Award BootBlock v1.0
BIOS ROM checksum error..
please insert system disk..
Precies een jaar geleden had ik hier ook al last van. Het gebeurt alleen in de winter en als de computer een aantal uren heeft uit gestaan. Het komt dus NIET door het flashen van mijn Bios. Soms moet ik wel 8 keer opnieuw opstarten voordat ie er doorheen komt. Daarna heb ik er geen last meer van bij uit en aan zetten of restarten totdat ie weer een paar uur heeft uitgestaan. Wat is er aan de hand?
Wat heb ik al geprobeerd?
- Alle randapparatuur ontkoppelt (HDD , CD-rom/DVD, modem, videokaart, floppy)
- Geheugen verwisselt met andere computer, een bankje, twee bankjes etc.
- Batterijtje van 3 volt verwisselt met batterijtje uit andere computer. Ik meet overigens 4,03 volt bij het originele batterijtje.
- Ventilator schoongemaakt , hele kast stofvrij gemaakt
- en natuurlijk : google en GOT-search
Doordat het probleem zich alleen voordoet als het koud is , dacht ik dat het kwam door het batterijtje (batterijen verliezen namelijk hun spanning als het kouder wordt). Hier lag het niet aan.
Hebben jullie nog tips? Het enige wat rest is een ander moederbord of ander chip.
BIOS ROM checksum error..
please insert system disk..
Precies een jaar geleden had ik hier ook al last van. Het gebeurt alleen in de winter en als de computer een aantal uren heeft uit gestaan. Het komt dus NIET door het flashen van mijn Bios. Soms moet ik wel 8 keer opnieuw opstarten voordat ie er doorheen komt. Daarna heb ik er geen last meer van bij uit en aan zetten of restarten totdat ie weer een paar uur heeft uitgestaan. Wat is er aan de hand?
Wat heb ik al geprobeerd?
- Alle randapparatuur ontkoppelt (HDD , CD-rom/DVD, modem, videokaart, floppy)
- Geheugen verwisselt met andere computer, een bankje, twee bankjes etc.
- Batterijtje van 3 volt verwisselt met batterijtje uit andere computer. Ik meet overigens 4,03 volt bij het originele batterijtje.
- Ventilator schoongemaakt , hele kast stofvrij gemaakt
- en natuurlijk : google en GOT-search
Doordat het probleem zich alleen voordoet als het koud is , dacht ik dat het kwam door het batterijtje (batterijen verliezen namelijk hun spanning als het kouder wordt). Hier lag het niet aan.
Hebben jullie nog tips? Het enige wat rest is een ander moederbord of ander chip.
[ Voor 18% gewijzigd door Sneak[3G] op 28-11-2005 18:45 ]
Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM