De mensen boven zeggen het al een beetje, en heel veel is er niet aan toe te voegen.
Laat je inderdaad niet ontmoedigen door de ongezouten kritiek die je krijgt hier. Het is allemaal goed bedoeld en als je de adviezen die gegeven worden ter harte neemt zal je merken dat je foto's heel erg snel beter worden.
Wat je nu maakt zijn 'standaard' foto's. Er staat inderdaad een plaatje op. Bij sommige foto's is dat ook de bedoeling; er is dan geen duidelijk onderwerp en de kijker kan zijn blik over de foto laten dwalen... Maar dat werkt maar zeer zelden goed.
Het beste is om te zorgen dat je foto een duidelijk onderwerp heeft, en daar kan je best creatief mee om gaan. Het makkelijkste is om het onderwerp gewoon in het midden van de foto te zetten, maar dat levert vaak wat saaie plaatjes op:

... al kan het ook precies de bedoeling zijn en is de foto prima op deze manier:
De foto's worden al snel interessanter als je het onderwerp enigszins uit het midden haalt:

... en nog 'beter' als je het onderwerp weet te isoleren van de achtergrond. Hier kom je aan de wat geavanceerdere instellingen van je camera waar je dingen als scherptediepte in kan stellen:
Scherptediepte zorgt er overigens ook voor dat er geen afleidende elementen zichtbaar zijn in je foto's, zoals achtergronden of voorgronden:
Soms is het ook leuk als je bij een foto 2x moet kijken om te achterhalen waar je nou helemaal naar kijkt:
Goed.... dat waren zomaar wat tips, geillustreerd met de foto's die ik toevallig op m'n webspace had staan. Ik heb wel betere voorbeelden voor dit soort dingen (compositie, belichting, DoF) maar die staan nu niet online... Ik hoop dat je er i.i.g. wat aan hebt...
Oh, en snel bewegende dingen fotograferen is lastig. Ik zet m'n cam in zo'n geval gewoon in burst mode en kijk thuis wel welke van de 20 foto's er gelukt is

.
PS: Als je denkt dat het hier erg is met kritiek moet je niet op DPZ gaan kijken...
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 29-11-2005 10:25
]