Toon posts:

Diamondmax 10 200GB SATA nergens te detecteren..Frustrerend!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

ik heb een nieuwe hdd, namelijk een Maxtor Diamondmax 10 200GB S-ATA, heb m in m'n pc gezet maar kan 'm nergens vinden, niet in de bios, niet in Disk Management, niet in Partition Magic, nergens.

Op 1 plek na, namelijk in de Fastbuild Utility waar ik kom door tijdens het opstarten op ctrl+f te drukken, hier zie ik een 200GB hdd staan die ik op array 1 kan zetten, maar ook dat helpt niet (ik hoef btw ook geen raid).

Verder heb ik een Asus a7v8x en 2 andere hdd's geinstalleerd, beiden op IDE.

Wat ook raar is, is dat ik in de bios nergens iets met s-ata kan vinden (ik dacht dat ik dat dan misschien zou moeten enablen), ik ben ten einde raad.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 02:25 ]

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

Bij je raid-management (fastbuild utility), maak daar een RAID aan met alleen die ene schijf er in. Hierna zou je hem gewoon moeten kunnen gebruiken :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dat heb ik geprobeerd maar dan nog is 'ie nergens te vinden.. Ik had m daar gewoon op array 1 gezet, zelfs nog verschillende instellingen geprobeerd maar 't helpt allemaal niets..

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 02:32 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wordt de SATA controller wel in Windows herkend? Zo nee, heb je de drivers voor de controller wel geïnstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen drivers speciaal voor een SATA Controller geinstalleerd, ik zie in device manager onder SCSI and RAID Controllers wel 2 SCSI Controllers en een Promise FastTrak Controller.

Ik had verwacht dat de Promise drivers de SATA drivers zouden zijn, die heb ik dus geinstalleerd, maar het lijkt niet te helpen.

Edit: Ik zie de hdd inmiddels staan in device manager, maar dan wel als SCSI Disk Device, en verder is 'ie nog altijd nergens te bekennen..

Edit: Ik heb nu in de Fastbuild Utility de hdd op array 1 gezet, nu zie ik in device manager niet meer SCSI Disk Device maar !Promise 1+0 Stripe/RAID0 SCSI Disk Device, met een uitroeptekentje erbij dus:

This device is not working properly because Windows cannot load the drivers required for this device. (Code 31)

[ Voor 133% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 12:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Al vaak geweest marco :P

Niemand enig idee?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Heb je de schijf wel gepartitioneerd en geformateerd in schijfbeheer/disk management?
Dat zal je eerst moeten doen voordat hij in explorer komt te staan.

[ Voor 39% gewijzigd door job op 30-11-2005 00:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee job, dat is juist het probleem, hij is nergens te vinden, daar dus ook niet. Ik zie hem alleen in de fastbuild utility en als SCSI Disk Device onder disk drives in device manager.. Maar verder dus nergens, niet in schijfbeheer, niet in partition magic, niet in explorer, nergens..

• paulman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05-2025
Ehm, die FastTrak das toch een raid controller? En je wilde em niet in raid hebben? Wat moet je daar uberhaupt mee dan? :?

Verder als ie bij Windows onder SCSI schijven staat isset toch niet gek dattie t niet doet? T is toch simpelweg geen SCSI-schijf, maar krijgt daar wel de drivers voor van Windows.

Verder ken ik je mobo niet :X qua wat je derbij krijgt, maar zitter niet gewoon een floppy bij met SATA-drivers? Of zitten die gewoon in je mobo-driver zelf? In dat geval kan je die ook proberen te herinstalleren/vernieuwen?

Sowieso, deinstalleer die schijf en installeer em met SATA drivers.

ja toch? :/

[ Voor 5% gewijzigd door paulman op 30-11-2005 00:32 . Reden: typo \o/ ]

Verwijderd

Topicstarter
Paulman, toen ik hem er net in had stond ie er niet als SCSI, maar toen stond ie er helemaal niet. Ik heb geen floppy met SATA drivers, en mij is verteld dat de fasttrak drivers de SATA drivers zouden zijn, niet dus. Die heb ik van mn asus cd gehaald, verder zie ik daar niks over SATA drivers dus ik heb geen idee wat ik moet doen om die schijf te installeren...
Ook via google vind ik nergens sata drivers voor mn mobo oid...

Verwijderd

Ik denk dat je bios niet hdd's van 200GB ondersteund. Heb je een redelijk recent bios geflashed in je pc?

Verwijderd

Topicstarter
ja de nieuwste, 1014..

