Hoe subwoofer aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb op marktplaats een subje gekocht. Deze versterkermodule zit erin:

Afbeeldingslocatie: http://www.openair-speaker.de/Produkte/Aktivmodule/Inosic/inseleg2000.jpg

Hoe sluit ik deze sub nu aan? Ik heb geen subwooferuitgang op mijn versterker (NAD 3240PE), heb geen voorversterker en er zitten geen speakeruitgangen op,,,

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-12 16:25

ranzige pad

kwaaak kwaak

simpel, line out op je receiver/versterket naar de ingang van je sub amp.

of via de speaker terminals, dubbele draad leggen. Hier bestaat nog een topic over.

[ Voor 20% gewijzigd door ranzige pad op 28-11-2005 15:40 ]

HT & NAS & Inventaris

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Hij zal dan wel gaan werken, maar line-out doet niet mee met de volumeregeling en als ik de high-levelinput aansluit, stuurt hij de lage tonen ook naar dë sattellieten

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-12 17:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon speakerkabel van uit amp naar subamp, en tevens naar speakers. Dus subamp gewoon parallel aan je speakers hangen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 28 november 2005 @ 15:50:
Gewoon speakerkabel van uit amp naar subamp, en tevens naar speakers. Dus subamp gewoon parallel aan je speakers hangen.
NOOOIT speakers parallel schakelen, hiermee is je impedantie gelijk de helft!

Als je dan al speakers aan elkaar wilt knopen dan in serie...

In dit geval heeft de Sub een line ingang dus lekker die gebruiken! Via een 75 ohm signaal kabel veel minder verlies en zo laat je ook je normale versterker zijn normale werk doen!

Verwijderd

Oh zie dat je line niet mee gaat met je volume....is een normale stereo versterker dus.

Dan kun je met een passief filter (koperspoel) en sub per kanaal in serie schakele met je normale speakers. Dit vraagt wel veel van je versterker en gaat gepaard met verlies aan dynamiek..

Geen pecunia voor een bescheiden 2e hands 5.1 versterker???

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:18:

Als je dan al speakers aan elkaar wilt knopen dan in serie...

In dit geval heeft de Sub een line ingang dus lekker die gebruiken! Via een 75 ohm signaal kabel veel minder verlies en zo laat je ook je normale versterker zijn normale werk doen!
With stupid 8)7 . Ik heb niks gezegt over speakers parallel schakelen. Je moet alleen je subamp parallel zetten aan speakers (aan ieder kanaal van de high level input een speaker natuurlijk ;) ). Impedantie gaat niet naar de haaien, aangezien de subamp hoogimpendant is. Voor de signaaloverdracht is dat ook nog eens beter aangezien het geheel door het hogere voltage t.o.v line level minder storingsgevoelig is!
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:20:
Dan kun je met een passief filter (koperspoel) en sub per kanaal in serie schakele met je normale speakers. Dit vraagt wel veel van je versterker en gaat gepaard met verlies aan dynamiek..
With stupid 2 8)7. Hij heeft een subamp! Die werkt volledig actief, en filtert dus ook actief. Spoelen en crap zijn helemaal niet nodig dus. Dynamiek zul je op zijn minst winnen, van verlies is geen sprake.

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 28-11-2005 21:24 ]

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:22:
[...]

With stupid 8)7 . Ik heb niks gezegt over speakers parallel schakelen. Je moet alleen je subamp parallel zetten aan speakers (aan ieder kanaal van de high level input een speaker natuurlijk ;) ). Impedantie gaat niet naar de haaien, aangezien de subamp hoogimpendant is. Voor de signaaloverdracht is dat ook nog eens beter!
Ehhh lees je eerste reactie nog eens Einstein! je zet dus per kanaal 1 van de coils van de sub parallel aan je normale speakers. NOOIT doen!

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:22:
[...]

With stupid 8)7 . Ik heb niks gezegt over speakers parallel schakelen. Je moet alleen je subamp parallel zetten aan speakers (aan ieder kanaal van de high level input een speaker natuurlijk ;) ). Impedantie gaat niet naar de haaien, aangezien de subamp hoogimpendant is. Voor de signaaloverdracht is dat ook nog eens beter!

