Een cirkel verdelen in 242 stukken

Pagina: 1
Acties:
  • 3.278 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-08-2021
Hallo daar

Ik heb een vraag met betrekking tot het verdelen van een cirkel in 242 stukken.
Je vraagt je waarschijnlijk af waarom ik dat wil... Momenteel ben ik bezig met de reconstructie van een graancirkel. Ik heb een site gevonden waar precies staat beschreven welke stappen je moet volgen. Bij stap 37 wordt er alleen doodleuk gezegd: verdeel de cirkel in 242 stukken. zie afbeelding.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/zefdamen/Reconstructions/WaylandsSmithy05/waylandssmithy37.gif

Heeft 1 van jullie misschien een idee hoe ik dat zou kunnen doen. De cirkel die ik heb getekend heeft een doorsnee van 1 meter. Ik zat zelf te denken aan een grote gradenboog van 80 cm, maar ik weet niet of dat gaat lukken omdat 1.486 graden (360/242) een beetje moeilijk af te lezen is daarop.

Hopelijk kan iemand me helpen.

Oja de site waar alles beschreven staat is Reconstructie van Wayland's Smithy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 13:55
Illustrator is je vriend. :)
Daar kun je lijnen tekenen met een verschil van een bepaald aantal graden en dat herhalen. Dus pak 1.486, en herhaal de stap netzolang tot je klokje rond bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:33
Ik maak uit je verhaal op dat je op papier bezig bent? In dat geval is het misschien makkelijker om langs de rand afstanden van 1,3 cm uit te tekenen (omtrek = 2*pi*.5 = pi*100 cm / 242 = 1.298... cm).

We krijgen dus binnenkort ook graancirkels in Nederland? :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140249

er staat:
Construeer de omgeschreven regelmatige 242-hoek van cirkel 34, zodanig dat het midden van een zijde samenvalt met het linker snijpunt van cirkel 34 en de horizontale middellijn. Nummer de hoekpunten, te beginnen met nummer 8 voor het linker hoekpunt net onder de horizontale middellijn, aftellend tot 1 tegen de wijzers van de klok in, en vervolg met nummer 9 voor het linker hoekpunt net boven de horizontale middellijn, doortellend tot en met 242 met de wijzers van de klok mee. Zie detail.
en dit plaatje staat er ook nog bij
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/zefdamen/Reconstructions/WaylandsSmithy05/waylandssmithy37a.gif

ik denk dat je gewoon lekker precisie werk moet gaan uitvoeren...
als je em gaat opdelen in 242 stukken, dan is de afstand tussen elke lijn aan het uiteinde evenwijdig.. toch??!! (goh ff die termen weer beetje opduikelen :P )

als je nou er voor zorgt dat je weet hoe groot die afstand is op cirkel 36..
dan kun je lijnen gaan trekken naar het middenpunt en daarna je lijnen doortrekken
hoev je er ook maar 121 te tekenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou 242 eerst ontbinden: 2 * 11 * 11
Dus eerst de circel in 11 stukjes verdelen - dat gaat redelijk nauwkeurig. Vervolgens ieder stuk nog eens in 11 stukken en die stukjes dan weer halveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-05 02:09
ALs je een gradenboog an 80 cm hebt, schilt 1.5 graden aan de buitenkant ongeveer 2 cm, dat moet makkelijk te doen zijn lijkt mij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Dat is op zich wel een hele goeie ja om het langs de randen af te tekenen.
Ik maak hem niet op papier maar op een groot bord (120 cm) dat ik op de muur heb opgehangen. Als ie in potlood klaar is wil ik hem in gaan kleuren met verf. Ik ben erg benieuwd hoe dat wordt...

Afbeeldingslocatie: http://www.leiden12.nl/Cropcircle.jpg

Maar goed idee, als er meer mensen zijn mer goeie ideeen, dan zijn deze welkom :)

[ Voor 8% gewijzigd door Sebastiaan_2005 op 29-11-2005 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140249

Sebastiaan_2005 schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 12:23:
Dat is op zich wel een hele goeie ja om het langs de randen af te tekenen.
Ik maak hem niet op papier maar op een groot bord (120 cm) dat ik op de muur heb opgehangen. Als ie in potlood klaar is wil ik hem in gaan kleuren met verf. Ik ben erg benieuwd hoe dat wordt...

