[RADEON 9800XT] Artifacts?

Pagina: 1
Acties:

• Martijntj
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-07 14:59
Hoi,

Een hele tijd geleden kocht ik een Radeon 9800XT als uitbreiding van mijn niet al te sterke systeem. Mijn specificaties op dit moment:

* Intel Pentium 4 - 3,2ghz
* 1024 mb ram
* ASUS 9800XT
* ASUS p4p800-e Deluxe (Motherboard)

De problemen die ik heb zijn als volgt: In Windows werkt álles perfect, nergens ook maar een enkel probleem mee. Op het moment dat ik een zwaarder spelletje ga spelen (à la Battlefield 2, of willekeurig ongein-spel) verschijnen er na ongeveer 10 minuten spelen vreemde lijnen, kleuren, verstoringen op m'n monitor. Een nóg betere kenner noemde het artifacts. Zie ook dit plaatje.

Volgens hem zou het te maken kunnen hebben met de temperatuur in mijn kast, danwel de airflow. Enfin: Tijd geleden hebben mensen mijn kast voor onderzoek uit elkaar gehaald, ook alle fans uit deze thermaltake-kast gehaald ... en alles verder weer teruggezet. Dit verhielp mijn probleem niet.

De temperatuurmeter van mijn kast geeft zowel 60,3*C als 28,2*C aan als temperatuur. Dit kan toch niet tè warm zijn, of wel?

Ik maakte me om al deze "problemen" niet echt druk, totdat ik laatst een nieuw spelletje als tijdverdrijf aanschafte. Leuk voor 15 minuten dus, daarna springen continu allerlei vreemde artifacts in beeld.

Nieuwste Catalyst-drivers van de ATI-site gedownload, alle Windowsupdates & DirectX-updates zijn gedownload. Verder heb ik dit geheel pas nèt als test geïnstalleerd op een nieuwe WinXP MCE 2005-installatie. Zonder succes :(.

Iemand enige ideeën?! Ik ben ten einde raad...

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat zijn dat voor temperaturen? Weet je wel zeker dat het de temperatuur van je videokaart is? Heb je em misschien te ver overgeklokt? Misschien is de kaart wel gewoon brak.

• Martijntj
RoD schreef op maandag 28 november 2005 @ 23:19:
Wat zijn dat voor temperaturen? Weet je wel zeker dat het de temperatuur van je videokaart is? Heb je em misschien te ver overgeklokt? Misschien is de kaart wel gewoon brak.
Vergeten te vermelden: Ik ben slechts een beginner; ik heb niets overgeklokt. Ik kan niet vertellen waarvan die temperaturen zijn, heb namelijk zelf ook geen idee.

Kan iemand mij op weg helpen met een programma, waarmee ik de werkelijke temperatuur kan meten?

Is het mogelijk dat 't een driver-probleem is?

• RoD
  • Niet online

RoD

Martijntj schreef op maandag 28 november 2005 @ 23:23:
[...]

Vergeten te vermelden: Ik ben slechts een beginner; ik heb niets overgeklokt. Ik kan niet vertellen waarvan die temperaturen zijn, heb namelijk zelf ook geen idee.

Kan iemand mij op weg helpen met een programma, waarmee ik de werkelijke temperatuur kan meten?

Is het mogelijk dat 't een driver-probleem is?
Ik denk zelf dat het een temperatuur probleem is, aangezien de videokaart bij veel inspanning artifacts begint te vertonen. Ik geloof niet dat er een temperatuursensor zit op de 9800XT, dus het lijkt me ook niet dat dat de temperatuur van je videokaart is.
Heb je misschien een brakke 2e handse gekocht?

Wat voor voeding heb je trouwens?

• Martijntj
Ik heb een PSO 400W Dual Fan Low Noise-voeding. Verder zitten er een tig-aantal standaard Thermaltake-fans in als koeling.

Verwijderd

begin es met het schoonmaken van de fan op de videokaart en speel es een tijdje met de kast open.

• RoD
  • Niet online

RoD

Misschien even je voltages bekijken of dat allemaal in orde is? Probeer ook ns je kast open te zetten tijdens het gamen, misschien dat dat helpt.

