Maxtor wisseling / wijziging

Pagina: 1
Acties:

• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-03 08:57
Ik wil even een idee spiegelen en testen op wijsheid..

Ik heb nu 2 Maxtor schijven erin zitten

80gig en een 120gig... beide relatief nieuw.

mn Mobo kan S-ata raid draaien + 2 ide schijven.

Mijn plan..

2 flinke schijven (200 gig p/st) in Raid 0 voor spelletjes etc.etc. storage + shit
1 goede stille schijf voor winXP 40 gig. IDE

wat moet ik dan hebben? ze moeten alle 3 zo stil + snel mogelijk zijn.

Old school gamer

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:47

Croga

The Unreasonable Man

Ik zou eens beginnen met je wensen aan te passen.... Storage op een RAID0 array is niet zo heel erg slim...

Waarschijnlijk kun je beter kiezen voor 2 relatief kleine schijven in RAID0 voor Windows en je spellen, en 1 grote schijf (of 2 in RAID1) voor je storage....

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:39

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Als je budget groot genoeg is, zou je voor het volgende kunnen gaan:

2 74 GB WD Raptor S-ATA 10000 rpm schijven in raid 1 voor Windows XP
2 200 P-ATA 7200 schijven (om het even welk merk, veel verschil is er niet)
2 harde schijf koelers (die in een 5¼" slot passen) om de raptors te koelen en de computer stiller te maken
Totaal prijs: ongeveer 600 euro.

Raid 0 is af te raden voor dataopslag. Het is lekker snel, maar als een schijf eruit klapt ben je meteen ook de data van je andere schijf kwijt.
Imho is P-ATA nog snel genoeg om als opslagmedium te dienen. De WD Raptors zijn op dit moment het neusje van de zalm, dus als je je systeem sneller wilt laten werken (met name het opstarten van programma's, laden van levels binnen spelen) dan is de raptor een goede investering.

Uitgaande van een beperkt budget en een maximum van 3 schijven, adviseer ik je het volgende:
1 200 GB 7200 rpm P-ATA schijf
2 200 GB 7200 rpm S-ATA schijven

Op 1 S-ATA schijf installeer je windows. Maak op de 2e S-ATA schijf een partitie van 4* je interne geheugen, en plaats hier na het installeren van windows je pagefile op. Gebruik de rest van de ruimte van de 2e S-ATA en de P-ATA schijf als dataopslag. Gezien de grootte maakt het echt niets uit of je nu 1 partitie van 400 GB of 2 van 200 GB hebt. Als je met zulke grote bestanden wilt gaan werken dat het namelijk WEL uitmaakt, dan zul je naar een hele andere oplossing uit moeten kijken.

[ Voor 30% gewijzigd door Nitroglycerine op 29-11-2005 11:32 ]

Hier kon uw advertentie staan

• Dirk IJntema
Ik kan niet alles S-ata laten draaien, omdat het puur een extra optie is voor Raid.. volgens mij kan ik er wel vanaf booten.

kan ik dan 2 kleine schijven raid 1 laten draaien die WD Raptors op S-ata en software matig 2 grote schijven via IDE pakken in een Raid?

EDIT - holy *peeeeeeeep* wat zijn die raptors duuuuuuuuuuuuuur.. okay, 'gewone' stille S-ata mag ook hoor..

ik heb er alleen geen kijk op wat stil en wat niet..

Ik heb iig de wens voor meer ruimte en meer snelheid in dagelijks gebruik.

budget, mwah.. 350/400 max incl. verkoop huidige discs.

[ Voor 37% gewijzigd door Dirk IJntema op 29-11-2005 11:36 ]

Old school gamer

• wildow
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025
EDITIk haal verschillende RAID varianten door elkaar.

[ Voor 89% gewijzigd door wildow op 29-11-2005 11:35 ]

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Softwarematig kun je veel raidlevels aanleggen, alleen dat is altijd trager dan hardwarematige raid, ook met de huidige snelle processoren. Het verschil valt nog wel mee bij Raid 0/1 , maar als je naar raid 5 of hoger gaat, dan wordt het wel een probleem.

2 S-ATA Raptors in mirror (raid 1) betekent dat je 2 identieke schijven hebt. Binnen windows zie je er uiteindelijk 1, maar mocht er 1 uitvallen, dan kun je gewoon door op de andere, en heb je tijd om de kapotte te vervangen.
Of je ook raid op P-ATA kunt leggen hangt van je moederbord af, zul je zelf even na moeten kijken op de site van de maker. Als je het kan, dan ZOU je een raid 0 stripeset aan kunnen maken, maar zoals je hierboven ziet raden we je dat erg af. Je zou namelijk niet de eerste zijn die op die manier al zijn data kwijt raakt............

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Dirk IJntema schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 11:33:
EDIT - holy *peeeeeeeep* wat zijn die raptors duuuuuuuuuuuuuur.. okay, 'gewone' stille S-ata mag ook hoor..

ik heb er alleen geen kijk op wat stil en wat niet..