[afbeelding]

Maar goed idee, als er meer mensen zijn mer goeie ideeen, dan zijn deze welkom :)
nice ;)
[off topic]
maaruh.. heb jij geen school ofzo? :P
[/off topic]

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 140249 op 29-11-2005 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Wat ook niet gek is, een .EPS'je van 1,4 Mb :?
Maar goed, kom-tie-dan-he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
SHuisman schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 12:23:
ALs je een gradenboog an 80 cm hebt, schilt 1.5 graden aan de buitenkant ongeveer 2 cm, dat moet makkelijk te doen zijn lijkt mij ?
Dat gaat tegenvallen - je maakt steeds kleine foutjes, die fouten tellen op en op het laatst heb je een stuk over of te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
joopv schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 12:27:
[...]

Dat gaat tegenvallen - je maakt steeds kleine foutjes, die fouten tellen op en op het laatst heb je een stuk over of te kort.
Dat kan je (gedeeltelijk) tegengaan door bijvoorbeeld van 4 kanten te werken: eerst in 4'en verdelen en dan gaan meten. Je zal altijd meetfoutjes krijgen, maar op deze manier wordt dat slechts een kwart van wat het anders zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
sjroorda schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 12:19:
We krijgen dus binnenkort ook graancirkels in Nederland? :).
Er worden al regelmatig graancircels in Nederland gevonden. Boeren houden dit echter stil omdat sensatiezoekers en de media anders het land komen verpesten. En daar zitten ze echt niet op te wachten.

Is het geen optie om het op de computer te doen in bijv Illustrator, deze te printen/plotten, en als mal te gebruiken? Ouderwets overtrekken dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Hm wel zeer nuttige posts hier. Ik heb zojuist die geodriehoek besteld, dus als het goed is heb ik die morgen in huis.
Ik denk dat ik hem eerst in 11 stukken verdeel, die stukken ook weer in 11 stukken en daarna alle stukken nog een keer door de helft.

Ik vraag me af hoe ze dit in het "veld" doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
frickY schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 12:38:
[...]

Is het geen optie om het op de computer te doen in bijv Illustrator, deze te printen/plotten, en als mal te gebruiken? Ouderwets overtrekken dus :)
Nee ik wil het zonder computer doen, anders kan ik hem net zo goed helemaal uitprinten en ophangen ;) Ik vind het wel leuk om het zo de doen, ook leuk om de reacties te lezen.
Ik post het nog wel ff als het gelukt is... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
Sebastiaan_2005 schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 12:40:
Ik vraag me af hoe ze dit in het "veld" doen :P
En dat is nu juist het mysterieuze aan graancirkels :) (al gaat dat dan meer richting SG dan richting WG!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
@ Willem Thanx, erg vriendelijk van u maar ik denk niet dat ik er iets mee ga doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

joopv schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 12:23:
Ik zou 242 eerst ontbinden: 2 * 11 * 11
Dus eerst de circel in 11 stukjes verdelen - dat gaat redelijk nauwkeurig. Vervolgens ieder stuk nog eens in 11 stukken en die stukjes dan weer halveren.
Lijkt me een goed begin, en dan met onderstaand plaatje verder werken:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/4/4d/NYW-SinusCosinusSomregel.gif

Je zet je beginlijn, dat is de lijn waar cos α bij staat. Op r . cos α van het middelpunt ga je haaks naar boven voor een lengte van r . sin α. Als het goed is snij je dan je cirkel. Het snijpunt is waar de volgende radius (van 11) uit moet komen.
r is dus de straal van je cirkel en α de hoek (360 graden / 11)
Zo ga je alle 11 radii langs.
Hetzelfde doe je nog een keer binnen de 11 cirkelpunten, maar dan voor elke hoek van 360 / 121 graden, en die cirkelpuntjes deel je nog eens door twee.

Waarom niet direkt beginnen met hoek α = 360 / 242? Omdat je waarschijnlijk niet zo nauwkeurig kunt werken dat je dan op het eind goed uit komt.

