Toon posts:

K8vSE Deluxe Sata probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Mijn systeem heeft vlekkeloos gewerkt, totdat ik eens voor de gein het nieuwste beta biosje heb geprobeerd 1008.004.

Ik had namelijk net 2 nieuwe reepjes 512mb gehaald om dit in hypertransport te zetten. Alles mooi en aardig.

Alles werkte prima, tot dat ik in mijn bios ging zitten. Omdat er ergens een optie in het menu zat waardoor je je systeem wat sneller kunt laten werken (auto,normal,turbo) maar dit nooit goed werkte (moest altijd cmos clearen wilde die weer opstarten) dacht ik van: "hey nieuw bios, misschien werkt het nu wel!" Nou ipv hem meteen op turbo te zetten zetten ikh em op normal. Ok reboot, wilde weer niet opstarten, clear cmos, maar toen wilde hij ook weer niet opstarten. Een paar x stroom aan uit toen wilde hij wel opstarten, maar kreeg ik een bad checksum en wilde hij een oude bios van de ASUS cd laden, ok leuk en aardig, gedaan, restart, weer, zelfde gedaan en weer bad checksum.
Toen heb ik hem een andere bios flash (1007) gegeven en hij wilde weer opstarten. Schone windows er even op gezet op mijn ide schijf en alles ging goed. Ik kreeg wel weer een ernstige fout tijdens het instaleren "IRQ are less blabla", ok weer opgestart en het liep door. Nu kreeg ik wel bij het opstarten van windows de melding dat windows een erge fout had gemaakt, maargoed het systeem werkte.
Nou omdat dat IRQ foutmelding meestal betrekking heeft op t geheugen, heb ik mijn oude geheugen er maar even gedaan, zodat het daar niet aan kan liggen.

Maargoed ik kom dus in windows en wil ik even wat gegevens via t netwerk overzetten, kwam ik erachter dat mijn sata schijf niet herkend was, dus ik de drivers instaleren. Duurde lang voordat windows de drivers installeerde, maargoed het lukte, restart. Wild die niet doorstarten na het windows logo, bleef gewoon zwart dus, Nou sata op de Promise gezet (ide stand) nog geen succes, koppel ik de sata los dan start die wel weer. Maargoed op de VIA en op de Promise wil windows niet doorstarten, terwijl t systeem op mijn IDE schijf staat.

Ik ben bang dat of mijn schijf kapot is die sata, of dat het moederbord gewoon naar de gal is.
Het lijkt me raar dat de schijf opeens corrupt zou zijn en dat hij daardoor niet zou willen booten.

Overigens als ik wil opstarten van mijn sata (jah er stond ook een winxp op) komt die heel even op de windows bootlogo, maar start zichzelf daarna weer opnieuw op.

Helaas heb ik geen andere systeem om mijn sata schijf te testen vandaar deze post.

De concrete vragen zijn:

Kan windows hangen met een sata schijf attached, als de schijf kapot zou zijn terwijl die van een andere schijf boot?

Is er een mogelijkheid om in een dos omgeving mijn sata schijf te benaderen?

Is het mogelijk dat het moederbord naar de gal is na een flash, iig beide sata controllers geven dezelfde problemen?

Of hebben jullie nog andere oplossingen?

BTW als ik windows opnieuw wil installeren dan kan ik de drivers laden voor de sata controller, VIa of PRomise, maar bij het detecteren van de schijf blijft die hangen op het onderzoeken van de schijf.

alvast bedankt!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 16:23:
Beste mensen,

Mijn systeem heeft vlekkeloos gewerkt, totdat ik eens voor de gein het nieuwste beta biosje heb geprobeerd 1008.004.
!
Als iets niet kapot is, moet je het niet proberen te repareren......Nu zit je door dat geintje in een neerwaartse spiraal.
Beetje eigenschud dikke bult!!!.....
Telkens opnieuw XP install en dan weer reboot door vastlopers is niet goed voor je Hdd...
Als je te veel kloot gaat er meer aan gort....

De bios erop die goed werkte!!!...en maar hopen dat je S-ata schijfje niet aan gort is

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Probeer het eens het Tooltje Powermax (te downloaden op www.maxtor.com)
Of seatools (www.seagate.com)

dit zijn beide tools die je harde schijf kunnen testen via DOS (ook S-ATA schijven)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er misschien eentje van de oude garde...

Tegenwoordig luidt hier vooral: Don't fix it if it ain't broken
Terwijl vroeger juist gold: Even when things are good, try to make it better

En daarbij biosupdates worden niet voor niets gemaakt, maar je zult de discussie van me winnen als je zegt dat het dom is dat ik een beta geprobeerd heb. Ik wilde gewoon dat mijn systeem eens eindelijk naar behoren werkte (speed settings in bios).

BEdankt voor je reactie iig!

Zijn er nog mensen die mijn vragen kunnen beantwoorden?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 16:47:
Probeer het eens het Tooltje Powermax (te downloaden op www.maxtor.com)
Of seatools (www.seagate.com)

dit zijn beide tools die je harde schijf kunnen testen via DOS (ook S-ATA schijven)
Ik ben nu bezig met de tool van samsung zelf, hij is nu bezig met de surface test, de andere tests kwam die gewoon door.

Trouwens ik had mijn win installatie aan laten staan toen hij mijn sata schijf aan het onderzoeken was, maar naar een geruime tijd liep het gewoon door. Nu zag ik alleen dat de schijf die die ik verdeeld had in 2 partities, de eerste partie geen bestandssysteem meer had, en dat de 2e partitie van mijn IDE schijf ook gewoon foetsie is :'(

Nou als die de surface test doorkomt mag ik er vanuit gaan dat mijn schijf gewoon nog werkt toch..?