Toon posts:

overclocking failure

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mobo: P4P800-deluxe
cpu: intel p4 3.00GHz
mem: 2*512 RAM DDR PC400 type PC3200
video: Geforce FX5600XT 256 MB
HDD: WD 200 GB 8 MB Cache 7200
WD 120 GB 8 MB Cache 7200
DVD brander
DVD reader
Power: 300W
Koeling: standaard processor koeler,
luchtstroom door kast (voor 8 cm fan achter 12 cm fan)

Beste Tweakers,

Misschien wel een bekende foutmelding voor sommigen van jullie.
Ik heb sinds een half jaar mijn systeem met bovenstaande configuratie via de standaard overclock-mogelijkheden in de BIOS overclockt met 10% in turbo mode (3320 MHz)! Temp max 55c.
Zou zelfs nog meer kunnen proberen.

Loopt fantastisch geen problemen.

Heb nu afgelopen weekend een USB drive gekocht (Trekstor 300GB) met eigen voeding!
Heb deze nu aangesloten. Nu krijg ik opeens last van een overclocking failure. Dat is toevallig.
Mijn systeem is niet meer te overclocken. Zelfs niet meer in de standaard modus met ingeschakelde turbo.

De boosdoener is nu deze Giga drive, heb dit reeds getest. Zonder doet ie het met doet ie het niet meer.

Ik heb het vermoeden dat het maximale vermogen van de voeding hier mee te maken heeft!?
De extra aansturing van de USB drive vergt ondanks de eigen voeding misschien net iets te veel vermogen.

Zit ik misschien op een dwaalspoor met mijn veronderstelling.
Alvorens ik een nieuwe voeding ga kopen kunnen enkele tips van jullie handig zijn.

B.v.d.,

Gr., Rooch

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Een 300Watt voeding is geen 300Watt voeding, even flauw gezegd.
Er zit een enorm verschil tussen een no-name 300Watt en een A-Merk 300Watt voeding.
De kans dat je probleem voeding gerelateerd is, is behoorlijk aanwezig.
Ik heb zelf een half jaartje geleden voor mijn beide systemen 460Watt Chieftec voedingen gekocht.
Niet dat dat de beste zijn, maar het is een degelijk merk, en ik kon ze voor een prikkie krijgen.

Dus mijn tip:
Koop een degelijk merk (dus geen Q-Tec, Sweex of andere no-name rommel).
Qua merken zijn mijn aanraders: Chieftec/Antec, Coolermaster, ToPower. Die laatste is redelijk onbekend, maar heb er veel goede ervaringen mee. Mijn zinnen zijn momenteel gezet op een 600Watt voeding met losse kabels. De enige die rechtstreeks uit de voeding komen zijn de 24pins mainboard aansluiting en de 4-pins 12V aansluiting.
Er zullen vast wel meer merken zijn, maar die schieten me zo even niet te binnen.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
AC Ryan, Antec, AOpen, Asus, Chenbro, Cooler Master, Enermax, Enlight, Maxtor, Nexus, OCZ, SilentMaxx, SilverStone, Tagan, Thermaltake, Zalman.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

De 300 Watt voeding waar ik het over had is overigens een Chieftec PFC voeding.
Dus ik ga ervan uit dat ik dan zeker +/-280 W daarvan nuttig kan gebruiken!! Geen rommel dus.

De vraag is nu zou dit dan nog te weinig zijn? Ik was anders al van plan om een Enermax 370W te kopen of beter een 460W, want wie weet gebeuren er straks nog meer rare dingen als ik bijv. geheugen bijprik of een HD erbij neem.

Ben ook benieuwd of er nog andere oorzaken te bedenken zijn.

Ik hoor van jullie?

gr.,

Rooch

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Mento schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 07:45:
AC Ryan, Antec, AOpen, Asus, Chenbro, Cooler Master, Enermax, Enlight, Maxtor, Nexus, OCZ, SilentMaxx, SilverStone, Tagan, Thermaltake, Zalman.
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2005 @ 00:35:
De 300 Watt voeding waar ik het over had is overigens een Chieftec PFC voeding.
Dus ik ga ervan uit dat ik dan zeker +/-280 W daarvan nuttig kan gebruiken!! Geen rommel dus.
Chieftec staat er niet in het A-merk rijtje... En bovendien is het alsnog veel te wenig. Ik weet niet of p4 veel gebruikt, maar 2 hdd zullen best wel wat vreten. Je videokaart stelt niks voor, maar dat is geen garantie dat hij ook niks gebruikt.
Ga voor een 400+ voeding, zalman heeft als het goed is net een nieuwe 460 Watt uit, houd er wel rekening mee dat er ATX 2.0 en ATX voedingen zijn.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Chieftec tja die hangt bij mij op het randje. ik ben er niet echt weg van maar er schijnen ook goede tussen te zitten. Maar voordat je direct een nieuwe koopt kun je niet ergens een voeding lenen? het is zonde om er achter te komen dat het niet werkt.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Lijkt me sterk dat die extra (max) 500mA de voeding killen maar zou natuurlijk kunnen. Kan je van iemand een 2e voeding lenen? Zo niet kan je het proberen zonder een hd. Dan zou je de externe wel gewoon aan moeten kunnen sluiten.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Uit de USB poort komt 5 volt bij maximaal 500mA. Dit betekent dat er maximaal 2.5 Watt via de USB geleverd kan worden. Het lijkt mij erg sterk dat een andere voeding gaat helpen als dit het probleem is. Let op!, ik zeg niet dat een andere voeding niet kan helpen, maar dan was er een andere probleem.

Probeer het volgende eens:
Ga naar de BIOS, verander een setting -> save, weer naar BIOS, zet de setting terug op de originele waarden ->save.

Verwijderd

Topicstarter
heb een andere voeding gekocht voor mijn p4. (Enermax 485 Watt met extra fan voor kast) De 300W chieftec voeding uit deze kast heb ik nu overgezet naar de P3 933, die bij mij vrijwel continu aanstaat. Deze voeding is beter dan de standaard voeding, die hierin zat.

De P4 3.00 Ghz draait onder 10 overclocking in turbostand. Loopt tot nu toe stabiel.
Heb ik reeds met SP2004 (CPU stress prog) uitgebreid getest.

Ik denk dat de voeding wel degelijk hiermee te maken had.
Bovendien hoef ik nu ook niet meer zo zeer te letten op mijn voeding indien ik er nog een interne sata hd inzet.

Bovendien een betere voeding kan nooit kwaad; Zeker indien de PC dagelijks uren aanstaat.

gr.,

Rooch
Pagina: 1