Toon posts:

UTP Kabels Identificeren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heren en Dames,

Heb het volgende probleem:
Ga morgen bij een kennis een computer op het internet aansluiten.
Nou heeft hij net een nieuw huis laten bouwen en 20 utp kabels erin laten leggen.

Maar mijn probleem is, dat deze niet genummerd zijn o.i.d. dus ik heb in de meterkast (waar het modem staat) 20 uiteinden (zonder connector), en in de verschillende kamers, de andere uiteinden.

Mijn vraag is, hoe kan ik bepalen welke uiteinden bij elkaar horen? Ik moet namelijk 1 pc aansluiten in een kamer. In die kamer kan ik een stekkertje aan de destbetreffende utp kabel knijpen, maar aan de andere kant in de meterkast zitten dus 20 uiteinden en ik weet dus niet welke de goede is. :(

Hoe kan ik dit bepalen>? Heb namelijk geen zin om 20 stekkertjes te knijpen :'(
Alvast bedankt,
Rick

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 11:18 ]

• Rudolfus
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:30
Makkelijkste oplossing is denk ik in die kamer laagspanning op die kabel zetten (12 volt of zo) en in de meterkast met een multimeter alle kabels langsgaan.

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 19:21
Aan de kant waar de pc komt 2 draadjes aan elkaar knopen uit die utp, en aan de kant van de meterkast vervolgens met een multimeter bij alle 20 kabels de weerstand meten over diezelfde kleurencombinatie lijkt mij in dat geval de simpelste oplossing.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:43

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ten eerste: ik haat die ongelovelijke knuppels die zoiets niet labellen. |:( Een keer in een school een patch paneel mogen monteren, waar de ouders de bekabeling hadden getrokken. aan de ene kant een bundel van 50 kabels, ongelabeld en aan de andere kant ongeveer 20 lokalen. 8)7 Omdat ik logisch probeer te werken, een hele zaterdag aan het heen en weer lopen geweest om ze weer te rangschikken....

De oplossing van IcE_364 is de simpelste. Helaas moet je dan in de meterkast wel de adertjes een stukje strippen om goed te kunnen meten met je m.meter. Je kan er ook streepjes opzetten vlak voordat ze in de meterkast in de buizen verdwijnen, en dan iets (20cm) aan de kabel gaan trekken aan de PC kant. Kijken welke kabel er is opgeschoven. Die moet je hebben :)

[ Voor 4% gewijzigd door superduper op 29-11-2005 11:41 ]

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

superduper schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 11:40:
Ten eerste: ik haat die ongelovelijke knuppels die zoiets niet labellen. |:( Een keer in een school een patch paneel mogen monteren, waar de ouders de bekabeling hadden getrokken. aan de ene kant een bundel van 50 kabels, ongelabeld en aan de andere kant ongeveer 20 lokalen. 8)7 Omdat ik logisch probeer te werken, een hele zaterdag aan het heen en weer lopen geweest om ze weer te rangschikken....

De oplossing van IcE_364 is de simpelste. Helaas moet je dan in de meterkast wel de adertjes een stukje strippen om goed te kunnen meten met je m.meter. Je kan er ook streepjes opzetten vlak voordat ze in de meterkast in de buizen verdwijnen, en dan iets (20cm) aan de kabel gaan trekken aan de PC kant. Kijken welke kabel er is opgeschoven. Die moet je hebben :)
dat zou ik persoonlijk niet gaan uitproberen, aangezien er vaak een aantal bochten inzitten kun je met een beetje pech de kabel kapottrekken/beschadigen.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

Verwijderd

Topicstarter
superduper schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 11:40:

Ok, alleen had ik nog een klein vraagje over doormeten, ik moet toch de weerstand meten, en die moet op 0 komen te staan denk ik? dan heb ik de goede kabel toch? Want als ie geen verbinding heeft is de weerstand toch oneindig?

Srry voor de domme vragen, maar heb nog nooit met een multimeter gewerkt 8)7

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:51

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Misschien is het het handigst dat je ze alle 20 knijpt, en dan test welke het is. Je configueert de netwerkkaart van de computer op zeg 192.168.1.1 en laat continue (ping -t) pingen naar 192.168.1.2 . Laat je dat nu ook als IPadres op een laptop hebben ingesteld die je in de meterkast hebt, en dan laat je iemand achter de computer zitten en die een gil geven als ie iets anders ziet dan "Request timed out".
Want uiteindelijk zullen alle 20 kabels toch geknepen moeten worden.

Hier kon uw advertentie staan

• IcE_364
  • Laatst online: 26-04 19:21
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 11:52:
[...]

Ok, alleen had ik nog een klein vraagje over doormeten, ik moet toch de weerstand meten, en die moet op 0 komen te staan denk ik? dan heb ik de goede kabel toch? Want als ie geen verbinding heeft is de weerstand toch oneindig?

