OOo 2 Calc - van jaar en week begindatum maken

Pagina: 1
Acties:

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik probeer uitgaande van een jaartal en een weeknummer de begindatum van die week te achterhalen. (en eigenlijk ook de einddatum v/d werk-week, maar die valt wel te achterhalen als je de begindatum hebt)

Het probleem is dat ik niet kan achterhalen hoe dit mogelijk is. De beschikbare functies voor weken rekenen maar 1 kant op, van datum naar weeknr. en niet andersom.

Een voorbeeldje van wat ik wil:
jaar: 2005
week: 48

en nu moet er 28-11-2005 uitrollen. Maar hoe?

Ik gebruik de semi-nederlandse versie van OpenOffice.org 2

Verwijderd

code:
1
=DATUM(A2;1;1)+A3*7-WEEKDAG(DATUM(A2;1;1)+A3*7;2)+1

opgelet, deze formule houdt geen rekening met wanneer de eerste week begint, dus het kan zijn dat je eventueel moet compenseren als de eerste week van het jaar minder dan 4 dagen heeft.
jaar in A2
weeknummer in A3

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 15:50 ]

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hee, slim bedacht. bedankt. Alleen ik begrijp het 2e gedeelte niet helemaal. Ik had in OOo-help(onder weeknum/weekdag) gelezen dat de eerste week van het jaar, de week is waarin 4 januari ligt. Dus dan is de eerste week altijd ook een volledige week. Dan is er het probleem dat de eerste week dus niet op 1-januari begint. Dus dan zou je eigenlijk een offset moeten hebben voor de eerste maandag (=altijd kleiner dan 4) plus weken*7.

Maar goed, ik kan in ieder geval weer vooruit. Nogmaals bedankt.

update: Ben nog even aan het knutselen geweest (voortbordurend op dat 4 jan altijd in de eerste week zit) en heb nu dit:
code:
1
=(4-WEEKDAY(DATE(A2;1;4);2))+(DATE(A2;1;1)+(A3-1)*7)
(nu even engelse versie) Ik bepaal eerst wanneer de eerste maandag van week 1 is. Dit kan in sommige gevallen ook een jaar eerder liggen :? En dan tel ik het aantal weken - 1 bij op. Volgens mij werkt dit goed. Ten minste voor de jaartallen en data waarvoor ik het tot nu toe heb geprobeerd... :o

[ Voor 35% gewijzigd door A_L op 29-11-2005 21:55 . Reden: update + spellingscontrole :) ]