Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Award Bootblock alleen 's ochtends en in de winter

Pagina: 1
Acties:

• Sneak[3G]
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2023
Award BootBlock v1.0
BIOS ROM checksum error..
please insert system disk..

Precies een jaar geleden had ik hier ook al last van. Het gebeurt alleen in de winter en als de computer een aantal uren heeft uit gestaan. Het komt dus NIET door het flashen van mijn Bios. Soms moet ik wel 8 keer opnieuw opstarten voordat ie er doorheen komt. Daarna heb ik er geen last meer van bij uit en aan zetten of restarten totdat ie weer een paar uur heeft uitgestaan. Wat is er aan de hand?

Wat heb ik al geprobeerd?
- Alle randapparatuur ontkoppelt (HDD , CD-rom/DVD, modem, videokaart, floppy)
- Geheugen verwisselt met andere computer, een bankje, twee bankjes etc.
- Batterijtje van 3 volt verwisselt met batterijtje uit andere computer. Ik meet overigens 4,03 volt bij het originele batterijtje.
- Ventilator schoongemaakt , hele kast stofvrij gemaakt
- en natuurlijk : google en GOT-search :)

Doordat het probleem zich alleen voordoet als het koud is , dacht ik dat het kwam door het batterijtje (batterijen verliezen namelijk hun spanning als het kouder wordt). Hier lag het niet aan.
Hebben jullie nog tips? Het enige wat rest is een ander moederbord of ander chip.

[ Voor 18% gewijzigd door Sneak[3G] op 28-11-2005 18:45 ]

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

• Sneak[3G]
Ik krijg 2 tonen als de computer blijft hangen tijdens het opstarten een hoge en dan een lage. Het vervelende is dat dit geen officiele beep codes zijn van de award Bios. Ik moest net wel 20 keer opstarten voordat ie er doorheen kwam.

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:15
heb je met het verwisselen van het batterijtje ook meteen gereset?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Lijkt me eerder dat je BIOS chip niet helemaal fris is. Bel eens met Medion/Lifetec (kneem aan dat t over je ALDI PC in je sig. gaat) of ze je een vervangende BIOS-chip voor je moederbord kunnen regelen. Of probeer je BIOS zelf eens te flashen, mss helpt het opnieuw schrijven in het ROM ook voor de data-integriteit..

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:15
Specs...?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
klinkt als een gebroken baantje op de print ergens, in combo met lagere temperaturen. metaal krimpt en de printbaan wordt verbroken. En dan doet-ie het niet meer :)

• Sneak[3G]
-Ik heb inderdaag de medion helpdesk al gemaild. Het gaat overde Pentuim 4 1,8 Ghz computer van de aldi. Ik heb nog geen antwoord gehad.
-Het flashen van de Bios wou ik al uiterste redmiddel gebuiken.
-Bij het verwisselen van het batterijtje heb ik niet gereset (dit kan ik doen door batterij te verwijderen en dan de computer 10 minuten van het stopcontact te halen of door met een jumper te spelen toch?). Echter ben ik dan wel mijn BIOS-instellingen kwijt of niet?

[ Voor 7% gewijzigd door Sneak[3G] op 30-11-2005 08:56 ]

• urk_forever
  • Laatst online: 19-11 14:59
Dit heb ik ook op mijn vorige computer gehad. De pc uitzetten en een minuutje uit laten staan (zonder stekker in het stopcontact! dus helemaal stroom eraf) hielp altijd, daarna bootte hij altijd meteen.
Waarom het kwam weet ik niet, het kwam ook meestal na een warme reboot.

[ Voor 7% gewijzigd door urk_forever op 30-11-2005 09:03 ]

Hail to the king baby!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Zoals eerder opgemerkt denk ik dat er twee oorzaken kunnen zijn:

Printbaantje op mobo stuk -> nieuwe mobo nodig. Met de nodige soldeervaardigheid kun je zoiets soms nog verhelpen door alle pinnetjes van het ic opnieuw te solderen.

Bios niet 100% goed geflashed -> typisch geval van bitrot, opnieuw flashen.

Ik heb zelf ervaring met een slecht geprogrammeerde eprom waabij een enkel bitje steeds twijfelde tussen 0 en 1. In de programmer was de checksum goed, maar in mijn zelfgebouwde schakeling wou het soms niet functioneren. Uiteindelijk bleek dat de iets lagere voedingsspanning de fout veroorzaakte. Opnieuw programmeren met andere instellingen van de programmer loste het probleem op.
Flash en eprom bits bestaan uit lading op een zgn floating gate, en lading kan in de loop der jaren weglekken.. Ik heb zelfs wel eens een volkomen lege Award eprom uit een 286 aangetroffen met het metalen stickertje er nog op! (je moest het stickertje eraf peuteren en flink wat uv licht door het raampje schijnen om de eprom te wissen en vervolgens in een speciale eprom programmer opnieuw programmeren, zo ging dat vroeger.. )

[ Voor 10% gewijzigd door Ploink op 30-11-2005 09:37 ]

• Sneak[3G]
Ik heb mijn Bios niet geflashed (nooit). Kan ik het probleem verhelpen als ik hem flash?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja, het kan best een probleem zijn dat met de newste versie is verholpen.
Als je twijfelt, laat dan iemand anders het doen.