[...]

With stupid 2 8)7. Hij heeft een subamp! Die werkt volledig actief, en filtert dus ook actief. Spoelen en crap zijn helemaal niet nodig dus. Dynamiek zul je op zijn minst winnen, van verlies is geen sprake.
Nu moet je echt ophouden en het topic nog eens lezen pisvingertje!
:X

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou niet weten waarom... Ding heeft high-level input en low-level volgens het plaatje. low-level is niet aan te sluiten, dus blijft high-level over -> subamp parallel aan je speakers.
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:23:
Ehhh lees je eerste reactie nog eens Einstein! je zet dus per kanaal 1 van de coils van de sub parallel aan je normale speakers. NOOIT doen!
Zucht... als je geen verstand hebt.. zeg dan gewoon niks...

Er zit een subamp tussen! Deze zal van je speaker level signaal een low level line signaal maken (wat mee gaat met je volume control). De input is hoog impedant en heeft dus totaal geen impact op de aangesloten speakers. Dat line signaal gaat door het actieve filter sturen (en natuurlijk volume control op de sub), en wordt daarna door de subamp versterkt. Er gaat helemaal niks mis met impedanties en je verliest ook nergens vermogen of dynamiek.

[ Voor 154% gewijzigd door voodooless op 28-11-2005 21:34 ]

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12 21:34

NBK

Weercam-Avatar

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:23:
[...]
D'r zit een actieve versterker in de subwoofer. Als je deze parallel aansluit komt er geen spoel van de sub bij je speaker te hangen... (4Ohm speaker en 1000+ Ohm ingang subversterker) Voor je stereo en speaker is het alsof er een extra kabel is aangesloten waar niks aan hangt...

@TS
Veel subwoofers hebben 8 aansluitingen op de high-level input. 2x2 voor link en 2x2 voor recht. Dit is dan gewoon een doorlus verbinding. Vervolgens 'luistert de versterker van de subwoofer mee' op de speakerlijn.

Dit model heeft echter maar 2 aansluitingen voor link en 2 voor rechts. Gewoon 'parallel' zetten dus.
Je krijgt dan een kabel naar je speaker en vanaf dezelfde aansluiting(en) een kabel naar je subwoofer.

[ Voor 33% gewijzigd door NBK op 28-11-2005 21:45 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:29:
Ik zou niet weten waarom... Ding heeft high-level input en low-level volgens het plaatje. low-level is niet aan te sluiten, dus blijft high-level over -> subamp parallel aan je speakers.
Eens, op dat parallel na dan
Zucht... als je geen verstand hebt.. zeg dan gewoon niks...
Spreek voor jezelf
Er zit een subamp tussen! Deze zal van je speaker level signaal een low level line signaal maken (wat mee gaat met je volume control). De input is hoog impedant en heeft dus totaal geen impact op de aangesloten speakers. Dat line signaal gaat door het actieve filter sturen (en natuurlijk volume control op de sub), en wordt daarna door de subamp versterkt. Er gaat helemaal niks mis met impedanties en je verliest ook nergens vermogen of dynamiek.
Ja en?? Het is geen Car audio....of die sub er een low level signaal van maakt is een aanname van je.

De wet van ohm is heel simpel hoor (u=i*r)

In geval van parallele schakelingen duikelt je impedantie recht evenredig met je output naar beneden, met als gevolg dat je in het ergste geval je eindtrap zwaar overbelast.

In Car audio zijn de impendaties meestal toch al heel erg laag (4 en 2 ohm) waardoor dat effect wat minder desastreus zal zijn maar met normale 8 ohm impedantie absoluut een probleem bij hogere volumes

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:39:
Ja en?? Het is geen Car audio....of die sub er een low level signaal van maakt is een aanname van je.
Dat is geen aanname, dat is een vaststelling! Alle subamps met high-level doen dat! Anders kunnen ze niet werken met de high-level input, en zou het gewoon een passieve sub worden via die aansluiting. Aan de amp zou je niks hebben. Het is ook niet alsof zo'n hoog impedante ingang zo speciaal is. Wat weerstandjes, en je bent klaar.

Wat betreft het car audio verhaal: totaal irrilevant in dit geval. Tuurlijk is het correct dat de impedantie valt als je twee woofers parallel aansluit. Echter dit is absoluut niet van toepassing hier!

Daarnaast: al was het een passieve sub, dan nog zou je hem parallel aansluiten, immers zal zo'n ding ook een passief filter bevatten, anders heb je er totaal niks aan! Zoniet, dan heb je een miskoop gedaan ;)

[ Voor 17% gewijzigd door voodooless op 28-11-2005 21:44 ]

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

@TS
Als je twijfelt door de opmerkingen van DaBuzzzz. Hang eens een Ohm meter aan de ingang van je speaker. Die zal 4 of 8 Ohm (moeten) zijn. Hang vervolgens een Ohm meter op de High-level input van je subwoofer. Als ik en deepspace gelijk hebben zal die ruim boven de 20 Ohm zijn.(echt ruim, ik gok op minimaal 1K Ohm)

@DaBuzzzz
Volgende keer je pilletjes wel op tijd slikken hoor.
Nettiquettes zijn niet zo heel moeilijk...

[ Voor 22% gewijzigd door NBK op 28-11-2005 21:49 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan een subamp prima parallel zetten met je speakers, daarom zitten die high inputs er ook.

En specifiek @DaBuzzzzz; voordat je hier begint te flamen, check je feiten even.... :|

Wise enough to play the fool

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:43:
[...]

Dat is geen aanname, dat is een vaststelling. Alle subamps met high-level doen dat! Anders kunnen ze niet werken met de high-level input, en zou het gewoon een passieve sub worden. Aan de amp zou je niks hebben. Het is ook niet alsof zo'n hoog impedante ingang zo speciaal is. Wat weerstandjes, en je bent klaar.

Wat betreft het car audio verhaal: totaal irrilevant in dit geval. Tuurlijk is het correct dat de impedantie valt als je twee woofers parallel aansluit. Echter dit is absoluut niet van toepassing hier!

Daarnaast: al was het een passieve sub, dan nog zou je hem parallel aansluiten, immers zal zo'n ding ook een passief filter bevatten, anders heb je er totaal niks aan! Zoniet, dan heb je een miskoop gedaan ;)
Het signaal van een LFE output waar een thuisbios sub voor is gemaakt is al gefilterd in de versterker. De actieve sub heeft alleen een instelbare spoel om de kantelfrequentie te bepalen binnen een marge.

Thuisbios subs met high level input gebruiken niet het actieve filter maar alleen de spoel (als ze dat al doen) en dus ben je gewoon speaker parellel aan het schakelen en dat moet je NIET doen.

http://www.mijnhometheater.nl/index.html?url=/johan.htm

http://downloads.vnunet.nl/download/rekenblad/6677.html

Het is dus niet PERSE een no-go maar lees maar eens wat rond op die links

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:53:
[...]

en dus ben je gewoon speaker parellel aan het schakelen en dat moet je NIET doen.
Enneh.. zit er niet ergens nog een subamp tussen? Je sluit de draden dus niet op de spoel van de subwoofer aan..

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:53:
Het signaal van een LFE output waar een thuisbios sub voor is gemaakt is al gefilterd in de versterker. De actieve sub heeft alleen een instelbare spoel om de kantelfrequentie te bepalen binnen een marge.
De TS heeft geen LFE!
Thuisbios subs met high level input gebruiken niet het actieve filter maar alleen de spoel (als ze dat al doen) en dus ben je gewoon speaker parellel aan het schakelen en dat moet je NIET doen.
Dat gaat dus over een passiev sub...
.. zoals deze ^
same here!

NVT dus!
Het is dus niet PERSE een no-go maar lees maar eens wat rond op die links
Lees je aub eerst zelf eens wat over subamps!

