Ball-of liquid bearing harde schijf met herrie?

Pagina: 1
Acties:

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Er is iets raars aan de hand met zo'n beetje elke harde schijf die ik hier thuis gebruik. Een overzicht van de systemen:

PC1:
a64 3000+ s754, asus k8n mobo
harde schijven:
2x western digital 160 GB, WD1600JD (sata), liquid bearing

PC2:
P4 2.4 ghz, msi mobo
HD1: WD1200JB (ide), ball bearing
HD2: WD1600JB (ide), ball bearing

PC3:
Compaq deskpro 2000, p233mmx
HD: maxtor diamondmax 9 80 gb (vermoedelijk liquid bearing)

Alle schijven zijn 7200 rpm schijven.

Nu merk ik dat harde schijven na verloop van tijd herrie gaan maken. Daarmee bedoel ik niet het krakende geluid van lees/schrijfacties, maar het zingende, fluitende geluid dat de harde schijf maakt ten gevolge van het spinnen van de platters. Het eerst viel mij dat op bij een 2e hands harde schijf, een maxtor D740X 60 GB (berucht, als ik het hier zo lees op got). Dit is duidelijk een ball bearing harde schijf. Ik heb gemerkt dat na ongeveer een jaar, de WD1600JB van PC2 dit geluid ook *begint* te maken. Ik merkte het toen ik de kast openmaakte, met de kast dicht is het *nog* niet hoorbaar.

De harde schijf in PC3 heb ik al ruim 2 jaar (als het geen 3 jaar is), en die hoor je *totaal* niet (afgezien van lees/schrijfacties, die ik hier helemaal buiten beschouwing wil laten). Deze schijf zat eerst in pc1 zonder actieve koeling, en toen deze problemen gaf (smart errors) is deze vervangen door de 2 WD's, en is er actieve koeling ingebouwd. Met een low level format werden de problemen van de maxtor opgelost en draait nu al een jaar ofzo prima in PC3.

De liquid bearing schijven in PC1 beginnen nu ook *een beetje* lawaai te vertonen, al klinkt het anders dan bij de ball bearing harde schijven. Een wat hoog gezoem is het meer, in plaats van irritant gejank.

Nu is de grote vraag: hoe komt het? Nadat de maxtor smart errors gaf ben ik gaan letten op de temperatuur. Alle andere harde schijven zijn DAARNA aangeschaft, dus die zijn altijd goed gekoeld gebleven. De harde schijven van PC1 zijn nooit boven de 37 graden geweest, ze worden actief gekoeld door een 120mm fan @ 5 volt (~700 rpm ofzo). De schijven van PC2 werden redelijk gekoeld, voor zover de kast dat toeliet (geen ideale kast, maarja...) De temperatuur werd niet hoger dan 40-41 graden, wat volgens de faq nog steeds een prima temperatuur is. De temperatuur van de maxtor is lang vrij warm geweest (vroegâh lette ik er nog niet op, maar zo voelde het wel aan, in de zin van dat je hem niet lang vast kan pakken), daarna is deze in pc3 beland, en is niet hoger geweest dan een graadje of 27 ofzo.

De goed gekoelde harde schijven beginnen dus ook lawaai te maken, terwijl de maxtor die in het begin altijd vrij warm was, doodstil is. Nu heb ik zitten denken: misschien komt het door schommelingen in de temperatuur! Steeds stressen/idelen (is dat een woord?) zorgt ervoor dat de schijven in pc1 van 25 graden naar ~33 gaan en terug, in PC2 van 30 naar 40 en terug. De maxtor heeft vroeger nooit actieve koeling gehad, heeft dat nu echter wel. Door de lage belasting van die schijf (wat wil je in zo'n pc ook he :P) zal die zowat nooit goed gestessed worden.

Door veranderingen in de temperatuur krijg je dat de schijven uitzetten en krimpen, zou het dan kunnen dat als dat vaker gebeurt, dat ze dan herrie gaan maken :?

Een vriend van mij heeft een WD 80 gb ball bearing schijf die hij niet kan horen, en die bovendien ook ouder is dan de harde schijven van mij. Deze wordt niet actief gekoeld.

