[redhat] kswapd <defunct> , leuk maar hoe kom ik eraf?

Pagina: 1
Acties:

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:50
Ik zit nu al een tijdje met het proces kswapd opgescheept (duh, tis standaard :) ) maar er is blijkbaar wat mis mee gegaan want het is gedegradeerd tot zombie proces.

Nu heb ik gezocht hier op GoT naar kswapd maar ik vind er maar 6 pagina's over en niet met de info die ik zoek.

Ik wil dat proces namelijk nieuw leven inblazen aangezien het denk ik vrij essentieel is maar zonder te herstarten als het even kan. We praten hier over een remote server en ben een beetje huiverig voor ongecontroleerde herstarts. Zeker met een uptime van 200 weet ik veel hoeveel dagen.

Is er een oplossing behalve rebooten?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zombies kun je, afaik, alleen wegkrijgen door te rebooten of de parent te killen. En de parent is de kernel ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-02 20:06

Sjonny

Fratser

als je kswapd een zombie is, lijkt het mij dat je harddisk aan het afsterven is, en vind ik het nog heel verwonderlijk dat je systeem draait. :)
had hier gekeken of 'swapoff' en 'swapon' nog dat proces zouden laten stoppen/starten, maar dat zit er schijnbaar niet bij ;)
dit kan je alleen oplossen door te rebooten, maar ik denk dat je het dan binnen de korste keren weer hebt, als je hdd daadwerkelijk gort is.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:50
Hhhmm het is onstaan toen er een logfile (acceslog van Apache om precies te zijn) de 2 Gb overging.

Wat zijn nu de effecten? De boel draait nog gewoon maar als ik het goed begrijp is er nu geen harddisk swapruimte meer? Dus als de server uit z'n RAM loopt is er een probleem ... Of is er sowieso nu al een probleem?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:56
Het verschijnsel 'zombie processes' toegelicht

Als het ding er voor langere tijd blijft staan, is er iets mis met kernel of hardware, schijnt de uitleg te zijn die ik daar lees (?)