[ Voor 26% gewijzigd door KillerAce_NL op 30-11-2005 17:26 ]

• Sneak[3G]
Hmmmz, ik zal er eens even in gaan duiken. Kapot is het ding toch al. Wat ik wel heel erg vreemd vind, is dat ik een AWARD foutmelding krijg, maar dat ik een Phoenix BIOS heb.

UPDATE: Ik heb zojuist het bios geflashed, dit ging zonder problemen. Het is geen update , maar volgens mij gewoon de Bios die er al op zat opnieuw er op gezet. Ik zal morgen weer even posten of ie opstart 's ochtends.

Ook wel grappig is het antwoord van www.gsc.be :

Geachte,

indien de batterij reeds vervangen is ligt de oorzaak waarschijnlijk bij het
moederbord zelf.
verder zijn er normaal geen verdere oorzaken.

Nou vraag ik me af wat ik nu moet doen. Kan ik ergens nog een mobo vandaan toveren waar al die rotzooi weer op aansluit?

[ Voor 210% gewijzigd door Sneak[3G] op 30-11-2005 20:16 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Sneak[3G] schreef op woensdag 30 november 2005 @ 18:15:
Hmmmz, ik zal er eens even in gaan duiken. Kapot is het ding toch al. Wat ik wel heel erg vreemd vind, is dat ik een AWARD foutmelding krijg, maar dat ik een Phoenix BIOS heb.
AWARD is enige jaren geleden door Phoenix opgekocht. Ze hebben blijkbaar niet overal de naam vervangen.
Nou vraag ik me af wat ik nu moet doen. Kan ik ergens nog een mobo vandaan toveren waar al die rotzooi weer op aansluit?
Als het een socket370 mobo is, daar is nog wel aan te komen:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/279 ..of 2e hands natuurlijk.
Vraag is alleen of je het geheugen kan overzetten. PIII kan DDR of SDRAM zijn, soms zitten beide sockets op het mobo. Aldi kennende zullen ze wel het oude sdram hebben gebruikt, zat zelfs nog in hun eerste P4 systeem..
Alternatief is upgraden met compleet nieuw mobo+cpu+geheugen en eventueel videokaart (PCI-x ipv AGP..).

[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 01-12-2005 09:14 ]

• Sneak[3G]
Ik heb gisteren dus mijn Bios geflashed zoals hierboven beschreven en vanochtend startte de computer in EEN KEER op! Ik hoop dat de foutmelding voor eens en voor altijd verdwenen is (misschien dat de computer iest warmer was..). De Bios is dezelfde versie als die er al op zat (volgens mij). De Bios is dus waarschijnlijk corrupt geraakt zonder dat ie geflashed is en flashen heeft het probleem opgelost (hoop ik). Alvast bedankt voor jullie hulp tot nu toe.
Ook vreemd is dat ik 2 piepjes kreeg tijdens de foutmelding en dat ik die niet kan vinden in de Phoenix beep code guide en ook niet in de Award bios beep codes lijst.

[ Voor 28% gewijzigd door Sneak[3G] op 01-12-2005 13:23 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38

Theo

moederbord

Sneak[3G] schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 23:23:
Ik krijg 2 tonen als de computer blijft hangen tijdens het opstarten een hoge en dan een lage. Het vervelende is dat dit geen officiele beep codes zijn van de award Bios. Ik moest net wel 20 keer opstarten voordat ie er doorheen kwam.
die twee bliepjes; heb je misschien de cpu ge-OC'ed?? Bij mijn mobo (met award bios) krijg ik ook zo'n tweetonig "alarm" nog voordat de pc echt opstart met de melding "overklock error" (7 segment display op het mobo geeft code 26h wat volgens de manual dat betekend). Stekker eruit, minuutje wachten en dan booten helpt dan.

7400 Wp op het dak

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:29
Kan het zijn dat het 's ochtends (of als je hem een tijdje uit hebt staan) het erg koud is in de ruimte? Heb ook ooit gehad met een pc, die wilde niet goed opstarten (sliep op zolder, zonder verwarming of isolatie) en daar werd het gewoon te koud voor de pc, dan wilde hij ook niet meer op starten.

• Sneak[3G]
ja dat klopt het is dan erg koud in de ruimte. Het vreemde is dat ie nu WEL weer opstart na een BIOS update.

Pagina: 1