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 28-11-2005 21:58 ]

Verwijderd

Ik voelde wat irritatie door de suffe opmerkingen eerder..

lezend door de info die je dan gaat opzoeken zie ik dat het inderdaad niet ongebruikelijk is bij subs.

Mijn stelling gaat gewoon op als je het hebt over niet gefilterde speakers, dat kun je echt beter in serie doen.

Overigens de weerstand meten is geen Impedantie meten!

Ik ken de acieve module van TS niet en weet dus per saldo niet of het kan..

Van mij mag de discussie door want ik ben nog steeds niet overtuigd van de zin van parallelle schakelingen bij speakers en de opgave voor de versterker daardoor.

NOFI dus :)

Verwijderd

teacher schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:56:
[...]

Enneh.. zit er niet ergens nog een subamp tussen? Je sluit de draden dus niet op de spoel van de subwoofer aan..
Dat doe je dus wel ingeval van vele thuisbios subs, deze zijn er voor 5.1 versterkers met een actieve sub out. Nogmaals, dat zal niet voor elke sub zo zijn maar ik ken deze amp niet specifiek

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:59:
Ik voelde wat irritatie door de suffe opmerkingen eerder..

[...]

Sorry hoor, maar de enige die de plank misslaat (in dit geval) ben jij. Als je gecorrigeerd wordt, begin je te flamen... :?

NOFI? Ga eerst maar eens netjes sorry zeggen :>
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:01:
[...]

Dat doe je dus wel ingeval van vele thuisbios subs,
En dat plaatje hierboven is van een...... ?

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 28-11-2005 22:02 ]

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:57:
[...]

De TS heeft geen LFE!

[...]

Dat gaat dus over een passiev sub...

[...]

.. zoals deze ^

[...]

same here!

NVT dus!

[...]

Lees je aub eerst zelf eens wat over subamps!
Ontspan! dat doe ik ook inmiddels :>

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Weerstand meten is idd geen impedantie meten. Maar bij een normale speaker zul je met een gewone multimeter een heel lage weerstand moeten meten (geen 4 ohm idd, dat is alleen bij een freq van 1Khz...).
Als je de multimeter op de high-level-input van de subwoofer zet zul je een heel hoge weerstand meten. (Als de meter uberhaubt al een weerstand geeft want misschien heeft ie niet eens door dat ie ergens op is aangesloten.)

Blijf er dus bij dat de versterker niet zal merken dat de subwoofer parallel staat aan de speakers. De subwoofer-speaker krijgt zijn vermogen gewoon van de sub-versterker. Wat daar aan filtering in zit hangt maar net van de kwaliteit af van je versterker maar meestal is dit wel afdoende.

Nadeel van deze setup is dus wel dat je niet apart af kunt regelen hoeveel bas er naar je speakers gaat en hoeveel naar je sub. Als je een beetje lichte/brakke speakers heb, zoals ik had, kun je hooguit je subwoofer 'harder' zetten en op je versterker je bas wat omlaag draaien.

[ Voor 47% gewijzigd door NBK op 28-11-2005 22:11 ]

Verwijderd

teacher schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:01:
[...]

Sorry hoor, maar de enige die de plank misslaat (in dit geval) ben jij. Als je gecorrigeerd wordt, begin je te flamen... :?

Sorry?? er is nog steeds geen eensluidend antwoord. Speakers parallel zetten is dikwijls een no-go.
Ik probeer hier wat te vertellen en te leren over subs in alle soorten en maten.

Niemand die met specifieke info komt van de amp van de sub van de TS en dat lijkt me nodig om echt een sluitend antwoord te kunnen geven.

Die irrirtatie eerder was niet naar jou maar naar de opmerkingen 8)7 STUPID, en daar kom ik met hem wel uit hoor!!

Verwijderd

teacher schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:01:
[...]

[...]

