Registered ECC geheugen op Asus A7V600-X

Pagina: 1
Acties:

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
Beste medetweakers,

Ik heb in mijn servertje een Asus A7V600-X moederbord zitten. Nu zou ik hier graag enkele geheugenmodules op plaatsen welke ik sinds kort in mijn bezit heb. Het zijn echter registered ECC modules. Nou zou de Via KT600 chipset welke op het moederbord zit hier in feite geen probleem mee mogen hebben. Toch werkt het geheugen niet.

In de handleiding van het moederbord staat:
DDR DIMM sockets. These three 184-pin DIMM sockets support up to 3GB system memory using unbuffered non-ECC PC2700/2100 DDR DIMMs. (Note: PC3200 maximum to 2 DIMMs support only. Visit the ASUS website (www.asus.com) for the latest qualified DDR400 module list.)
Het komt er dus op neer dat ik unbuffered geheugen moet gebruiken. Ik wist dit voordat ik de modules kocht al, maar was in de veronderstelling dat Asus lui was geweest en gewoon had getypt dat je unbuffered moest gebruiken, en dat de KT600 chipset de modules toch wel zouden zien.

De handleiding is overigens hier te vinden.

Ik heb al vanalles ingesteld in mijn Bios, geheugensnelheid, latency's handmatig ingevoerd, zitten rommelen met de Bank Interleave en de Burst Length maar ik kom er echt niet meer uit.

Wat is jullie mening: Ga ik dit geheugen ooit aan de praat krijgen op dit moederbord of is het absoluut onmogelijk? Ik had me eerst al bijna het idiote idee in mijn hoofd gehaald om de registers eraf te snijden, maar toen ik las dat ze als doorgeefluik fungeren bij het geheugengebruik leek het me toch niet zo'n goed idee ;)

Het is de bedoeling om alleen maar registered geheugen te gaan gebruiken (dus geen mix probeersels, maar 3 exact dezelfde Hynix PC 2100 ECC registered modules á 512 MB per stuk.

CPU is een Duron 1600 mocht dat nog een vraag zijn (FSB en geheugen lopen synchroon dus 266 MHz=PC2100)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je mobo echt niet overweg kan met regged geheugen dan krijg je het ook niet voor elkaar. Wat je net zo goed kan doen is dat regged geheugen ruilen tegen normaal geheugen (voor die 1,5GB kun je makkelijk 1GB PC3200 krijgen).

• GH45T
Terw_Dan schreef op maandag 28 november 2005 @ 23:06:
Als je mobo echt niet overweg kan met regged geheugen dan krijg je het ook niet voor elkaar. Wat je net zo goed kan doen is dat regged geheugen ruilen tegen normaal geheugen (voor die 1,5GB kun je makkelijk 1GB PC3200 krijgen).
Als er iemand is die wil ruilen dan hoor ik dat graag, ik heb het geheugen gebruikt gekocht (ik weet zeker dat het werkt, gezien in het systeem waar het in zat) Met 1 GB PC2100 neem ik ook genoegen, maar 3 x 512 MB waar ik niets mee kan vind ik gewoon zonde.

Wat denk jij dan dat ze een Bios hebben geschreven wat niet overweg kan met registered geheugen of dat ze printbaantjes hebben weggelaten of iets dergelijks?

• GH45T
Ik was me net aan het bedenken, wat als ik nou een Abit of een Epox moederbord koop en dat ga gebruiken in combinatie met mijn geheugen? Ik had de Abit KW7 op het oog. Ook weer een Via chipset, ditmaal de KT880 welke ook registered geheugen ondersteund. Nu heeft Abit (evenals Epox) in het verleden moederborden uitgebracht welke gebruikt konden worden met registered geheugen (oa KD7) maar er staat niet expliciet in de handleiding dat de KW7 er mee om kan gaan. Op de website bij productinformatie staat:
Memory
* Four 184-pin DIMM sockets
* Supports Dual DDR 400 non-ECC memory
* Supports maximum memory capacity up to 4GB
en in de handleiding is te lezen:
Memory
• Four 184-pin DIMM sockets
• Supports Dual channel DDR 266/333/400 (Max. 4GB)
Weet iemand hier exact hoe het zit? Ik heb ongeveer 2 uur zitten zoeken op Google maar nergens duidelijkheid hierover gevonden, de meeste mensen hebben ook geen desktopbordjes met registered geheugen er in ;)

Dat de moederborden geen ECC ondersteunen maakt niet uit, dat wordt uitgeschakeld, maar ondersteunen ze registered geheugen?

Zo nee, weet iemand wel een moederbord wat wel goed gaat werken? Ik zoek een moederbord dat:
Socket A is en met mijn Duron Applebred 1600 overweg kan
4 gaten rondom de socket heeft voor de koeler (ja, is echt nodig, server is passief gekoeld ;))
minimaal 3 geheugensloten welke dus registered geheugen ondersteunen.
minimaal 2 serial ata aansluitingen

Onboard video zou leuk zijn maar is niet perse nodig en ik verwacht ook niet dat dat gaat lukken. Mijn Geforce 2 MX welke omlaag is geklokt voldoet ook prima in mijn servertje :)

Dus weet iemand antwoord op mijn vragen?

[ Voor 3% gewijzigd door GH45T op 29-11-2005 20:18 ]

Verwijderd

staat wel op http://balusc.xs4all.nl/ned/har-chi.html

voor zover ik weet werkt reg/buff. meestal alleen op echte serverborden (chipsets).

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2005 21:10 ]

• GH45T
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 21:08:
staat wel op http://balusc.xs4all.nl/ned/har-chi.html

voor zover ik weet werkt reg/buff. meestal alleen op echte serverborden (chipsets).
Dat de gegevens van de chipsets daar staan weet ik, ik heb er zelfs nog even rondgekeken. Daar staat dus ook dat oa de KT600 en de KT880 registered geheugen aankunnen.

Ook dat het meestal servermoederborden zijn die registered ECC aankunnen/ nodig hebben is me ook bekend.

Mij gaat het er puur om dat ik het geheugen heb liggen, ik kan het niet terugbrengen en ik wil het of gebruiken of ik verkoop het weer.
Pagina: 1