[edit]
Of het EPSje van * Maasluip uitprinten op een A1 printer.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 29-11-2005 13:01 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Is die 242 echt nodig?
Als het nou 240 was ipv 242 was het een stuk eenvoudiger (2*2*2*2*3*5).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:20

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

joopv schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 13:12:
Is die 242 echt nodig?
Als het nou 240 was ipv 242 was het een stuk eenvoudiger (2*2*2*2*3*5).....
2 delen is nog makkelijker. Offehhhmmmm, waarom zou je een cirkel sowieso opdelen?

Oh dat was niet de vraag van de TS...

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
SnoeiKoei schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 13:39:
[...]
2 delen is nog makkelijker. Offehhhmmmm, waarom zou je een cirkel sowieso opdelen?
Je vindt dat de vraag ongerechtvaardigd is? Als met 1% minder segmenten 50% werk bespaard kan worden?
Oh dat was niet de vraag van de TS...
En jouw bijdrage aan de oplossing in dit topic is... waar precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Hou 't ff gezellig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Die post van Maasluip over die Radii vind ik erg overtuigend overkomen. Mijn wiskundige kennis is helaas te ver weg gezakt, om er direct wat mee te kunnen. Heeft iemand misschien een makkelijke uitleg ervoor, of een goeie site waar het simpel wordt uitgelegd O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Auw, ik voel me bijna een beetje beledigd... :> Wat is er niet duidelijk aan?
Anders zal ik thuis eens een plaatje inelkaar bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

joopv schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 14:58:
[...]
Je vindt dat de vraag ongerechtvaardigd is? Als met 1% minder segmenten 50% werk bespaard kan worden?
Ja, sorry, als je namelijk naar de stappen kijkt van dat figuur zie je dat je niet zomaar 2 segmentjes kunt schrappen, dan moet je dat meteen met een heleboel meer segmenten doen. Er wordt namelijk een repeterend patroon gemaakt rond de omtrek dat gebruik maakt van een hele zooi segmentjes per instance. Had ik misschien even moeten vermelden in mijn vorige post. Ik ben het namelijk met je eens dat het minder werk is, maar ik ben er ook van overtuigd dat je er uiteindelijk niets aan hebt.
[...]

En jouw bijdrage aan de oplossing in dit topic is... waar precies?
Mijn bijdrage was precies even nuttig als die van jou ;) Ik hoop dat de TS geen van beide suggesties gaat uitproberen want daar schiet ie niets mee op namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 22:21

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Je zou het ook met een tekenprogramma (autocad ofzo) kunnen maken, en dat op A4 uitprinten, ff vastplakken op je houten bord, en dan de lijnen kunnen doortrekken.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Like I said, en zoals ik al aanbood, een vectortekening. :)

Dus eerst ff wat beter lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Ik ben ff helemaal kwijt waar sinus cosines en tanges ook alweer voor staan, of is dat niet belangrijk :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
willem169 schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 15:50:
Like I said, en zoals ik al aanbood, een vectortekening. :)

Dus eerst ff wat beter lezen ;)
Ja daar heb ik toch op gereageerd, ik zei dat ik hem dan net zo goed uit kan printen. Ik vind het niet leuk om het uit een computer te laten komen. Een schilder print zijn schilderijen ook niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Sebastiaan_2005:
Ja daar heb ik toch op gereageerd, ik zei dat ik hem dan net zo goed uit kan printen. Ik vind het niet leuk om het uit een computer te laten komen. Een schilder print zijn schilderijen ook niet uit...
Dat zal ook wel maar het gaat me er om dat die oplossing -bruikbaar of niet- al is geboden. :)

Overigens hoef je geen 2x onder elkaar te reageren, daar hebben we de edit knop voor.

(ja ik doe het wel anders valt het niet op) :P

O ja:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cosinus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Het opdelen van een cirkel in stukjes doe je toch niet met een geodriehoek, maar met een passer.
Teken een cirkel met een straal van 6 cm.
Neem 7 cm tussen de 2 passerpunten en prik de passerpunt ergens op de cirkel. Trek dan met de passer 2 lijntjes door de grote cirkel heen en plaats de passerpunt op een kruispunt. Herhaal dat tot je alle kruispunten herhaald hebt.
Dan heb je de cirkel in 5 gelijke delen verdeeld.