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover, want ik wil graag harde schijven die lekker stil zijn :+

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:45
Ik heb hier ook een BB 80GB HDD van WD en ik kan je vertellen dat je die dingen zeer goed kan horen. Het piepende geluid waar jij over praat is daar zeker wel aanwezig. Of hij heeft een nieuwer type dan mij, wat ik me niet kan voorstellen aangezien dit een van de laaste schijven waren met BB, hij heeft de kast dicht en ver wegstaan of hij is doof

• stefan001
Ik denk niet dat hij doof is, hij weet wel degelijk waar hij over praat. Ook heb ik hem ingelicht over dit topic ;)

Edit: ik zie dat dat een liquid bearing schijf moet zijn, van de WD site:

Fluid Dynamic Bearing (FDB) technology - Less friction means more reliability; less heat, vibration, and noise.

Oeps@dion_b
Die fout mag niet meer op dit niveau he :P

[ Voor 61% gewijzigd door stefan001 op 28-11-2005 21:22 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat dus dudielijk over Opslagmedia...

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Om mee te beginnen, WD-schijven zijn van zichzelf al niet bijzonder stil. Ik heb een tweetal WD1200JB's gehad waarvan er nu nog één in een werkbak draait en beide hebben ze al vanaf de aanschafdatum een ronduit irritant en lawaaiig idle-geluid. Dat is gewoon het geluid van de schijf zelf, je kunt ook op de site van WD zien dat hun dB(A) rating echt hoger ligt dan wat tegenwoordig gangbaar is.

Dan die Maxtor D740X. Dat zijn ook notoire herriemakers. Ik heb zelf een 40 GB-exemplaar en dat ding maakt ook al vanaf het begin een heel vervelend, jengelend idle-geluid, bijna nog luider dan mijn antieke Quantum Fireball SE 4.3 (en dat is een schijf uit de tijd dat het nog werkelijk geen fluit uitmaakte of een PC herrie maakte of niet).

Het lijkt me sterk dat platters daadwerkelijk 'krimpen' en 'uitzetten' - daarvoor zijn de temperaturen te laag en het materiaal te hard. Lagers kunnen wel slijten, zoals alles wat beweegt: frictieloze beweging bestaat niet. Wel kan het zo zijn dat bepaalde schijven 'af-fabriek' (iets) meer lawaai maken dan andere schijven van hetzelfde type.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 21:36 ]

• stefan001
Het gaat niet zozeer om het uitzetten en krimpen van de platters zelf, maar om de (balletjes in de) lagers.

Dat de maxtor D740X lawaai maakt weet ik ;) daar gaat dit topic ook niet over. Die andere maxtor, de diamondmax 9 80 gb is echter heel erg stil, terwijl dit de oudste schijf is en toch ongeveer een jaar best wel warm moet zijn geweest (natte vinger: 45-50 graden ofzo). Is dit dan bij toeval een heel erg goed exemplaar uit de fabriek, of horen alle schijven zo te zijn (van welk merk dan ook)? En maakt het verschil tussen liquid of ball bearing veel uit?

• stefan001
Iemand nog commentaar op het uitzetten/krimpen verhaal? En of het erg veel uitmaakt of het ball of liquid bearing is?

Verwijderd

Het lijkt mij, maar ik ben niet heel erg thuis in de materie en moet dus een slag om de arm houden, dat je ofwel pech hebt gehad ofwel veel verwacht van liquid bearing. Het is ook moeilijk te vergelijken, omdat liquid bearing op een gegeven moment door heel veel schijffabrikanten is ingevoerd, dus we kunnen niet echt controleren of liquid bearing nu echt op de lange termijn stiller is en vooral blijft dan ball bearing.

Wat dat uitzetten en krimpen betreft, ik geloof niet dat dat daadwerkelijk van invloed is, tenminste, niet extern. Natuurlijk zal een schijf intern wel slijten, vooral op de lagers cq. de vloeistofdrager, maar het lijkt me dat daar tijdens het ontwerpen al rekening mee is gehouden, en als je de white papers van schijven erbij pakt dan zie je dat ze bedoeld zijn om in vrij grote temperatuurschommelingen nog te kunnen werken.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2005 19:31 ]

Pagina: 1