[MS Excel] Pareto-analyse

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-08 15:10
Hallo,

Voor mijn stageopdracht heb ik een Pareto-analyse opgebouwd met behulp van Excel. Werkt prima.

Echter, nu heb ik op de Y-as een opsomming van de 'Cumulatieve percentages' vermeld staan, welke nodig is om de 'kromme' getekend te krijgen.

Nu wil ik graag op deze Y-as een horizontale lijn krijgen ter hoogte van de 80%, waarbij deze lijn de 'kromme' moet snijden. Het ideaal zou zijn wanneer deze 'kromme' wordt gesneden, de automatische lijn afbuigt naar de X-as (de zogenaamde 80/20-regel).

Nu is het mogelijk om deze lijn(en) handmatig in te tekenen, echter wanneer de data wordt veranderd zullen de statische, handmatige lijnen niet meer representatief zijn.

Iemand die weet hoe dit in Excel mogelijk is?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Als mijn kennis nog goed is wil je dus een rechte lijn van beneden naar boven die de kromme kruist bij 80%.

Kun je niet gewoon een formule maken die 80% uitrekent? Deze waarde kun je dan voor elke cel laten invullen en op de andere as laten zien.

snel gevonden grafisch voorbeeld

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-08 15:10
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 10:29:
Als mijn kennis nog goed is wil je dus een rechte lijn van beneden naar boven die de kromme kruist bij 80%.

Kun je niet gewoon een formule maken die 80% uitrekent? Deze waarde kun je dan voor elke cel laten invullen en op de andere as laten zien.

snel gevonden grafisch voorbeeld
Nee, dit bedoel ik niet echt. Ik doel op een *horizontale* lijn (uitgaande van de Y-as, evenredig aan de X-as) met als waarde 80%, niet een verticale lijn.

Ik heb inderdaad bedacht om een extra kolom aan te maken, maar misschien dat dit met een formule opgelost kan worden.

Verwijderd

Jewie schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 10:35:
[...]

Nee, dit bedoel ik niet echt. Ik doel op een *horizontale* lijn (uitgaande van de Y-as, evenredig aan de X-as) met als waarde 80%, niet een verticale lijn......maar misschien dat dit met een formule opgelost kan worden.
Dat maakt opzich niks uit, dat is puur de grafische voorstelling. Het makkelijkste is idd een extra kolom met data die de horizontale lijn moet voorstellen. Deze zul je idd middels een formule moeten uitrekenen om het dynamisch te houden.