Edit: kan t zijn dat ik iets hiervandaan nodig heb, sata bios ofzo? http://www.promise.com/su...ID=97&category=all&os=100

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 00:46 ]

• paulman
lijkt me dat de bios op je HD (sata schijven hebben toch eigen BIOS of zit die op je mobo?) wel goed is. Verder geloof ik dat de SATA drivers van je bord gewoon in je chipset drivers geintegreerd zitten.

Knikker je schijf eens uit je device-manager, en reinstall/update je chipset drivers?

Hmmm... die beschrijvingen op de promise site lijken ook wel op dit probleem te lijken. "Fixes problem where drives are sometimes not detected by the SATA150 TX BIOS" verklaart ook meteen waarom je em niet ziet bij t booten? (Je moet geloof ik een melding krijgen van je SATA schijven tijdens je boot).

Edit: had die promise site nog niet eens goed bekeken: staan ook gewoon drivers voor Windows! Neem aan dat dit gewoon algemene Promise Drivers zijn, en als ze niet werken, gooi je ze der zo weer af, ik zou dit proberen voor je met je BIOS gaat rotzooien.

[ Voor 33% gewijzigd door paulman op 30-11-2005 01:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou t best kunnen zijn ja die Promise zooi, ik zou alleen niet weten welke ik van die site moet hebben. Ik zal eerst s de chipset drivers reinstallen zoals je zei.. Ik weet btw niet zeker of ze een eigen bio shebben of niet, lijkt er wel erg op omdat ik er niks van in de bios zie..

Ik heb trouwens die VIA 4in1 drivers geinstalleerd, nieuwste versie van die gewoon weer doen?

EDIT: Kijk eens wat hier vind: http://www.viaarena.com/d...eID=420&OSID=1&CatID=1070

"Since the Hyperion Pro package includes SATA/RAID drivers whilst the Hyperion 4in1 package does not, the extra contents makes the Hyperion Pro package over 5MB larger than the Hyperion 4in1 package."

Klinkt als een oplossing? Zal ze nu installeren..

Edit: Heb de nieuwe Hyperion drivers voor mn chipset geinstalleerd, zie nog nergens verschil..
Ik had trouwens de SCSI Disk Device gedelete uit device manager, maar nu ik gereboot heb heeft windows 'm gewoon weer geinstalleerd, dus hij staat er weer bij :/

Edit:
Paulman: Die promise drivers voor windows, hoe moet ik die dan gebruiken? Moet ik dan iets nieuws zien tijdens t opstarten ofzo? Een nieuwe bios die ik kan enteren? Ik heb geen idee :o

Heb je btw een link voor de promise driver waar je die description las?

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 01:19 ]

• paulman
Die promise drivers download je gewoon, dat is een pakketje met drivers voor verschillende OS'en. In je device manager klik je vervolgens je schijf rechts aan, en kies je voor "Update driver", dan blader je naar de plek waarin je de drivers hebt unzipped en ga je naar de map met de naam van jouw OS, en klik je de file aan die er dan staat.

Mocht dit nog niet werken, wil je dan het volgende proberen?
In hetzelfde pakketje zit ook een "Cache Config.exe", op zich niet relevant vor jou probleem, maar als je dit programma opent, krijg je dan wel gewoon jouw schijf daarin te zien, en zoja, kan je dan ook daadwerkelijk wat aanpassen?

Edit: de promise windows drivers staan bij je eigen link :) gewoon de nieuwste windows versie gebruiken: 1.00.0.27b

Edit2: klopt, ik zag die windows drivers ook pas later, zoals ik al zei.

Edit3: je moet niet de wizard doorlopen, maar zelf de juiste driver kiezen. Eerst unzip je de bestanden in het driverpakket naar bijv. C:\SATADriver\ . Vervolgens ga je naar je device manager, klik je rechts op je schijf -> Update Driver -> (windows update verhaaltje) No, not at this time -> Install from a list or specific location -> Dont search. I will choose... -> Have Disk -> browse naar C:\SATADriver\WinXP -> UlSata.inf en op Ok klikken ;)

[ Voor 41% gewijzigd door paulman op 30-11-2005 01:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry maar ik weet niet echt welk driver pakketje je bedoelt, ik zei een grote lijst met products waar je uit moet kiezen als je drivers wil downloaded, waar heb je die drivers die je bedoelt gevonden?

Edit: ga ze nu installeren

Edit: de omschrijving die je paste (Fixes problem where drives are sometimes not detected by the SATA150 TX BIOS.) staat bij BIOS downloads, niet bij driver :o
Oh, t zal wel gewoon nieuwere versie zijn.. zal ze nu installeren :)

Edit: De setup zegt: The wizard could not find a better match for you hardware than the software you have currently installed.
Je bedoelde trouwens toch dat ik update drivers moest doen bij de disk die nu SCSI Disk Device heet? Dat is wat ik gedaan heb.