Net te laat :P

[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 28-11-2005 23:30 ]

• Martijntj
Kast is nu open, videokaart met een kwastje gereinigd. Er komt niet heel warme lucht vanaf, en m'n fan van kast blaast er een stapel koele lucht naartoe.

Desalniettemin ga ik even testen :Y). Hoe meet ik zometeen trouwens de voltages door, is dit iets wat ik in het BIOS kan uitlezen, of moet ik met tools aan de slag?

edit:

Spelen ging even goed, daarna zelfde verhaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Martijntj op 28-11-2005 23:47 ]

• Martijntj
Kan het ook iets met instellingen te maken hebben van m'n videokaart: Anti-Aliassing (hoorde ik ooit iets over) of refresh-rate van monitor?

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-07 12:37

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Refreshrate kan het niet zijn, is gewoon hoe vaak je Vid kaart je monitor van een nieuw beeldje voorziet.

Voltages kan in het bios, of met tooltjes zoals Speedfan: http://www.almico.com/speedfan.php

probeer eens met een grote tafelventilator op je kaart gericht?

en draait je ventilator van de Videokaart nog wel? nl ook al een gehad, tegenwoordig zijn die fannetjes niet meer zo goed.

Met Vriendelijke Groet,

• Martijntj
Afbeeldingslocatie: http://www.our-vision.nl/speedfan.JPG

.. en hoe zat 't met anti-aliassing :)? Fans draaien perfect, trouwens :).

[ Voor 19% gewijzigd door Martijntj op 29-11-2005 09:54 ]

• Night89

Night89

das gewoon een optie op de beeldkwaliteit te verbeteren, verder moet dat niet uitmaken

mischien is je geheugen op je radeon kapot, als je nog steeds artifacts hebt?

of is het mischien een opgevoerde 9800 pro?

Met Vriendelijke Groet,

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 15:47

Denko

|{ing Øf ßlitz

ik heb dit probleem ook gehad met me 9800 pro tijdje terug...... bij mij was die simpelweg kapot, ok daar heb jij niks aan maar, toen ik hem terug kwam brengen zei die kerel dat er veel kaarten van de 9800 serie kapot gingen, hopelijk heb je hier wat aan

PSN & XBL: Denkoyugo

• Martijntj
NightRaider schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 10:20:
das gewoon een optie op de beeldkwaliteit te verbeteren, verder moet dat niet uitmaken

mischien is je geheugen op je radeon kapot, als je nog steeds artifacts hebt?

of is het mischien een opgevoerde 9800 pro?
Ik weet niet of 'ie kapot is. Iemand enig idee hoe het te testen is, dat geheugen?

Verder is hij niet opgevoerd (geweest)..

• Night89

Night89

Martijntj schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 13:26:
[...]

Ik weet niet of 'ie kapot is. Iemand enig idee hoe het te testen is, dat geheugen?

Verder is hij niet opgevoerd (geweest)..
als je na een tijdje pcen onder load ( gamen, e.d. waarvoor die 3d kaart nodig heeft), als die na een tijdje artifacts geeft, is het mischien koeling (heb je al een tafelventilator op je vid kaart gericht geprobeerd?), of staat je gpu koelfan stil?

als hij meteen artifact geeft ( of miss in windows zelf al, is de kaart kapot)

Met Vriendelijke Groet,

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 17:02
wat is 126 graden ? :?
dat is wel extreem btw 126 :S
download everest eens en laat hem monitoren en dan tijdens het gamen als je artifacts krijgt alt tab je even terug naar windows en kijk hoe heet het daar is

Verwijderd

126 graden is een bug in speedfan :+

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

gewoon asus doctor installeren. dan kom je er hoogstwaarschijnlijk veelste hoge gpu-temps hebt. had ik ook met die 9800xt/tvd. die heatsink is een sucker voor stof. ribben zijn te dun en zitten te dicht op elkaar. ik had um wel kunnen cleanen maar ik ben maar meteen gegaan voor de vf700. van 90 graden naar 30.

Aunt bunny is coming to get me!

Pagina: 1