En dat plaatje hierboven is van een...... ?
Volgens mij van een thuisbios sub

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:59:
lezend door de info die je dan gaat opzoeken zie ik dat het inderdaad niet ongebruikelijk is bij subs.
Alleen passive subs dus. Die kom je tegenwoordig vrijwel nooit meer tegen!
Mijn stelling gaat gewoon op als je het hebt over niet gefilterde speakers, dat kun je echt beter in serie doen.
Tuurlijk gaat het dan op (meestal)
Overigens de weerstand meten is geen Impedantie meten!
Ook dat is correct. Impedantie frequentieafhankelijk. Dennog kun je door het meten van de DC weerstand van je woofer een idee krijgen. Het laagste inveau zal er meetal niet ver onder liggen namelijk.
Ik ken de acieve module van TS niet en weet dus per saldo niet of het kan..
Elke module met high-level input kan het gewoon: KLAAR!
Van mij mag de discussie door want ik ben nog steeds niet overtuigd van de zin van parallelle schakelingen bij speakers en de opgave voor de versterker daardoor.
Kijk, het is heel makkelijk. Aangezien je soms geen LFE hebt, moet je van je speaker signaal weer een line-level signaal maken zodat hij het kan actief filteren en vervolgens weer versterken. Dit heeft flink wat voordelen t.o.v een passieve sub. Filter is beter en exactier, je kunt de sub beter aanpassen op de rest van je set, en je hebt meer dynamiek.
Tuurlijk niet :)

Verwijderd

NBK schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:04:
Weerstand meten is idd geen impedantie meten. Maar bij een normale speaker zul je met een gewone multimeter een heel lage weerstand moeten meten (geen 4 ohm idd, dat is alleen bij een freq van 1Khz...).
Als je de multimeter op de high-level-input van de subwoofer zet zul je een heel hoge weerstand meten. (Als de meter uberhaubt al een weerstand geeft want misschien heeft ie niet eens door dat ie ergens op is aangesloten.)
En dat is me dus niet duidelijk. Bij mijn sub en ook bijvoorbeeld de MIVOCs gaat de highlevel direct door naar de spoel van de Woofer, geeneens filtering omdat die aansluiting bedoeld is voor een actieve gefilterde uitgang op de 5.1 versterker. Komt niet zoveel voor maar ze zijn er.

In geval van TS heeft ie die natuurlijk niet, dus met de kennis van mijn sub en mivocs lijkt het me niet raadzaam om dat parrallel te doen, maar ik zie graag voorbeelden van subs die wel filteren op de high ins.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Elke subamp met high inputs maakt eerst weer een low-level van het signaal.
Daarna gaat het door het filter heen, en dan naar de eindversterker.

http://www.openair-speake...module/Inosic/inosic.html
http://www.inosic.de/

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Van: http://www.openair-speake...module/Inosic/inosic.html

ELEGANCE 2000

Leistung nach IEC an 4 / 8 Ohm = 95/70 Watt RMS
D-MOS-TECHNIK Verstärker
Dämpfungsfaktor (4 Ohm > 160)
Elektronisches Subsonic-Filter 24 dB
Stufenlos regelbare Trennfrequenz 50 - 165 Hz / 12 dB
Stufenlos regelbare Phase 0° bis 180°
Ein- / Ausschaltautomatik durch Musiksignal
Vollgeschützt gegen Kurzschluss, Übertemperatur und DC-Offset
Lautsprechereingänge zum direkten Anschluss an Vollverstärker
Cincheingänge für den Anschluss an Vorverstärker oder an Subwooferausgänge
High-Power Netzteil mit Ringkerntransformator und 20.000µF
105 µ Kupferbeschichtete Leiterplatte
Kaltgeräteanschluss mit Sicherungshalter und Ein- Ausschalter
Einfache Montage durch 3 mm ALU-Platte 190 x 300
Modultiefe 70 mm ,Schutzklasse 1
5 Jahre Vollgarantie

