5.1/6.1/7.1 wat te kiezen

Pagina: 1
Acties:

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik sta in dubio over een nieuw aan te schaffen home cinema set.

na lange tijd diverse sets (sony,jvc,philips) te hebben geluisterd bij diverse audio-boeren is mijn keuze uiteindelijk gevallen op een hele andere set.

Het wordt "waarschijnlijk" een harman Kardon AVR 235 receiver met bijbehorende DVD22 player aangevuld met de HKRS8 Harman Kardon Speakerset.

De speakerset is 6.1
De receiver is 7.1

Nu loop ik al enkele dagen rond met de vraag.

Moet ik deze speakerset uitbreiden naar 7.1 door 1 extra speaker aan te schaffen ?

Gaat 7.1 doorbreken ?
Gaat 6.1 doorbreken ?

Zijn er uberhaupt al 6.1 of 7.1 DVD's (films) ?

Of voldoet 5.1 ruim voldoende en moet ik die 2 extra kanalen in mijn receiver gewoon niks laten doen en maar vergeten dat ze erin zitten ?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

7.1 is een gesplits achter kanaal, sinds DVD's maar tot 6.1 bieden..

5.1 of 6.1... jouw keus

There is no place like ::1

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:53

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
zoek een winkel waar je het kan beluisteren? ik ben wel is bij een winkel in A'dam geweest waar ze hele kamers hadden met allemaal verschillende sets, incl. 5.1/6.1/7.1 setjes... het gaat er immers ook niet om of je precies jouw setje kan horen, gewoon om het effect wat t geeft als je 7.1 of 6.1 hebt...
dan kan je zelf het verschil horen en of je het waard vindt... 6.1 is er bij LotR (Extended) voorzover ik weet... voor de rest ken ik geen films die standaard 6.1 of hoger hebben...

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

7.1 is volgens mij pas echt goed bruikbaar als je een receiver hebt met THX en dus het geluid kan laten verdelen over de verschillende luidsprekers.

Ik heb in een winkel zo eens een set bezig gehoord met stereo-geluid als input en via THX 7.1 als output...

Als er rechts in beeld een schot gelost werd, dan hoorde je dat echt op je af komen langs de rechter kant...

Een ontdubbelde achterluidspreker (van 6.1 naar 7.1) geeft dan net dat ietsje meerwaarde waar je rillingen van krijgt (natuurlijk ook de sub niet vergeten die ook aardig meedeed)...

Mijn plan: A/V-receiver met 7.1 en THX aanschaffen :9~ _/-\o_

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11
7.1 is volgens mij pas echt goed bruikbaar als je een receiver hebt met THX en dus het geluid kan laten verdelen over de verschillende luidsprekers.

Ik heb in een winkel zo eens een set bezig gehoord met stereo-geluid als input en via THX 7.1 als output...
Wat denk je dat al die surroundformats als DD, DPL, DTS etc. etc. doen met het geluid |:(

THX hoort niet eens in dat rijtje thuis. THX is een standaard waaraan apparatuur kan voldoen die niets zegt over de kwaliteit van het geluid. 7.1 en THX hebben niets met elkaar te maken.

6.1 materiaal is wel voorhanden, let op het DTS-ES logo op de DVD.

[ Voor 19% gewijzigd door Dr. Strangelove op 29-11-2005 09:14 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Ik bedoelde dus een receiver die geluid kan omzetten tot 7.1 en die dit zelf gaat berekenen.

De meeste receivers met THX-label kunnen dit en daarmee dat ik ook dit als voorbeeld gaf.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 09:33:
Ik bedoelde dus een receiver die geluid kan omzetten tot 7.1 en die dit zelf gaat berekenen.

De meeste receivers met THX-label kunnen dit en daarmee dat ik ook dit als voorbeeld gaf.
Een versterker kan dit ook alleen maar als de juiste signialen in de bron zijn opgenomen. Zoals gezegd THX heeft absoluut niets met 5.1, 6.1 en 7.1" te maken. De ondersteuning voor DTS, DTS-es, DD, etc zijn veel interessanter dan THX.

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 29-11-2005 09:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waarom zou je je daar zo druk om maken, als je 5.1 of 6.1 ook prima vindt klinken?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 16:33
Eigenlijk is het simpel:

Kleine kamer: 5.1
Grotere kamer: 6.1
Hele grote kamer: 7.1

Heb je een kleine (woon)kamer, dan is 5.1 genoeg voor een mooi 'geluidsbeeld' van achter/opzij je zitbank.

Is je kamer al een stuk groter, dan valt er een soort 'gat' in het geluid achter de bank, omdat je LinksAchter en RechtAchter te ver uit elkaar staan, 6.1 is dan ideaal om het 'gat' op te vullen.

Heb je een megagrote kamer, dus zelfs met 6.1 heb je 'gaten' in het geluidsbeeld achter, dan is 7.1 ideaal om en gesloten geluidsfront van achteren te bereiken.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, met een stel fatsoenlijke speakers heb je in mijn ogen gewoon genoeg aan 5.1... Ik zou ook echt niet meer neerhangen, moet ik zeggen... Dan nog eerder dipolen als achterspeakers ipv nog een paar extra speakers aanschaffen...

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:29

-d-

Ga gewoon voor 5.1

6.1 is lastiger te plaatsen, en er is relatief weinig bronmateriaal voor 6.1
Je kan altijd nog later de stap van 5.1 -> 6.1 maken kopen aangezien de meeste receivers minimaal 6.1 ondersteunen.

Edit : Oh en dat THX is allemaal marketing gebral.

[ Voor 13% gewijzigd door -d- op 29-11-2005 11:54 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11
6.1 is lastiger te plaatsen, en er is relatief weinig bronmateriaal voor 6.1
Op zich klopt dat, maar de meeste receivers kunnen wel een zesde kanaal fabriceren uit de twee surrounds, net zoals Dolby Prologic dat doet met fronts. Het zesde kanaal is dan niet discreet, maar wel een extra uniek kanaal.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Ik zou iig een 7.1 receiver nemen.
Daarna zou voor mij de keuze zijn tussen 5.1 en 7.1
Je kan natuurlijk altijd later nog uitbreiden.

Je hebt alleen iets aan 6.1/7.1 als je bank (of andere luisterplek) niet tegen de muur aan staat, maar een flink stuk van de muur af, anders heb je geen goede plek om de extra speakers te plaatsen, en heeft het geen nut.

Voor rear surround vind ik 7.1 veel beter en natuurlijker dan 6.1, omdat bij 5.1 de surrounds eigenlijk links en rechts zijn ipv links- en rechtsachter, en 7.1 een gelijk surround-veld achter je creeert met een echte links- en rechtsachter, ipv geluid direct centraal achter je. Het is gewoon completer indien je de ruimte hebt. Ik vind 6.1 net als 4.1, het is het gewoon net niet.

Ik heb zelf een 7.1 receiver met daaraan een 5.1 set met boekenplank formaat 2-weg speakers als front en side speakers, en later als ik groter ga wonen wil ik dat nog uitbreiden met 2 mooie vloerstaanders meer-weg boxen aan de voorkant, en dan schuif ik gewoon m'n huidige speakers en stapje naar achter.
Pagina: 1