Srry voor de domme vragen, maar heb nog nooit met een multimeter gewerkt 8)7
0 Zal je niet halen maar de weerstand zal in ieder geval heel laag zijn bij de goede kabel inderdaad.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:38

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Dat heeft u goed beredeneeerd. Afgezien van de weerstand van t UTP-koper, maar die is weinig.

Waarom? Omdat het kan!!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 10:49

NBK

Weercam-Avatar

Op de kabels staat om de meter een nummer wat iedere meter 1 hoger word, als je genoeg kabel over heb aan beide kanten kun je er misschien nog iets uit opmaken.
En anders is de optie om 2 aders aan elkaar te knopen in de kamer en dan in de meterkast een multimeter gebruiken de meest gebruikelijke optie.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Sommige multimeters kan je instellen dat ze bij een hele lage weerstand (dus connectie) een geluidje geven. Hoef je als je al in yoga houding zit in de meterkast niet je display al te lezen. ;)

Alle kabels knijpen en doormeten/testen kan uiteraard ook inderdaad... Ligt een beetje of je genoeg spullen hebt en er een beetje snel meebent. Persoonlijk zou ik in de meterkast voor 20 kabels even een klein patchpaneeltje maken. Is wat netter. Dan kan je met een test snoer even testen welke kabel op je juiste adres uitkomt.

• kroegtijger
  • Laatst online: 23-04 13:55
inderdaad gewoon effies doormeten ja...
maar waarom niet in de meterkast meteen 20 stekkertjes knijpen en in de switch pluggen?? ben je voor in de toekomst ook al klaar :P (of je moet de helft voor telefonie oid natuurlijk willen gaan gebruiken... )

iRacing Profiel

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Nitroglycerine schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 11:53:
Misschien is het het handigst dat je ze alle 20 knijpt, en dan test welke het is. Je configueert de netwerkkaart van de computer op zeg 192.168.1.1 en laat continue (ping -t) pingen naar 192.168.1.2 . Laat je dat nu ook als IPadres op een laptop hebben ingesteld die je in de meterkast hebt, en dan laat je iemand achter de computer zitten en die een gil geven als ie iets anders ziet dan "Request timed out".
Want uiteindelijk zullen alle 20 kabels toch geknepen moeten worden.
Geknepen :? Gepatched op de rail zal het waarschijnlijk zijn en dan ben je niet blij met deze methode want dan zitten straks alle aansluiting kriskras doorelkaar op het patchpannel. Maak alsjeblieft ook niet de fout om een UTP stekkertje op een draad met vaste kern te knijpen. Dit veroorzaakt op den duur vaak storingen.
De methode om met een multi-meter te testen is naar mijn idee de beste. ;)

Verwijderd

Topicstarter
kroegtijger schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 12:02:
inderdaad gewoon effies doormeten ja...
maar waarom niet in de meterkast meteen 20 stekkertjes knijpen en in de switch pluggen?? ben je voor in de toekomst ook al klaar :P (of je moet de helft voor telefonie oid natuurlijk willen gaan gebruiken... )
Nou, er worden maar 2 kabels gebruikt voor netwerk. De rest wordt gebruikt voor geluid. Anders had ik ze gewoon allemaal geknepen :)
Gr rick

• kroegtijger
  • Laatst online: 23-04 13:55
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 12:38:
[...]

Nou, er worden maar 2 kabels gebruikt voor netwerk. De rest wordt gebruikt voor geluid. Anders had ik ze gewoon allemaal geknepen :)
Gr rick
voor geluid?? :? ik mag hopen telefonie dan...
maar waarom niet op een patchpanel zetten meteen??

iRacing Profiel

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

kroegtijger schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 12:47:
[...]

voor geluid?? :? ik mag hopen telefonie dan...
maar waarom niet op een patchpanel zetten meteen??
Ik hoor wel vaker dat mensen een aantal draden combineren en zo speakers aansluiten. Schijnt nog redelijk te werken ook.....

Verwijderd

Speaker aansluitingen in de meterkast? Nog nooit gezien...maargoed, wereld zit vol verrassingen.

Doormeten met multimeter is dan nog het beste, als je niet al te veel veranderingen wilt toepassen.

• JdM
  • Laatst online: 22:27

JdM

Humbled

Als je vaker van dit soort dingen moet maken voor mensen zul je nog wel meer soortgelijke problemen tegenkomen, ook voor het opzoeken van kabelbreuken is dit erg handig.
Wat ik je aanraad is om eenmalig een tracer aan te schaffen, ik heb zelf ooit eens voor KPN gewerkt als ISDN monteur en daar gebruikten we zo'n tracer dagelijks, dat scheelt je echt een hoop werk als het een zooitje is.
Conrad verkoopt ze Dit is de goedkoopste

Deze gebruikte ik ook als monteur (erg goed)
Pagina: 1