Edit: In Cache Config.exe zie ik een wit leeg vak..

Edit: dan zegtie: The specified location contains no information about your hardware (sorry voor de ietwat late reply, had een reboot nodig)

Edit: Misschien moet ik m'n bios upgrade met die bios op diezelfde site?

SATA150 TX2plus BIOS 20.09KB 1.00.0.33 Windows
2003/5/28
Description
Fixes problem where drives are sometimes not detected by the SATA150 TX BIOS.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 01:50 ]

• paulman
Edit: dan zegtie: The specified location contains no information about your hardware
Argh, dat is natuurlijk omdat t niet de schijf zelf is die je wilt updaten :X

toch maar die BIOS proberen?

[ Voor 7% gewijzigd door paulman op 30-11-2005 01:49 ]

Verwijderd

Hoi, voor drivers voor je pdc20376 chipje kun je alleen maar terecht bij Asus.
Promise geeft geen driver ondersteuning.
Ik heb het moederbord zelf ook gehad, en zocht een raid driver voor linux.
Na email contact met promise werd mij bovenstaande medegedeeld. De chip was wel van hun, maar asus intregeerde het in hun mobo's en paste her en der wat aan.

Niet met iedere raid s-ata controller kun je 1 schijf laten werken.
Ik had zelf de procedure hiervoor ook uitgevoerd.
Zonder resultaat. (met 1 Maxtor diamond max 9 plus 120GB)
Dus ik denk dat je het kunt shaken.

Maar veel succes!

Verwijderd

Topicstarter
ureal, denk je dat het ook niet helpt om die bios van die promise site te proberen?

Edit: en is t erg risicovol om dat te doen? Ik sta zo'n beetje op t punt om 't te proberen uit wanhoop :o

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 01:58 ]

• paulman
Als je zeker weet dat jouw Sata controller de SATA150 TX2plus is, waarvoor die BIOSsen bedoeld zijn, lijkt mij dat er weinig mis kan gaan. Hierover kan je ook zelf redelijk wat informatie vinden lijkt me. En das mooi, want ik ga slapen :>

Je kunt je schijf natuurlijk ook proberen te retourneren? B)

Verwijderd

Topicstarter
Kan 'm ook retourneren ja, maar dat kan pas vrijdag en ik zou m graag al eerder aan de praat hebben :P
Truste iig, en bedankt voor de hulp, ik kijk nog even verder :)

Verwijderd

Hoe kom je erbij dat je een

SATA150 TX2plus controller hebt ?
Je kunt pas flashen als je de exacte gegevens hebt.

Dit is de naam
Promise FastTrak 376
Op promise zul je hiervoor geen driver of bios vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had t op een site gevonden waar een aantal dingen stonden over de a7v8x, maar mis dus :/
Heb jij nog suggesties om te proberen?

Edit: Die Fasttrak 376 had ik eerst btw geinstalleerd staan..
Ik snap er niet veel meer van :s

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 02:09 ]

Verwijderd

ik snuffel nu ff op asus rond.
Maar denk dat je beter een ide hd kunt kopen.

Verwijderd

Topicstarter
maar ik heb al 2 ide hdd's, dus geen ide poorten meer over..

Verwijderd

pci s-ata kaartje. Anders geen optie (behalve extern via usb)

Verwijderd

Topicstarter
pci? Waar ergens gaat de sata kabel dan in?

oh de grote poorten

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 02:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toch zou ik t raar vinden als ik deze hdd niet gewoon op sata kan aansluiten :/
mja ik heb geen verstand van hardware, dacht dat dat gewoon zou moeten kunnen als je sata op je mobo heb

Verwijderd

Ja, wel met een normale/moderne s-ata controller.(al dan niet met raid)
Dit is een pure raid controller met raid0 of raid1optie. minimaal 2 hd's zijn er nodig met deze chip.
Nwe moederborden (chipsets) zijn veel flexibiler.daarop had het wel gewerkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 02:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik niet goedkoper en handiger uit zijn met een nieuw mobo? :o

Verwijderd

Dat is jouw afweging.
Ik ga nu ook slapen :O

Verwijderd

Topicstarter
k ik ga ook maar s.. om 10 uur werken =[

Bedankt voor de hulp en truste :)

Verwijderd

Topicstarter
Misschien ga ik deze SATA disk gewoon ruilen voor een wat grotere IDE disk, en die doe ik dan ipv mn 40GB IDE die er nu inzit en zet ik windows op de nieuwe.. denk ik de beste oplossing..
Pagina: 1