Preis 345,- DM

Arg, teacher was me voor en google ruled :)
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:08:
[...]
En dat is me dus niet duidelijk. Bij mijn sub en ook bijvoorbeeld de MIVOCs gaat de highlevel direct door naar de spoel van de Woofer, geeneens filtering omdat die aansluiting bedoeld is voor een actieve gefilterde uitgang op de 5.1 versterker. Komt niet zoveel voor maar ze zijn er.
In geval van TS heeft ie die natuurlijk niet, dus met de kennis van mijn sub en mivocs lijkt het me niet raadzaam om dat parrallel te doen, maar ik zie graag voorbeelden van subs die wel filteren op de high ins.
Ik ben dan wel benieuwd hoe ze dat opgelost heben met de interne versterker :|
Normaal is de impedantie van de uitgang van de versterker ongeveer net zo hoog als die van de aangesloten speakers. (das mij altijd verteld tenminste..) Als je dan een versterker direct op de subwoofer aansluit ga je dus met je gewone versterker de sub-versterker voeden. Tenzij er nog iets van een relaid aanwezig is...

[ Voor 40% gewijzigd door NBK op 28-11-2005 22:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 21:18:
[...]
De helft ? De impedantie zal zakken tot een waarde die lager ligt dan de laagste van de 2.

Dit kan heel slechte gevolgen voor je versterker hebben...

Verwijderd

Das mooi, maar ik zie daar niet dat de high ends gefilterd worden.
Sterker nog als je naar de achterkant van de print kijkt zie je alleen de gestuurde ingangen en regelingen aan de print. De highends zitten boven de 220 aansluiting, deze module lijkt op die van mivoc..

help eens?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:15:
[...]

De helft ? De impedantie zal zakken tot een waarde die lager ligt dan de laagste van de 2.

Dit kan heel slechte gevolgen voor je versterker hebben...
My point exactly maar we zijn inmiddels in de discussie of highs wel of niet gefilterd worden en of je dan die wet van ohm één op één nog kunt toepassen

Verwijderd

Volgens mij zijn deze ingangen bedoeld voor amps met een actieve sub uitgang en nog steeds niet om parallel aan de speaker uitgangen die reeds bezet zijn aan te sluiten.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die amp van je lijkt me echt een uitzondering.

Wat je ook kunt testen (zowel DaBuzzzzz als de TS): Sluit de sub op je amp aan (zonder speakers), en laat de stekker eruit: Hoor je geluid, dan is ie direct aangesloten (of via een simpel filter), zoniet, dan is het een echte high-level input.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 28-11-2005 22:28 ]

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:27:
Die amp van je lijkt me echt een uitzondering.

Wat je ook kunt testen (zowel DaBuzzzzz als de TS): Sluit de sub op je amp aan (zonder speakers), en laat de stekker eruit: Hoor je geluid, dan is ie direct aangesloten (of via een simpel filter), zoniet, dan is het een echte high-level input.
Das! heel simplistisch maar ozo waar!.....voor TS opgelost maar ik ben toch wel heel benieuwd hoe je dat als je gaat kopen nu zeker kan weten. Ik denk niet dat veel verkopers dat zullen weten

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Welke mivoc amp heb je eigenlijk?

• fmulders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2024
TB schreef op maandag 28 november 2005 @ 15:46:
Hij zal dan wel gaan werken, maar line-out doet niet mee met de volumeregeling en als ik de high-levelinput aansluit, stuurt hij de lage tonen ook naar dë sattellieten
Volgens mij gaan we inmiddels volledig voorbij aan de vraag!
In het laatste deel lees ik dat TB sattelieten als luidsprekers heeft, en deze sub wil gebruiken als filter.
Helaas, dan heb je echt de verkeerde gekocht!
Deze sub heeft geen aansluitingen voor sattelieten zoals de goedkopere 5.1 setje dat vaak hebben.

O,ja en de high level input MOET parallel over je luidsprekers worden aangesloten!

ps Ik heb eventueel voor een zacht prijsje een Kenwood receiver in de aanbieding. Deze is al Dolby Digital en kan wel de output filteren voor je sattelieten.

Groeten Frank

Verwijderd

SW1100a (actieve sub), vult mijn Yamaha DSP a1 met Mission speakers keurig aan.....ik miste alleen wat heel diep gerommel en dat doet ie prima.