Door nu ook zo'n verhouding uit te vogelen voor 242 delen, kun je heel nauwkeurig die cirkel opdelen. (dus niet zo'n 2.98 cm tussen de punten op een 80cm cirkel, maar een paar delen meer. Dan verklein je je fout)

Als de TS in de buurt van Groningen woont, wil ik 'm ook wel even op de A0 laserprinter hier op mijn werk afdrukken.

Edit:
Ik zat nog even verder te denken.
Zoals eerder al opgemerkt is, is 242 te factoriseren als 2*11*11.
Dus als je in 11 stappen de cirkel bijna helemaal rond bent, maar dan 1/11 van 1/11e minder, dan moet je dus 11 keer de cirkel rond en dan heb je de cirkel vrij nauwkeurig opgedeeld in 121 stukjes.

[ Voor 19% gewijzigd door TD-er op 29-11-2005 16:12 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sebastiaan_2005 schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 15:52:
Ik ben ff helemaal kwijt waar sinus cosines en tanges ook alweer voor staan, of is dat niet belangrijk :@
Als het dat alleen maar is?

Ik weet even niet precies hoe groot je cirkel is, maar omdat je over een gradenboog van 80cm praat neem ik even aan dat de straal 80 cm is (en de doorsnede dus 160 cm)

De lijn met 1 ernaast is dus 80 cm lang.
Je begint met de eerste radius (lijn vanuit het midden), en meet cos α = 80 * cos (360 / 11) = 67,30 cm af. Van daaruit ga je 80 * sin (360 / 11) = 43,25 cm haaks naar boven en als het goed is snij je dan precies de cirkel weer. Van het middelpunt naar dat punt teken je een lijn.
Ga nu verder vanuit die lijn, dus weer 67,3 cm van het midden, dan 43,25 cm haaks op die lijn naar boven en je snijdt de cirkel weer... etc.

De "kleine 11" in de "grote 11"), daarvoor geld 80 * cos (360 / 121) = 79,89 cm van het midden en 80 * sin (360 / 121) = 4,15 cm haaks naar boven.

Simpeler kan ik het niet uileggen, maar ik sta dan ook niet bekend om mijn didactische kwaliteiten ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 29-11-2005 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

wisfaq: veelhoek Hier kun je wel veel info vinden over hoe veelhoeken te construeren.

Kun je trouwens ook een hoop over je andere wiskundige vragen vinden, uitgelegd door mensen met een didactische achtergrond :P

[ Voor 31% gewijzigd door Lolhozer op 29-11-2005 16:15 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
@ Maasluip, wat bedoel je nou met cos α = 80 * cos (360 / 11) = 67,30 cm

Zou u het nog 1 maal willen proberen :>

[ Voor 60% gewijzigd door Sebastiaan_2005 op 29-11-2005 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sebastiaan_2005 schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 17:01:
@ Maasluip, wat bedoel je nou met cos α = 80 * cos (360 / 11) = 67,30 cm
Je weet toch wel wat cos en sin is he? (cosinus, sinus, die knopjes kun je op een rekenmachine toch wel vinden? Misschien duidelijker als ik wat haakjes gebruik voortaan.

• Je begint met lijn a te tekenen (een rechte lijn vanuit het midden naar de rand van de cirkel)
• dan meet je de plaats van punt 1 uit (de lengte van a'), die is volgt uit de formule r * cos(α), waarin r de straal van de cirkel is en α de hoek die lijnen a en r met elkaar maken. Die hoek is 360 / 11, omdat je 11 partjes wil op je hele cirkel (die 360 graden is)
• vanuit punt 1 ga je naar boven (lijn b), naar punt 2. De afstand die je daarvoro moet gaan is r * sin(α), met r weer de straal van de cirkel en α de hoek (360/11)
Als het goed is kom je precies uit dat 2 op de rand van de cirkel ligt.
• nu teken je een lijn vanuit het middelpunt naar punt 2, dat is lijn r.

Dat herhaal je nu met lijn r als basis, en dus nog 10 keer.

Simpeler kan ik het echt niet uitleggen, en als je niet weet waar het cos of het sin knopje op je rekenmachine zitten dan zal het ook nooit lukken.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 29-11-2008 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Nee helderder kan inderdaad niet, ik ga het meteen uit proberen. Zodra de tekening in zijn geheel klaar is, zal ik je noemen in mijn dank woord _/-\o_
Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
* Zet windows rekenmachine in wetenschappelijke modus :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayshin
  • Laatst online: 09-03-2018

Kayshin

Bl@@T @@P!!!

