Toon posts:

Startup probleem? Voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje en ik vermoed dat hier vast mensen zitten die de oplossing weten; daarom gooi ik het maar even in de groep.

Ik heb gisteren mijn Via Epia SP 13000 boardje binnen gekregen in combinatie met een Morex 60W powersupply.

Als ik het boardje aansluit op de powersupply zie ik de ledjes op mijn keyboard aan en uit gaan; lijkt dus ok te zijn. Als ik dan het boardje aan wil doen zie ik de CPU fan 1 slag draaien en dan stopt ie. Meer krijg ik niet uit het boardje (geen output naar scherm, geen beeps, niks).

Om te kijken wat de oorzaak kan zijn heb ik de powersupply van mijn desktop pc (P2800/Radeon 9700 Pro) aan het Via boardje gehangen en dan start het boardje wel op. Het probleem lijkt dus te liggen bij de Morex powersupply.

Om het definitief te weten heb ik de Morex powersupply aangesloten op het moederboard van mijn desktop pc en dan start de pc ook, alleen blijft de cpu wel haperen. Dat zou natuurlijk kunnen omdat een P2800 in combinatie met een Radeon 9700 Pro te veel stroom vraagt dan de 60W morex kan leveren. Maar nu lijkt de powersupply het dus wel te doen... nu snap ik het even niet meer.

Het lijkt er nu dus op dat zowel het boardje als de voeding onafhanelijk van elkaar werken; maar dat de combinatie niet werkt...

Heeft iemand een idee?

Thanks!

ps. op internet vond ik nog de troubleshooting tip om het bios te resetten; dat had echter ook geen resultaat...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 10:37 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Incompatibiliteit is een mogelijkheid, dat heeft te maken met het signaal wat een voeding verwacht van het moederbord als deze goed aangaat. Als deze te laat of misschien te vroeg wordt verzonden, kan het zijn dat de voeding de PC uitschakelt. Misschien kun je op het forum van VIA (of eventueel Morex, als deze er 1 hebben) eens kijken of mensen vergelijkbare problemen hebben. Anders een andere voeding nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist reply gehad van Morex en het blijkt dat de Via Epia SP 13000 minimaal een 80W voeding nodig heeft om uberhaupt aan te kunnen gaan:
Dear Sir,

As to your issue, we will suggest that you change to our 80w power kit.
Due to EPIA SP13000 is required 80W power to start on, 60w power kit is not enough.
Please contact our distributor for 80w power kit replacement.

Thanks and have a nice day.

Best regards,
Amy
Ik krijg als het goed is al een 80 W opgestuurd dus dat zou zo goed moeten komen... ;)