Toon posts:

Videologic DigiTheatre + PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik in de search niet echt het antwoord kunnen vinden, dus vandaar dat ik maar een nieuw topic open.

Ik heb sinds een paar dagen een Videologic DigiTheatre 5.1 van mijn broer meegekregen voor op mijn kamertje, maar ik realiseerde me bij het aansluiten eigenlijk pas dat mijn hele oude SbLive! Player helemaal geen 5.1 geluid kan decoderen. Het vervelende nu is dus, dat ik praktisch met een vervormd 2.1 over 5.1 systeem zit (hij gaat wel analoog via mijn reciever), wat dus niet echt ideaal is (het meeste geluid komt uit mijn centre speaker?).

Ik heb alleen geen zin om veel geld uit te geven aan een nieuwe geluidskaart, dus mijn oog viel op een nieuwe Audigy 4 (bulk) voor ongeveer 55 euro. Kan ik hier mijn setje wel analoog 5.1 op aansluiten? En zitten die kabeltjes wel bij de OEM versie of moet ik dan toch echt de pro variant hebben? Als ik hem niet aan kan sluiten schiet ik er natuurlijk niks mee op.. :P
Alternatieven zijn welkom, maar geluidskwaliteit wordt meer dan gewaardeerd, ook op budget.. ;)

Overigens hier nog even een link naar een review van de surround set: http://www.targetpc.com/hardware/audio/speakers/digitheatre/

En dit hier is de achterkant van de decoder:

Afbeeldingslocatie: http://www.targetpc.com/hardware/audio/speakers/digitheatre/decoder_back_big.jpg

En dit hier is de achterkant van de woofer:

Afbeeldingslocatie: http://www.targetpc.com/hardware/audio/speakers/digitheatre/back_sub.jpg

Als iemand weet óf en hoe het werkt, dan hoor ik het graag! En sorry als het wel ergens beschreven is in de forums, kan het gewoon echt niet vinden.. :P

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:34
Je schiet er weinig mee op, 5.1 bereik je met deze set alleen digitaal(via AC3/DTS via SPDIF of met een DD Live kaart)
1 ding waar je wel rekening mee moet houden is dat je geluidskaart wel degelijk 5.1 aankan via de digitale uitgang aan de achterkant van de kaart(uiteraard alleen met DVD's en andere AC3 bronnen), het enige wat je hiervoor nodig hebt is een simpel verloopje van 1x jack naar 1 of 2x tulp

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 00:56:
Je schiet er weinig mee op, 5.1 bereik je met deze set alleen digitaal(via AC3/DTS via SPDIF of met een DD Live kaart)
1 ding waar je wel rekening mee moet houden is dat je geluidskaart wel degelijk 5.1 aankan via de digitale uitgang aan de achterkant van de kaart(uiteraard alleen met DVD's en andere AC3 bronnen), het enige wat je hiervoor nodig hebt is een simpel verloopje van 1x jack naar 1 of 2x tulp
Hmm, you're sure? Is het niet op te splitsen met een kabeltje van creative? Overigens heeft mijn SbLive volgens mij niet eens een digitale uitgang, dus schiet dat ook niet echt op.

Het gaat me er vooral om dat ik aan wil geven dat het een 5.1 setje is, want mijn geluidskaart denkt nu heel stom dat het een 2 speaker oplossing is.. :P

• mad-dog
De speakerset is analoog maar een stereo speakerset(ik zie nl. geen rear+center input)

Als je zeker weet dat je kaart geen digitale uitgang heeft(meeste Live's hebben dat namelijk wel aan de achterkant) blijft er weinig over dan een andere kaart te kopen

In jouw geval is het dan het beste om een DD Live kaart te kopen, aangezien je anders alleen met DVD's kunt genieten van echt 5.1 geluid. Digitaal op een audigy based kaart is met games/mp3s altijd PCM Stereo en dus geen 5.1

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 01:54:
De speakerset is analoog maar een stereo speakerset(ik zie nl. geen rear+center input)

Als je zeker weet dat je kaart geen digitale uitgang heeft(meeste Live's hebben dat namelijk wel aan de achterkant) blijft er weinig over dan een andere kaart te kopen

In jouw geval is het dan het beste om een DD Live kaart te kopen, aangezien je anders alleen met DVD's kunt genieten van echt 5.1 geluid. Digitaal op een audigy based kaart is met games/mp3s altijd PCM Stereo en dus geen 5.1
Hmm, ik kan het mis hebben (heb hier weinig verstand van), maar volgens mij zit er wel een rear + centre input op hoor. Hij gaat dan alleen niet via de decoder, maar dat zou de geluidskaart dan toch doen? Kijk maar op het plaatje eronder van de subwoofer. Daar is zowel een rear, front als centre input te zien. Alleen de woofer heeft ook nog een aparte input, dus ik weet niet of dat nog problemen gaat geven dan?

Het ziet er dus niet naar uit dat het setje analoog een stereo set is.

*Edit*

Net nog wat op google gezocht en het volgende gevonden:
If you want true 5.1 sound in computer games, you have to connect the speaker system using a 6-channel analog connection, meaning you need to connect three cables to the analog outputs of your sound card (a cable for front, a cable for rear and a cable for center/sub).
Dat zou dan dus prima passen met de inputs op mijn sub met 3 simpele 2x-tulp-->mini-jack kabeltjes toch? En dan zal de Audigy 4 verder het signaal kunnen aansturen?

Als iemand dat kan bevestigen kan er wat mij betreft een slotje op het topic, want dan weet ik genoeg..

Thx!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 13:25 ]

• mad-dog
Ah ja,, niet gelet op de subwoofer :)

Een Audigy 4 volstaat inderdaad, maar een SB Live! 24 bits kaartje is ook al genoeg, maar net afhankelijk wat je eisen zijn.
Pagina: 1