Als je het op je PC in elkaar zet en uitprint hoef je het niet eens op een groot formaat papier te doen. Als je het in een kleinere circel doet kun je deze in het midden leggen en de lijnen doortrekken naar de zijkant van de circel.

Om mooie rechte lijnen te maken kun je bijvoorbeeld gebruik maken met een touwtje dat je vanaf het middenpunt naar het punt waar de lijn heen moet spant en hierlangs aftekent. heb je minder afwijking dan met een liniaal die wel eens verschuift als je het precies wil hebben.

My personal videoteek: -Clique-; -NMe- is een snol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Tussenstand:

Ik ben op de helft, 11 x 11 gedaan, nu alles halveren :9

Afbeeldingslocatie: http://www.leiden12.nl/Crop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 21:12
TD-er schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 15:58:Het opdelen van een cirkel in stukjes doe je toch niet met een geodriehoek, maar met een passer.
Teken een cirkel met een straal van 6 cm.
/me check
Ik vroeg me al af hoe ze (de aliens als je er in gelooft) dit in het veld voor elkaar zouden krijgen. Hoe wiskundig correct ook, van wat ik er van gezien heb worden graancirkels niet met geodriehoeken gemaakt. Het belangrijkste hulpmiddel is een touw, wat je met twee personen (aliens ;)) kunt inzetten als passer. Ik gok Ik weet na het bestuderen van het plaatje uit TS dat de verhouding volgt uit een eerdere stap bij de constructie. Niet voor niets wordt praktisch de hele afbeelding opgebouwd uit cirkels, men had ook de hoeken kunnen geven ;)

De truuk begint bij stap 22/23 van waar men overstapt op kleinere cirkels over de horizontale as naar rechts. De diameter van deze kleine cirkel vormt de basis voor de 1/242e van de van de uiteindelijke omtrek. Van wat ik hier wijs uit kan worden:
Construeer de omgeschreven regelmatige 242-hoek van cirkel 34, zodanig dat het midden van een zijde samenvalt met het linker snijpunt van cirkel 34 en de horizontale middellijn.
... is het een van de volgende scenario's:

Afbeeldingslocatie: http://erik.kabel.utwente.nl/got/circle1/

of:

Afbeeldingslocatie: http://erik.kabel.utwente.nl/got/circle2/

Waarbij de laatste me het meest waarschijnlijk lijkt. Ik ben helaas te lui om al het eerdere te tekenen om te kijken of dit klopt ;)
aa met een transparante PNG is ook nogo btw ;)

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
IK ben bijna klaar, dus ik kijk het wel even na dan. Ik denk alleen dat als je die cirkel 242 keer zet, dat je niet helemaal goed uit komt. De beste methode is die ik nu gebruik denk ik, dus eerst alles delen door 11, daarna deze stukken ook door 11 delen en dit weer door de helft.
Het is echt heel veel werk. Ik begin steeds meer respect te krijgen voor de mensen (aliens ;) ) die dit gemaakt hebben.

Ik vind het wel goed gevonden trouwens van je, als het klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Helaas de cirkels die jij noemt zijn ongeveer 1/4 kleiner dan 1 van de 360/242e delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Ik vind het grappig om te zien hoe je aan de ene kant aan den lijve ondervindt hoe gecompliceerd sommige graancircels zijn, en aan de andere kant toch erg laconiek blijft over of ze wel of niet door 'aliens' zijn gemaakt :)

Om even lichtelijk offtopic te gaan.
In de meeste gecompliceerde graancircels waren alle stengels niet geknakt, maar verbogen. Bij het gebruik van een touw en een plank breken de stengels. De enige methode waarop het men is gelukt de stengels te laten verbuigen, was in een magnetron. Denk daar maar eens over na B)

[ Voor 8% gewijzigd door frickY op 30-11-2005 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

frickY schreef op woensdag 30 november 2005 @ 10:07:
Ik vind het grappig om te zien hoe je aan de ene kant aan den lijve ondervindt hoe gecompliceerd sommige graancircels zijn, en aan de andere kant toch erg laconiek blijft over of ze wel of niet door 'aliens' zijn gemaakt :)

