Toon posts:

2x dhcp op 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb een probleempje en zat het eerst omschrijven
ik heb een modem (adsl) met ingebouwde router dns en dhcp server
ik kan aan het modem bijna niets wijzigen (beperking opgelegd door internet privider HELAAS)
Om bepaalde servers binnen mijn netwerk te kunnen gebruiken (zoals dns) wil ik mijn eigen dhcp server draaiende op een win2003 server gebruiken

ik kan wel de dhcp pool aanpassen (start en eind adres) in het modem maar de webinterface maakt het niet mogelijk om de dhcp pool kleiner dan 4 adessen te zetten.. (ik had bedacht als ik de pool nu op geen adressen zet worden er ook geen uitgegeven dus staat de dhcp uit)

mijn bedachte oplossingen
ik heb geprobeerd om een oude hardware router achter het modem/router te plaatsen zodat de dhcp van het modem een ip uitgeeft aan de WAN poort van mijn hardware router en in mijn hardware router kan ik dan de dhcp wel uitzetten en kan ik mijn eigen dhcp gebruiken..

werkt opzich goed met een groot nadeel dat portforwarding niet meer werkt.. ik heb een DMZ gemaakt van mijn modem naar het ip van de WAN poort van mijn hardware router zodat alles dus naar mijn router gaat en dan kan ik op mijn router de gewone portforwarding gebruiken om het verder te verdelen... helaas werkt dit niet.. er komt wel een verbinding maar data kan ik niet versturen over deze verbinding (webserver bijvoorbeeld daarvan ziet een bezoeker alleen de header van de pagina) het lukt echter wel goed om door mijn modem heen naar mijn router een verbinding op te zetten van buiten (webinterface van router) maar verder kom ik dus niet... instellingen in de router zijn goed allemaal.. maar heb meer mensen over dit probleem gehoord..

wat dus voor mij een oplossing zou zijn is de DHCP uitschakelen in mijn modem maar dat wordt mij dus onmogelijk gemaakt door mijn internetprovider (Versatel)

iemand een idee hoe ik mijn probleem op kan lossen?

Verwijderd

is het geen optie om gewoon vaste ip adressen te gaan gebruiken? Uit je startpost kan ik geen info halen waarom dit niet zou voldoen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Heb je al eens met telnet geprobeerd je modem te bereiken? Wat is het type/merk?

Waarom werkt DMZ niet? Dat zou de oplossing moeten zijn, eventueel kan je de DMZ even rechtstreeks naar een pc/server zetten zodat je kan kijken wat er wel/niet doorheen komt.

• nielsdegrave
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01-2024
stop 2 netwerk kaarten in je server

op de public en private stel je een vast adres in.

op je private kant laat je je dhcp en dns services draaien en op je public kan zo mooi je router draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 18:46:
is het geen optie om gewoon vaste ip adressen te gaan gebruiken? Uit je startpost kan ik geen info halen waarom dit niet zou voldoen.
ik wil graag intern een dhcp draaien omdat ik nogal eens "tijdelijke" computers op mijn netwerk heb.. en het dus geen doen is overal static ip's te geven...

de lan kant van het modem kan ik niets aan instellen alleen de dhcp pool en de lease tijd...

isp: versatel
model: http://www.versatel.nl/start/3p/multimedia_modem/

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-04 00:36

ralpje

Deugpopje

En ergens een ander ADSL modem op de kop tikken? Dingen zijn niet zo duur meer, volgens mij.
Als je bijvoorbeeld een speedtouch hebt, die je netjes kan bridgen, ben je van al het gedoe af.
Ook een beetje afhankelijk van welke ADSL variant je gebruikt natuurlijk.
Dat de versie modem --> router --> netwerk niet werkt, kan komen omdat je dan dubbel NAT toepast. Je kunt natuurlijk ook gewoon, zoals eerder gepost, een extra netwerkkaart in je server stoppen, en je server in de DMZ van je modem zetten en zelf laten routeren.
Moet met bijvoorbeeld ISA-server (in W2k3) goed te doen zijn.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
mja wat dus het probleem is dat het modem van versatel er in moet blijven staan omdat dit ook gebruikt word voor telefonie (2 lijnen)

ik heb adsl2 en die modems zijn nog niet echt zo goedkoop...

een bijkomend probleem is dat versatel dit niet ondersteunt en mij dus ook niet de gebruikersnaam en het wachtwoord geeft van het inloggen (is anders dan mailbox) dus al heb ik n ander modem dan kan ik er nie mee online komen..

Verwijderd

gooi dan 2 netwerkkaarten in je server... stel je de lokale in op vast ip en die ene naar je modem op automatisch... dan krijgt hij een automatisch ip van de modem maar alleen voor je server... dan laat je je server een dhcp opzetten voor de rest van het netwerk die je achter je server hangt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 23:56:
gooi dan 2 netwerkkaarten in je server... stel je de lokale in op vast ip en die ene naar je modem op automatisch... dan krijgt hij een automatisch ip van de modem maar alleen voor je server... dan laat je je server een dhcp opzetten voor de rest van het netwerk die je achter je server hangt.
ik heb nu dus een hardware router die in princiepe t zelfde doet... daarmee werkt internet opzich prima maar inkomende poorten niet... dat is eigenlijk t enige dat nog opgelost moet worden...

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 09:16
Waarom gebruik je de DHCP van het modem eigenlijk niet? Ik begrijp dat je wel de pool aan kunt passen, dus dan doet ie toch hetzelfde als je server zou doen?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-04 00:36

ralpje

Deugpopje

Omdat 'ie alleen de pool aan kan passen. Hij wil gebruik maken van bijvoorbeeld de DNS-server in z'n Win2K3 bak, en dus is het makkelijk als die server de ip-adressen uitdeelt: dan staat alles gelijk goed.

@ TS: Zijn die inkomende poorten allemaal voor services op je server? Dan moet het geen probleem zijn om die server als enige achter je modem te hangen, en daarmee te routen. Inkomende poorten worden dan maar één keer geNAT: van je modem naar je server. De opstelling die jij gebruikte (modem - router - server) zorgt ervoor dat poorten naar je server twee keer geNAT worden (in je modem én je router), grote kans dat het daardoor fout ging.
Een netwerkkaartje kost vijf euro tegenwoordig, geen reden om het niet ff te proberen,dus :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Pagina: 1