Toon posts:

Win Xp netwerk - toegang geweigerd

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een bekabeld netwerk met twee computers. Elke PC is lid van dezelfde groep en op alle PCs is bestanden en printers delen geinstalleerd. Als op in mijn netwerklocaties klik, zie ik uiteindelijk ook links de naam van mijn werkgroep staan en rechts de computers, maar als ik nu op een van de PCs klik krijg ik de volgende melding:

//(pcnaam) is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron.Neem contact met de beheerder van de server op als U wilt weten of U toegangsmachtigingen hebt.

Toegang geweigerd

Ik draai XP Pro met een zyxel-router die correct geconfigureerd is. Met de firewall uit heb ik ook hetzelfde probleem.

Iemand een idee??

• Vai
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02-2023

Vai

heb je wel mappen geshared staan? en staan daar de rechten goed van?

Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2

Verwijderd

Topicstarter
Mappen zijn allemaal geshared.

Hoe weet ik of de rechten goed staan? Ik denk namelijk dat het hier wel wat mee te maken heeft. Ik weet alleen niet wat ik moet controleren.

Verwijderd

Topicstarter
Overigens lukt het mij om beide pc's te pingen. Er is dus een gedeeltelijk goed werkende netwerkverbinding.

Verwijderd

als je de gesharde map in een subdir hebt gezet van een dir die persoonlijk is gemaakt werkt het niet.... probeer dus gewoon een nieuwe map aan te maken op C:\ ofzo

• HaJe
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-04 12:27
zet simple sharing uit van windows XP in de explorer opties, zodat je goed kan zien wat de rechten zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Kan je me vertellen hoe ik weet of een map persoonlijk is gemaakt? Bij de rechten staat namelijk dat iedereen toegang heeft (zowel lees als schrijfrechten). Simple sharing onder in exporer heb ik inderdaad uitgezet. Ik hou echter dezelfde melding.

Het verbaasd mij overigens dat als ik bij uitvoeren intyp \\pcnaam\sharemap dat ik dan wel op de andere pc kom. Via mijn netwerklocaties of windows explorer echter niet. Weet iemand of dit iets te maken heeft met de services of local security policies die ik draai op de computer? Ik krijg namelijk steeds meer het vermoeden dat één van de services of local security policies niet goed is ingesteld. Is er bijvoorbeeld een manier of die allemaal weer terug te zetten naar default?

Verwijderd

Je moet bij netwerkverbindingen een nieuwe (geavanceerde) verbinding toevoegen die inkomende connecties accepteert. Dat is vaak al de oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Kan je uitleggen hoe je dat bedoeld? Ik kan een tweede lan-verbinding aanmaken, maar mijn verbindingen blijven lopen via mjn zyxel-router. Moet ik bij deze nieuwe verbinding dan nog zaken instellen of volledig laten regelen door de DHCP van mijn router?

Hoe kan ik bij de verbinding aangeven dat hij inkomende connecties accepteert?

Verwijderd

Topicstarter
Overigens heb ik gisterenavond nog gekeken of het aan mijn router kan liggen, maar dat is niet het geval. Ik heb namelijk mijn router vervangen door een netwerkkabel met crosscable en ik kreeg nogsteeds dezelfde meldingen. Ik ben er om deze reden dan ook steeds meer van overtuigd dat het ligt aan mijn 'local security policy' of aan de 'services' op mijn computer. Weet iemand waar je de default settings van deze twee kan achterhalen? Heeft microsoft hier een tooltje of command voor?

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 00:20

Metzie

Nyaano !

Je moet op beide machines dezelfde inlognaam en wachtwoord gebruiken. Of je moet het guest account aanzetten.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:35

lier

MikroTik nerd

Metzie schreef op woensdag 30 november 2005 @ 08:48:
Je moet op beide machines dezelfde inlognaam en wachtwoord gebruiken. Of je moet het guest account aanzetten.
Gelukkig zijn er nog mensen die wel weten waar dit over gaat !
_/-\o_
U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron.
Soms zijn de meldingen van Microsoft wel goed en te begrijpen...

Enige oplossing is te zorgen dat de gebruiker van pc1 op pc2 voor komt en vice versa. Deze moet de juiste rechten krijgen op de share, et voila

[ Voor 34% gewijzigd door lier op 30-11-2005 08:53 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Het guestaccount staat op beide pc's aan, maar desondanks kom ik er niet op. Ook heb ik op beide pc's een account aangemaakt met dezelfde naam en wachtwoord. Deze accounts zijn alleen wel geconverteerde accounts van eerdere accounts die ik op de pc had staan. Ik heb ze geconverteerd door de naam en het wachtwoord aan te passen. Ik weet niet of dit voldoende is of dat het verstandiger is om alle accounts weg te gooien (ben ik dan ook mijn bestanden onder mijn documenten kwijt??) en een nieuwe aan te maken.

• Monski
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-04-2023
en als dat niet helpt even in je policies kijken of het delen van bestanden niet uitstaat, ik heb het zelfde aan de hand gehad, de ene kant op werkte het wel , maar de andere kant op niet

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:35

lier

MikroTik nerd

Accounts weggooien lijkt me niet een goede aanpak (inderdaad spannend met je persoonlijke data). Draai je nog iets van firwewall software op de pc's ?
Guestaccount weer lekker uitzetten, is niet zo goed in het kader van beveiliging...
Wat zijn geconverteerde accounts ???
Heb je de rechten op je share en op de map gezet ?

[ Voor 39% gewijzigd door lier op 30-11-2005 09:00 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:56
Even er van uit gaan dat "simple sharing" uitstaat: Controleer eens het volgende (Engelse versie)

Control Panel, Administrative tools.
Van daaruit, kies de Local Security Policy.
Local Policies uitklappen
Selecteer nu: Access this computer from the network.
En geef aan welke gebruiker(s) je toegang wilt geven

• Monski
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-04-2023
euh ja , die bedoelde ik , kon het alleen even niet opzoeken hier op m'n werk :D

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft even geduurd maar het is inmiddels gelukt. Je moet idd je rechten voor 'acces this computer from the network' goed zetten. Ik heb alle standaard rechten toegevoegd die normaliter in xp zitten, dus administrators, users, everyone, powerusers en backup operators. Alles werkt weer zoals vanouds.

Iedereen hartelijk bedankt voor het bijdragen aan deze oplossing...super!!!
Pagina: 1