In de meeste gecompliceerde graancircels waren alle stengels niet geknakt, maar verbogen. Bij het gebruik van een touw en een plank breken de stengels. De enige methode waarop het men is gelukt de stengels te laten verbuigen, was in een magnetron. Denk daar maar eens over na B)
Ik vind het juist grappig om te zien hoe men op een basaal niveau nog steeds denkt zoals in de Middeleeuwen: er gebeurt iets wat we niet kunnen verklaren met de technologische kennis die 'we' nu hebben dus moet er een macht aan het werk zijn die we niet kennen (vroeger: God, nu: aliens). We zien graancirkels, die zijn gecompliceerd van vorm en wetenschappers is het nog niet gelukt stengels op een vergelijkbare manier te buigen; ergo: buitenaardse technologie, oeeee!

Bullshit, imho. Ik geloof heilig dat er gewoon een klein groepje slimmerds rondloopt (zelf misschien ook wetenschapper) die een handige truc hebben bedacht waar de onderzoekers van graancirkels nog niet aan hebben gedacht.

Overigens is bij een heleboel graancirkels al WEL bewezen dat het gewoon om een grap ging, de stengels waren daar dus wel gewoon gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Er zijn ook graancirkels waarvan is toegegeven dat ze door mensen zijn gemaakt:
zie de volgende afbeelding

Afbeeldingslocatie: http://www.skepsis.nl/project-female.jpg

Bron

Ontopic:

T lukt al aardig, de cirkel is verdeeld in 242 stukken, zie foto.

Afbeeldingslocatie: http://www.leiden12.nl/Cirkel.jpg

Of deze cirkels gemaakt zijn door mensen of Aliens ik heb in ieder geval respect voor de makers.
Ik vind het wel opmerkelijk dat er beschrijvingen zijn zoals deze http://home.wanadoo.nl/zefdamen/ne/Crop_circles_ne.htm Ik vraag me af hoe mensen precies weten hoe je zo'n 75 stapppen plan kunnen maken, en daarmee precies tot juiste vorm komen.
Mijn tekening tot nu toe bestaat uit 63 cirkels 2 driehoeken en 246 lijnen. En ik ben nu ongeveer op de helft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
frickY schreef op woensdag 30 november 2005 @ 10:07:
Als je hier op mij doelt, ik ben er vrij zeker van dat ze gemaakt worden door mensen. De reden dat ik "Aliens" tussen haakjes noemde is dat er een aardig omvangrijke "i want to believe"-club bestaat die ik niet voor het hoofd wil stoten.
Ik zie het eerder als een soort van graffity, alleen dan vele malen complexer en mystieker. Als ik morgenochtend wakker word en er staat een verftekening op mijn schuur (en dan bedoel ik een mooie a la deze), dan zal ik mij waarschijnlijk verbazen over hoe iemand (een alien ;) ) dit in een nacht voor elkaar gekregen heeft. Wanneer ik beweer dat het door een alien gemaakt is (en ja ik heb vliegende lichtbollen gezien, echt waar) dan verklaart iedereen me waarschijnlijk voor gek.
Punt is dat iedereen zich voor kan stellen hoe je een verftekening maakt, ook al heb je zelf het talent niet. Het maken van een complex figuur zonder daarbij overzicht te hebben van het geheel is echter veel moeilijker te bevatten. Een link naar buitenaardse krachten / wezens zal daarom door meer mensen gesteund worden.
Mijn eerste ingeving is dat die graancirkel veel later is gevonden dan ie is gemaakt en dat de geknakte stengels zich hebben hersteld op het knikpunt. Een graancirkel als bewijs van buitenaards leven zie ik sowieso niet zo zitten omdat:
1. Er bewijs is dat zelfs hele complexe formaties door mensen kunnen worden gemaakt.
2. Het zeer onwaarschijnlijk is dat er 100-en graancirkels per jaar worden gevonden zonder dat iemand ook maar een overtuigende foto/film heeft van de buitenaardse kracht die ze zou creëren.
3. Het een ridicule gedachte is dat een UFO een bijzondere figuur zou achterlaten (laat staan in het aantal verschillende figuren dat er bestaat). Een willekeurig zooitje kapotte stengels zou waarschijnlijker zijn.
Magoed, ieder zijn ding, en bottom-line heb ik respect voor wie/wat die graancirkels maakt. De mooie dan, een simpele cirkel doet me weinig.

