Geen koeling bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

• d0rk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-11-2025
beste tweakers,

ik zit met een probleem:
vaak tijdens het opstarten van mijn pc valt mijn processorkoeler uit...
tijdens het opstarten van windows gaat hij weer aan.
terwijl hij stilstaat hoor ik een waarschuwingspiep, maar dit heb ik laatst aangezet, dus het kan een al langer bestaand probleem zijn... weten jullie wat er aan de hand is?

bvd, Dirk

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Wat voor pc?
Geef eens wat meer informatie, want zo kunnen wij er niks mee..

Dit kan namelijk gewoon een instelling van het systeem zijn dat je cpu-fan automatisch regelt als de temperatuur laag genoeg is.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Waarsschijnlijk een combinatie van een fan met temperatuursensor en smartfan regeling op het moederbord, beide willen dan de snelheid regelen en dat gaat niet altijd even lekker samen.

Je kunt dan dus de smart fan functie uitschakelen of de functie dat hij gaat piepen als hij stilvalt.

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Volgens mij heb ik min of meer het zelfde probleem. Als ik mijn PC koud boot, dan begint die Smart Fan optie te zeuren dan m'n fan te langzaam draait (Zalman 7700CU). Dit gebeurt als deze onder 800RPM draait. Het irritante is dat ik op F1 moet drukken om door te gaan. Ik kan dit wel omzeilen door Smart Fan uit te zetten maar dan draait de koeler dus op vol vermogen.

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07-2025

HENNEP

Just Someone

tja het is ook wel logisch dat je fan op volle toeren staat te draaien, wat ik je dan moet aanraden is een soort van fan/bay-bus of een fanmate van zalman om de toeren zelf te bepalen..

wat betreft die lage toeren melding van smart fan, wellicht is er een bios update die op een lagere waarde een alarm signaal geeft...

moet je op de fabrikant website van je moederbord kijken
suc6!