Veel audiofielen vinden het zonde van mn set maar ik ben tevree :)

Verwijderd

fmulders schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:35:
[...]

Volgens mij gaan we inmiddels volledig voorbij aan de vraag!
In het laatste deel lees ik dat TB sattelieten als luidsprekers heeft, en deze sub wil gebruiken als filter.
Helaas, dan heb je echt de verkeerde gekocht!
Deze sub heeft geen aansluitingen voor sattelieten zoals de goedkopere 5.1 setje dat vaak hebben.

O,ja en de high level input MOET parallel over je luidsprekers worden aangesloten!

ps Ik heb eventueel voor een zacht prijsje een Kenwood receiver in de aanbieding. Deze is al Dolby Digital en kan wel de output filteren voor je sattelieten.

Groeten Frank
Nou hij wil iig de sub aansluiten dat ie doet wat ie moet doen....laaaag.

ik ben wel getriggered door de verschillen van highs op subs....als die er echt zijn teminste...

Voor TS, dat laag wegfilteren naar de satalieten kun je NA de sub eenvoudig met electrolitische condensatoren van bv 125 mf. Het is geen high end oplossing maar je beschermt ze wel van schadelijke bassen.

Parallel......het blijft bij me jeuken :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 22:43 . Reden: vautje ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:36:
SW1100a (actieve sub), vult mijn Yamaha DSP a1 met Mission speakers keurig aan.....ik miste alleen wat heel diep gerommel en dat doet ie prima.
Daar zit een AM80 in, en die heeft gewoon een normale high-level input volgens mij. Inputs komen volgens het plaatje gewoon op de print plaat uit.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
het probleem is denk ik dat je steeds over speakers begint. Maar we hebben et niet over een speaker maar over een versterker (voor een subwoofer) die een zeer hoge impedantie heeft.

Dat is een essensieel verschil.

tevens als je een goeie versterker/speakers hebt kan je speakers wel degelijk paralell zetten.

One World Concepts

Verwijderd

B_FORCE schreef op maandag 28 november 2005 @ 23:01:
het probleem is denk ik dat je steeds over speakers begint. Maar we hebben et niet over een speaker maar over een versterker (voor een subwoofer) die een zeer hoge impedantie heeft.

tevens als je een goeie versterker hebt kan je speakers wel degelijk paralell zetten.
Niet perse dus, de high levels kun je gewoon de amp laten bypassen maar daar hebben we inmiddels een handig testje voor.

Verwijderd

deepspace schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:59:
[...]

Daar zit een AM80 in, en die heeft gewoon een normale high-level input volgens mij. Inputs komen volgens het plaatje gewoon op de print plaat uit.
Ik doe morgen effe dat testje....Moet het nu weten ook :D

Evengoed kan TS aan de slag met wat suffe filtering met condensators op de satalieten

Verwijderd

B_FORCE schreef op maandag 28 november 2005 @ 23:01:

tevens als je een goeie versterker/speakers hebt kan je speakers wel degelijk paralell zetten.
Op mijn DSP kan ik kiezen welke impedantie mijn speakers hebben. Je wil hier echt geen fouten maken! ook eindtrappen met mosfets kun je eenvoudig laten opbranden door de impedantie te negeren

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
i know i know :P

En euhm reactie van mij was al redelijk nutteloos, jullie typen gewoon te snel :P

One World Concepts

Verwijderd

Worden de high level inputs eigenlijk gewoon gedempt naar line in nivo op de manier zoals je schetst??

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

hm..
* NBK is shocked :o
* NBK feels stupid Afbeeldingslocatie: http://wdevries.demon.nl/SMF/Smileys/extra/std_undiceded.gif

Maar waarom zou je voor een actieve sub kiezen als je vervolgens de interne versterker gaat bypassen :?
Normaal zou je dat doen omdat de kwaliteit/vermogen van je normale versterker beter is dan de interne. Maar bij 99% van de actieve subwoofers is de speaker in de subwoofer de limiterende factor en niet de gebruikte versterker.
En als je een 5.1 setje heb met een voorversterkte subwooferuitgang kun je beter een passieve sub nemen, kost je minder geld voor meer vermogen.