Een paar die dit jaar in NLD zijn gevonden trouwens:
In Drenthe:
Afbeeldingslocatie: http://www.cropcircleconnector.com/inter2005/dutch/3.jpg

Op Texel:
Afbeeldingslocatie: http://www.cropcircleconnector.com/inter2005/dutch/1texel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
T-MOB schreef op woensdag 30 november 2005 @ 12:09:

Mijn eerste ingeving is dat die graancirkel veel later is gevonden dan ie is gemaakt en dat de geknakte stengels zich hebben hersteld op het knikpunt. Een graancirkel als bewijs van buitenaards leven zie ik sowieso niet zo zitten omdat:

2. Het zeer onwaarschijnlijk is dat er 100-en graancirkels per jaar worden gevonden zonder dat iemand ook maar een overtuigende foto/film heeft van de buitenaardse kracht die ze zou creëren.
Ik ben het op zich wel met je eens, maar punt 2 van je zegt niks; zijn er wel video-opnamen van mensen die 's nachts een graan cirkel maken? ;)

Verder als mensen een graancirkel tekening op hun muur willen hebben mogen ze zich hier melden :P wel tegen betaling 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Sebastiaan_2005 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 16:38:
[...]
Ik ben het op zich wel met je eens, maar punt 2 van je zegt niks; zijn er wel video-opnamen van mensen die 's nachts een graan cirkel maken? ;)
Ja, die heb ik wel eens gezien. Ik meen op discovery :)
Waarschijnlijk is het deze documentaire geweest:
So [John] Macnish set out to settle this question once and for all. He filmed several circle-makers at work throughout 1992 in their element, at night, using their standard equipment of ropes, planks and garden rollers. Using low-light tv cameras he captured formations as they were being made. Later, he filmed the self-assured crop circle experts as they proclaimed these _same_ formations to be "genuine"!

[ Voor 46% gewijzigd door T-MOB op 30-11-2005 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Ja dat is een geregiseerde opnamen, ik bedoel meer, er zijn nooit mensen gesnapt door een camera, volgens mij...

Ontopic:

De tussenstand:

Afbeeldingslocatie: http://www.leiden12.nl/Cirkel-IP.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Sebastiaan_2005 schreef op woensdag 30 november 2005 @ 21:16:
Ja dat is een geregiseerde opnamen, ik bedoel meer, er zijn nooit mensen gesnapt door een camera, volgens mij...
Mja, op die fiets. Er zijn sowieso berichten van militaire helikopterpiloten die graancirkelmakers in actie waarnemen - zelfs gebruiken als "testvijand" om ongezien te bespioneren. Daarnaast blijft overeind dat men niet snel geneigd is 4 mensen die zich stiekum in een graanveld bewegen te fotograferen, terwijl een vliegende schotel boven een graanveld toch voor iedereen met camera bij de hand aanleiding geeft om een plaatje te schieten. In de praktijk zou het plaatje met de menselijke "hoaxers" ook nooit de krant halen, itt tot een plaatje met een ufo.
Ontopic:
[afbeelding]
Zou je dat plaatje ook high-res kunnen posten? Ik denk namelijk nog steeds dat de 1/242e al ergens in de afbeelding te vinden is. Met een high-res afbeelding kan ik iets beter zoeken waar. Eigenlijk vind ik de vraag hoe je zo'n figuur zou kunnen maken zonder totaaloverzicht ook veel interessanter dan de mogelijkheid dat het door aliens is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

T-MOB schreef op donderdag 01 december 2005 @ 01:35:

Zou je dat plaatje ook high-res kunnen posten? Ik denk namelijk nog steeds dat de 1/242e al ergens in de afbeelding te vinden is. Met een high-res afbeelding kan ik iets beter zoeken waar. Eigenlijk vind ik de vraag hoe je zo'n figuur zou kunnen maken zonder totaaloverzicht ook veel interessanter dan de mogelijkheid dat het door aliens is gedaan.
Ik denk dat je de link uit de TS even wil bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Dat heb ik al gedaan :) Daar is bij de bewuste 242-delen stap echter een uitleg die ik niet kan volgen. Bovendien ontbreekt een plaatje dat zowel de hulpcirkeltjes als de verdeling in 242 stukken weergeeft. TS heeft wel beiden in 1 afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Ik ga hem vanavond inkleuren met verf, dit is de grove opzet:

Afbeeldingslocatie: http://www.leiden12.nl/waylandssmithy62.jpg

Misschien kunnen jullie je mening er over geven of je het wat vind, of juist helemaal niks. :)
Alvast bedankt O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Niemand een leuk idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Even de tussenstand...

