bus/usb niet heb, maar echt zeker weet ik niet.

En dan de vraag, hoe krijg ik deze terug?

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

/proc/bus/usb krijg je door in de kernel de volgende optie aan te zetten:
code:
1
2
3
Device drivers
  USB Support
    USB device filesystem

Als je een statische /dev hebt, staan er duizenden entries in /dev. Veel meer dan je devices hebt, bij devfs of udev hooguit enkele honderden, alleen de devices die ook echt aanwezig zijn. Je kan ook kijken of udevd draait, dan weet je het ook snel genoeg:

code:
1
2
gentoo dev # ps -e | grep udev
  322 ?        00:00:00 udevd

Hoe je devfs kunt herkennen weet ik niet, ik draai geen devfs.

Kijk verder nog eens naar het verschil in kernel versies van de twee installaties "uname -a". Misschien is het ook handig om de .config van beide kernels naast elkaar te leggen om te zien wat de verschillen in configuratie zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Gerco op 29-11-2005 13:59 ]

• elgringo
Gerco schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 13:58:
/proc/bus/usb krijg je door in de kernel de volgende optie aan te zetten:
code:
1
2
3
Device drivers
  USB Support
    USB device filesystem

Als je een statische /dev hebt, staan er duizenden entries in /dev. Veel meer dan je devices hebt, bij devfs of udev hooguit enkele honderden, alleen de devices die ook echt aanwezig zijn. Je kan ook kijken of udevd draait, dan weet je het ook snel genoeg:

code:
1
2
gentoo dev # ps -e | grep udev
  322 ?        00:00:00 udevd

Hoe je devfs kunt herkennen weet ik niet, ik draai geen devfs.

Kijk verder nog eens naar het verschil in kernel versies van de twee installaties "uname -a". Misschien is het ook handig om de .config van beide kernels naast elkaar te leggen om te zien wat de verschillen in configuratie zijn.
ik draait geen udev...... En denk ook dat ik daarom geen drivers kan toevoegen

Edit: Of bestaan en andere manieren of mijn statsiche drivers uit te breiden

[ Voor 5% gewijzigd door elgringo op 29-11-2005 14:29 ]

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

elgringo schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 14:16:
Edit: Of bestaan en andere manieren of mijn statsiche drivers uit te breiden
In het geval van een statische /dev moet je de device node zelf toevoegen. De driver heeft dan een vast major nummer of alloceert er dynamisch 1 en meld deze in de logs. Dan kun je met "mknod b|c <major> <minor> /dev/<node>" een device node aanmaken en deze gaan gebruiken.

Aangezien je driver geen nummers in de log meldt, kun je ook geen zinnige nodes aanmaken, dus dat lijkt me het probleem niet.

• elgringo
Gerco schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 14:32:
[...]

In het geval van een statische /dev moet je de device node zelf toevoegen. De driver heeft dan een vast major nummer of alloceert er dynamisch 1 en meld deze in de logs. Dan kun je met "mknod b|c <major> <minor> /dev/<node>" een device node aanmaken en deze gaan gebruiken.

Aangezien je driver geen nummers in de log meldt, kun je ook geen zinnige nodes aanmaken, dus dat lijkt me het probleem niet.
nou, die driver heeft een optie om nodes aan te maken:
mknod -m 660 /dev/usb/qusb0 c 180 132
mknod -m 660 /dev/usb/qusb1 c 180 133
mknod -m 660 /dev/usb/qusb2 c 180 134
mknod -m 660 /dev/usb/qusb3 c 180 135
mknod -m 660 /dev/usb/qusb4 c 180 136
mknod -m 660 /dev/usb/qusb5 c 180 137
mknod -m 660 /dev/usb/qusb6 c 180 138
mknod -m 660 /dev/usb/qusb7 c 180 139
en als ik dan make insmod doet zodat ie de driver installeerd werkt ie nog steeds niet.
Oftewel hij wordt nog niet gevonden.

Edit: ik heb hem dus gedeinstalleerd, nodes met make nodes aangemaakt en geinstalleerd. Dmesg zegt dan:
quancom driver: quancom_cleanup
usbcore: deregistering driver qusbdrv
/home/staal/relaydriver/module/quancom.c: v1.2-2.6-port:QUANCOM USB Module Driver
En hij vindt nog niets

[ Voor 18% gewijzigd door elgringo op 29-11-2005 14:46 ]

Pagina: 1