[ Voor 9% gewijzigd door NBK op 28-11-2005 23:20 ]

Verwijderd

NBK schreef op maandag 28 november 2005 @ 23:19:
hm..
* NBK is shocked :o
* NBK feels stupid [afbeelding]

Maar waarom zou je voor een actieve sub kiezen als je vervolgens de interne versterker gaat bypassen :?
Normaal zou je dat doen omdat de kwaliteit/vermogen van je normale versterker beter is dan de interne. Maar bij 99% van de actieve subwoofers is de speaker in de subwoofer de limiterende factor en niet de gebruikte versterker.
En als je een 5.1 setje heb met een voorversterkte subwooferuitgang kun je beter een passieve sub nemen, kost je minder geld voor meer vermogen.
Denk niet dat TS helemaal begreep wat ie kocht toen ie dit koopje meenam

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Mja, maar dan nog. Waarom is dit uberhaubt op de markt :?
Kan me namelijk niet indenken dat dit een grootschalig gebruikte feature is. Zorgt alleen maar voor verwarring :|
En als je dan persé zoiets op de markt wil zetten lijkt het mij dat je dan gewoon een actieve subwoofer bouwt met LFE, normale high-level-input en als extra een aansluiting direct op de subwoofer-speaker :/
Dan kan zelfs ik het nog zien als feature :)
In het vervolg dus maar een multimeter mee als iemand voor een sub gaat shoppen :(

[ Voor 10% gewijzigd door NBK op 28-11-2005 23:28 ]

Verwijderd

NBK schreef op maandag 28 november 2005 @ 23:27:
Mja, maar dan nog. Waarom is dit uberhaubt op de markt :?
Kan me namelijk niet indenken dat dit een grootschalig gebruikte feature is. Zorgt alleen maar voor verwarring :|
En als je dan persé zoiets op de markt wil zetten lijkt het mij dat je dan gewoon een actieve subwoofer bouwt met LFE, normale high-level-input en als extra een aansluiting direct op de subwoofer-speaker :/
Dan kan zelfs ik het nog zien als feature :)
In het vervolg dus maar een multimeter mee als iemand voor een sub gaat shoppen :(
We weten niet zeker dat dit ding de amp bypassed, was mijn theorie

dan nog is het gek dat ie een dubbele line in heeft, LFE is meestal 1 kanaal....maar dat kun je oplossen met van die brugplugjes..

in elk ander geval begrijp ik je niet helemaal :D

[edit] is geen dubbele in, maar een line out....das zeker krek!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2005 23:33 . Reden: klopt niet ]

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Die LFE leek mij dus wel een doorlussing. Kan handig zijn als je sub tussen je pre-amp en amp hangt. Maar die signalen wil je eigenlijk helemaal niet vanaf je pre-amp via je sub naar je amp sturen, krijg je veel te lange kabels :(

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Hmmmmf, een echt goede oplossing is er dus niet, aangezien de bassen dus gewoon naar mijn hoofdspeakers worden gestuurd EN naar de sub... Dubbelop bas dus! Dat is niet de bedoeling!
Overigens heb ik deze sub puur gekocht om een beetje te experimenteren, heb nog nooit zo'n ding gehad en was wel eens benieuwd naar de meerwaarde...

Ik bedenk me net dat mijn NAD een pre-out en een main-in heeft, als ik de pre-out nu naar mijn sub doe (line-niveau) en de line-out van de sub in de main-in, zou het goed moeten werken toch?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dubbel pass is niks mis mee op zich. Hoe groot zijn je speakers? Een simpele elko's is inderdaan een oplossing. Die zitten ook gewoon in subamps die een output hebben.

Ik raad je echt aan om de sub gewoon high level aan te sluiten. Mijn ervaring is dat dat veel beter integeert met het geheel.

Pagina: 1