Afbeeldingslocatie: http://www.parkyourpic.com/uploads/4a78a1e145.jpg

Echt fascinerend leuk om te doen, maar erg tijdrovend

Hiermee ben ik nu ongeveer 15 uur bezig denk ik

[ Voor 78% gewijzigd door Sebastiaan_2005 op 05-12-2005 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jammer, je plaatje werkt niet :S
Anyway, heb nu ook zin gekregen zo'n ding in mijn tuin te maken oid ... leuk als doolhofje!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
URL aangepast :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:36

Sharky

Skamn Dippy!

geinig zeg, vind het wel origineel om zoiets aan de wand te hebben

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Fucking cool man zo'n ding aan je muur

Wat is je emailadres dan mail ik je even over 'n project van 8 bij 3,5 meter :9

Ga zo door en wel het eindresultaat showen heh!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
sebastiaan_2003 (apenlul) hotmail.com

Project van 3 x 8 meter, klinkt interresant :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Nou zo is ie wel redelijk af :)

Afbeeldingslocatie: http://www.parkyourpic.com/uploads/cc10f8a673.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Sebastiaan_2005 op 13-12-2005 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Laatst online: 20-06 01:29

Technicality

Vliegt rechtsom...

Ziet er echt heel mooi uit! Ook die randen heb je mooi ingkleurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
opzich heel mooi, maar jammer dat je hem niet symetrisch hebt gehouden
wel erg leuk voor in je kamer idd

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 15:55

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Of je belt gewoon effe een Alien die met z'n UFO landt, dan heb je ook een graancirkel...

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
DaRealRenzel schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 01:22:
Of je belt gewoon effe een Alien die met z'n UFO landt, dan heb je ook een graancirkel...
Heb jij dan een graanveld in je kamer aan de muur hangen?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Foto aangepast :) Tevens subtiele schop :P

• Sebastiaan_2005
Hij is tevens te koop :) Bieden vanaf 50 euro :P

• Lolhozer

Lolhozer

Sebastiaan_2005 schreef op donderdag 15 december 2005 @ 16:17:
Hij is tevens te koop :) Bieden vanaf 50 euro :P
Ga je de opbrengst verdelen onder de deelnemers van dit topic? :P

Waarom? Omdat het kan!!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Modbreak:Mensen, wat huishoudelijke mededelingen

• Het is hier geen HK, dus hou HK-replies aub buiten dit subforum

• Als de TS klaar is met z'n probleem-stuk, dan lijkt het me dat dit topic gewoon afzakt naar beneden. Het lijkt me niet de bedoeling om de mogelijke gedachtes van een soon-to-be rich TS te bespreken ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Sebastiaan_2005
Lolhozer schreef op donderdag 15 december 2005 @ 16:46:
[...]

Ga je de opbrengst verdelen onder de deelnemers van dit topic? :P
Jullie krijgen allemaal een biertje :) Maar serieus zonder jullie had ik deze waarschijnlijk niet kunnen maken :D

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
BasieP schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 01:10:
opzich heel mooi, maar jammer dat je hem niet symetrisch hebt gehouden
wel erg leuk voor in je kamer idd
hij is anders behoorlijk symmetrisch hoor :P (niet geheel zo te zien, maar komt een heel aardig eind).

242... zeker iets met een maya-kalender? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
HunterPro schreef op donderdag 15 december 2005 @ 23:29:
[...]

hij is anders behoorlijk symmetrisch hoor :P (niet geheel zo te zien, maar komt een heel aardig eind).

242... zeker iets met een maya-kalender? :)
Klopt: http://www.cropcircleconn...ylands/mayancomputer.html

Waarom dacht je dat, wat heeft 242 daarmee te maken?
Pagina: 1