Ik heb iig de wens voor meer ruimte en meer snelheid in dagelijks gebruik.

budget, mwah.. 350/400 max incl. verkoop huidige discs.
400 euro? Hmmmm
Dan zou ik opteren voor 1 74 GB raptor, hier ook vanaf booten (zonder de extra raptor in raid 1 config ben je wel minder veilig, maar goed, net zo veilig als je nu waarschijnlijk al zult zijn).
Verder 2 200 GB schijven van elk een kleine 90 euro, en samen met een harde schijf koeler voor de raptor kom je dan aan 350 tot 400 euro.
De snelheid krijg je van je raptor, de grote opslag van je 2 200 GB schijven. Maar ga aub niet met raid 0 spelen, want dat is dan niet nodig want je hebt de snelheid van de raptor al voor je dagelijkse werkzaamheden.

Een andere optie is gebruik gaan maken van een SAN.
Een 2e computer met een stuk of 4 200 GB schijven (kosten 360 euro), eventueel een P-ATA133 PCI controller om de 4 schijven op aan te sluiten (kosten 20 euro) en dan linux op een klein schijfje (20 GB ofzo) zetten. Vervolgens de grote schijven mounten, ext3 filesysteem op krassen en in samba beschikbaar stellen.
Heeft wel iets meer om het lijf :)

• Dirk IJntema
Ik zit idd een denkfout te maken qua Raid 0 / 1.

0 is samen 1 schijf maken en de load delen
1 is mirroring..

dan denk ik dat de huidige setup op zich nog wel voldoende is.. maar dan met een grotere 2de schijf..

ik wilde alleen wel es gebruik maken van die S-ata raid optie op mn Asus bordje.. maar in mijn geval heeft het weinig effect..

Old school gamer

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Gezien je budget gaat het wel degelijk wat uitmaken als je een raptor erin hangt, eventueel met een extra S-ATA schijf voor dataopslag. Je maakt dan wel geen gebruik van de raid mogelijkheden van je S-ATA controller, maar je hebt er wel schijven aan hangen. En die raptor dat merk je, en dat kan ik je uit ervaring zelf zeggen. Ik heb hier 2 computers naast elkaar staan, een AMD 64 3800+ met 2 74 GB Raptors in mirror en een AMD XP 3200+ met 2 P-ATA 160 GB schijven. Als ik op beide computers hetzelfde spel tegelijkertijd opstart - zeg Stronghold Crusader (een ouder spel, wat in het begin het gehele spel laad: zo'n 300 MB naar geheugen als er ruimte genoeg is) - dan is mijn 3800+ bijna een halve minuut sneller dan de 3200+. Beide computers laden het spel van HDD (cd image).

Ok, niet helemaal vergelijkbaar, maar het is wel een aanduiding.

• Dirk IJntema
Nitroglycerine schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 11:59:
Gezien je budget gaat het wel degelijk wat uitmaken als je een raptor erin hangt, eventueel met een extra S-ATA schijf voor dataopslag. Je maakt dan wel geen gebruik van de raid mogelijkheden van je S-ATA controller, maar je hebt er wel schijven aan hangen. En die raptor dat merk je, en dat kan ik je uit ervaring zelf zeggen. Ik heb hier 2 computers naast elkaar staan, een AMD 64 3800+ met 2 74 GB Raptors in mirror en een AMD XP 3200+ met 2 P-ATA 160 GB schijven. Als ik op beide computers hetzelfde spel tegelijkertijd opstart - zeg Stronghold Crusader (een ouder spel, wat in het begin het gehele spel laad: zo'n 300 MB naar geheugen als er ruimte genoeg is) - dan is mijn 3800+ bijna een halve minuut sneller dan de 3200+. Beide computers laden het spel van HDD (cd image).

Ok, niet helemaal vergelijkbaar, maar het is wel een aanduiding.
Het punt is alleen, die WD Raptor is net uit.. dus gigantisch duur.. wel het snelste op het moment maar de meerprijs imho niet waard dan.. kun je beter het 1 na beste doen voor goedkopere prijs.. prijs/kwaliteit verhouding.

Bovendien denk ik niet dat die S-ata controller zonder raid werkt.. tenminste, niet zoals ik het begrepen heb.

Old school gamer

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Dirk IJntema schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 12:05:
[...]

Het punt is alleen, die WD Raptor is net uit.. dus gigantisch duur.. wel het snelste op het moment maar de meerprijs imho niet waard dan.. kun je beter het 1 na beste doen voor goedkopere prijs.. prijs/kwaliteit verhouding.

Bovendien denk ik niet dat die S-ata controller zonder raid werkt.. tenminste, niet zoals ik het begrepen heb.
Neuh..... de raptor is al lang uit. De 36 GB versie is in februari 2003 geintroduceerd, de 74 GB is in september 2003 geintroduceerd. In prijs zullen ze niet dalen, ze hangen al een jaar rond de 100 euro voor de 36 GB en 160 euro voor de 74 GB. Dat komt door de gebruikte technieken - de raptors zijn voor zover ik echte SCSI schijven met een S-ATA aansluiting. Door de SCSI techniek zijn ze zo duur - vergelijk de prijs maar eens met een andere SCSI schijf van dezelfde grootte.

De S-ATA controller werkt prima zonder Raid. Je hoeft er namelijk niets op in te stellen, dan gebruik je beide schijven gewoon als je 2 P-ATA schijven zou hebben aangesloten.

Pagina: 1